Gå til innhold

Hvordan får dere dusjet hver dag?


Gjest Selfie

Anbefalte innlegg

1 time siden, Selfie skrev:

Jeg har to barn, som står opp tidlig. Jeg får derfor ingen stund på badet for meg selv om morgenen og må gjøre alt mens de ser på. Utrolig lite gøy. «Hihi mamma jeg ser puppene dine!» «Hvorfor tar du på sånn sminke?» «Hva er deeet?» Ender ofte opp med å glemme feks deo, får ikke sminket meg ferdig, og noen ganger får jeg ikke dusjet engang. 

Dere som har barn og jobber - hvordan får dere dusjet? Dusjer dere om kvelden, eller i barnas påsyn om morgenen eller hva?

De virker store nok til å være alene i stua mens du dusjer. De må ikke være rundt deg 24/7. Eller dusj på kvelden. Hvor vanskelig kan det være egentlig? Og jeg er alene med barn..hun har aldri sett meg dusje, for den tiden vil jeg ha alene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Steller barna først, og sender dem opp for å leke. Femåringen kan forklares at vi kan prates igjen når mamma er ferdig, og toåringen er det strengt tatt ikke så farlig med. Han kan, om nødvendig, underholdes med smilefjes i duggen på dusjveggen.

Trives ikke med å dusje på kvelden, for håret bruker en liten evighet på å tørke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode rutiner på det meste, men akkurat morgenstellet har jeg aldri fått dreisen på. Jeg kan ikke stå opp før de og dusje i fred, for de våkner så fort de hører en lyd. Og da pleier vi å stelle oss sammen på badet før vi går ned for frokost. Men det funker dårlig når jeg skal dusje, fordi de glaner så voldsomt og følger veldig med på alt jeg gjør.  Men kanskje jeg skal få ny rutine på å dusje på kvelden da👍🏻 Uansett interessant å høre hva andre pleier å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer noen ganger om kvelden, noen ganger om morgenen. Men har aldri hatt noe problem med å dusje og ordne meg mens jeg er alene hjemme med barna. Enten så er de på rommet og leker, ellers ser de på barne-tv eller så sitter de og ser på meg. Men sistnevnte har jeg aldri tenkt på som noe problem. De vet jo hvordan jeg ser ut naken, så det er ikke noen hemmelighet. Og de syns det er spennende å se at jeg sminker meg og velger ut smykker og den slags - de er to små gutter på 4 og 6 som visstnok elsker at damer pynter seg og er veldig nysgjerrige på hvordan det gjøres...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er de? Jeg har alltid plassert ungene på stua når jeg dusjer jeg. "Her er en yoghurt, og her er barnetv. Nå skal mamma dusje."

Dusjer da med åpen dør så jeg hører om noen roper, men ikke greit å ha publikum på badet på den måten nei. 

Anonymkode: 69c6d...2ff

Jeg syns ikke TV skal være barnevakten jeg, da.

"Kan du lage en fin tegning til meg mens jeg er på badet? Her er tegnesakene dine.. Thnx. :) " Så viser man interesse for tegningen etterpå og henger den på kjøleskapet med magnet. 

Jeg sier ikke du gjør noe feil, men jeg er tilhenger av å belønne adferden man ønsker seg med å gi dem en utfordring, samtidig som de lar deg være ifred med noe. Så gir du dem en positiv respons etterpå. "Så flott tegning. Den likte jeg! Takk for at jeg fikk ordne meg på badet ifred. Det var supert, altså!" Så lærer de hva du ønsker deg, uten at du trenger å bruke frustrasjoner.

Hvis de ikke vil høre på deg, så må de får reine ord for pengene. "Mor vil stelle seg ifred, så nå må du gå ut i stua. Takker så mye. Jo, du skal det! Hvis ikke blir jeg sur på deg og da har ingen det noe moro. Mamma vil legge sminke i fred." Og så følger man barnet dit. 

De misnte knøttene kan man selvsagt ikke sende ivei, mot deres vilje. Da griner og skriker de og skjønner ikkeno. Så da må man gi dem leker på badegulvet eller noe, og frata dem all oppmerksomheten sin til man er ferdig. Så får de oppmerksomheten med det samme man legger ned mascaraen og masse ros for at de var tålmodig (selv om de ikke var det.) Så lærer man dem at mamma/ pappa liker en bestemt adferd fra dem i en bestemt situasjon. "Ikke klatre på pappa mens han pusser tenna. Her er en badeand. Vent til jeg er ferdig..." mens man ser inn i speilet og ikke på ungen.... Så får ungen oppmerksomheten når man legger ned tannbørsten. "Hva gjør anda?"

Det tar litt tid for dem å lære det. Det er tross alt sosialisering vi snakker om. :)

Endret av Tøytigern
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Selfie skrev:

Vi har gode rutiner på det meste, men akkurat morgenstellet har jeg aldri fått dreisen på. Jeg kan ikke stå opp før de og dusje i fred, for de våkner så fort de hører en lyd. Og da pleier vi å stelle oss sammen på badet før vi går ned for frokost. Men det funker dårlig når jeg skal dusje, fordi de glaner så voldsomt og følger veldig med på alt jeg gjør.  Men kanskje jeg skal få ny rutine på å dusje på kvelden da👍🏻 Uansett interessant å høre hva andre pleier å gjøre. 

Jeg tror rett og slett de driver og lærer seg ferdigheten å dusje, mens de observerer mammaen sin. Du gir dem et eksempel. De kommer til å huske hvordan selvstendig dusjing foregår helt underbevisst når de er store nok til å dusje selv. "Sånn gjør man... Shampoo i håret... Sånn gjorde mamma...."

Hvis du syns det er ubehagelig kan du jo sette dem igang med noe, som feks å leke med noe i gangen utenfor badet. Puslespill eller sånne ting. Så ber du om å få se resultatet, etterpå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg dusjer noen ganger om kvelden, noen ganger om morgenen. Men har aldri hatt noe problem med å dusje og ordne meg mens jeg er alene hjemme med barna. Enten så er de på rommet og leker, ellers ser de på barne-tv eller så sitter de og ser på meg. Men sistnevnte har jeg aldri tenkt på som noe problem. De vet jo hvordan jeg ser ut naken, så det er ikke noen hemmelighet. Og de syns det er spennende å se at jeg sminker meg og velger ut smykker og den slags - de er to små gutter på 4 og 6 som visstnok elsker at damer pynter seg og er veldig nysgjerrige på hvordan det gjøres...

Hm ja, men jeg har jenter og jeg liker ikke at de ser at jeg sminker meg. De spør om hvorfor, og det er litt vanskelig å svare på. Sluttet å sminke meg en stund på grunn av dette, men syns det var litt kjipt og🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg tror rett og slett de driver og lærer seg ferdigheten å dusje, mens de observerer mammaen sin. Du gir dem et eksempel. De kommer til å huske hvordan selvstendig dusjing foregår helt underbevisst når de er store nok til å dusje selv. "Sånn gjør man... Shampoo i håret... Sånn gjorde mamma...."

Hvis du syns det er ubehagelig kan du jo sette dem igang med noe, som feks å leke med noe i gangen utenfor badet. Puslespill eller sånne ting. Så ber du om å få se resultatet, etterpå. 

Ja kanskje det? Syns det er ubehagelig at de studerer meg så voldsomt, men det er kanskje bra😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg dusjer tidlig før babyen våkner, ellers må jeg ta henne med inn på badet. Kan ikke dusje på kvelden for da ser håret ikke ut. 

Anonymkode: 7dfe6...828

Dummest jeg har hørt.  Du kan dusje på kvelden og ta litt vann på håret neste dag hvis du har såpass dårlig hår at du må faktisk vaske det hver jæklig dag.  

Anonymkode: e7e6a...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Selfie skrev:

Hm ja, men jeg har jenter og jeg liker ikke at de ser at jeg sminker meg. De spør om hvorfor, og det er litt vanskelig å svare på. Sluttet å sminke meg en stund på grunn av dette, men syns det var litt kjipt og🤪 

De ser på hva du gjør og lærer om voksenverdenen. Det er en positiv greie. Unger er gløgge. De ser på hva foreldrene og søsken gjør og lærer adferd og ferdigheter.

Fortell dem at mamma legger sminke fordi det pynter ansiktet og du liker å være fin. "Sånt gjør damer, når de er blitt voksne." Men du kan jo også fortelle dem nøyaktig hva du føler. "Jeg liker ikke at du ser sånn på meg. Det er ikke fint å stirre på folk. Det føles rart når noen stirrer på andre. Kan du ikke la være med det og legge sammen dette hånkleet istedet. Takk." 

Da lærer du dem nemlig også noe viktig: Å respektere andres intimgrenser. 

Distraher dem fra å følge med på deg. Du kan feks be dem plukke hår ut av hårbørsten din... Hvasomhelst som tar oppmerksomheten deres over på noe annet. Hvis de maser igjen, forteller du bestemt at "Nei, jeg bad deg om å ikke se på mamma når hun legger sminken." Så lærer de noe om deg som person og de lærer noe om hvordan man behandler andre riktig.

Du er i en glimrende læresituasjon for å få veloppdragne barn, med andre ord.:) 

Sier ikke det er enkelt, men det er jo sånn at det er utfordrende å være mor/far.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å dusje om kvelden, det fungerte best den gangen.  Nå som de er større dusjer jeg og tar morgenstellet  om morgenen i fred uten småtroll rundt meg. 

Endret av monkey business
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Selfie skrev:

Jeg har to barn, som står opp tidlig. Jeg får derfor ingen stund på badet for meg selv om morgenen og må gjøre alt mens de ser på. Utrolig lite gøy. «Hihi mamma jeg ser puppene dine!» «Hvorfor tar du på sånn sminke?» «Hva er deeet?» Ender ofte opp med å glemme feks deo, får ikke sminket meg ferdig, og noen ganger får jeg ikke dusjet engang. 

Dere som har barn og jobber - hvordan får dere dusjet? Dusjer dere om kvelden, eller i barnas påsyn om morgenen eller hva?

Stå opp og gjør deg ferdig på badet før du vekker barna. Snakk om dårlig løsningsorientering.

Anonymkode: 042d6...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stå opp og gjør deg ferdig på badet før du vekker barna. Snakk om dårlig løsningsorientering.

Anonymkode: 042d6...68f

Må da være lov til å spørre om hvordan andre gjør det? Spør du aldri andre om råd du? 

#drittleisurpæterpåkg 

Anonymkode: 1ef6d...979

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stå opp og gjør deg ferdig på badet før du vekker barna. Snakk om dårlig løsningsorientering.

Anonymkode: 042d6...68f

Hun er jo løsningsorientert.... Hun spør hva andre gjør... Djees.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøp dusjforheng. Fortell at de ikke får titte bak og at alle må få lov å gi beskjed hvis de vil være litt i fred (gjelder også barna). 

Kan du aktivisere de i 10 minutter? Gjemme noe i stuen/annet rom som de skal finne? Kan være alt fra dagens matpakke til feks noe gøy de liker (klistremerke, en ny fargeblyant, perler - noe de kan samle på over tid). 

Du bør også lære de at det ikke er OK å kommentere alt de ser. Ikke kjekt i dusjen på badeland feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Må da være lov til å spørre om hvordan andre gjør det? Spør du aldri andre om råd du? 

#drittleisurpæterpåkg 

Anonymkode: 1ef6d...979

Det er lov ja -men herregud går det an å bruke hjernen også!  

Anonymkode: e7e6a...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte dusjer jeg på kvelden, men om vi har tid liker jeg å dusje om morgenen. Da våkner jeg ordentlig. 

Eldste leker/tegner/perler eller ser på ipad, mens minste får noen leker  på badegulvet og krabber rundt der.   Hvis eldste blir ensom i stua kommer hn også inn på badet og spiller på ipad der, eller tøyser med minste. Noen ganger tar jeg like så greit en eller begge med meg inn i dusjen. 

Hos oss er kropp og nakenhet helt naturlig, så jeg har ingen problemer med at de ser meg dusje eller gå på do. 

Jeg vil tro at den intense stirringen kommer av at de ikke er vant til å se det. Etter noen ganger er det vel ikke så spennende lenger?

Anonymkode: 1e8eb...271

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov ja -men herregud går det an å bruke hjernen også!  

Anonymkode: e7e6a...0a0

Jeg synes du skal ta deg et stykke gjærbakst, jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...