Gå til innhold

Berlin med 15-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planlegger noen dager i Berlin med 15-åringen min. Har foreløpig tenkt : Berlin Dom, Museums Øyen, Medisinsk museum og Riksdagen (kuppelen). Ser nå på Berlin Dungeon. Er litt lettskremt av meg, og lurer rett og slett på hva som menes med "frittfall innendørs tårn" ? Jeg er ganske lite god på høye, og trodde jeg skulle få hjertestopp av det største fallet på tømmerbåten i Kristiansand dyrepark, så trenger å vite hva dette er...... Ser også på Madame Tussauds i Berlin. Ser den får litt mellom bra omtale på Trip Advisor. Men kanskje OK for en 15-åring ?

Anonymkode: 94ea5...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Tussauds er fint for en 15-åring. Jeg har ikke vært i Dungeon, men det er nok ikke noe for deg hvis du er lettskremt. Det finnes sikkert en type hop-on-hop-off-buss som dere kan kjøre. Da får du en fin guidet tur hvor du får sett "alt" som er å se. Så kan dere dra tilbake til stedene dere vil utforske litt ekstra

Anonymkode: 3083d...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vist en del av Berlins dramatiske historie. Tenker da først og fremst 2VK og den kalde krigen. Du har Checkpoint Charlie med eget museum som tar for seg det delte Berlin.

I den sørvestre delen av Berlin har du Glienicke Bridge kjent fra filmen Brigde of spies som var broen mellom Vest-Berlin og Øst-Tyskland (Ikke Øst-Berlin), hvor man foretok utveksling av fanger mellom øst og vest under den kalde krigen. Broen står den dag idag.

Like i nærheten finner du Villa Marlier hvor Wannsee konferansen (der hvor den endelige løsningen på jødespørsmålet ble bestemt).

Og på motsatt side av denne broen ligger Potsdam og et besøk på Cecilhoff slott i Potsdam hvor Potsdamkonferansen mellom Churchill, Stalin og Trumann ble holdt bør og besøkes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Madame Tussauds er fint for en 15-åring. Jeg har ikke vært i Dungeon, men det er nok ikke noe for deg hvis du er lettskremt. Det finnes sikkert en type hop-on-hop-off-buss som dere kan kjøre. Da får du en fin guidet tur hvor du får sett "alt" som er å se. Så kan dere dra tilbake til stedene dere vil utforske litt ekstra

Anonymkode: 3083d...ffd

Hvorfor har de hop on hop off bussene så jævlig dårlige høytalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Kjetil E skrev:

Tror jeg ville vist en del av Berlins dramatiske historie. Tenker da først og fremst 2VK og den kalde krigen. Du har Checkpoint Charlie med eget museum som tar for seg det delte Berlin.

I den sørvestre delen av Berlin har du Glienicke Bridge kjent fra filmen Brigde of spies som var broen mellom Vest-Berlin og Øst-Tyskland (Ikke Øst-Berlin), hvor man foretok utveksling av fanger mellom øst og vest under den kalde krigen. Broen står den dag idag.

Like i nærheten finner du Villa Marlier hvor Wannsee konferansen (der hvor den endelige løsningen på jødespørsmålet ble bestemt).

Og på motsatt side av denne broen ligger Potsdam og et besøk på Cecilhoff slott i Potsdam hvor Potsdamkonferansen mellom Churchill, Stalin og Trumann ble holdt bør og besøkes.

Takk for tips. Ønsker absolutt å vise ham mye av Berlin sin historiske side. Særlig ettersom dette er et tema de jobber med på skolen for tiden. Men med 3 dager, tenker jeg at det må også være noe som er litt mer "gøy". Selv har jeg lyst å besøke berlin sitt medisinske museum, hvilket faktisk skal være litt ubehagelig det og..... Og så må jeg huske å bestille plass i Riksdagen, slik at vi kommer oss opp i glasskuppelen :)

Anonymkode: 94ea5...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kjetil. Berlin har veldig nye historie og tre dager er lite for å oppleve, men synes du bør f.eks. bør inkludere Stasi museum, Berlinermuren eller jødisk museum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Ønsker absolutt å vise ham mye av Berlin sin historiske side. Særlig ettersom dette er et tema de jobber med på skolen for tiden. Men med 3 dager, tenker jeg at det må også være noe som er litt mer "gøy". Selv har jeg lyst å besøke berlin sitt medisinske museum, hvilket faktisk skal være litt ubehagelig det og..... Og så må jeg huske å bestille plass i Riksdagen, slik at vi kommer oss opp i glasskuppelen :)

Anonymkode: 94ea5...089

Vi var nylig i Berlin, kul by! Glasskuppelen er ett must, å veldig god mat der-å ikke minst nydelig utsikt!! Vil anbefale dere å leie sykkel på hotellet å sykle rundt omkring byen.. morsom måte å komme seg rundt på, å ikke minst går det fortere enn å gå 😀 sachsenhausen er bra å få med seg, men på tre dager er det begrenset hva man kan få med seg. Vi var tre dager å dagene fløy avgårde! Du har jo også zoo’en om dere interesserer dere for det,  terror museumer (kom ikke helt på hva det heter, men Google det opp ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet Domen(det er en stor og fin kirke, men ikke noe spesielt) og museumsøya og sikkert Madame Tussauds også.

Berlinmurens minnesmerke er et must og gratis, minnesmerket for jødene er vakkert, det tekniske museet skal være et av verdens største, har ikke vært der selv, men det står på lista neste gang. Sett kanskje av tid til litt shopping.

Med så lite tid bør du droppe en del ting. Uansett så er vel 15-åringen sikkert god nok på internett til å finne ut hva hen vil se selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...