Gå til innhold

Kjøkken og stue i ett eller hver for seg?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

På ‎22‎.‎02‎.‎2018 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Ja, det er faktisk HELT fryktelig!! Vi har vært på utkikk etter (nybygget) hus i området der vi bor i et par år nå. Omtrent alt vi ser på har vesentlig dårligere planløsning (bl.a stue og kjøkken i samme rom) enn leiligheten vi bor i nå, og det orker jeg bare ikke. Så det spørs om vi noensinne får flyttet..! (Vi bor riktignok i en leilighet på over 150 kvm, så vi MÅ ikke flytte. Men planen var i utgp ny enebolig på sikt. Men det ser ut til å bli umulig..! 

Det er veldig tydelig at det bare er kostnadene som rår på boligbyggefronten nå. Bokvalitet er tydeligvis fullstendig underordnet :rolleyes: 

Anonymkode: 820e0...669

Jeg er helt enig. Jeg var på visning i en nybygget leilighet i et nytt borettslag, der var det omtrent ingen stue, kun et kjøkken. Hvor en skulle plassert stuemøbler, vet jeg ikke.

Selv foretrekker jeg stue og kjøkken i to adskilte rom. Jeg har hatt kjøkken i stuen i mange år,det er godt å endelig få ha den mest ideelle løsningen for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt til sin tid:

Om det er lite, kjøkken og stue i samme rom for bedre romfølelse. Men man bør da ha en litt høyere vegg på øy mot stuen feks, slik at den kan skjule kjøkkenrot.

Om man har stort hus med stor stue og stort kjøkken, foretrekker jeg definitivt å ha rommene hver for seg. Jeg har det, og liker kjøkkenet koselig og lys, mens stuen har en mer nordisk og mørk stil. 

Anonymkode: 61576...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning
På 21.2.2018 den 21.10, Balian de Ibelin skrev:

Har du kjøkken og stue i ett eller hver for seg ?

Hva foretrekker du ?

 

 

Jeg har kjøkken og stue hver for seg, og synes egentlig det er greit.

 Vi har åpen stue og kjøkkenløsning. Vi er veldig forbøyd med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøkken og stue hver for seg. Kunne ikke tenke meg noe annet. 

Jeg sitter mer på kjøkkenet enn i stua, så kan minsten kose seg med tv'en der selv.😁

Anonymkode: 060c8...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trendene snur, merker jeg. Bare for noen få år siden ville 95% i denne tråden svart at de vil ha åpen kjøkkenløsning og mindretallet ville vært de som vil ha separate rom. Personlig har jeg alltid hatet åpen løsning, så jeg er glad om trenden snart snur igjen i byggebransjen og det bygges mer skikkelige kjøkken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har åpen løsning, men en ganske grei løsning da syns jeg. Det er et stort rom som er formet som en L, der et romslig kjøkken med øy tar god plass + at vi i tillegg har spisebord (stort spisebord). Dette er på den lange delen av rommet og stuen er på den korte delen (som igjen er ganske bred). Så sitter du i stuedelen, er du ganske skjermet fra kjøkkenet :-)

Anonymkode: bd709...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedsakelig separat kjøkken og stue, men er boligen liten vil jeg heller ha åpen løsning. 

Det beste er hvis kjøkken/stue er knyttet til hverandre, men er to forskjellige rom med mulighet for å lukke døren.

Alt har jo positive og negative sider, men jeg tror etter mange år hvor åpen kjøkkenløsning har vært trendy begynner de negative sidene å bli utslagsgivende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt begge deler og foretrekker separerte rom. Siden jeg ikke bor alene og ikke alle i huset ser vitsen med ryddig kjøkkenbenk, så er det greit å bare ignorere kjøkkenet når man har hatt 12 timersvakter på jobb. Siste jeg gidder da er å rydde etter andre hjemme😂

Anonymkode: 96f75...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt åpen løsning. Men tror ikke jeg ville kjøpt en leilighet med det heller. Ser ingen fordeler med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøkken og stue i L form. Kjøkkenøyen avgrenser mot spisestue. Vi har sitteplasser rundt kjøkkenøya og stort spisebord i spisestua. BArna gjør lekser på øya, mens jeg lager middag, når vi har gjester er også øya et sosialt samlingspunkt før middag. Det er heller ikke støy fra oppvaskmaskinen da denne er stillegående. Elsker denne løsningen og har hatt det i 10 år. 

Med atskilt kjøkken ser jeg for meg at man enten må ha to spisebord, eller bære alt maten ut fra kjøkkenet til spisebordet og tilbake. I tillegg blir man isolert i forhold til barn og gjester når man har der. Er der snakk om et stort kjøkken som er atskilt syns jeg det høres fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å ha det adskilt med vegg, men slik at kjøkkendøren går rett ut i stuen like hvor spisegruppen er og det dermed ikke er langt å gå. Da har man litt fordelen av åpen løsning ved at det er praktisk og nært, man kan ha døren åpen og dermed delvis tilsyn med det som skjer i begge rom. Samtidig har man fordelen av adskilt løsning fordi man slipper å se kjøkkenrotet, og man kan lukke døren når man har fått nok av både unger, svigerforeldre eller andre middagsgjester. Men helt separert liker jeg ikke, jeg synes det blir litt langt å gå hvis kjøkkenet er i et helt annet rom slik at man må fra stue, ut i gangen og så inn igjen på kjøkkenet. Da har ikke de to rommene noe naturlig sammenheng og bare det å hente en pepperkvern blir et stort ork.

Ellers er det en fordel hvis kjøkkenet også har plass til et lite bord til f.eks. 2 personer og det er mulig å ta seg noen kjappe brødskiver og slikt uten å forstyrre hele familien.

Anonymkode: ed25d...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2018 at 9:39 AM, onyx said:

Trendene snur, merker jeg. Bare for noen få år siden ville 95% i denne tråden svart at de vil ha åpen kjøkkenløsning og mindretallet ville vært de som vil ha separate rom. Personlig har jeg alltid hatet åpen løsning, så jeg er glad om trenden snart snur igjen i byggebransjen og det bygges mer skikkelige kjøkken.

Jeg tror folk ville sagt det samme for noen få år siden også, spesielt de som hadde opplevd hvordan det er å faktisk ha en slik løsning. Det var vel ikke så lett for folk flest som så bilder av åpne løsninger på Instagram å faktisk forstå hvordan det kan være å bo slik. Så folk flest tenkte vel "det ser så fint ut" - og det gjør det jo, men nå skjønner jo folk at det er ikke praktisk. 

Anonymkode: bbdb2...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Jeg elsker åpen løsning, SÅ LENGE rommet er stort nok. Er det egentlig et kjøkken hvor noen har plassert en sofa for å kunne si at boligen har to soverom i stedet, da blir jeg uggen. Den perfekte åpne løsningen blir for meg et kjøkken som kan ta en hel ende av rommet med kjøkkenøy som skiller av litt, eventuelt en spisegruppe i tillegg i mellom, og så kommer stuedelen. Det skal ikke gå på bekostning av noe og du skal i teorien kunne putte opp en vegg der om du vil. 

Vi som ikke får kjøpt oss stort hus med det første har godt av at oppholdsrommet føles stort, luftig og sosialt. Dette er noe jeg ikke føler at jeg kan få med separat kjøkken. Jeg syns det er veldig hyggelig å kunne lage mat og samtidig prate med besøket/samboer. Har aldri opplevd det som negativt at det lukter litt av maten mens den lages. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...