Gå til innhold

Dyrt å være gjest i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oppfatter utenlandsbryllup litt som en måte å riste av litt mere perifere venner og slekt som en vanligvis kanskje ville bedt bare på kaffe i et bryllup hjemme. I så måte synes jeg det er en grei ordning.

Anonymkode: f8663...5d5

Man risikerer å stenge ute enkelte man gjerne ville hatt der også. Jeg måtte takke nei til min brors bryllup fordi det ble lagt til utlandet. Med AAP-minstesats var det ikke mulig å få til.

Anonymkode: 426d9...801

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble invitert i bryllup i USA og bedt om å være forlover. Dette var selvfølgelig hyggelig. Ble bedt om å sende mål da de skulle få sydd kjole til meg. Fikk også se hvor vi skulle bo, og alt så bra ut. Kjøpte flybillett, og var heldig og fant en rimelig billett. Men så kom det brev om jeg kunne betale for kjolen, siden den ble for dyr. De fikk ikke sydd den etter mål, så de må sende en ferdigsydd til Norge, og så må jeg gå til sydame for å få den justert.  Jeg må i tillegg til å betale en sum for kjolen, også regne med å betale toll og avgifter. Dette godtok jeg, siden flybillettene allerede er kjøpt.  

Men nå har jeg også blitt bedt om å betale for bostedet, da det er blitt for dyrt for brudeparet! Merker jeg blir litt irritert. Jeg er student, og dette bryllupet vil for meg nå komme på flere tusen kroner. Det hadde forsåvidt vært greit hvis jeg hadde fått vite alt på forhånd. Nå blir det dyrere og dyrere. Hadde jeg visst dette i begynnelsen, hadde jeg takket nei. 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal gifte oss sent i juni i Spania på Solkysten. Vi la det nærme ferien slik at gjestene kunne ta ferie samtidig med bryllupet hvis de ville. Flybilletten t/r er på ca 2800 pr pers. Og hotell el leiligheter ligger på fra 500 kr døgnet til 2000 kr ++ hvis du velger å bo luxus.  Vi skal ha fri bar så de får ihvertfall ikke noen utgifter på selve bryllupsdagen, gjestene blir tom. hentet med buss som kjører dem helt til restauranten.  Vi uttrykte klart i invitasjonen at vi ikke ønsket gave og antrekket er pent, de aller fleste har en litt penere sommerkjole hengende i skapet og en de fleste menn har dress.  Ba 50 stk, kommer 30-35 stykk. 

Anonymkode: e3a27...a92

Det blir veldig dyrt. Man skal jo ha mat og sånt resten av turen også ikke kun bryllupsmiddagen. Jeg syntes det blir veldig mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hjemme får du ikke garantert sol og se litt av verden på kjøpet. :)     

Anonymkode: e3a27...a92

"Se verden" på solkysten i Spania? :ler: Jeg hadde blitt ganske skuffet om dette var destinasjonen, kjip standard sydentur til turiststrøk med masse bleike engelskmenn og norsktalende kelnere liksom. Jeg hadde ikke ønsket å bruke ferien min der. Skal man først legge bryllupet sitt til et sted ved Middelhavet som gjestene må bruke penger på, så kan man i det minste velge et mer spennende sted som f.eks. Toscana, Marokko eller en deilig gresk øy.

Anonymkode: 8d5dd...ead

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen er invitert i bryllup til Cuba. Vi skal ikke dra pga at det koster oss så mye penger. Å være på Cuba i 1 uke, er veldig dyrt. Det er synd at de ikke gifter seg i Norge, eller valgte en billigere destinasjon. Det er veldig få av familien som skal i bryllupet pga at det blir altfor dyrt!

Anonymkode: e93c6...235

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alltid tenkt at jeg skulle gifte meg i utlandet helt til jeg ble invitert i et utenlandsbryllup selv.

Siden jeg ikke kunne ta fri fra jobb hele uka måtte jeg ha to mellomlandinger for å komme frem. Fikk ikke rabatt på hotellet siden jeg bare ble tre netter. Det var ingen hoteller som var billige og ok. Området var ikke noe jeg ville valgt selv, og jeg fikk ikke "sett litt av verden" siden det var lagt opp til opplegg hele tiden. Timesvis mellom bryllup og middag mens paret tok bilder, vi hadde ingen plass å gjøre av oss i mellomtiden. Middag med rølpete utdrikningslag rett ved. Måtte reise hjem dagen derpå for å rekke hjem til jobb igjen. Atpåtill så inviterte brudeparet til enda en bryllupsfest hjemme etterpå, slik at jeg måtte gi gave der. Reise og opphold kom på over 10 000 kroner, samt at jeg måtte bruke feriedager på å besøke et sted jeg ikke fikk sett eller slappet av på. Paret er helnorsk og har ingen tilhørighet til plassen. Ble mye styr for en dag. Og det var min bror, så jeg måtte dra.

Opplevelsen gjorde til at vi landet på et bryllup med Tinghus, restaurant og kun de gjestene vi ønsket å ha der.

Anonymkode: 2eb71...5c6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i utlandet. Det var rimeligere for gjestene enn å reise til Nord-Norge der jeg er fra og vi opprinnelig hadde tenkt å gifte oss. Han er fra Sør-Norge og har stor familie. Kortere å fly til utlandet fra Oslo også..;-)

Anonymkode: 5dccf...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta deg råd til å dra. Takk nei til invitasjonen. Spør de hvorfor du ikke kommer, forteller du at det handler om økonomi.

Anonymkode: 15e00...edc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi giftet oss i utlandet. Det var rimeligere for gjestene enn å reise til Nord-Norge der jeg er fra og vi opprinnelig hadde tenkt å gifte oss. Han er fra Sør-Norge og har stor familie. Kortere å fly til utlandet fra Oslo også..;-)

Anonymkode: 5dccf...b7f

Men, det ble kanskje ganske så dyrt for familien din fra Nord Norge vil jeg tro? 

Anonymkode: 22add...765

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, det ble kanskje ganske så dyrt for familien din fra Nord Norge vil jeg tro? 

Anonymkode: 22add...765

Ikke dyrere enn at de gjerne ville være med. De var i mindretall. Om jeg kjenner KG rett så må man vel ta hensyn til flertallet? Det er sikkert galt det også..:P

Anonymkode: 5dccf...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger bryllupet vårt i utlandet nettopp pga vi vet at mange kommer til å takke nei. I vår vennekrets og våre familier så har et alltid vært en selvfølge at man har ett stort bryllup, hvor venner, venners venner og naboens katts venner er invitert. Min søster våget å gifte seg med kun forlovere til stedet og hun får forsatt kjeft for det 10 ! år etterpå. Både familie og venner var dypt fornærmet og hun har mistet kontakt med en god del av de pga av dette. Det er helt sykt. 

Vi bestemte oss for å invitere alt og alle, men vi skal gifte oss i Australia på senhøsten. De færreste kommer til å ta seg råd til å dra til Australia i det store og det hele, og enda mindre når det er utenfor fellesferien og barna fortsatt må gå på skolen. Vi kreve også en svarfrist på 8 mnd i forveien og mange kan ikke planlegge såpass frem i tid pga familie og jobb.

Gjestelisten vår har gått fra 378 inviterte, til kun nærmeste familie, våre forlovere og ett par venner (alt i alt 20 stk).  Ingen kan være sure da de fikk ett og ett halvt års beskjed på forhånd, så ikke noe vi kastet i etter de i siste sekund.

Jeg og min (snart) mann får det intime bryllupet vi ønsker, mens ingen føler seg utelatt med tanke på invitasjon.

Så ja, det ligger egoistiske grunner bak utenlandsbryllup, men det gjør det jo for alle bryllup. De fleste kjenner jo noen som ikke bor i hjembyen, eller man har flyttet selv, så gjestene må uansett ut med flere tusen bare for en helg for å feire noen andres bryllup. 

For meg koster det mer å reise til Oslo, enn en i Oslo å reise til sør frankrike...så priser er jo veldig variable alt etter hvor man kommer fra.

Anonymkode: 6f49b...819

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har giftet meg i utlandet, men kun da meg og min mann. Dette fordi vi begge hadde vært gift før og vi ønsket bare å gifte oss i all stillhet. 

Min bror og hans samboer har ytret ønske om også å gifte seg i utlandet, og har luftet dette med familien om de har mulighet til å legge ferien til "syden" et par år frem i tid. Jeg synes dette var en god ide da vi har reist på flere turer sammen, både store og små, og med litt planlegging langt frem i tid er dette en fin mulighet til å slå familieferie og bryllup sammen. 

Nå som godt voksen har jeg råd til å bli med feks familie og venners bryllup i utlandet om det hadde passet seg sånn, men jeg hadde heller ikke vært redd for å si nei takk, det passer dessverre ikke. Ikke alle har hverken råd eller ferie tilgode til å bli med på dette, og det MÅ et brudepar ta med i betraktningen. Jeg har selv vært i bryllup i utlandet til en nær venninne, men også her planlag vi i god tid og slo sammen bryllup og ferie, hun luftet dette i lang tid i forveien og det var en flott opplevelse å få være med på vielsen. I dette tilfellet var det enkel vielse med fin middag, og ferieturen dreide seg ikke om kun bryllupet. Et fint minne om en flott dag. 

Anonymkode: 0535d...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanlig og ikke er vel ikke relevant, om du har mulighet til å dra eller ikke er vel det som gjelder for deg. Her må du bare ta ansvar for deg selv og hva du vil eller kan. 

Anonymkode: 15551...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i utlandet, en plass som betyr mye for oss. Og mulighetene til å feire gjennom en helg på den måten fristet mer enn alle alternativer i Norge. 

Må nevnes at begge familier, og vennegjengen, sitter godt i det økonomisk. Ellers ville vi ikke gjort det. Unntakene finnes selvfølgelig, men vi følte vi snakket godt med alle, og var tydelige på at det var helt ok å si nei på grunn av økonomi. Vi spanderte hotell to netter, og måltider begge dager, men alle stod for reise selv. Og mange valgte å utvide turen for å være sammen med oss flere dager. I det hele tatt ble det en fantastisk opplevelse. 

Et bryllup koster en del for gjestene, også i Norge. Og enhver står fritt til å velge hva de vil være med på og ikke. Jeg forsøker alltid å legge ferien til slike bryllup, slik at man kan ta noen ekstra dager og oppleve stedet. På den måten blir det penger man likevel ville brukt (på ferie). For meg er det en mye bedre løsning enn å betale 10 000 i reise og opphold for et bryllup i Nord Norge. 

Anonymkode: 32c11...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tirben skrev:

Ble invitert i bryllup i USA og bedt om å være forlover. Dette var selvfølgelig hyggelig. Ble bedt om å sende mål da de skulle få sydd kjole til meg. Fikk også se hvor vi skulle bo, og alt så bra ut. Kjøpte flybillett, og var heldig og fant en rimelig billett. Men så kom det brev om jeg kunne betale for kjolen, siden den ble for dyr. De fikk ikke sydd den etter mål, så de må sende en ferdigsydd til Norge, og så må jeg gå til sydame for å få den justert.  Jeg må i tillegg til å betale en sum for kjolen, også regne med å betale toll og avgifter. Dette godtok jeg, siden flybillettene allerede er kjøpt.  

Men nå har jeg også blitt bedt om å betale for bostedet, da det er blitt for dyrt for brudeparet! Merker jeg blir litt irritert. Jeg er student, og dette bryllupet vil for meg nå komme på flere tusen kroner. Det hadde forsåvidt vært greit hvis jeg hadde fått vite alt på forhånd. Nå blir det dyrere og dyrere. Hadde jeg visst dette i begynnelsen, hadde jeg takket nei. 

 

Du kan fint takke nei nå, også, med begrunnelse i økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rosalie skrev:

Du kan fint takke nei nå, også, med begrunnelse i økonomi.

Er jo litt kjedelig siden hun allerede har kjøpt flybilletten.

Anonymkode: bdf24...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jo litt kjedelig siden hun allerede har kjøpt flybilletten.

Anonymkode: bdf24...c2a

Det er klart, men hun kan begrense økonomiske tapene ved å avlyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. februar 2018 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Godt poeng. Det blir dyrt uansett! Og frekt å tvinge gjestene til å bruke en del av ferien sin på andres bryllup

Anonymkode: 51fb2...62b

Man tvinger ingen, man inviterer bare. Herre min hatt..

Er da bedre at brudeparet får det bryllupet de ønsker, så får de som vil/kan komme - komme. Er da ikke noe tvang å komme i bryllup.

Anonymkode: 5dfb0...1dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av poenget er jo at mange uansett føler seg "tvunget" til å dra, kanskje fordi man er gode venner eller nær familie. Man føler seg forpliktet til å komme og er redd for å skape dårlig stemning eller skuffe brudeparet hvis man lar være.

Anonymkode: bdf24...c2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av poenget er jo at mange uansett føler seg "tvunget" til å dra, kanskje fordi man er gode venner eller nær familie. Man føler seg forpliktet til å komme og er redd for å skape dårlig stemning eller skuffe brudeparet hvis man lar være.

Anonymkode: bdf24...c2a

Tror det er like mange brudepar som føler seg tvunget til å invitere, så om alle bare lærte seg å ta stilling til hva som passer best for eget bryllup / budsjett / ferie og slutta å bry seg så sykt mye om hva alle andre mener, så hadde verden vært et bedre sted å leve! (Og dette forumet veldig mye kjedeligere selvsagt..)

Anonymkode: 7afe9...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...