Gå til innhold

Miljøskadelig å begrave mennesker slik vi gjør det i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor begraver vi fremdeles avdøde mennesker med selvvalgte klær i 2018...? Og hvorfor får vi som pårørende velge om den avdøde skal begraves med smykker, briller, eller gjenstander i kista? 

Jeg har nylig begravd et familiemedlem, så derfor har nysgjerrigheten rundt dette økt. Jeg forstår selvfølgelig at det er et delikat tema, men om vi skal være litt «kald», så kan man jo si at den døde absolutt ikke vil bry seg om hva han/hun er kledd i. 

Familiemedlemmet mitt ble begravd med øredobber, bommulsklær, favorittsko og med ulike brev, pynt etc fra barn og barnebarn. 

Nå som vi (og politikere) er så obs på miljøet.. Søpla skal kastes i riktig bøtte, man skal kjøre EL- bil (mel helst ta tog/buss), vi skal pante og aldri, aldri forsøple.. men vi forsøpler jo jorda vår hver bidige dag når vi begraver ned materialet som ikke forråtner og omdannes til jord på mange herrens år.. Bare syns det er litt merkelig. Norge som mange andre land har jo i tillegg kister som vil oppløses innen 20 år.. Er dette mer pga plass enn for miljø?  

Hvorfor ikke begrave kropper i stoff som brytes raskt ned? 

Noen tanker? 

 

Anonymkode: 7d584...639

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kultur.

Vi burde brenne eller kompostere. Lik er jo ikke folk. Det er en kropp. Før brenning/kompostering burde alt donerbart brukes til noe nyttig. Ville gått 2-3 år med hyl og skrik fra de irrasjonelle og så var folk vant til det. 

Anonymkode: 6f7c4...295

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på silikon og sånt jeg. Hvor lang tid ar det før det brytes ned? :P 

Anonymkode: 9b398...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig, tenkte på det samme i dag tidlig når jeg kjørte forbi en kirkegård. Vi er ikke så religiøse lengre uansett. Men så har du Kardasians som skal begraves i mausoleum. De er vel heller ikke ekstremt religiøse. Det er de pengesterke som er verst for miljøet.

Anonymkode: b6797...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at når man er død, driter man loddrett i miljøet

Anonymkode: 52977...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2018 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på silikon og sånt jeg. Hvor lang tid ar det før det brytes ned? :P 

Anonymkode: 9b398...ca8

Kom plutselig på en krimserie, bok e.l. jeg så/leste en gang. Jeg mener å huske at et mystisk kvinnelik ble identifisert via serienummeret på slikonimplantatene ... :P Aner ikke om dette har rot i virkeligheten eller ikke. 

Anonymkode: b538b...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom plutselig på en krimserie, bok e.l. jeg så/leste en gang. Jeg mener å huske at et mystisk kvinnelik ble identifisert via serienummeret på slikonimplantatene ... :P Aner ikke om dette har rot i virkeligheten eller ikke. 

Anonymkode: b538b...3e7

Det skjer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. februar 2018 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på silikon og sånt jeg. Hvor lang tid ar det før det brytes ned? :P 

Anonymkode: 9b398...ca8

Slikt, samt pacemakere og innopererte skruer o.l., må fjernes før kremasjon, så det er litt rart hvis ikke slikt fjernes dersom man velger begravelse.  

Anonymkode: 2d80e...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slikt, samt pacemakere og innopererte skruer o.l., må fjernes før kremasjon, så det er litt rart hvis ikke slikt fjernes dersom man velger begravelse.  

Anonymkode: 2d80e...957

Fjerner man skruer før kremasjon? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Det er jo litt fint da. I noen tilfeller så blir vedkommende gravlagt i uniform og kollegaer går i uniform. Har vært i en sånn seremoni. Fin måte å vise respekt på, tenker jeg. Miljøet overlever nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke får inn noen avgifter på å kutte ut det uansett. Det er avgifter som er viktig og egentlig ikke miljøet. Det har vi sett gang på gang nå.

Anonymkode: f54d7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en gammel tråd som noen plukket opp igjen, men samma det...

Ja, det er nok ikke alt som graves ned på kirkegården som er bra for miljøet, MEN jeg tror nok dette utgjør forsvinnende lite i miljøsammenheng sammenliknet med alt annet som gjøres.

Uten at jeg har tall på det, tror jeg nok det er en veldig mye større miljøbelastning å arrangere begravelsen med gjester. Folk kjøper seg klær for anledningen, de reiser langt, det kjøpes masse blomster og kranser som bare kastes etterpå, det trykkes en stor bunke programmer, hvor mange ofte aldri brukes, og de fleste kastes etterpå, enten de er brukt eller ikke. Så er det de som er flinke til å stelle gravstedet som pynter det med blomster, lys, gjerne batterilys som slutter å virke etter kort tid og kastes, og sikkert mye annet.

Som sagt, det bittelille som graves ned blir helt ubetydelig sammenliknet med alt annet vi driver med.

Endret av aksase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...