Gå til innhold

Skal operere bort en fistel, har du noen erfaring med det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn å fjerne en "tvilling" som det så fint heter.

Tilstanden har flere betegnelser som pilonidalcyste og sakralcyste. På folkemunne kalles den ofte "tvilling". Det dreier seg om en betennelse som starter i hår- og talgkjertler i midtlinjen der ryggen går over i "rompesprekken" - i midtlinjen over korsbenet og halebenet.

Denne ligger øverst i rompesprekken,  og gir mye plager til tider.

Jeg har hatt den i over 20 år,  men legen min sa at dette kan utvikle seg til kreft, så da ba jeg om videre undersøkelse på sykehuset, og legen sa de skulle sette meg opp til operasjon, men ventetiden er ca 1 år.

Etter dette så har jeg sjekket litt på nettet ang denne typen operasjon, og jeg ser at mange har komplikasjoner, så jeg kjenner jeg får kalde føtter.

Skal jeg la meg operere, eller fortsette å leve videre med problemet..?

Er det noen her som har erfaringer på dette?

Tar imot alle svar med takk.

Anonymkode: 3b530...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal inn å fjerne en "tvilling" som det så fint heter.

Tilstanden har flere betegnelser som pilonidalcyste og sakralcyste. På folkemunne kalles den ofte "tvilling". Det dreier seg om en betennelse som starter i hår- og talgkjertler i midtlinjen der ryggen går over i "rompesprekken" - i midtlinjen over korsbenet og halebenet.

Denne ligger øverst i rompesprekken,  og gir mye plager til tider.

Jeg har hatt den i over 20 år,  men legen min sa at dette kan utvikle seg til kreft, så da ba jeg om videre undersøkelse på sykehuset, og legen sa de skulle sette meg opp til operasjon, men ventetiden er ca 1 år.

Etter dette så har jeg sjekket litt på nettet ang denne typen operasjon, og jeg ser at mange har komplikasjoner, så jeg kjenner jeg får kalde føtter.

Skal jeg la meg operere, eller fortsette å leve videre med problemet..?

Er det noen her som har erfaringer på dette?

Tar imot alle svar med takk.

Anonymkode: 3b530...9a3

Dette er ikke noe som kan utvikle seg til kreft, det er feilinformasjon eller misforståelser. Da ville det vært uhyre mange med kreft. En forebgynning aven eventuell kreft som senvirkning av sacralcyste ville være å undersøke alle bnyfådte og å operere dem, noe vi ikke gjør. 

Sacralcyste er en medfødt tilstand, der det er dannet ett hulrom under huder der det kan vokse talg, negler og hår. Noen har få elelr ingen plager med infeksjon i hulrommet, andre har mange og ofte plager. Der finnes ulike behandlingsformer, den mest effektive er operasjon. Da blir de fleste kvitt plagene for godt etterpå. 

Når det danner seg infeksjon under huden i sacralcyster må cysten bli moden før den kan åpnes og tømmes. Når den holder på å modnes og når den blir tømt ved å snitte i cysten gjør det ulidelig vondt for alle. Det er og en ekstrem lukt fra en sacralcyste når den blir tømt. De som er med på dette, har lukten hengende i nesen resten av dagen, minst. Og den som har fått tømt cysten har mindre vondt. 

Kan ts få en operasjon og bli kvitt problemet så er det absolutt å anbefale. Plager i ettertid og det du leser på nettet skal du overse. Det hører til skjeldenheten at det oppstår komplikasjoner særlig når kirurgen vet hva han gjør og har gjort dette før. Dog skal det ikke opereres når cysten er aktiv og har infeksjon i seg. 

Anonymkode: 71cd0...e3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har ikke noe særlig erfaring med opperasjon.. Men jeg har en såkalt tvilling i dette øyeblikk.. Jeg lurer egentlig bare på hvordan man vet at denne er moden? Var hos legen 2 ganger forrige uke. Først fikk jeg antibiotika da jeg oppsøkte legen på et tidlig stadie.. Fredag gikk jeg tilbake til legen i håp om at han kunne tømme den da jeg hadde hatt flere nettet uten særlig søvn pga smerter.. Han laget et snitt i den men det kom ingenting ut så jeg måtte gå hjem igjen uten bedring. Når jeg var hos legen var tvillingen hard. Nå er den iløpet av helgen blitt mye bløtere på en måte og minsket i str.. Vet ikke om den er på vei vekk eller om jeg nok en gang skal prøve legen? Er jo ulidelig vondt dette her :(  har fått mindre smerter i helgen, mer sånn støtfølelse innimellom.. Jeg blir gal og vil virkelig få denne vekk siden meg og kjæresten egentlig skal reise til Polen om en uke :(

Håper noen kan svare meg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2018 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Jeg skal inn å fjerne en "tvilling" som det så fint heter.

Tilstanden har flere betegnelser som pilonidalcyste og sakralcyste. På folkemunne kalles den ofte "tvilling". Det dreier seg om en betennelse som starter i hår- og talgkjertler i midtlinjen der ryggen går over i "rompesprekken" - i midtlinjen over korsbenet og halebenet.

Denne ligger øverst i rompesprekken,  og gir mye plager til tider.

Jeg har hatt den i over 20 år,  men legen min sa at dette kan utvikle seg til kreft, så da ba jeg om videre undersøkelse på sykehuset, og legen sa de skulle sette meg opp til operasjon, men ventetiden er ca 1 år.

Etter dette så har jeg sjekket litt på nettet ang denne typen operasjon, og jeg ser at mange har komplikasjoner, så jeg kjenner jeg får kalde føtter.

Skal jeg la meg operere, eller fortsette å leve videre med problemet..?

Er det noen her som har erfaringer på dette?

Tar imot alle svar med takk.

Anonymkode: 3b530...9a3

Hvordan en sacralcyste behandles avgjør legen. Det er forskjell på en fistel og en sacralcyste.

Anonymkode: e5b84...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...