Gå til innhold

Bilder av ansatte tatt i skjul.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber i en butikk i Stavanger. I går var det folk innom fra hovedkontoret som i skjul tok bilder av hva de ansatte gjorde mens de var på jobb, og så sendte de bildene videre til folk lenger opp i systemet. Dette fikk vi vite i dag.

Dette er noe som har skapt stor uro og misnøye blant oss ansatte. Det er jo ikke hyggelig å tenke på at folk kan komme inn og filme/ta bilder av oss i skjul for å så sende det videre til andre. Det er btw ikke første gang det skjer- dessverre.

 Er det noen som vet hva vi bør gjøre? Har tenkt å sende en mail for å fortelle at dette ikke(!) er ok.. Men er det noen lover som vi kan vise til? Osv..

Hadde satt stor pris på hjelp. 

Anonymkode: 108f2...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere fagorganisert? I så fall, hør med fagforening, evt. Arbeidstilsynet.

Jeg synes det der hørtes ekkelt ut.

Edit: jeg tror ikke det de gjør er lov

Endret av Ichiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, du kan lese om det her:

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personvern-pa-arbeidsplassen/kameraovervaking-arbedsliv/

Det er vel ikke samme klesbutikken som har vært i media ang. noe sånt tidligere? https://www.dagbladet.no/nyheter/tok-bilder-av-ansatte-endret-praksis-etter-refs-fra-arbeidstilsynet/68820856

 

Anonymkode: a4191...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall roe helt ned. De har ikke lov å bruke det bilde mot deg. Om du for eksempel gjorde noe som ikke er en arbeidsoppgave da de tok bilde, så kommer de ingen vei med det, for eksempel brukte mobilen og surfet fb. Du skal gjøre ganske graverende ting før de kan bruke det mot deg.

På min arbeidsplass er vi kameraovervåket hele døgnet rundt. En kollega av meg skulle skifte fra abridestøy til privatklær og dette gjorde hun i publikumsomeråde. Dette ble oppdaget av sjefen mens det foregikk, det eneste som skjedde var at sjefen sa han hadde observert det og ba henne skifte i garderoben nesten gang. Det skriver rapporter på alt utenom vanlig på min jobb, men hun fikk ikke skriftlig rapport om dette.

Anonymkode: 1efe3...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan i alle fall roe helt ned. De har ikke lov å bruke det bilde mot deg. Om du for eksempel gjorde noe som ikke er en arbeidsoppgave da de tok bilde, så kommer de ingen vei med det, for eksempel brukte mobilen og surfet fb. Du skal gjøre ganske graverende ting før de kan bruke det mot deg.

På min arbeidsplass er vi kameraovervåket hele døgnet rundt. En kollega av meg skulle skifte fra abridestøy til privatklær og dette gjorde hun i publikumsomeråde. Dette ble oppdaget av sjefen mens det foregikk, det eneste som skjedde var at sjefen sa han hadde observert det og ba henne skifte i garderoben nesten gang. Det skriver rapporter på alt utenom vanlig på min jobb, men hun fikk ikke skriftlig rapport om dette.

Anonymkode: 1efe3...838

Til din informasjon så var jeg ikke på jobb på tirsdag engang, så jeg har ingen verdens ting å skjule for noen. Men jeg, og resten av mine kollegaer,  synes at det er ubehagelig at slike ting skjer. I tillegg til at det er forbudt å ta bilder av andre i skjul for så å distribuere de videre...

———

Takk for svar og hjelp. :-) Vi skal kontakte  værneombudet vårt på jobben og ta saken videre derfra.

Anonymkode: 108f2...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...