Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup: hva skriver vi i invitasjonene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener det bør opplyses om i innbydelsen.  Et vennepar av oss er avholds, men de serverte allikevel vin til maten i bryllupet sitt og hadde betalbar utover kvelden for de som ønsket det, så for meg er det faktisk ikke en selvfølge at et bryllup er alkoholfritt selv om vertskapet er avholds.

Hovedgrunnen til at det bør opplyses er noe så enkelt som transport.  La folk vite at de kan kjøre til og fra bryllupet deres, siden de ikke vil få servert alkohol, ingen grunn til å skaffe seg sjåfør eller å beregne å bruke penger på taxi.  Jeg ville skrevet det @Peonjenta foreslo: "Bryllupet er alkoholfritt."  Enkelt og greit. Kort og konsist. Ingen grunn til å forklare mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er blant dem som mener det ikke MÅ opplyses om i invitasjonene. Men da med et utgangspunkt om at alle gjestene får vite om det gjennom jungeltelegrafen eller i samtaler med brudeparet. I de alkoholfrie bryllupene jeg har vært i har det alltid kommet naturlig opp i praten med brudeparet.

Mener selvsagt ikke det er galt å opplyse om det i invitasjonen, litt på samme måte som med antrekk som nevnt over. Et godt alternativ kan også være å bruke en evnt. nettside, facebookside eller om dere sender ut et skriv med praktisk informasjon. Det er dere som kjenner gjestene best, slik med tanke på forventninger og hvor ofte dere snakker med gjestene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @Ymra hvorfor mener du det ikke MÅ opplyses om i invitasjonene? 

Det blir jo åndssvakt at en sånn vital opplysning bare skal gå gjennom jungeltelegrafen. For mange av oss så er det der en greie som vil bestemme om vi i det hele tatt skal komme. Betalbar og alkoholfritt bryllup er noe jeg hopper glatt over og da er det sånn informasjon som er særdeles viktig. Hvorfor den informasjonen er viktig for transport har andre forklart behørig, så det skal jeg ikke forklare nærmere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 10.33, O.G. skrev:

Hvorfor  det>?

Fordi det er alt for mange som ikke greier å styre inntaket sitt. Synes iallefall formelle familiebegivenheter skal være vernet fra den norske "fest og fyll-kulturen", så kan heller de som vil det dra på etter-fest eller noe. Ofte mye unger i bryllup som godt kan slippe å se på rølpingen også.

Anonymkode: 0c713...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er alt for mange som ikke greier å styre inntaket sitt. Synes iallefall formelle familiebegivenheter skal være vernet fra den norske "fest og fyll-kulturen", så kan heller de som vil det dra på etter-fest eller noe. Ofte mye unger i bryllup som godt kan slippe å se på rølpingen også.

Anonymkode: 0c713...cfe

Når det er alkoholfritt så er det jo intet inntak å styre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, O.G. said:

Men @Ymra hvorfor mener du det ikke MÅ opplyses om i invitasjonene? 

Det blir jo åndssvakt at en sånn vital opplysning bare skal gå gjennom jungeltelegrafen. For mange av oss så er det der en greie som vil bestemme om vi i det hele tatt skal komme. Betalbar og alkoholfritt bryllup er noe jeg hopper glatt over og da er det sånn informasjon som er særdeles viktig. Hvorfor den informasjonen er viktig for transport har andre forklart behørig, så det skal jeg ikke forklare nærmere for deg.

Jeg mener ikke at opplysningen er uviktig, men baserer meg på egne erfaringer der jeg har blitt informert om dette på andre måter i god tid før svarfristen. For meg er dette på samme måte som informasjon om dresskode, veibeskrivelse, overnattingsalternativer osv., som kan fremkomme av invitasjonen, men også kan informeres om på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
På 12.2.2018 den 19.45, Arabella skrev:

Hvordan er verden blitt? Skal det virkelig måtte være et eget punkt i en bryllupsinnbydelse hvorvidt det blir/ikke blir alkoholservering? Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de ikke kan ikke delta på arrangementer uten?

Det er jo ikke det,men det er ganske vanlig at det blir vin til maten osv.Er helt for alkoholfritt,det er fint det.Men som sagt,så er vin mer vanlig enn uten.Så helt greit å gi beskjed tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere skal pine gjestene med et edruelig bryllup håper jeg ikke dere skal ha «seated», eller formelt og tradisjonelt bryllup... 

Bryllup er som sagt formelt (og døllt) nok.. Greit at det er «deres dag», men kjører dere «løpet fullt ut» med absolutt alle typiske  tradisjoner og formaliteter, så ber dere om tidenes kjipeste bryllup.  Når single Silje på 24 blir plassert vedsidenav senile og halvdemente gammeltante Trulte, som konstant babler om været og egne diagnoser.. Om dere forventer fire timer med taler om hvor søte dere var som barn... hvining og hiksting om hvor nusselig nyforelskelsestiden deres var... og forventer at folk skal lide seg igjennom elendigheta edru, så mener jeg dere er ondsinnede sadister. Jeg hadde faen meg ikke giddi å møtt. Greit at det er «deres dag», men dere trenger ikke legge opp til at det blir en «helvettesdag» for alle andre. MANGE opplever bryllup som en nødvendig elendighet. Noe man deltar på av plikt. Å bruke hele dagen/helga på å  feire to andre (EDRU) med sipping, familiemedlemmer man ikke orker, anstrengte og pinlige taler- er noe de færreste ser frem til. Ha gjerne et edruelig bryllup, men forsøk da å bidra med noe som bryter med formalitetene og kjedsommeligheten som gjør at folk flest ser frem til åpen bar på slutten av elendigheta. 

(..hilsen godt gift brud som hadde et flott uformelt, elegant, morsomt og «druelig» bryllup..)

Anonymkode: d1d41...475

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dere skal pine gjestene med et edruelig bryllup håper jeg ikke dere skal ha «seated», eller formelt og tradisjonelt bryllup... 

Bryllup er som sagt formelt (og døllt) nok.. Greit at det er «deres dag», men kjører dere «løpet fullt ut» med absolutt alle typiske  tradisjoner og formaliteter, så ber dere om tidenes kjipeste bryllup.  Når single Silje på 24 blir plassert vedsidenav senile og halvdemente gammeltante Trulte, som konstant babler om været og egne diagnoser.. Om dere forventer fire timer med taler om hvor søte dere var som barn... hvining og hiksting om hvor nusselig nyforelskelsestiden deres var... og forventer at folk skal lide seg igjennom elendigheta edru, så mener jeg dere er ondsinnede sadister. Jeg hadde faen meg ikke giddi å møtt. Greit at det er «deres dag», men dere trenger ikke legge opp til at det blir en «helvettesdag» for alle andre. MANGE opplever bryllup som en nødvendig elendighet. Noe man deltar på av plikt. Å bruke hele dagen/helga på å  feire to andre (EDRU) med sipping, familiemedlemmer man ikke orker, anstrengte og pinlige taler- er noe de færreste ser frem til. Ha gjerne et edruelig bryllup, men forsøk da å bidra med noe som bryter med formalitetene og kjedsommeligheten som gjør at folk flest ser frem til åpen bar på slutten av elendigheta. 

(..hilsen godt gift brud som hadde et flott uformelt, elegant, morsomt og «druelig» bryllup..)

Anonymkode: d1d41...475

Du skriver akkurat det jeg og mange tenker men ikke tør skrive. :sjarmor:

Anonymkode: d4723...523

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2018 den 19.45, Arabella skrev:

Hvordan er verden blitt? Skal det virkelig måtte være et eget punkt i en bryllupsinnbydelse hvorvidt det blir/ikke blir alkoholservering? Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de ikke kan ikke delta på arrangementer uten?

Det er jo litt viktig info da. Hvis jeg vet at det blir alkoholfritt er det for eksempel et alternativ å kjøre...

men jeg ville heller informert om dette på en infoside på fb eller noe. Virker litt påtatt å skrive det allerede i inbydelsen? 

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på! Informer på innbydelsen om at det er alkoholfritt, så kan en ta med bil. Mange har med menyen på invitasjonen, og da er det bare å skrive ned den, og hva dere har tenkt å servere som drikke til hver rett, (Håper det går i gode fruktdrikker, soda og dessert(alkoholfrivin? elns? ,) og at det ikke det går i Cola Zero) og under så er det vanlig å skrive :antrekk . og gjerne at det hele er alkoholfritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.2.2018 at 10:06 PM, Puny said:

Det er jo litt viktig info da. Hvis jeg vet at det blir alkoholfritt er det for eksempel et alternativ å kjøre...

men jeg ville heller informert om dette på en infoside på fb eller noe. Virker litt påtatt å skrive det allerede i inbydelsen? 

Veldig god løsning! 

Anonymkode: f27e8...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Siden dere skal pine gjestene med et edruelig bryllup håper jeg ikke dere skal ha «seated», eller formelt og tradisjonelt bryllup... 

Bryllup er som sagt formelt (og døllt) nok.. Greit at det er «deres dag», men kjører dere «løpet fullt ut» med absolutt alle typiske  tradisjoner og formaliteter, så ber dere om tidenes kjipeste bryllup.  Når single Silje på 24 blir plassert vedsidenav senile og halvdemente gammeltante Trulte, som konstant babler om været og egne diagnoser.. Om dere forventer fire timer med taler om hvor søte dere var som barn... hvining og hiksting om hvor nusselig nyforelskelsestiden deres var... og forventer at folk skal lide seg igjennom elendigheta edru, så mener jeg dere er ondsinnede sadister. Jeg hadde faen meg ikke giddi å møtt. Greit at det er «deres dag», men dere trenger ikke legge opp til at det blir en «helvettesdag» for alle andre. MANGE opplever bryllup som en nødvendig elendighet. Noe man deltar på av plikt. Å bruke hele dagen/helga på å  feire to andre (EDRU) med sipping, familiemedlemmer man ikke orker, anstrengte og pinlige taler- er noe de færreste ser frem til. Ha gjerne et edruelig bryllup, men forsøk da å bidra med noe som bryter med formalitetene og kjedsommeligheten som gjør at folk flest ser frem til åpen bar på slutten av elendigheta. 

(..hilsen godt gift brud som hadde et flott uformelt, elegant, morsomt og «druelig» bryllup..)

Anonymkode: d1d41...475

Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.2.2018 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Jeg avtalte med servitørene slik at bordene der onkel Alfred og tante rose som alltid drikker for mye var plassert, ble servert alkoholfritt uten at de hadde noen ide om det selv...😉

 

Anonymkode: cafb0...92f

Digger deg 😀

Anonymkode: 937e2...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Siden dere skal pine gjestene med et edruelig bryllup håper jeg ikke dere skal ha «seated», eller formelt og tradisjonelt bryllup... 

Bryllup er som sagt formelt (og døllt) nok.. Greit at det er «deres dag», men kjører dere «løpet fullt ut» med absolutt alle typiske  tradisjoner og formaliteter, så ber dere om tidenes kjipeste bryllup.  Når single Silje på 24 blir plassert vedsidenav senile og halvdemente gammeltante Trulte, som konstant babler om været og egne diagnoser.. Om dere forventer fire timer med taler om hvor søte dere var som barn... hvining og hiksting om hvor nusselig nyforelskelsestiden deres var... og forventer at folk skal lide seg igjennom elendigheta edru, så mener jeg dere er ondsinnede sadister. Jeg hadde faen meg ikke giddi å møtt. Greit at det er «deres dag», men dere trenger ikke legge opp til at det blir en «helvettesdag» for alle andre. MANGE opplever bryllup som en nødvendig elendighet. Noe man deltar på av plikt. Å bruke hele dagen/helga på å  feire to andre (EDRU) med sipping, familiemedlemmer man ikke orker, anstrengte og pinlige taler- er noe de færreste ser frem til. Ha gjerne et edruelig bryllup, men forsøk da å bidra med noe som bryter med formalitetene og kjedsommeligheten som gjør at folk flest ser frem til åpen bar på slutten av elendigheta. 

(..hilsen godt gift brud som hadde et flott uformelt, elegant, morsomt og «druelig» bryllup..)

Anonymkode: d1d41...475

Her nevner du overhodet ikke alt dramaet et druelig bryllup kan medføre, og hvor ubehagelig barn opplever berusete voksne. Har tilgode å ha vært i et bryllup uten at noen har gått langt over streken i forhold til overkonsum til sjenanse for resten av bryllupet.

Anonymkode: 0c713...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her nevner du overhodet ikke alt dramaet et druelig bryllup kan medføre, og hvor ubehagelig barn opplever berusete voksne. Har tilgode å ha vært i et bryllup uten at noen har gått langt over streken i forhold til overkonsum til sjenanse for resten av bryllupet.

Anonymkode: 0c713...cfe

Men ungene trenger ikke å være i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/12/2018 at 7:10 PM, AnonymBruker said:

Godt valg :) Bare skriv en linje nederst i invitasjon "Dette er et alkoholfritt bryllup" eller "Da det vil være mange barn tilstede har vi valgt at dette er et alkoholfritt bryllup."

Anonymkode: 8ef02...740

Bare ikke skriv "tilstede", men "til stede"....

Anonymkode: 6e359...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. said:

Men ungene trenger ikke å være i bryllupet.

Men her er det tydeligvis slik at det er nettopp det TS ønsker.

Anonymkode: 6e359...22d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lim inn link til denne i invitasjonene, og skriv at dere serverer KUN urtete :laugh:

 

Anonymkode: efda6...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å skrive noe som helst. Bare å servere alkoholfritt. 

Anonymkode: dd277...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...