Gå til innhold

Hvordan får dere dusjet hver dag?


Gjest Selfie

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummest jeg har hørt.  Du kan dusje på kvelden og ta litt vann på håret neste dag hvis du har såpass dårlig hår at du må faktisk vaske det hver jæklig dag.  

Anonymkode: e7e6a...0a0

Noen av oss har kort hår som krever både stylingprodukter og føning for å se noenlunde greit ut. 

Jeg bruker lengre tid på å «reparere» håret om morgenen dersom jeg dusjer på kvelden, enn å faktisk dusje på morgenen. 

Dessuten er jeg ganske morgengretten til dusjen er unnagjort.

Anonymkode: 3079f...a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov ja -men herregud går det an å bruke hjernen også!  

Anonymkode: e7e6a...0a0

Nettopp det jeg mente ts skulle gjøre, bruke hodet. 

Gi barna frokost når du dusjer. Sett de til å kle på seg. 

At barna har et så unromalt forhold til kropp at de kommenterer slik ts påstår i hi høres heller ikke greit ut. 

Anonymkode: 042d6...68f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Selfie skrev:

Hm ja, men jeg har jenter og jeg liker ikke at de ser at jeg sminker meg. De spør om hvorfor, og det er litt vanskelig å svare på. Sluttet å sminke meg en stund på grunn av dette, men syns det var litt kjipt og🤪 

Nå har jo jeg gutter, så ser at det blir litt annerledes. Men får de ikke med seg at du sminker deg uansett? Barna mine ser hvertfall veldig godt når jeg har tatt på leppestift eller lipgloss med en del farge, og de ser forskjell på meg med og uten maskara. Er ikke det bare å si at det er en måte å pynte seg på, som noen voksne damer liker, men at ikke alle gjør det eller må det eller noe sånt? Jeg husker jeg elsket å se på min bestemor sminke og pynte seg da jeg var barn, og jeg fikk aldri følelsen av at man ikke var bra nok som man var av å se det.

Jeg syns for øvrig det å henge opp dusjforheng, slik noen foreslår er en dårlig idé. Hvis barna ikke lærer å ha et avslappet forhold til kropp hjemme, når skal de lære det? Barna dine er jo også ganske små ennå, så jeg skjønner ikke helt hvis du er flau over å bli sett naken av dem. Som andre sier, kan det være nyttig for dem å se hvordan du vasker deg osv, da du antakelig er en viktig rollemodell for dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stå opp og gjør deg ferdig på badet før du vekker barna. Snakk om dårlig løsningsorientering.

Anonymkode: 042d6...68f

Hjemme hos oss er det ikke noe som heter "vekke barna", haha! Hvis du kan skru på dusjen etter 04.30 om morgenen uten at det umiddelbart kryr av våkne småtroll rundt deg, lever du et privilegert småbarnsliv på søvnfronten. Bare nevner det.

Jeg gidder ikke å dusje klokka fire bare for å være såkalt "løsningsorientert", altså.

Endret av Hactar
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dusjer stort sett alltid på morgenen. Når barna var små, var de alltid med på badet. Etter hvert plasserte jeg dem foran TV eller noe. Minste er for så vidt fortsatt ofte med på badet når jeg dusjer, selv om h*n er stor nok til å vente i stua. Jeg bryr meg ikke så mye om de små ser meg naken. Nakenhet er naturlig, tenker jeg, og barna har ikke vondt av å se normale nakne kropper med valker, cellulitter, hår osv. Ser på dette litt som en motvekt til alle de perfekte kroppene de blir disponert for via reklame osv.

Anonymkode: 4b32e...c60

Jeg dusjer annahver dag, og har kun en femåring, men hun går litt til og fra, leker for seg selv eller henger på badet. Samme når faren dusjer. Vil tippe hun gidder å være innom badet 1 av ti ganger, det er ikke så spennende å henge der. 😜 

Normalt og naturlig forhold til nakenhet er veldig viktig for meg, jeg har vokst opp med foreldre som har vært nakne i naturlige sammenhenger, og mamma og søsteren min er fortsatt på badet samtidig og sånn når jeg er hjemme.

Jeg trenger at datteren min får en motvekt til photoshoppede og opererte kjendiser og bloggere and what not.

Jeg har fokusert på tilknytningsomsorg, med det resultat at ungen min er ekstremt trygg og selvstendig. Hun klarer fint å ikke henge i beina mine hele tiden, null stress for henne å leke selv i en time eller to. Så hvis jeg vil er det null stress å ta en full spasession alene, men det er jo koselig å ha selskap også. :)

Anonymkode: b9d93...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, happiest skrev:

Kjøp dusjforheng. Fortell at de ikke får titte bak og at alle må få lov å gi beskjed hvis de vil være litt i fred (gjelder også barna). 

Kan du aktivisere de i 10 minutter? Gjemme noe i stuen/annet rom som de skal finne? Kan være alt fra dagens matpakke til feks noe gøy de liker (klistremerke, en ny fargeblyant, perler - noe de kan samle på over tid). 

Du bør også lære de at det ikke er OK å kommentere alt de ser. Ikke kjekt i dusjen på badeland feks. 

De er jo 4 og 7 år og trenger strengt tatt ikke å være med på badet når mamma dusjer. Da barna mine var på den alderen hadde jeg de aldri med på badet lenger. Kun når de var babyer eller små troll på 2 år som måtte ha konstant tilsyn. 

Anonymkode: 61fe2...5f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn er 7 og 4 år, og jeg har null problem med å dusje selv om de er på badet. Føles helt naturlig ut for meg.. Er jo samme kroppen som har født dem, liksom. Sjuåringen er mer selvdreven og spiser gjerne frokost på kjøkkenet i mens, men fireåringen er ofte på badet eller går inn og ut, noen ganger er hun med meg i dusjen og så vasker jeg henne også med kopp (hun tør ikke bli skylt av selve dusjen ennå, så vi fyller kopp med vann og heller over håret mens hun holder seg foran øynene). 

Det er jo noe mennesker har gjort gjennom hele historien - tradisjonelt har jo små barn vært tett inntil foreldrene sine hele tiden med mye nærhet, frem til de er så store at de kan ordne seg selv. I ukedagene har vi såpass travle morgener at jeg som regel vasker håret på kvelden, men tar uansett en rask skyll med intimsåpe i dusjen når jeg står opp likevel.

Anonymkode: bdc5f...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5-åring (gutt) og 8-åring (jente), og er som regel den første som står opp. De kommer som regel tassende inn på badet mens jeg er i dusjen, og begynner med sitt morgenstell. Det går helt fint, og er ikke noe stress.

Anonymkode: 02422...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp kl 5.30 annenhver dag for å dusje før ungene står opp. 

Anonymkode: d69eb...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da vel ikke være verre enn å si til barna at nå må dere gå ut for mamma skal dusje. Så får de leke litt så lenge. 

Det har aldri vært noe problem hos oss ihvertfall. Barna trenger å lære at alle innimellom trenger litt privatliv. 

Anonymkode: ac72c...962

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dusjet hver morgen og kveld:) Da jeg er oppe før ungene:) og kveldsdusjen er etter at ungene er sovnet! MIne er forresten 9 og 10 år

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer og vasker håret hver morgen. Vi er stortsett to voksne da, men jeg har samme rutine om jeg er alene med ungene også. Ungene ser barne-TV, jeg dusjer med døra åpen sånn at jeg hører om det bryter ut krig på stua, eller om de bare trenger hjelp til noe. De kommer ofte inn på badet da, og minstemann på 2 synes det er festlig å ta av seg pysj og bleie og plaske inne i dusjen sammen med meg, så det er ikke så veldig avslappende, men jeg blir iallefall ren...

Anonymkode: 7f401...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig kaste ut ungene for å dusje, men da må de stelles først, deretter må de få frokost før jeg kan få stelt meg. Derfor har vi hittil gjort det sånn at alle steller seg samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Selfie said:

Hm ja, men jeg har jenter og jeg liker ikke at de ser at jeg sminker meg. De spør om hvorfor, og det er litt vanskelig å svare på. Sluttet å sminke meg en stund på grunn av dette, men syns det var litt kjipt og🤪 

Ser ikke noen grunn til å ikke sminke seg bare fordi de spør om det. De er jo nysgjerrige! Eldste jenta mi er 3 år og er med på badet når jeg sminker meg, spør og graver om hva de forskjellige tingene er. 
Når hun sier hun vil og "ha sminke som mamma" så er ho kjempefornøyd når jeg stryker ren bomull over øynene og ansiktet, verre er det ikke. 

Anonymkode: cf62f...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg dusjer stort sett alltid på morgenen. Når barna var små, var de alltid med på badet. Etter hvert plasserte jeg dem foran TV eller noe. Minste er for så vidt fortsatt ofte med på badet når jeg dusjer, selv om h*n er stor nok til å vente i stua. Jeg bryr meg ikke så mye om de små ser meg naken. Nakenhet er naturlig, tenker jeg, og barna har ikke vondt av å se normale nakne kropper med valker, cellulitter, hår osv. Ser på dette litt som en motvekt til alle de perfekte kroppene de blir disponert for via reklame osv.

Anonymkode: 4b32e...c60

Jeg brydde meg ikke, gikk ofte naken eller med et håndkle rundt meg fra badet til stua. Synes nakenhet er naturlig. Gjemte meg heller ikke unna når jeg sminket meg. Tror jeg var naken rundt barna før /etter dusj til de ble cirka åtte år. Husker også at jeg ba de ble ned i kjelleren i et hus der det liksom "spøkte", og ba de leke med vannslangen som var utenfor badet, med badedøra åpen. Var så mørkeredd at jeg nesten ikke kunne gå dit ned alene, men når barna var der ble jeg som en løvemamma og klar til å forsvare dem mot alt og ingenting (det skjedde faktisk aldri noe). Fikk også hjelp av barna til å få smurt inn solkrem på ryggen. Barn oppfatter nakenhet som noe naturlig. At mamma sminker seg, vel, det er jo noe de fleste voksne gjør og helt normalt, mamma pynter seg bare litt. Jeg sminket meg ikke hver dag, så de var vant til både og, fikk ingen spørsmål rundt det.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nødvendig å dusje hver dag? Dusjer annenhver kveld med mindre spesielt behov selvsagt... 

Anonymkode: e7f5f...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer hver dag og sminker meg/tørker hår.

Det skjer mens barnet underholder seg selv i stua, han er 4 år nå. 

Som baby satt han i vippestol på badet. Om jeg var alene og hadde dårlig tid hadde jeg valgt å dusje på kvelden, gjør ofte det nå og etter trening. Underholder ikke når jeg sminker meg. 

Anonymkode: a7c1c...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer på kvelden. Orker ikke stresse med dette på morgenen, så på kvelden er det «spa tid» for mor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemor. Dusjer med døra åpen. Med eller uten barn på badet. Bryr meg faktisk ikke mere 😂

Anonymkode: 4cb4a...0e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...