Gå til innhold

Uføretrygd - Skal jeg velge tabell 7100 eller prosenttrekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første utbetalingen min denne måneden ble trukket 32%, men jeg har sett at noen mener 35% er mer riktig trekk på uføretrygd?

Da jeg sjekket en online kalkulator for tabellkort 7100 så ser jeg at jeg vil bli trukket bare 20%, og det blir vel alt for lite?

Jeg vet ikke helt hva jeg bør velge for å sikre at jeg får greit utbetalt pr mnd, men slipper en baksmell på skatten. Hvor mange prosent trekk har dere andre med uføretrygd? Jeg får brutto 22706 pr mnd. 

Anonymkode: 4c8cf...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Første utbetalingen min denne måneden ble trukket 32%, men jeg har sett at noen mener 35% er mer riktig trekk på uføretrygd?

Da jeg sjekket en online kalkulator for tabellkort 7100 så ser jeg at jeg vil bli trukket bare 20%, og det blir vel alt for lite?

Jeg vet ikke helt hva jeg bør velge for å sikre at jeg får greit utbetalt pr mnd, men slipper en baksmell på skatten. Hvor mange prosent trekk har dere andre med uføretrygd? Jeg får brutto 22706 pr mnd. 

Anonymkode: 4c8cf...738

Det kommer an på hvor høy uføretrygden din er. Har du minstesats er nok tabell 7100 og ca 20% riktig.

Anonymkode: cd7bf...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor høy uføretrygden din er. Har du minstesats er nok tabell 7100 og ca 20% riktig.

Anonymkode: cd7bf...4f9

Hvorfor er tabell 7100 kun riktig ved minstesats? Tabellen justerer seg automatisk selv om du har mye mer enn minstesats.

Anonymkode: 035d6...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvor høy uføretrygden din er. Har du minstesats er nok tabell 7100 og ca 20% riktig.

Anonymkode: cd7bf...4f9

Takk for svar. Hvordan vet jeg om jeg har minstesats? TS. 

Anonymkode: 4c8cf...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosenttrekk velger alltid jeg.

Om du har hatt inntekt før du ble uføretrygda, altså lønnet jobb er det sannsynligvis ikke på minstesatsen. Uansett, skattenivået kommer også an på fradragene dine: fagforening, renter, foreldrefradrag osv.

 

Anonymkode: 85618...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

Jeg hadde ikke inntekt før jeg ble ufør. Jeg har også ung ufør-tillegg. Har ingen fradrag såvidt jeg vet.

Skal jeg satse på at Tabell 7100 (20%) er greit, eller evt trekke 32% ..?

Anonymkode: 4c8cf...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvordan vet jeg om jeg har minstesats? TS. 

Anonymkode: 4c8cf...738

Tabell 7100 er den som helst velges om du ikke har andre fradrag enn minstefradrag. Din størrelse på utbetalingen har ingenting med tabell 7100 å gjøre.

Anonymkode: 035d6...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tabell 7100 er den som helst velges om du ikke har andre fradrag enn minstefradrag. Din størrelse på utbetalingen har ingenting med tabell 7100 å gjøre.

Anonymkode: 035d6...5c7

Hvordan visste du det? Finnes det en oversikt som viser når man bør ha hvilket tabelltrekk?

Anonymkode: 1274f...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er tabell 7100 kun riktig ved minstesats? Tabellen justerer seg automatisk selv om du har mye mer enn minstesats.

Anonymkode: 035d6...5c7

OK det visste ikke jeg. Da forstår jeg ikke hvorfor det er så mange forskjellig tabeller ute å går. Hadde jo holdt med en da. Men jeg har aldri forstått tabelltrekk så du har sikkert rett. Mye bedre med prosent,

Anonymkode: cd7bf...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OK det visste ikke jeg. Da forstår jeg ikke hvorfor det er så mange forskjellig tabeller ute å går. Hadde jo holdt med en da. Men jeg har aldri forstått tabelltrekk så du har sikkert rett. Mye bedre med prosent,

Anonymkode: cd7bf...4f9

Nei, om du har andre fradrag vil 7100 trekke deg for mye. Den er for de uten annet enn minstefradrag.

Anonymkode: 035d6...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, om du har andre fradrag vil 7100 trekke deg for mye. Den er for de uten annet enn minstefradrag.

Anonymkode: 035d6...5c7

Ok, men blir det trukket for mye får man vel igjen på skatten.

Anonymkode: cd7bf...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skattekortet ditt står det nok at du skal bruke tabelltrekk til hovedarbeidsgiver, og prosenttrekk til bi-arbeidsgivere. En skatter alltid mer av bi-inntekter, enn hovedinntekt, så i mine øyne er det opplagt at du velger tabelltrekk til NAV som er din hovedarbeidsgiver, tabell 7100 er en "tøff" tabell, så du skatter mer enn nok på den

Anonymkode: 7265b...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...