Gå til innhold

Noen som har giftet seg i det stille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan godt tenke meg å være gift med min kjære og ønsker det mtp. økonomi, rettigheter og alt det der, men synes det virker dyrt og slitsomt å stelle i stand en voldsom fest. Er det noen her som har hatt et lite bryllup, evt. bare giftet seg i det stille uten stort kalas? Hvordan var det og fikk dere reaksjoner fra slekt og venner? Angret dere i ettertid?

Anonymkode: 7e773...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhh vil det samme selv! Vil ikke sløse penger, eller være midtpunkt i et stort stress-selvskap med folk jeg ikke egentlig liker, med taler osv. Vil bare dra på ferie med mannen, gifte meg og kose meg - men tenker så mye på hvor sure og krenka folk blir om de ikke blir bedt osv...

Anonymkode: bbfba...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst til det, men samboer vil ha det store bryllupet med alt av familie. 

Anonymkode: e0884...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åhh vil det samme selv! Vil ikke sløse penger, eller være midtpunkt i et stort stress-selvskap med folk jeg ikke egentlig liker, med taler osv. Vil bare dra på ferie med mannen, gifte meg og kose meg - men tenker så mye på hvor sure og krenka folk blir om de ikke blir bedt osv...

Anonymkode: bbfba...107

Ikke sant! Skulle vi bedt alle tanter og onkler og sånn så ville det blitt en ganske sammensatt forsamling ettersom min slekt er religiøs(hele skalaen fra gladkristne til superduperkonservative) og hans ikke i det hele tatt. Totalt krasj mtp. alkoholservering også. Huff... Kan ikke invitere bare de tantene og onklene jeg liker vel?:fnise:

Anonymkode: 7e773...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til utlandet alene uten forlovere, og uten å si det til noen(bortsett fra mødrene våre som hadde gitt uttrykk for at de ville bli lei seg om vi ikke sa noe som helst på forhånd).

Ingen ble sure, iallefall ikke noen som turte si noe :P 

Ble jo selvsagt litt tullekommentarer om at «vi skyldte dem en fest»(fra venner), og foreldrene våre ville gjerne ha en enkel familiemiddag som de spanderte. Ikke med gjester, kun nærmeste familie i etterkant - og det var hyggelig det. 

Det var en veldig fin dag, brukte litt penger(ikke dyrt, det holdt med 2 timers fotografering under og etter vielse) på fotograf - er veldig glad for akkurat det. Bildene ble kjempefine, og vi holdt så avslappet standard ellers at vi faktisk endte med å droppe ordentlig bryllupsmiddag og heller gikk for en tapasrestaurant hun anbefalte i nabolaget. Men vi hadde egentlig tenkt å bytte antrekk(hadde brudekjole og dress) og dra på finere restaurant. Men vi var så trøtte at vi heller tok en hvil midt på dagen og gikk for noe enklere faktisk, det gjorde igrunnen bare at dagen ble enda mer hyggelig :) 

Anonymkode: bf6ae...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss alene i utlandet. Nærmeste familie og venner visste innser på forhånd. Hadde foreldre, søsken og besteforeldre på uformell grilling i hagen vår når vi kom hjem. Helt perfekt for oss!

Anonymkode: be5cc...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss i utlandet, på et relativt avsidesliggende sted som er ganske utfordrende å komme seg til. Vi lager fest og har planlagt masse greier, men inviterer kun de nærmeste i familien, forlovere, nærmeste venner. Det passer oss veldig mye bedre enn å skulle ha 150 gjester og sitte halve kvelden i en stiv middag mens man hører grandtante Olga sin 40-minutters sippetale. Hver sin smak altså - sistnevnte er bare virkelig ikke det vi vil med dagen vår.

Gleder meg til en romantisk og intim feiring, uten så mye stress og mas :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min gjorde det, og det ble såpass sterke reaksjoner fra foreldre (spesielt på mannens side) at de var nødt til å arrangere en liten fest senere med nærmeste familie... Mye såre følelser når noen føler de blir ekskludert fra den største dagen i sine barns liv. 

Anonymkode: ab974...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dere i utlandet. Vurdere om det er best å gi beskjed før eller etter, alt ettersom om noen i familien kanskje vil bli bitter om de ikke får et lite forvarsel. Men husk i såfall og poengtere at det kun er dere to som skal gifte dere og at dere ikke ønsker andre tilstede. Evt. kan dere jo vurdere å ha en mer uformell fest/feiring i etterkant, gjerne uten gaver, taler og alt som hører et tradisjonelt bryllup med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg med vanlig bryllup, så kan ikke si noe om reaksjonene, men hvis jeg kunne tatt valget på nytt hadde jeg dratt bort alene med mannen. Dette til tross for at bryllupet ble akkurat det vi så for oss, og var en fantastisk fin dag. Føler bare ikke at det var verdt de hundretusnene, og vi kunne nok fått en like fin dag (eller hel ferie) om vi gjorde det alene.

Anonymkode: bac8f...478

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i det virkelig stille. De eneste som visste noe var vitnene som måtte være med. Jeg sier -måtte- for det er jo krav om å stille med egne vitner. Ønsker du å gifte deg ved den norske ambassaden ved X land så kan de stille med vitner for deg, men du må be om det på forhånd så de får tak i folk.

Dagen etter at vi giftet oss (og det gikk rolig for seg. En kort tur til tingretten også middag med vitnene på restaurant etterpå) reiste vi på ferie i to uker. Mannen min tok en telefon til sin søster (hans eneste gjenlevende nærmeste familie) og så endret vi fb status.
Moren min ringte aldri for å gratulere, hun ringte mystisk nok broren min for å si hvor glad hun var for at vi endelig hadde giftet oss. Reaksjonene var alle positive. Moren min kaller mannen min for "sønnen sin", så det er ingen problemer der.

Min svigersøster ytret et ønske om å gjøre noe av det samme vi gjorde, men det var dette med HENNES svigermor som dessverre ikke gjorde det helt mulig. Det er jo litt leit at familie skal sette krav og forventninger til hvordan man ønsker å leve sitt eget liv og så gjøre sitt for å "ta igjen" når man ikke lever opp til de forventningene eller kravene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det stille, mener du på biblioteket? Vet ikke om det er lov.

Anonymkode: 7899d...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vennepar av oss gjorde det.  De kommer fra VELDIG forskjellige familier.  Hennes familie er svært religiøs, faren er prest, mens hans familie ikke en gang er medlemmer av statskirken.  De giftet seg på tinghuset i stillhet med oss og et annet vennepar som vitner/forlovere.  Etter vielsen hadde de invitert de oss fire med på middag på en restaurant her i byen.

Jeg har i etterkant hørt at hennes familie reagerte sterkt på at de ikke hadde et "ordentlig" kirkebryllup og det var en del konflikter rundt det en stund. 

Anonymkode: cd247...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Vi er altså ikke alene om å ønske oss en bryllupsdag uten så mye styr :) 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det stille, mener du på biblioteket? Vet ikke om det er lov.

Anonymkode: 7899d...e88

Haha! Nei, det var ikke det jeg mente:fnise:

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et vennepar av oss gjorde det.  De kommer fra VELDIG forskjellige familier.  Hennes familie er svært religiøs, faren er prest, mens hans familie ikke en gang er medlemmer av statskirken.  De giftet seg på tinghuset i stillhet med oss og et annet vennepar som vitner/forlovere.  Etter vielsen hadde de invitert de oss fire med på middag på en restaurant her i byen.

Jeg har i etterkant hørt at hennes familie reagerte sterkt på at de ikke hadde et "ordentlig" kirkebryllup og det var en del konflikter rundt det en stund. 

Anonymkode: cd247...51e

Er det jeg er bekymret for... At det skal snakkes mye om det i etterkant. Har innmari stor slekt (mor har 6 søsken, far har 5). Hadde kanskje vært en løsning å gifte seg stille og rolig også heller holde to fester i etterkant? Men noe av greia er jo at de to slektene skal møtes og bli litt kjent?

Anonymkode: 7e773...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Vi er altså ikke alene om å ønske oss en bryllupsdag uten så mye styr :) 

Haha! Nei, det var ikke det jeg mente:fnise:

Er det jeg er bekymret for... At det skal snakkes mye om det i etterkant. Har innmari stor slekt (mor har 6 søsken, far har 5). Hadde kanskje vært en løsning å gifte seg stille og rolig også heller holde to fester i etterkant? Men noe av greia er jo at de to slektene skal møtes og bli litt kjent?

Anonymkode: 7e773...964

At slektene skal møtes og bli kjent kan man gjøre utenom bryllupsgreiene :) Det er jo bare å arrangere treff ellers i året..det må ikke være under selve bryllupsfeste altså!:..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...