Gå til innhold

Leieboer krever å få nøkler til vår bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må vel være egne kurser tilknyttet utleie-del vel? Og strømmen går sjelden i hele huset på en gang, om det ikke er hovedsikring som slår ut. Sikring tilknyttet kjøkken går ofte hos meg i allefall, fordi jeg av og til glemmer meg, og har for mye på på en gang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig gir dere ikke tilgang til deres hjem. Dere gir en nøkkel til familiemedlem e.l lignende som dere kan sende hjem hvis det skulle være problem med strømmen. Hadde aldri gitt nøkkel til eget hjem uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt behov for å skru på sikringene etter at det har gått her, så jeg er glad jeg har mitt eget sikringsskap, ellers hadde det blitt kjipt å forstyrre huseier de gangene strømmen har gått. 

Et annet eksempel er vann: Jeg har leid leiligheten jeg bor i nå i over to år og det har aldri vært behov for å skru av vannet, men da jeg flyttet inn (før utleier i det hele tatt kjente meg så godt) så fikk jeg nøkkel til hennes hus, der hovedkrana til vannet er - i tilfelle hun ikke er hjemme og jeg trenger å slå av.

Anonymkode: 90e9c...1e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo egentlig ikke så mye å lure på, klart leieboer må ha tilgang, eller reiser dere aldri bort? Hva mener du leieboer skal gjøre om en sikring går når dere er borte? Du må jo ha en plan??

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. For det første har dere ikke lov til å kaste ut vedkommende som bor der. 

Jeg har slitt i et år med å ha for lite strøm inn til meg. Jeg kunne ikke vaske klær uten å skru av alt lys, all varme osv.. kunne ikke koke meg vann i vannkoker uten at strømmen gikk og ved bruk av kaffemaskin blinket lyset. 

De mente det ikke var å anse som en mangel og foreslo at jeg skulle flytte. Så slang jeg et par paragrafer fra husleieloven elns og forklarte i klartekst hva som var problemet og nå må de punge ut for at jeg skal ha nok strøm til å kunne leve normalt. (Jeg har egen sikringsboks, men for få sikringer) 

ninjatips til dere er å få en elektriker til å smelle opp en sikringsboks inne hos leietaker. Så slipper dere å få leieboerforeningen og en drøss jurister på nakken som i verste fall kan gi dere en dom.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har utleier faktisk tilbudt meg nøkkel, siden sikringsskapet er oppe hos dem. Men det bor folk rett i nærheten som har nøkkel og kan trå til, så derfor har jeg ikke tatt imot nøkkel foreløpig. 

Anonymkode: 43491...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke inngå en avtale med alarmselskapet da, så leietager kan ringe de hvis sikringen går? Det blir sikkert til at dere må betale for utrykning, men da har dere løst problemet uten å gi vekk nøkkelen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi installert nøkkelboks med nøkkel inn til oss. Så hvis leieboer må i sikringsskapet så må han sende melding til ein av oss å få koden. Da veit vi når noen har vært i huset. Og vi bytter koden etterpå. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppdatering fra TS. 

 

Vi er ikke borte i tre uker i strekk. Og vi har alarm med uttrykning der nøkler og innlåsning er en del av avtalen dersom noe skjer. Dersom strømmen går så går den ikke bare i utleiedelen men i hele huset. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Reiser dere aldri bort? 1 dag? 3 dager? 7 dager? 14 dager? 

Hvis hovedsikringen går, så går strømmen i hele huset. Det er sant. Men hva hjelper det hvis dere ikke er hjemme? Uansett om dere er borte bare noen timer så sitter jo utleier der i mørke og får ikke gjort noe. Går alarmen hvis strømmen går? Neppe. Så hva hjelper det med alarm og utrykning i et slikt tilfelle? 

Hvis det er en kurs som går, så går gjerne strømmen kun hos leieboer. 

Anonymkode: 0e00d...260

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leietaker skal SÅKLART ha tilgang til sikringskap. Vil dere ikke gi fra dere nøkkel, så sett sikringsskap i hennes bodel. Herregud så vanskelig og frekk du er ts. 

Anonymkode: 0d7e0...654

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid to steder der huseier hadde sikringsskapet inne hos seg. På den første plassen var huseier mye på reisefot, og til min fortvilelse gikk sikringene i ett sett. Ikke bare hos meg, men i hele huset (3 leiligheter totalt). Hver gang var det jeg som ble sittende i flere timer uten strøm, da mitt sikringsskap var inne hos huseier. Huseier hadde ett familiemedlem med nøkkel, men det var sjeldent at han kom innen kort tid. 

På sted nummer to fikk jeg nøkkelen til huset, fordi huseier mente det var det beste dersom strømmen skulle gå. De var ikke så mye på reise og strømmen gikk aldri. Jeg har derfor aldri låst meg inn i huset til eier, men følte meg trygg på at jeg kunne gjøre det, dersom strømme hadde gått. 

Anonymkode: 306cc...76d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, n0mdeplume skrev:

Hva med et kompromiss? La et nært familiemedlem få ekstra nøkler til huset og gi leieboer telefonnummer til familiemedlemmet slik hun kan ringe vedkommende om strømmen går om dere tilfeldigvis er bortreist/på jobb osv. 

Sånn løser vi det. Har for øvrig leid ut i 12 år og har aldri opplevd at sikringen har gått i leieboeren sin del, så han skulle være Max uheldig da...

Anonymkode: b4b57...333

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal leier ha tilgang til sikringsskap! Jeg har også ganske nytt elektrisk anlegg med tipp topp sikringsskap og opplever så og si aldri at sikringene går. I sommer slo lynet ned rett i nærheten og jordfeilbryteren slo heldigvis ut og reddet dermed alle de elektriske tingene mine (TV, komfyr osv). Kan du styre hvor lynet slår ned TS? Hva om dere er på ferie? Dette er noe av det dummeste jeg noensinne har lest! Enten får dere gi henne en nøkkel eller så får dere installere sikringskap i hennes leilighet.

Og nei, dere kan IKKE si henne opp pga dette. Makan.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ny oppdatering fra TS. 

 

Vi er ikke borte i tre uker i strekk. Og vi har alarm med uttrykning der nøkler og innlåsning er en del av avtalen dersom noe skjer. Dersom strømmen går så går den ikke bare i utleiedelen men i hele huset. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Igjen:

Kan du vennligst skissere hva du mener leietaker skal gjøre, om dere er borte en helg, og strømmen går?

Mener du leietaker skal sitte i en leilighet uten strøm, uten varme, uten lys, uten mulighet til å lage mat, TV, Internett, lade tlf etc?

Jeg ønsker ikke å ta noens side her, men lurer virkelig på hva du forventer leietaker skal gjøre i gitte situasjon?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GulSitron skrev:

Vel. For det første har dere ikke lov til å kaste ut vedkommende som bor der. 

Jeg har slitt i et år med å ha for lite strøm inn til meg. Jeg kunne ikke vaske klær uten å skru av alt lys, all varme osv.. kunne ikke koke meg vann i vannkoker uten at strømmen gikk og ved bruk av kaffemaskin blinket lyset. 

De mente det ikke var å anse som en mangel og foreslo at jeg skulle flytte. Så slang jeg et par paragrafer fra husleieloven elns og forklarte i klartekst hva som var problemet og nå må de punge ut for at jeg skal ha nok strøm til å kunne leve normalt. (Jeg har egen sikringsboks, men for få sikringer) 

ninjatips til dere er å få en elektriker til å smelle opp en sikringsboks inne hos leietaker. Så slipper dere å få leieboerforeningen og en drøss jurister på nakken som i verste fall kan gi dere en dom.

Hørt om 3 måneders gjensidig oppsigelse? Det har vi alltid i våre kontrakter.

Anonymkode: b4b57...333

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rimelig enkelt. Nei leietaker kan ikke juridisk sett kreve nøkkel til deres bolig, men dere plikter å sørge for at vedkommende har tilgang til eget sikringsskap. Fiks det hvordan dere vil, men leietaker har krav til tilgang på eget sikringsskap.

Sånn jeg ser det har dere to valg. 1. Sørg for at hun har nøkkel tilgjengelig. Enten med kodelås ute som hun må ringe dere for å få kode til, naboer i umiddelbar radius, eller en egen nøkkel. Eller 2. Ha hennes sikringsskap i hennes leilighet. 

Men ved valg 1. Vær obs på at dere er k en dyp gråsone forsikringsmessig hvis det for eksempel skulle oppstå brann. Dere plikter å ha sikringsskap tilgir herlig for den som disponerer leiligheten. Og hvis det tar henne 10min å ta opp telefonen, ringe dere, få tak på dere, komme seg inn hos dere og få av sikring. Så kan det fort ta for lang tid, og noe som med god grunn gir avkortning på evt forsikring.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om 3 måneders gjensidig oppsigelse? Det har vi alltid i våre kontrakter.

Anonymkode: b4b57...333

Men du vet at du ikke kan si opp uten grunn ? 

Du kan ikke si henne opp pga hun vil ha nøkkel til boligen deres. Dette er basic juss. Før man blir utleier bør man virkelig sette seg inn i hva dette faktisk innebærer.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det utleiers marked, så det er vel bare å kaste henne på dør og finne noen andre som ikke bryr seg så mye?

Jeg vet det er sleipt, men hele samfunnet er full av sleipinger så hvorfor skulle man ikke være en skikkelig sleipeper selv?

Anonymkode: e7346...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går strømmen mens dere er borte i 3 uker på utenlandsferie, da kan det bli veldig dyrt for dere, da hun kan måtte ta inn på hotel, og dere får regningen. Ville latt en ekstra nøkkel være hos familie eller venner, hvis jeg dro bort, og informert leieboer om det. Da er det en nødløsning på plass.  

Anonymkode: 0e074...5f0

Men det er jo ikke bare et problem når de er bortreist på ferie. Også når de er på jobb eller ute på andre ting. Skal man måtte vente et par timer med å lage middag eller vaske tøy, og sitte å vente i mørket fordi de er ute hos venner f eks? Det er også uakseptabelt...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om 3 måneders gjensidig oppsigelse? Det har vi alltid i våre kontrakter.

Anonymkode: b4b57...333

Har hørt om det ja. Men at leieboer ønsker nøkkel til huseiers del pga sikringsboksen er ikke en ordentlig grunn for oppsigelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...