Gå til innhold

Sjamponere håret én gang hver vask, og vaske det hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd i lang tid å bli vant med å ikke vaske håret hver dag, men det bare går ikke. Jeg har til nå vasket håret annenhver dag, og bruker tørrsjampo de dagene jeg ikke vasker håret. Håret blir så fort fett i røttene, og ser bare ustelt ut. Det ser ikke forferdelig ut, men det ser ikke særlig bra ut heller. Per i dag sjamponerer jeg håret to ganger for å få det rent. Noe jeg har tenkt litt på er om det vil slite like mye på håret dersom jeg vasker det hver dag, men heller sjamponerer det kun én gang? I dag vasker jeg altså håret annenhver dag, og sjamponerer det to ganger hver vask...

Pleier å ha håret lufttørke, og jeg bruker fuktighetskur og proteinkur hver uke. (Skal kutte ned på proteinene etter en stund siden jeg vet at man egentlig skal bruke proteinkur ltit sjeldnere).

Anonymkode: 87a35...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man mye eller langt hår må man sjamponere to ganger for å få det rent, men det er mer enn nok å vaske det annenhver dag. Det kan ta en god stund før håret blir vant med det. 

Anonymkode: 7f721...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret en gang i uka, har hår til korsryggen og bruker shampobar fra Lush, shamponerer kun en gang, men bruker både kur og balsam ved hver vask. En sjelden gang vasker jeg det to ganger i uka (mandag og så søndag samme uke f.eks). Bruker kun tørrshampo (dvs bakepulver) et par dager før jeg skak vaske det. Tar 4-5 dager før det blir fett etter en vask. Hvis jeg tar vann i håret blir det fortere fett, så jeg pleier kun å vaske røttene i panna og nakken med fuktede fingre når jeg har trent for å få bort svette. Ellers gjør jeg ingenting. Grer håret to ganger om dagen, bytter putetrekk hver uke.

Det tar tid for at håret skal bli vant til å ikke vaskes så ofte. For meg tok det 1-2 måneder med jævlig stygt hår mellom hver vask før det ble sånn det er i dag.

Anonymkode: d355e...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker håret 3-4 ganger i uken,  bruker tørr å hampo imens. Dette ble anbefalt av min frisør,  og endelig sunt og fint hår 

Anonymkode: acbdd...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vasker håret 3-4 ganger i uken,  bruker tørr å hampo imens. Dette ble anbefalt av min frisør,  og endelig sunt og fint hår 

Anonymkode: acbdd...6ac

TS her. Det er jo akkurat dette jeg også gjør, men håret ser ikke særlig bra ut de dagene jeg bruker tørrsjampo heller. Har gjort det på denne måten snart to år. Jeg har ikke før lagt så mye merke til at håret ikke så særlig bra ut de dagene jeg bruker tørrsjampo siden jeg var student og jeg leste mye hjemme. Men nå er jeg i full jobb, og må se presentabel ut, og da trekker tørrsjampohåret mitt ganske mye ned. 

Anonymkode: 87a35...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje håret ditt ikke tåler alle de produktene du bruker totalt. Jeg har slutta helt med shampoo og balsam, aldri har håret sett bedre ut!

Anonymkode: 4d746...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man mye eller langt hår må man sjamponere to ganger for å få det rent, men det er mer enn nok å vaske det annenhver dag. Det kan ta en god stund før håret blir vant med det. 

Anonymkode: 7f721...520

TS her. Man skal jo ikke sjamponere håret i lengdene, men kun i røttene. Så at man har lang hår i seg selv burde ikke ha så mye å si... med mindre det er slik at lengre hår også blir mer fett i røttene. De gangene jeg har vasket håret to dager på rad (f.eks. pga et intervju eller en fest) så skummer sjampoen godt ved første sjamponering. Det er når jeg vasker håret annenhver dag at jeg må trå til med to sjamponeringer før sjampoen skummer godt...
 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vasker håret en gang i uka, har hår til korsryggen og bruker shampobar fra Lush, shamponerer kun en gang, men bruker både kur og balsam ved hver vask. En sjelden gang vasker jeg det to ganger i uka (mandag og så søndag samme uke f.eks). Bruker kun tørrshampo (dvs bakepulver) et par dager før jeg skak vaske det. Tar 4-5 dager før det blir fett etter en vask. Hvis jeg tar vann i håret blir det fortere fett, så jeg pleier kun å vaske røttene i panna og nakken med fuktede fingre når jeg har trent for å få bort svette. Ellers gjør jeg ingenting. Grer håret to ganger om dagen, bytter putetrekk hver uke.

Det tar tid for at håret skal bli vant til å ikke vaskes så ofte. For meg tok det 1-2 måneder med jævlig stygt hår mellom hver vask før det ble sånn det er i dag.

Anonymkode: d355e...472

Ja, jeg har lest ofte om folk her og der som kun vasker håret en gang i uken, men jeg forstår ikke hvordan noen klarer det. Jeg trener jo tre ganger i uken, og bruker også av og til kremer for å tone med krusete hår. Putetrekk bytter jeg annenhver dag (pga. hud). Jeg er jo i full jobb nå så jeg kan ikke akkurat gå 1 - 2 måneder med fett hår for så å håpe at håret mitt da blir "vant" med å ikke bli vasket like ofte. I tillegg bruker jeg også tykke hudkremer om natten som nok kommer litt borti hårfestet mitt...

Anonymkode: 87a35...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd i lang tid å bli vant med å ikke vaske håret hver dag, men det bare går ikke. Jeg har til nå vasket håret annenhver dag, og bruker tørrsjampo de dagene jeg ikke vasker håret. Håret blir så fort fett i røttene, og ser bare ustelt ut. Det ser ikke forferdelig ut, men det ser ikke særlig bra ut heller. Per i dag sjamponerer jeg håret to ganger for å få det rent. Noe jeg har tenkt litt på er om det vil slite like mye på håret dersom jeg vasker det hver dag, men heller sjamponerer det kun én gang? I dag vasker jeg altså håret annenhver dag, og sjamponerer det to ganger hver vask...

Pleier å ha håret lufttørke, og jeg bruker fuktighetskur og proteinkur hver uke. (Skal kutte ned på proteinene etter en stund siden jeg vet at man egentlig skal bruke proteinkur ltit sjeldnere).

Anonymkode: 87a35...c76

Jeg har vasket håret daglig i  årevis shamponerer x 2 fordi håret mitt ellers ser fett og ustelt ut. Heller fresh og følelse av å se velstelt ut enn det motsatte. Håret overlever, det er dødt materiale. 

Anonymkode: a2058...266

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja, jeg har lest ofte om folk her og der som kun vasker håret en gang i uken, men jeg forstår ikke hvordan noen klarer det. Jeg trener jo tre ganger i uken, og bruker også av og til kremer for å tone med krusete hår. Putetrekk bytter jeg annenhver dag (pga. hud). Jeg er jo i full jobb nå så jeg kan ikke akkurat gå 1 - 2 måneder med fett hår for så å håpe at håret mitt da blir "vant" med å ikke bli vasket like ofte. I tillegg bruker jeg også tykke hudkremer om natten som nok kommer litt borti hårfestet mitt...

Anonymkode: 87a35...c76

Jeg trener fem ganger i uken, fant ut at jeg bare måtte bli vant til å vaske det sjeldnere. Kremer og sånt i håret bruker jeg jo ikke, så kan være det gjør at mitt ikke blir like fett. Jeg bruker antistatisk spray i lengdene ca. annehver dag, ellers ingenting bortsett fra produktene noe jeg vasker det. 

Det jeg gjorde da jeg gikk de månedene for å bli vat til mindre vask var å flette det de dagene det så ille ut. Oppsatt hår ser ikke like fett ut som slett hår. Gikk disse månedene med ekkelt hår mens jeg var i praksis (er lærerstudent), og fikk utelukkende komplimenter på håret mitt (dog pga flettene, gøy å variere litt).

Men folk er forskjellige, det er hår og.

Anonymkode: d355e...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke slik at alle har samme hyppighet av oljeproduksjon i hodebunnen. Det er det samme med huden i ansiktet, noen har oljete hud, noen har kombinert, og andre tørr hud, fra naturens side. 

Så selv om venninna di sier «det er jo bare å vaske annenhver/hver fjerde dag/en gang i uken, så forstår hun ikke at det er individuelt ut i fra hvor mye olje hodebunnen din produserer. 

Om det er best for håret og hodebunn å vakse skjeldnere, er én ting, men at du får fett hår om du ikke vasker hver dag, er normalt for mange. Så får en ta valget om tørrahampoo, eller rett og slett bare vaske det med en mild shampoo hver dag. 

Anonymkode: d12fe...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at håret blir vått og må tørke hver dag sliter mye, antall runder med shampoo har ikke noe å si. 

Dette er individuelt, enkelte må nok vaske hver dag. Selv vasker jeg en gang i uka. Da med renseshampoo i to runder. Balsam kun i tuppene. Litt olje i tuppene. Også sprayer jeg med tørrshampoo i rent hår, det gjør at det ikke blir fett i utgangspunktet. Med en ny runde på dag 4 og 6. 

Anonymkode: 1a81e...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før følte jeg at jeg måtte vaske håret hver dag. Men etter en ulykke hvor jeg rett og slett ikke var istand til å vaske håret mitt selv på lenge, og derfor gikk lenge uten å vaske håret, har jeg nå kommet dit hvor jeg vasker håret ca 2-3 ganger pr uke. Bruker dog tørrsjampo imellom vask. Og jeg merker stor forskjell på håret mitt. Nå er det ikke noe problem å gå 3 dager uten at håret ser fett ut, mens jeg før følte at det så fett ut hvis jeg ikke vasket hver dag. Så det er rett og slett en prosess håret må gjennom, og det tar dessverre tid før håret venner seg til mer sjelden vask. Hvis du ikke føler at håret ditt er slitt, så ser jeg ikke problemet med å vaske det hver dag. Når jeg vasket håret mitt hver dag hadde jeg allikevel sunt, fint hår som så bra ut. Men er håret veldig slitt er det selvfølgelig bedre å la være. 

Anonymkode: a0d5c...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.2.2018 at 2:04 PM, AnonymBruker said:

Det er nok ikke slik at alle har samme hyppighet av oljeproduksjon i hodebunnen. Det er det samme med huden i ansiktet, noen har oljete hud, noen har kombinert, og andre tørr hud, fra naturens side. 

Så selv om venninna di sier «det er jo bare å vaske annenhver/hver fjerde dag/en gang i uken, så forstår hun ikke at det er individuelt ut i fra hvor mye olje hodebunnen din produserer. 

Om det er best for håret og hodebunn å vakse skjeldnere, er én ting, men at du får fett hår om du ikke vasker hver dag, er normalt for mange. Så får en ta valget om tørrahampoo, eller rett og slett bare vaske det med en mild shampoo hver dag. 

Anonymkode: d12fe...26d

Hvis man vasker så øker også oljeproduksjonen, så man må ha prøvd å vaske sjeldnere en måneds tid i alle fall for å se om det fungerer for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så krise å vaske håret ofte som mange får det til å virke. Fint, nordisk hår blir fort fett og flatt så for mange er det nødvendig å vaske ofte. Annenhver dag burde allikevel gå fint, så jeg hadde byttet ut alle produktene du bruker, og gjort det du kan for å unngå at nattkremene trekker opp i hårfestet. For eksempel å sette opp håret i en topp midt oppå hodet og skifte putetrekk ofte. 

Anonymkode: 455e4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker håret en gang i uka, har hår til korsryggen og bruker shampobar fra Lush, shamponerer kun en gang, men bruker både kur og balsam ved hver vask. En sjelden gang vasker jeg det to ganger i uka (mandag og så søndag samme uke f.eks). Bruker kun tørrshampo (dvs bakepulver) et par dager før jeg skak vaske det. Tar 4-5 dager før det blir fett etter en vask. Hvis jeg tar vann i håret blir det fortere fett, så jeg pleier kun å vaske røttene i panna og nakken med fuktede fingre når jeg har trent for å få bort svette. Ellers gjør jeg ingenting. Grer håret to ganger om dagen, bytter putetrekk hver uke.

Det tar tid for at håret skal bli vant til å ikke vaskes så ofte. For meg tok det 1-2 måneder med jævlig stygt hår mellom hver vask før det ble sånn det er i dag.

Anonymkode: d355e...472

Jeg har prøvd det du skriver og det gikk ikke. Fy faen , det var jo ordentlig fett! Og fett hår synes altså. Det øegger seg stygt, og virker ekstra flatt ved røttene siden det blir tungt. Jeg har langt hår og må vaske det annenhver dag, maks hver 3.dag. Føler meg så ekkel dersom det ikke gjøres.

Anonymkode: 4e259...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytter dere putetrekk så ofte? Hva har det å si for håret? 

Anonymkode: 1b330...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.2.2018 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd i lang tid å bli vant med å ikke vaske håret hver dag, men det bare går ikke. Jeg har til nå vasket håret annenhver dag, og bruker tørrsjampo de dagene jeg ikke vasker håret. Håret blir så fort fett i røttene, og ser bare ustelt ut. Det ser ikke forferdelig ut, men det ser ikke særlig bra ut heller. Per i dag sjamponerer jeg håret to ganger for å få det rent. Noe jeg har tenkt litt på er om det vil slite like mye på håret dersom jeg vasker det hver dag, men heller sjamponerer det kun én gang? I dag vasker jeg altså håret annenhver dag, og sjamponerer det to ganger hver vask...

Pleier å ha håret lufttørke, og jeg bruker fuktighetskur og proteinkur hver uke. (Skal kutte ned på proteinene etter en stund siden jeg vet at man egentlig skal bruke proteinkur ltit sjeldnere).

Anonymkode: 87a35...c76

Bytt shampoo til babyshampoo. Det gjør jeg. Vasker det hver dag og såper det inn to ganger. Bruker denne.

baby-shampoo.jpg

Anonymkode: 30ebc...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye fall/krøller i håret og må vaske håret hver eneste dag for rett og slett klare å børste håret. Vasker med mild sjampo to ganger og med litt balsam etterpå. Har ikke nordisk hår, og frisøren min sier håret mitt er sunt og tåler daglig vask. 

Anonymkode: 54f86...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rådet av frisør til å skylle håret i kaldt vann før jeg avslutter hårvasken for å unngå at håret blir fort fett. Jeg bruker heller ikke balsam i hårbunnen siden håret mitt da blir veldig fett. Bruker balsam i lengden på håret. Kanskje du kan prøve dette?

Jeg vasker håret tre ganger i uken. Har langt hår så sjamponerer håret to ganger når jeg vasker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, n0mdeplume skrev:

Ble rådet av frisør til å skylle håret i kaldt vann før jeg avslutter hårvasken for å unngå at håret blir fort fett. Jeg bruker heller ikke balsam i hårbunnen siden håret mitt da blir veldig fett. Bruker balsam i lengden på håret.

Signerer dette! 

Anonymkode: d355e...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...