Gå til innhold

Helt ny på hekling, skjønner ingenting...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(se bilder) Åh, kan noen hjelpe meg? Jeg har så lyst til å komme i gang med hekling, men dette er mitt tredje forsøk på en klut. Kjenner ingen som kan lære meg dette og ser bare videoer på YouTube jeg ikke skjønner så mye av. 

Følte det gikk greit i begynnelsen, men nå blir den skeiv igjen. Laget først 38 luftmasker og fortsatte med fastmasker. Som dere ser sliter jeg med å snu. Dette trenger ikke å bli perfekt, jeg har aldri holdt i et garnnøste før, jeg vil bare ikke miste motivasjonen helt. 

Hva gjør jeg feil?

DSC_0660.JPG

DSC_0661.JPG

Anonymkode: afab4...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tell maskene mens du hekler, mest sannsynlig har du glemt den ytterste.

Anonymkode: de654...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tell maskene mens du hekler, mest sannsynlig har du glemt den ytterste.

Anonymkode: de654...f7f

Ok, det kan godt hende! Takk ☺️ hvordan ser det ut ellers? Hvordan snur jeg? 

Anonymkode: afab4...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(se bilder) Åh, kan noen hjelpe meg? Jeg har så lyst til å komme i gang med hekling, men dette er mitt tredje forsøk på en klut. Kjenner ingen som kan lære meg dette og ser bare videoer på YouTube jeg ikke skjønner så mye av. 

Følte det gikk greit i begynnelsen, men nå blir den skeiv igjen. Laget først 38 luftmasker og fortsatte med fastmasker. Som dere ser sliter jeg med å snu. Dette trenger ikke å bli perfekt, jeg har aldri holdt i et garnnøste før, jeg vil bare ikke miste motivasjonen helt. 

Hva gjør jeg feil?

DSC_0660.JPG

DSC_0661.JPG

Anonymkode: afab4...b8a

Du klarer ikke å ha like mange masker på første raden som det du får oppover. Det blir som når du feller i strikking. 

Ta å rekk opp igjen til første raden og så tar du gjennom begge maskene på hver rad. Da blir det lettere til du har lært. 

Tell hvor mange V'er du har opp på første raden. Det gjør du hver rad opp over. Det skal hele tiden være like mange masker ellers kryper det innover. Og du må hele tiden lage ny maske nedi hver V'. 

Når du snur så lager du 2 luftmasker dersom du ikke har kast på heklenålen, har du kast (snurr av tråden rundt heklenålen) så snur du med 3 luftmasker. De 2/3 luftmaskene kompenserer da for en stav. En stav = en gang nedi V'en når du hekler. Hele tiden må det bære like mange staver eller V'er ellers krymper det sammen eller blir skråstilt/skrevt på sidene. 

Anonymkode: c1b68...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det kan godt hende! Takk ☺️ hvordan ser det ut ellers? Hvordan snur jeg? 

Anonymkode: afab4...b8a

Det er helt vanlig å glemme den ytterste. Anbefaler å gå på YouTube å se :) ffor å snu lager du to eller tre luftmasker (kommer litt an å garnet, men det ser du) . Dette er første staven i omgangen :) Jeg er forresten den første anonym bruker som svarte deg, vet ikke hvorfor den ble anonym.

Endret av DysterPytten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svarene! Skjønte ikke helt hva V betyr? Men videoen var veldig lærerik! ☺️ 

Anonymkode: afab4...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svarene! Skjønte ikke helt hva V betyr? Men videoen var veldig lærerik! ☺️ 

Anonymkode: afab4...b8a

V eller masker. Maskene på videoen ser du tydelig ligger som en rekke med v'er etter hverandre. 

Anonymkode: c1b68...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...