Gå til innhold

Innstramming av AAP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En alternativ løsning for de som går på overtid med AAP er å søke på nytt, etter ett års karantene. Da blir det ett år med sosialtrygd før de igjen kan starte på en ny runde.   Mistet AAP etter ti år i 2016. Hadde ett års karantene før jeg fikk innvilget det på nytt i 2017.

 

 

Anonymkode: 50f36...8ec

Men man ikke har lov å eie noe når man går på sosialen. Så gjerne om man har klart å spart opp til bil eller boliglån, så kan man bli tvunget til å selge dem før man kan få sosialstønad... Eventuelt at man har spikket og spart til å få råd til bil eller boliglån alle årene på aap, men før man får motta sosialstønad må man altså da bruke dem for å overleve!

Måtte du dette? Husker ikke om du har nevnt noe om dette før i tråden. Din sak er jo helt sprø... Etter ti år på aap er jo selvsagt veien å gå ufør. Enten 100% eller gradert!

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, her inne dukker det opp mange med superdiagnoser og mange diagnoser. Rekorden hittil er en med 13 diagnoser, både psykiske og fysiske. Felles for alle er at de mener at de har rett på ufør. Det mener nok de 325000 som har fått det også. Det er sikkert 325000 andre som også mener de har rett på det. Minst.

Anonymkode: 9d30a...98c

At noen hevder at de har "rett på" ufør provoserer meg. Å ha gode grunner til en uføreytelse høres bedre ut. 

Anonymkode: 50f36...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At noen hevder at de har "rett på" ufør provoserer meg. Å ha gode grunner til en uføreytelse høres bedre ut. 

Anonymkode: 50f36...8ec

Det høres sikkert bedre ut, men oppfatningen blant folk er at de "har rett på det". Skulle likt å visst hva reell arbeidsevne de 325000 EGENTLIG har igjen.

Anonymkode: 9d30a...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man ikke har lov å eie noe når man går på sosialen. Så gjerne om man har klart å spart opp til bil eller boliglån, så kan man bli tvunget til å selge dem før man kan få sosialstønad... Eventuelt at man har spikket og spart til å få råd til bil eller boliglån alle årene på aap, men før man får motta sosialstønad må man altså da bruke dem for å overleve!

Måtte du dette? Husker ikke om du har nevnt noe om dette før i tråden. Din sak er jo helt sprø... Etter ti år på aap er jo selvsagt veien å gå ufør. Enten 100% eller gradert!

Anonymkode: 99244...05b

Jeg eier heldigvis ingenting så jeg slipper å leve i angst for å bli hjemløs. Har hørt skrekkhistorier om folk som har fått stanset AAP og som eier hus. I melllmtiden får de ingenting fra sosialkontoret og må livnære seg selv og barna fra oppsparte midler og donasjoner fra andre.  Nav klageinstans bruker ett år på å behandle slike klager. 

Jeg håper jeg får innvilget 50 prosent ufør men gradert ufør har også blitt vanskelig å innfri. Hvis det er som jeg har hørt andre si at jeg må ha en fast jobb resterende 50 prosent så får jeg ingenting fra Nav. 

Jeg har en god dose helseplager både fysisk og psykisk, men ikke de «riktige» diagnosene som gir «rett» på ufør. 

 

 

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres sikkert bedre ut, men oppfatningen blant folk er at de "har rett på det". Skulle likt å visst hva reell arbeidsevne de 325000 EGENTLIG har igjen.

Anonymkode: 9d30a...98c

I følge FN menneskerettigheter artikkel 22  så har jeg rett på økonomisk sikkerhet. Vet ikke om Nav er enig i det. 

«
Enhver har som medlem av samfunnet rett til sosial trygghet og har krav på at de økonomiske, sosiale og kulturelle goder som er uunnværlige for hans verdighet og den frie utvikling av hans personlighet, blir skaffet til veie gjennom nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid i samsvar med hver enkelt stats organisasjon og ressurser.»

 

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal lønne seg å jobbe.

Anonymkode: b84f5...056

Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe. Jeg er enslig mor, har laveste sats AAP, og har utbetalt 13 000 i måneden. Jobben jeg er utdannet til, og elsker ville gitt meg ca 500 000 i året. For meg er det en utrolig stor sorg å ikke kunne jobbe.

Anonymkode: 80460...eb2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er: hvor mange av de som ikke får asp/ufør havner på sosialen, og hvor mange gjør ikke det? Er det en mulighet for at noen av snylterne faktisk jobber i stedet? At det finnes snyltere er nemlig ikke tvil om, SELV OM DE ALLERALLERFLESTE IKKE ER DET

 

(måtte bare presisere i caps lock) 😂

Anonymkode: 43efb...b40

Det er en høy terskel for å få sosialtrygd. Det er enormt med dokumentasjon en skal vise frem fra alle kontoutskrifter man har. En må registrere seg på 10 ulike bemanningsbyråer og følge aktivitetsplan til sosialkontoret. Og for mange vil det nok føles mer stigmatiserende å være der enn å «nave» 

så tror at «snyltere» vil se alvoret i all dokumentasjonen de må legge frem og heller velger å livnære seg  på andre måter. 

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

så tror at «snyltere» vil se alvoret i all dokumentasjonen de må legge frem og heller velger å livnære seg  på andre måter. 

For eksempel gjennom kriminalitet. Det blir fint.

Anonymkode: 92fdb...fc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe. Jeg er enslig mor, har laveste sats AAP, og har utbetalt 13 000 i måneden. Jobben jeg er utdannet til, og elsker ville gitt meg ca 500 000 i året. For meg er det en utrolig stor sorg å ikke kunne jobbe.

Anonymkode: 80460...eb2

Du er utdannet til... anastesisykepleie? Det er mange steder hvor du kan jobbe som sykepleier da.

Anonymkode: b84f5...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. februar 2018 den 16.12, O.G. skrev:

Til alle som mener at det er så bra at det snevres inn her og der på diverse stønader fra NAV, er dere klare over at hvis de stønadene blir tøffere og få/ikke lengre finnes så blir folk nødt til å prostituere seg, blir kriminell eller må bli forsørget av familien istedet?

Hvorfor er det bra for samfunnet?

Så folk er altså friske nok til å jobbe som prostituert eller være kriminell, men ikke ha en normal jobb? :klo: 

Anonymkode: cc7a0...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så folk er altså friske nok til å jobbe som prostituert eller være kriminell, men ikke ha en normal jobb? :klo: 

Anonymkode: cc7a0...43e

Å selge narkotika er mye enklere og du tjener mye mer på kortere tid enn i for eksempel en kontorjobb eller jobb på kiwi.

Anonymkode: be018...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe. Jeg er enslig mor, har laveste sats AAP, og har utbetalt 13 000 i måneden. Jobben jeg er utdannet til, og elsker ville gitt meg ca 500 000 i året. For meg er det en utrolig stor sorg å ikke kunne jobbe.

Anonymkode: 80460...eb2

Hvor mye får du fra jobb og hvor mye fra elskeren?

Anonymkode: 9d30a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier heldigvis ingenting så jeg slipper å leve i angst for å bli hjemløs. Har hørt skrekkhistorier om folk som har fått stanset AAP og som eier hus. I melllmtiden får de ingenting fra sosialkontoret og må livnære seg selv og barna fra oppsparte midler og donasjoner fra andre.  Nav klageinstans bruker ett år på å behandle slike klager. 

Jeg håper jeg får innvilget 50 prosent ufør men gradert ufør har også blitt vanskelig å innfri. Hvis det er som jeg har hørt andre si at jeg må ha en fast jobb resterende 50 prosent så får jeg ingenting fra Nav. 

Jeg har en god dose helseplager både fysisk og psykisk, men ikke de «riktige» diagnosene som gir «rett» på ufør. 

 

 

Anonymkode: 50f36...8ec

Hvis det med 50% jobb stemmer så sliter jeg og. Håper på 50% ufør, mistet min 50% jobb for ett år siden. Jeg klarte ikke den jobben heller så egentlig burde jeg gå for 100% ufør men har jo lyst til å jobbe noe om jeg kan klare det etter hvert.

Anonymkode: 56b59...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det med 50% jobb stemmer så sliter jeg og. Håper på 50% ufør, mistet min 50% jobb for ett år siden. Jeg klarte ikke den jobben heller så egentlig burde jeg gå for 100% ufør men har jo lyst til å jobbe noe om jeg kan klare det etter hvert.

Anonymkode: 56b59...73e

Nå livnærer jeg meg på å ta vikarvakter på en voksenopplæring i tillegg til AAP. Da kan jeg plukke vakter etter helsen min. Jeg får testet min arbeidskapasitet og får mer erfaring.  Noe fast jobb vil jeg ikke få da jeg mangler noen viktige fag. 

Jeg ønsker å jobbe og det er fint å kunne plukke timer på den måten. Fast stillingsprosent klarer jeg ikke nå. 

Anonymkode: 50f36...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så folk er altså friske nok til å jobbe som prostituert eller være kriminell, men ikke ha en normal jobb? :klo: 

Anonymkode: cc7a0...43e

Det kan være folk med lettere utviklingshemming og lærevansker som derfor ikke får innpass på jobbmarkedet. De kan bli utnyttet til prostitusjon eller kriminalitet. Håper de vil bli fanget opp av andre seriøse instanser. 

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så folk er altså friske nok til å jobbe som prostituert eller være kriminell, men ikke ha en normal jobb? :klo: 

Anonymkode: cc7a0...43e

Hvor er jobbene hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Hvor er jobbene hen?

De kan man med litt kreativitet og innsats lage selv:-). Det er ikke skrevet i stein at man MÅ ansettes, man står fritt til å skape sin egen arbeidsplass stein for stein.

Dette ser ut til å ha gått de fleste med restarbeidsevne hus forbi. I wonder why:fnise:

Anonymkode: 9d30a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kan man med litt kreativitet og innsats lage selv:-). Det er ikke skrevet i stein at man MÅ ansettes, man står fritt til å skape sin egen arbeidsplass stein for stein.

Dette ser ut til å ha gått de fleste med restarbeidsevne hus forbi. I wonder why:fnise:

Anonymkode: 9d30a...98c

Vet du hva som inngår i å skape egen arbeidsplass, siden du slenger det ut som forslag

Anonymkode: bb45b...76b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan man med litt kreativitet og innsats lage selv:-). Det er ikke skrevet i stein at man MÅ ansettes, man står fritt til å skape sin egen arbeidsplass stein for stein.

Dette ser ut til å ha gått de fleste med restarbeidsevne hus forbi. I wonder why:fnise:

Anonymkode: 9d30a...98c

For det kan man da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...