Gå til innhold

Hjelp til strikking og oppskrifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skulle gjerne ha begynt med strikking. Er så mye flott å strikke! Har ikke strikket siden barndommen og husker ikke så mye!

Er det noen som har tips til hva jeg kan strikke som ikke er så vanskelig for en nybegynner? Gjerne lettvinte gensre, luer, hals, votter osv. Koster alle oppskrifter, eller kan man finne gratis oppskrifter også? Er det noen bøker dere kan anbefale? Har prøvd å lese på strikkeoppskrifter, men det virker vanskelig...føler meg dum når jeg leser og ikke forstår, men håper det er fordi jeg faktisk ikke er inne på strikking enda...hehe!

Hva trenger jeg foruten strikkepinner og garn, hva kan være lurt å ha? Noen som kan anbefale nettsteder der en kan handle?

 

Takker på forhånd for all hjelp! 😊😊

Anonymkode: cf1f7...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med noe enkelt. Eks lue, skjerf. Babysokker. På min butikk får jeg kjøpt enkle oppskrifter. Slipper å kjøpe et helt hefte. Jeg strikker luer,Babysokker,  jakker.

Du finner mye gratis oppskrifter på nett. Et godt råd, om du tenker at det ser vanskelig ut..  les oppskriften flere ganger, før du begynner.

 

Anonymkode: 351f8...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biblioteker har masse strikkebøker. Det er veldig greit, så man slipper å kjøpe en bok til flere hundelapper når det kun er én eller to ting i den man har lyst til å strikke. 

 

Anonymkode: dc142...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å begynne med noe lite, som krever litt tykkere pinner og garn. Fins mange gratis oppskrifter både på nett og bibliotek, men det finnes også utrolig mange fine oppskrifter som kanskje ikke koster mer enn en 50 lapp på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garnstudio.com har MANGE oppskrifter og instruksjonsvideoer :) Youtube har også mye nyttig. Da er det bare å se så mange ganger du vil og prøve deg frem. Ville som de andre her nevner begynt med noe enkelt med tykke pinner og tykt garn, da går det fort og en kommer lang på kort tid, det kan være motiverende :) Jeg strikket mange skjerf i begynnelsen, så videre på luer og andre ting. Skal snart strikke min første genser!

https://www.garnstudio.com/video.php?lang=no Instruksjonsvideoer. Jeg ser dem flere ganger og så spoler jeg tilbake på de vanskelige stedene hvis jeg står fast.

Ting som kan være greie å ha er maskemarkører, f.eks https://www.garnstudio.com/needle.php?t=2&id=6&cid=1 De er nyttige hvis du strikker mønster hvor du må telle omganger eller masker. Eller bare for å holde styr på hvor mange masker du har. Hvis jeg skal legge opp 200 masker så setter jeg gjerne en sånn hver 50. maske så slipper jeg å telle alle så mange ganger for å forsikre meg om at jeg har riktig antall :P 

Jeg har også en sånn: https://www.garnstudio.com/needle.php?t=2&id=3&cid=1 Fordi jeg har tusen strikkepinner og stadig kjøper nye fordi jeg glemmer hvilke tykkelser jeg har fra før... Med denne kan jeg lett sjekke og sortere så jeg har oversikt.

Ang. å lese oppskrifter... DET kommer med trening :) Noen oppskrifter er helt gresk for meg med alle forkortelsene og greier og selvfølgelig er noen dårligere skrevet enn andre, men man får til det meste om man leser nøye. I verste fall kan man spørre noen om hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...