Gå til innhold

Er det noen her som kjenner noen som har opplevd Francos Spania?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller eventuellt har opplevd det selv??

Hvordan var det? Hva gikk ideologien ut på???(går ut fra at det ikke var noe sosialt sikkerhetsnett som det er i velferdsstater siden den fascistiske ideologien er sosialdarwinistisk).

Lurer på om noen kjenner noen som har opplevd Francos Spania, Mussolinis Italia, eller Hitlers Tyskland....

Anonymkode: 84869...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Min oldemor har opplevd Franco, men hun døde da jeg var veldig ung, så vet ikke hvordan hun opplevde det, men det var nok en vond tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Min oldemor har opplevd Franco, men hun døde da jeg var veldig ung, så vet ikke hvordan hun opplevde det, men det var nok en vond tid.

spennende! takk for svar :-) kanskje litt dumt oppfølgings-spørsmål: men hvorfor var det en vond tid??

Anonymkode: 84869...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

spennende! takk for svar :-) kanskje litt dumt oppfølgings-spørsmål: men hvorfor var det en vond tid??

Anonymkode: 84869...84b

Som alle vet var Franco en diktator, det var borgerkrig, fascisme,ingen ytringsfrihet osv, han var jo Spanias svar på Hitler.
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fremdeles en del spanjoler som støtter Franco... :-(

 

Anonymkode: 84869...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
15 timer siden, Catalina Culès skrev:

Som alle vet var Franco en diktator, det var borgerkrig, fascisme,ingen ytringsfrihet osv, han var jo Spanias svar på Hitler.

Personlig synes jeg Mussolini er en bedre sammenligning enn Hitler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2018 den 23.06, AnonymBruker skrev:

(går ut fra at det ikke var noe sosialt sikkerhetsnett som det er i velferdsstater siden den fascistiske ideologien er sosialdarwinistisk).

Faktisk er velferdsstatene i Spania og Italia fortsatt påvirket av arven fra fascismen. Dette består i at de har en velferdsstat, men at ordningene er utformet slik at de svakeste forsøkes ekskludert. Et praktisk utslag av dette er at disse landene ikke har noe tilsvarende norsk sosialstønad, slik at folk kan ende opp i en situasjon hvor de ikke har plikt på noen hjelp som helst. Istedet har de høye pensjoner, hvor det forventes at folk tar vare på sine barn når de sliter. De har derimot klart å skape en ganske kjip kombinasjon av enorme velferdsstater som omfordeler fra de rike til middelklassen, mens de svakeste står med et tilbud som er på nivå med USA eller dårligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...