Gå til innhold

Hensyn ødelegger bryllup


Threekids

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet forstår jeg ikke dette voldsomme behovet for å gifte seg i utlandet, når man er bosatt i Norge og de fleste gjestene er norske. Jeg elsker også å reise, men hvorfor akkurat på bryllupsdagen? Hvorfor ikke bare ha et hyggelig bryllup i Norge hvor det er enkelt for gjestene å delta, og så tar man heller en romantisk bryllupsferie i varme strøk som nygift ektepar? 

Utenlandsbryllup kan sikkert funke for noen, typisk hvis man bare inviterer noen få personer som alle har lyst på en ferietur sammen uansett. Men det er en uting når man bare trumfer igjennom sine egne drømmer som brudepar og ikke tar hensyn til at det skal fungere for de som blir invitert. For brudeparet selv er dette livets største dag, men for gjestene er det jo ikke på samme måte. Man blir invitert til mange brylluper i løpet av livet. Ikke alle har lyst eller mulighet til å bruke tusenvis av kroner, dyrebare feriedager og skaffe barnevakt i dagesvis, for å feire noen andres ekteskap. Det er ofte tidkrevende og dyrt nok å reise i bryllup bare innad i Norge (selv om det så klart er veldig hyggelig også da, bare så jeg ikke virker for negativ).

Ikke føler man seg så høy i hatten over å måtte takke nei til en god venn sitt bryllup heller, fordi man ikke har nok penger eller barnevakt til å være med på en fem dagers kosetur til den italienske rivieraen.. Så man bør jo ta med i beregningen at gjestene kan ha veldig forskjellige budsjetter og situasjoner de lever med.

Anonymkode: 33ddd...85a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet forstår jeg ikke dette voldsomme behovet for å gifte seg i utlandet, når man er bosatt i Norge og de fleste gjestene er norske. Jeg elsker også å reise, men hvorfor akkurat på bryllupsdagen? Hvorfor ikke bare ha et hyggelig bryllup i Norge hvor det er enkelt for gjestene å delta, og så tar man heller en romantisk bryllupsferie i varme strøk som nygift ektepar? 

Utenlandsbryllup kan sikkert funke for noen, typisk hvis man bare inviterer noen få personer som alle har lyst på en ferietur sammen uansett. Men det er en uting når man bare trumfer igjennom sine egne drømmer som brudepar og ikke tar hensyn til at det skal fungere for de som blir invitert. For brudeparet selv er dette livets største dag, men for gjestene er det jo ikke på samme måte. Man blir invitert til mange brylluper i løpet av livet. Ikke alle har lyst eller mulighet til å bruke tusenvis av kroner, dyrebare feriedager og skaffe barnevakt i dagesvis, for å feire noen andres ekteskap. Det er ofte tidkrevende og dyrt nok å reise i bryllup bare innad i Norge (selv om det så klart er veldig hyggelig også da, bare så jeg ikke virker for negativ).

Ikke føler man seg så høy i hatten over å måtte takke nei til en god venn sitt bryllup heller, fordi man ikke har nok penger eller barnevakt til å være med på en fem dagers kosetur til den italienske rivieraen.. Så man bør jo ta med i beregningen at gjestene kan ha veldig forskjellige budsjetter og situasjoner de lever med.

Anonymkode: 33ddd...85a

Vi valgte billigtur til utenlandet med de nærmeste, fordi familien min bor på andre siden av landet - så hadde uansett blitt lang reisevei + dyrt med hotell i norge. Hadde vi hatt det her, eller på gamle hjemstedet mitt, ville andre folk blitt mer "sure" for å ikke bli bedt (jeg ønsker et lite intimt  bryllup, med folk jeg faktisk kjenner godt og trives med, hater sånne tvungle sosiale greier hvor alt bare blir stress). Så derfor valgte vi en svipptur til Spania, leie billig bosted og ta en familieferie, hvor kos og avslappning er i hovedfokus :D

Men ser det er litt mye om man skal be mange, og kreve at folk man ikke er superclose med, joiner ferie. 

Anonymkode: 0f345...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal betale dyre dommer for å komme ditt (fly/hotel/gave osv). hadde nok ikke jeg heller ikke likt å bli behandlet som et barn, og hvem har snakket om det skal være en fyllefest? Hvorfor må den diskusjonen alltid komme opp?

Middagen blir bedre med et glass vin, det opphøyer rett og slett smaken.

Anonymkode: 83949...d61

Nå var vel saken her at noen av gjestene ikke klarte å begrense seg. Vi hadde både fri bar og ubegrenset med vin og øl til maten i vårt bryllup. Men det blir lite hyggelig for alle om onkel tore blir så full sr han ødelegger hele feiringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her å dere jo veie opp hva som er viktigst: at gjestene kommer, eller at dere får arrangere det akkurat når og hvor dere selv vil. Om dere ikke tar hensyn til gjestene, så kan dere heller ikke forvente at alle kommer. 

Det ER ikke bare å få fri akkurat når man ønsker, uansett hvor god tid i forveien man får vite om det. Det er mange yrker hvor det må være noen på jobb hele tiden, og det rullerer på hvem som får fri når. Fikk Tore fri i juli i fjor, er ikke Tore garantert å få fri i juli i år, da er det en annen kollega sin tur å få fri i juli. 

Ei heller er det slik at folk nødvendigvis har lyst til å bruke dyrebar ferie på å reise et sted de ikke selv har valgt. 

Anonymkode: bf11d...461

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Nå var vel saken her at noen av gjestene ikke klarte å begrense seg. Vi hadde både fri bar og ubegrenset med vin og øl til maten i vårt bryllup. Men det blir lite hyggelig for alle om onkel tore blir så full sr han ødelegger hele feiringen.

1 gjest. 1 gjest.

Da dropper man å invitere Onkel Tore, en person skal ikke ødelegge for resten.

Jeg skal reise bort i en uke for å være med på bryllupet, så vil jeg ha mulighet til å kos meg, det er faktisk min ferie, det er ikke ok at jeg ikke kan ta meg en drink i bryllupet eller under ferien fordi jeg må ta hensyn tul Onkel Tore,

Vil Onkel Tore bli full så blir han det, uavhengig om ts har alkohol i bryllupet el.

 

Anonymkode: 83949...d61

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1 gjest. 1 gjest.

Da dropper man å invitere Onkel Tore, en person skal ikke ødelegge for resten.

Jeg skal reise bort i en uke for å være med på bryllupet, så vil jeg ha mulighet til å kos meg, det er faktisk min ferie, det er ikke ok at jeg ikke kan ta meg en drink i bryllupet eller under ferien fordi jeg må ta hensyn tul Onkel Tore,

Vil Onkel Tore bli full så blir han det, uavhengig om ts har alkohol i bryllupet el.

 

Anonymkode: 83949...d61

Det er snakk om en kveld det ikke blir vin. Det klarer du. Det er en gang i livet disse menneskene skal gifte seg, da klarer man å ta hensyn til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Minlillelykke said:

Det er snakk om en kveld det ikke blir vin. Det klarer du. Det er en gang i livet disse menneskene skal gifte seg, da klarer man å ta hensyn til det. 

Gi deg.

Anonymkode: 77b6c...7bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brudepar skal man selvfølgelig se og tenke på familie og omgangskrets, og være åpne for de tilbakemeldinger som kommer. Så lenge man ønsker å feire dagen med andre må man ta hensyn. I enkelte settinger bør man gjøre tilpasninger. 

Samtidig må man være moden nok til å stå i egne valg. Man skal ikke ha alkoholfritt bryllup på grunn av den ene onkelen, eller droppe utenlandsbryllup fordi en handfull har dårlig råd. Men heller ha gode tanker rundt hvordan disse situasjonene skal handteres. 

Anonymkode: f7a0a...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som brudepar skal man selvfølgelig se og tenke på familie og omgangskrets, og være åpne for de tilbakemeldinger som kommer. Så lenge man ønsker å feire dagen med andre må man ta hensyn. I enkelte settinger bør man gjøre tilpasninger. 

Samtidig må man være moden nok til å stå i egne valg. Man skal ikke ha alkoholfritt bryllup på grunn av den ene onkelen, eller droppe utenlandsbryllup fordi en handfull har dårlig råd. Men heller ha gode tanker rundt hvordan disse situasjonene skal handteres. 

Anonymkode: f7a0a...1f6

Hvordan skal man "håndtere" det at en håndfull gjester ikke har råd til utenlandsferie, mener du? Annet enn å 1) droppe utenlandsbryllup eller 2) kjøre på med utenlandsbryllup, uten disse gjestene som ikke har mulighet til å takke ja?

Anonymkode: 33ddd...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi deg.

Anonymkode: 77b6c...7bf

Kan vel si det samme til deg. Det dummeste jeg hører er når man ikke klarer en middag uten vin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Minlillelykke said:

Kan vel si det samme til deg. Det dummeste jeg hører er når man ikke klarer en middag uten vin. 

Dummeste jeg vet er brukere som ikke leser.

Anonymkode: 77b6c...7bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg vet er brukere som ikke leser.

Anonymkode: 77b6c...7bf

Din ferie du vil bestemme osv. Resten av ferien kan du det. Men den ene kvelden tåler du å spise uten vinen som fremhever maten. Man drikker da ikke vin til maten hver dag. Da klarer man en ferie dag uten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett jeg kan bestemme, og dette tilfellet slik ts skikkerer hadde  jeg droppet det.

"Så derfor valgte vi en svipptur til Spania, leie billig bosted og ta en familieferie, hvor kos og avslappning er i hovedfokus :D

Men ser det er litt mye om man skal be mange, og kreve at folk man ikke er superclose med, joiner ferie."

I det minste har hun litt vett, for det kommer ikke til å bare måtte være en kveld man må ta hensyn til "Onkel Tore".

Hadde dette vært en kveld, her i oslo noe helt annet, selvom jeg synes de burde å droppe å invitere "onkel tore", men igjen helt annet enn flere dager på rad enn en kveld,

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns selv det høres bedre ut å ha det utenfor normal ferietid, jeg da. For noen er det faktisk lettere å få fri da enn midt i juli. Og man kan tenke seg at det er billigere med billetter og overnatting. Men det med når det er lettest å ha ferie kan nok variere, så det kommer jo an på hva gjestene syns når det er så få. Jeg syns det er naturlig å tenke litt på hva som er mest praktisk for gjestene også, siden de skal reise langt og betale en del for fly og opphold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera Vinge said:

Jeg syns selv det høres bedre ut å ha det utenfor normal ferietid, jeg da. For noen er det faktisk lettere å få fri da enn midt i juli. Og man kan tenke seg at det er billigere med billetter og overnatting. Men det med når det er lettest å ha ferie kan nok variere, så det kommer jo an på hva gjestene syns når det er så få. Jeg syns det er naturlig å tenke litt på hva som er mest praktisk for gjestene også, siden de skal reise langt og betale en del for fly og opphold.

Jamen nå sier jo familen hennes at de øsnker at det skal være ferien...

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet forstår jeg ikke dette voldsomme behovet for å gifte seg i utlandet, når man er bosatt i Norge og de fleste gjestene er norske. Jeg elsker også å reise, men hvorfor akkurat på bryllupsdagen? Hvorfor ikke bare ha et hyggelig bryllup i Norge hvor det er enkelt for gjestene å delta, og så tar man heller en romantisk bryllupsferie i varme strøk som nygift ektepar? 

Utenlandsbryllup kan sikkert funke for noen, typisk hvis man bare inviterer noen få personer som alle har lyst på en ferietur sammen uansett. Men det er en uting når man bare trumfer igjennom sine egne drømmer som brudepar og ikke tar hensyn til at det skal fungere for de som blir invitert. For brudeparet selv er dette livets største dag, men for gjestene er det jo ikke på samme måte. Man blir invitert til mange brylluper i løpet av livet. Ikke alle har lyst eller mulighet til å bruke tusenvis av kroner, dyrebare feriedager og skaffe barnevakt i dagesvis, for å feire noen andres ekteskap. Det er ofte tidkrevende og dyrt nok å reise i bryllup bare innad i Norge (selv om det så klart er veldig hyggelig også da, bare så jeg ikke virker for negativ).

Ikke føler man seg så høy i hatten over å måtte takke nei til en god venn sitt bryllup heller, fordi man ikke har nok penger eller barnevakt til å være med på en fem dagers kosetur til den italienske rivieraen.. Så man bør jo ta med i beregningen at gjestene kan ha veldig forskjellige budsjetter og situasjoner de lever med.

Anonymkode: 33ddd...85a

Dette er jeg litt enig i. Jeg har vært i et par bryllup på svært avsidesliggende steder, hvor det har vært dyrt å reise til og bo, og hvor ingen i brudeparet heller har hatt noen naturlig tilknytning til. Jeg har da vært glad vi ikke har hatt dårlig råd, for det er ikke morsomt å takke nei til bryllup pga. økonomi. For personer i en viss alder, kan det være en god håndfull bryllup samme sommer, så det er ikke nødvendigvis sånn at det bare er dette ene. Det blir jo noe annet hvis man inviterer en liten håndfull og vet at det er noe alle vil like og har råd til, evt. om man sponser deler av oppholdet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jamen nå sier jo familen hennes at de øsnker at det skal være ferien...

Anonymkode: c7cfe...db2

Ja, jeg så det, og flere støttet familien veldig på det. Men jeg vet ikke om det gjaldt absolutt alle familiemedlemmene - jeg skrev jo at hun burde snakke med familien. Men at det ikke er så åpenbart som flere skriver, at alle ønsker en slik feiring i typisk ferietid, det kan variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Vera Vinge said:

Ja, jeg så det, og flere støttet familien veldig på det. Men jeg vet ikke om det gjaldt absolutt alle familiemedlemmene - jeg skrev jo at hun burde snakke med familien. Men at det ikke er så åpenbart som flere skriver, at alle ønsker en slik feiring i typisk ferietid, det kan variere.

For å ta  meg Jeg er en eldre student, jeg kan ikke bare ta ferie når jeg vil, og det gjelder nok også deres familie, jeg tenker det er grunn at de mener at byllupet burde å være i ferien, selvsagt er venninnen som bestemmer, men igjen at det er flere på kg som mener at det er greit å ha det ikke ferien spiller ingen rolle, når familien mener det burde være ferien.

 

Anonymkode: c7cfe...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man "håndtere" det at en håndfull gjester ikke har råd til utenlandsferie, mener du? Annet enn å 1) droppe utenlandsbryllup eller 2) kjøre på med utenlandsbryllup, uten disse gjestene som ikke har mulighet til å takke ja?

Anonymkode: 33ddd...85a

Med håndtere mener jeg rett og slett å ta valg, og vise hensyn så langt det går. I stedet for å kjøre eget løp og ignorere gjestenes ønsker. 

Alle har gjester i omgangskretsen som vil oppleve et bryllup som økonomisk utfordrende. Gjelder det en overvekt av gjestene, for eksempel om man gifter seg som studenter, er neppe valget om stort utenlandsbryllup riktig. Men gjelder det de få må man vurdere om man ønsker å hjelpe økonomisk, eller i det minste tar en telefon og diskuterer på en personlig måte om man kan hjelpe på andre måter. Og sikre at de ikke føler seg presset til å delta. 

Tilsvarende kan noen få ansvar for den alkoholiserte onkelen. Eller man kan rett og slett være tøff nok til å ta en telefon og si at det er rett hjem om han ikke klarer å skjerpe seg den ene kvelden, er det taxi rett hjem. 

Trenger ikke alltid være 0 eller 100, vet du, i mange sammenhenger kan man finne løsninger som gjør det best mulig for flest mulig. 

Anonymkode: f7a0a...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 14.30, AnonymBruker skrev:

For å ta  meg Jeg er en eldre student, jeg kan ikke bare ta ferie når jeg vil, og det gjelder nok også deres familie, jeg tenker det er grunn at de mener at byllupet burde å være i ferien, selvsagt er venninnen som bestemmer, men igjen at det er flere på kg som mener at det er greit å ha det ikke ferien spiller ingen rolle, når familien mener det burde være ferien.

 

Anonymkode: c7cfe...db2

Og jeg jobber i anleggsbransjen. Der har vi tre ukers fellesferie om sommeren, hvor alt er stengt. 

Anonymkode: 8d167...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...