Gå til innhold

Hvor mye besøk bør barna ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer litt på hvor mye besøk som er normalt å ha for barn på 6 år og oppover. Vi bor i et byggefelt med gåavstand til andre barn. Men ungen vår er for liten til å gå alene enda. Slik det har vært til nå, har det vært omgang med andre barn utenom skoletid kanskje 0-2 ganger per uke + en kveld med fritidsaktivitet. Og det er som regel jeg som tar initiativ, så jeg har tenkt at andre heller ikke har behov for omgang så ofte. Vi har to barn som leker godt sammen, så de er ikke alene. I helgene finner vi alltid på ting sammen med ungene, enten turer i naturen eller besøk hos noen. Jeg har tenkt at dette har holdt. Vi foreldrene er ikke de med størst behov for omgang med masse andre folk hele tiden, og vi flyttet hit for bare noen år siden, så det har tatt tid å bli kjent med folk. Vi trives godt med å være sammen bare oss fire, og etter skole/barnehage og SFO, så tenker jeg at det ikke er så stort behov for besøk. Samt at det skal gjøres lekser og kvelden går fort til leggetid. Og det krever mye av oss med følging/kjøring av unger, samt at de krever mye oppmerksomhet når barna er her. Men jeg får inntrykk av at andre har besøk flere ganger i uka og nå er jeg redd vi er kjipe og at dette kommer til å gå utover våre barns sosiale liv her på stedet. Hva er normalt? Har de ikke godt av å være litt rolige på kveldstid og er det ikke sunt å være sammen bare familien? Og jeg har tenkt at det blir annerledes når de er store nok til å gå selv? Jeg vokste selv opp avsides og var mye for meg selv, men trivdes med det.

Anonymkode: 56a78...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge barna ser ut til å trives, så ser jeg ikke problemet? Syns det høres ut som de er ganske sosiale, jeg. 

Selv hadde jeg aldri orket å ha besøk hver dag, men ser jo at enkelte barn her i nabolaget har kvelder og helger teppelagt med avtaler. Mine barn trenger også helt klart å ha noen rolige kvelder,de blir slitne hvis det blir for mye. Man trives vel med litt ulike ting. 

Anonymkode: 42c17...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6-åring, og alt ser ut til å være normalt i den alderen. Spesielt blant noen av de som har søsken i nær alder er det vanlig å ha sjeldent besøk. Min gutt har besøk eller er på besøk kanskje 3-4 dager i uka, men han er enebarn, så da er naturlig nok behovet større.

Anonymkode: 9c399...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske normalt ut.

Min 6-åring velger mye selv hvor mye hun er sammen med andre barn. Det er kort avstand til flere av vennene, så hun går selv og ringer på. Hvis vi skulle sendt meldinger og avtalt hver gang, eller gått med henne, hadde det blitt sjeldnere. Synes det er mye styr å drive og avtale med andre foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bør vel ha så mye besøk på fritiden som de er komfortabel med? Min seksåring er f.eks veldig sliten etter skolen og har oftest behov for en rolig ettermiddag hjemme. I helgene forsøker jeg å være sosial en dag, jeg opplever at to er for mye for henne. Hun blir nok ekstra fort sliten fordi hun har sosiale vansker pga adhd. 

Noen barn trenger å være sosial på ettermiddag, andre har mer enn nok med familien. 

Anonymkode: b8d26...2f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ulike. Og som mamma vet du intuitivt hva barnet ditt trenger. Det blir feil å gjøre som andre. 

Anonymkode: 59bb9...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres helt normalt ut. Barn har lange dager med skole og SFO og mange har en eller flere fritidsaktiviteter i tillegg, foreldre jobber osv. Med små barn som ikke har mulighet til å komme seg rundt til venner selv er det naturlig at det blir sjeldnere besøk. Her pleier vi å avtale med foreldre om at vi henter barnet vårt + en venn på SFO og så blir de med hjem, gjør lekser, spiser middag og leker og hentes av foreldrene på kvelden. Det er veldig lite styrete å ordne.

Husk at de er sosiale på SFO hver dag og har dermed ikke samme behov for å ha vennene på besøk på ettermiddagene som de eldre barna som ikke går på SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6åringen i huset er nesten hver dag enten ute med venner eller inne her / inne der. Det er alltid unger ute i gata:) 

Anonymkode: f98d2...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er med venner enten ute på feltet, eller inne hos oss eller andre stort sett hver eneste dag.

De er 5,5 og 9år.

Slik har det vært i flere år, men de har aldri hatt lange dager hverken på SFO eller i barnehagen, så de er ikke så slitne.

Anonymkode: 516f3...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...