Gå til innhold

Jakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er jakt greit? Jeg kjenner både sinne og tristhet når jeg ser jegere posere med skutte dyr. Hva gir oss mennesker rett til å jakte på rev, ulv, elg?

Anonymkode: 3e2f0...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du veganer, ts?

Jeg for min del spiser heller elg enn Gilde.

Anonymkode: 61e92...941

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troféjakt, helt enig med deg. "Vanlig" jakt til matauk, ikke enig. Jeg synes det er mye bedre å spise viltkjøtt fra dyr som har levd fritt og godt hele sine liv kontra å kjøpe kjøtt fra industrielt dyrehold hvor man slett ikke vet at de har hatt et godt liv.

Anonymkode: d9621...6ca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg og rådyr bestanden må holdes nede, ellers blir det for mange dyr. Det vil ende med at mange av dyra vil sulte ihjel på vinteren pga matmangel. Hvordan det er med feks rev, er jeg usikker på.

Troféjakt synes jeg personlig er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie123 skrev:

Elg og rådyr bestanden må holdes nede, ellers blir det for mange dyr. Det vil ende med at mange av dyra vil sulte ihjel på vinteren pga matmangel. Hvordan det er med feks rev, er jeg usikker på.

Troféjakt synes jeg personlig er feil.

Rev jaktes på for å holde bestanden nede da den er en ivrig jeger selv.

Anonymkode: 61e92...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rev jaktes på for å holde bestanden nede da den er en ivrig jeger selv.

Anonymkode: 61e92...941

Ja, det er en gammel regel at for hvert byttedyr man feller bør man også felle et rovdyr. Dersom man ikke feller rev vil det bli for mye av dem og byttedyrene kan bli utryddet. 

Å være jeger er noe som ligger i menneskets instinkt og er en del av norsk kultur. Det er mye bedre å spise vilt som har hatt det fint hele livet enn mange andre dyr om man skal se på det sånn. 

Anonymkode: c4086...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Troféjakt, helt enig med deg. "Vanlig" jakt til matauk, ikke enig. Jeg synes det er mye bedre å spise viltkjøtt fra dyr som har levd fritt og godt hele sine liv kontra å kjøpe kjøtt fra industrielt dyrehold hvor man slett ikke vet at de har hatt et godt liv.

Anonymkode: d9621...6ca

Det er på ingen måte bærekraftig. Hvis alle skulle ha spist viltkjøtt og man dermed også skulle hatt kvoter som tilfredsstilte det ville storvillt ha blitt utryddet i løpet av et par måneder, og småvillt kort tid etter det.

Uten industriell kjøttproduksjon så er det umulig å støtte i nærheten en gang av befolkningens kjøttforbruk.

1 time siden, emilie123 skrev:

Elg og rådyr bestanden må holdes nede, ellers blir det for mange dyr. Det vil ende med at mange av dyra vil sulte ihjel på vinteren pga matmangel. Hvordan det er med feks rev, er jeg usikker på.

Troféjakt synes jeg personlig er feil.

Med en sunn rovdyrsstamme så trenger man ikke å holde elg og rådyr bestanden nede nei. Da regulerer det seg selv.

Anonymkode: e714b...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på ingen måte bærekraftig. Hvis alle skulle ha spist viltkjøtt og man dermed også skulle hatt kvoter som tilfredsstilte det ville storvillt ha blitt utryddet i løpet av et par måneder, og småvillt kort tid etter det.

Uten industriell kjøttproduksjon så er det umulig å støtte i nærheten en gang av befolkningens kjøttforbruk.

Med en sunn rovdyrsstamme så trenger man ikke å holde elg og rådyr bestanden nede nei. Da regulerer det seg selv.

Anonymkode: e714b...e2c

Mener ikke at det er bærekraftig at alle skal spise masse viltkjøtt og kun det, men at jeg foretrekker det og at regulert jakt til matauk er noe annet enn troféjakt.

Anonymkode: d9621...6ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er jakt greit? Jeg kjenner både sinne og tristhet når jeg ser jegere posere med skutte dyr. Hva gir oss mennesker rett til å jakte på rev, ulv, elg?

Anonymkode: 3e2f0...6db

Hvorfor skulle det ikke være greit? Hva synes du om fiske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor midt i et populært jaktområde, og må innrømme at jeg ser forskjellig på folk som jakter som del av livsstilen og kulturen de har her, hvor det å hente mat fra naturen er en selvfølge for mange, og byfolk som kommer på ferie utelukkende for å jakte. Skjønner at folk vil komme nærmere naturen og alt det der, men ser litt sidelengs på folk som ser på hobbyjakt som en prioritet eller førsteledd i den sammenhengen... 

Anonymkode: 5084b...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på ingen måte bærekraftig. Hvis alle skulle ha spist viltkjøtt og man dermed også skulle hatt kvoter som tilfredsstilte det ville storvillt ha blitt utryddet i løpet av et par måneder, og småvillt kort tid etter det.

Uten industriell kjøttproduksjon så er det umulig å støtte i nærheten en gang av befolkningens kjøttforbruk.

Med en sunn rovdyrsstamme så trenger man ikke å holde elg og rådyr bestanden nede nei. Da regulerer det seg selv.

Anonymkode: e714b...e2c

Jeg er ikke blant rovdyrmotstanderne, så det er sagt, men det må jaktes på rovdyr som ulv etc. fordi de ikke har naturlige fiender. De ville utryddet både elg- og rådyrbestand om de ikke ble jaktet på. Når jeg ser de store problemene hjorteviltet og andre dyr har nå om vinteren, ville det vært temmelig tøft å la en stor rovdyrstamme herje blant disse dyrene. Ønsker alle rovdyr i naturen, men at det holdes god kontroll på antallet.

Anonymkode: 293e2...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke blant rovdyrmotstanderne, så det er sagt, men det må jaktes på rovdyr som ulv etc. fordi de ikke har naturlige fiender. De ville utryddet både elg- og rådyrbestand om de ikke ble jaktet på. Når jeg ser de store problemene hjorteviltet og andre dyr har nå om vinteren, ville det vært temmelig tøft å la en stor rovdyrstamme herje blant disse dyrene. Ønsker alle rovdyr i naturen, men at det holdes god kontroll på antallet.

Anonymkode: 293e2...d3e

For noe tull. En løve har heller ingen naturlige fiender, men den utrydder da heller ikke bøffelene, giraffene eller antilopene. Og en voksen elgokse kan like lett drepe en ulv som en voksen bøffel kan drepe en løve. Rovdyr har da helt fint klart å regulere planteeter bestanden gjennom tusener av år, og det kan de fremdeles gjøre i dag hvis vi slutter å jakte på dem. Og rovdyrene selv blir regulert av mattillgangen og konkurranse fra andre rovdyr. Og skulle det mot formodning gå galt og man får for få rovdyr så vil planteeter bestanden likevel til slutt reguleres av sykdommer eller sult pga overbeite.

Naturen er selvregulerende. Den trenger ingen input fra mennesker. Vi gjør tvert imot skade på den naturlige balansen med våre inngripen. Og det er ikke tilfeldig at de fleste jegere er innbitte rovdyrmotstandere, for rovdyrene tar jo av det som de anser som sitt. Det er helt sykt hvilket hat de fleste jegere har for rovdyr. Noen av dem går til og med så langt som å torturere dem ved å skadeskyte dem med helmantel, og drepe dem sakte og smertefullt med glykol og saksefeller.

Anonymkode: e714b...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven har gode betingelser i vårt land, med årstider som setter store begrensninger for viltet. Du har nok aldri prøvd å bakse deg frem i store snømengder, der du i tillegg blir svak på grunn av minimal tilgang til mat. En voksen elg kan nok forsvare seg til en viss grad, men der ulven kan løpe oppå skaren vil et tungt dyr som elg eller hjort tråkke gjennom. Det er ikke uten grunn at jegere har en jakttidsramme fra høst og til jul, og at dyrene deretter slipper å bli jaktet på. Dyrene er også drektige på ettervinter/vår, noe som gjør det til en enda større belastning å bli jaktet på av rovdyr. Når ulv kommer over en flokk hjortevilt, vil den svært ofte drepe alle den har mulighet til når dyrene ikke kommer seg unna på grunn av snømengdene. Det er lett å sitte i sin varme stue og lukke øynene for de store lidelsene som oppstår når dette skjer.

Jeg har ikke noe hat mot rovdyr, og jeg ønsker dem i norsk fauna. Men jeg er realist, og har ikke noen romantiske forestillinger om at rovdyr kun vil ta kalven eller det svakeste dyret. Gitt muligheten, vil de drepe flest mulig for å sikre seg god tilgang til mat og trygge sin egen overlevelse.

Anonymkode: 293e2...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes alltid det er litt komisk med de som reagerer sånn på at andre dreper "de søte dyrene". En ting er at et dyr som lever fritt i naturen for så å bli drept raskt antagelig har det veldig mye bedre enn dyr som lever hele livet i fangenskap. Kanskje like viktig er at naturen i seg selv er rå og hensynsløs, og full av lidelser for dyrene fra før. Mange dyr dør betraktelig saktere og mer smertefullt enn ved et skudd i vitale organer, og om populasjonen ikke begrenses dør mange av sult og sykdommer. 

Minner meg litt om saken med hun som prøvde å jage bort de slemme bjørnene som drepte en elg, slik at elgen måtte lide lenger og bjørnen finne et annet dyr å drepe. En mener sikkert godt, og det føles sikkert riktig, men det er så grenseløst dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er jakt greit? Jeg kjenner både sinne og tristhet når jeg ser jegere posere med skutte dyr. Hva gir oss mennesker rett til å jakte på rev, ulv, elg?

Anonymkode: 3e2f0...6db

Where to begin...

Anonymkode: 26b61...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg synes jakt er flott. Holder balanse, så bestanden ikke blir for høy. Mye god mat. Mye bedre enn storfe. Dessverre får jeg sjeldent tak i, men kjøper gjerne :) 🍽️

Anonymkode: 83488...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Det er på ingen måte bærekraftig. Hvis alle skulle ha spist viltkjøtt og man dermed også skulle hatt kvoter som tilfredsstilte det ville storvillt ha blitt utryddet i løpet av et par måneder, og småvillt kort tid etter det.

Uten industriell kjøttproduksjon så er det umulig å støtte i nærheten en gang av befolkningens kjøttforbruk.

Med en sunn rovdyrsstamme så trenger man ikke å holde elg og rådyr bestanden nede nei. Da regulerer det seg selv.

Anonymkode: e714b...e2c

Vi trenger ikke en økt rovdyrstamme. Da blir det fort farligere for oss, og vanskeligere for bønder. Vi må sette oss selv først.

Anonymkode: 83488...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke delta i denne debatten men jeg kan si så mye som at hvis det ikke fantes troféjakt på eks løver, leoparder og afrikanske elefanter hadde disse vært utryddet i dag.

Så får dere spekulere på hvordan det kan henge sammen....

 

Anonymkode: c935d...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...