Gå til innhold

Bøker om rydding...? Verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at rydding er et eget felt, ikke minst innenfor bøker. Har du lest noen inspirerende bøker innenfor kategorien? 

Dette er bøkene jeg har hørt og lest om, men ikke lest noen selv. Er noen av disse verdt å lese for en samler?:fnise:

1. Farvel, ting, av Fumio Sasaki
Om å bli lykkelig av færre ting

2. Magisk opprydding, av Marie Kondo
Rydd én gang for alle, og få et bedre liv

3. Synnøves system, av Synnøve Skarbø
Rydding handler om mer enn hvordan det ser ut rundt oss, som hvordan vi har det inni oss

4. Listelykke, av Gunn Beate Reinton Rulnes
Bli kvitt rot gjennom organisering, lister og få en bedre hverdag

5. Rydd opp hjemme- orden og system, av Toni Hammersley
Få et fint hjem ved hjelp av oppbevaring og én skikkelig ryddeøkt rom for rom

6. Ryddige hjem, av Terence Conran
Få orden i kaos, mindre tid på å lete etter ting og tips til organisering

7. Rydd opp i livet ditt, av Alexandra Chauran
Å rydde opp i både rot i hjemmet og i hodet, med meditasjon og kasting av ting

8. Slik blir du husets herre, av Jon Almaas
Humor under veiledning i kunsten å holde huset i orden, sikkert beregnet på både menn og kvinner

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike bøker er for folk som tror de kommer til å bli lykkelige når de bare har kjøpt boken og ryddet litt i boden, de innser ikke at de allerede er lykkelige hvis de bare bestemmer seg for det. 

Anonymkode: c0bba...45d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike bøker er for folk som tror de kommer til å bli lykkelige når de bare har kjøpt boken og ryddet litt i boden, de innser ikke at de allerede er lykkelige hvis de bare bestemmer seg for det. 

Anonymkode: c0bba...45d

Eller for oss som liker å ha det ryddig, og som setter pris på litt tips og triks fra andre. feks Skarbø sin bok nr 2. Der henter jeg inspirasjon til å oppbevare ting. 

Det er ingenting galt i å prøve å forbedre livet sitt litt.

Anonymkode: 9b152...e55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Spesielt... er ikke hele gleden ved rydding å rote først? Innkjøp av 15 nye bøker kan absolutt bidra til rot, så lykken starter allerede der! Hvis du er bipolar så får du kanskje glede av å storhandle masse bøker på nett - win win 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike bøker er for folk som tror de kommer til å bli lykkelige når de bare har kjøpt boken og ryddet litt i boden, de innser ikke at de allerede er lykkelige hvis de bare bestemmer seg for det. 

Anonymkode: c0bba...45d

Jeg føler meg ikke ulykkelig, men bruker en del tid på å sortere og flytte på ting, det er gørrkjedelig. Der kommer bøkene inn, håper noen har tips til hvilken bok som er konkret og rett på sak- uten for mye "lykken er å la det gå, mens du mediterer i 3 minutter":) 

Men lykke i form av et ryddig og oversiktlig hjem, der støvsugeren kan brukes og moppen strykes over gulv uten en time med forberedelser i forkant hadde vært deilig!:) 

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller for oss som liker å ha det ryddig, og som setter pris på litt tips og triks fra andre. feks Skarbø sin bok nr 2. Der henter jeg inspirasjon til å oppbevare ting. 

Det er ingenting galt i å prøve å forbedre livet sitt litt.

Anonymkode: 9b152...e55

Har Skarbø flere bøker? Hvilken bok tenker du på nå? Kan du skrive litt om hvordan boken er lagt opp, og hva som inspirerer? :) 

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Neinøff skrev:

Spesielt... er ikke hele gleden ved rydding å rote først? Innkjøp av 15 nye bøker kan absolutt bidra til rot, så lykken starter allerede der! Hvis du er bipolar så får du kanskje glede av å storhandle masse bøker på nett - win win 

Bøker er ikke rot i mitt hjem, elsker bøker :ler: I hvertfall om den boken inspirerer til å faktisk bli kvitt unødvendige eiendeler, som jeg har mye av :P 

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stor nytte av Magisk opprydding av Marie Kondo. Syns det var inspirerende, lærerikt og motiverende. Effekten har jo dabbet av litt nå som det snart er to år siden jeg leste den, men det er mest fordi jeg faktisk fikk ryddet grundig gjennom alle tingene mine. Grunnprinsippet i boka er å kun ta vare på ting som gir glede eller nytte og det er noe jeg har tatt med meg videre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler egentlig at jeg mestrer kunsten å organisere og kategorisere tingen mine, så tror ikke de bøkene kan hjelpe på mitt problem. For det er latskap og andre interessefelt som opptar min tid. Når det er rotete hos meg så er det fordi jeg ikke gidder å rydde. Holder det greit inne og har noen raptuser i skap og boder to tre ganger i året der jeg fjerner det som ikke er i bruk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra responsen sålangt i tråden er ikke den type bøker verdt å lese? :ler: 

Ts

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har Skarbø flere bøker? Hvilken bok tenker du på nå? Kan du skrive litt om hvordan boken er lagt opp, og hva som inspirerer? :) 

Anonymkode: ca0e8...a5d

Ja en rosa og en blå. Husker ikke hvilken, men det var bygd opp med litt personlig historie, litt gøy og litt trist, og en slags alfabetisk liste med områder/ting å rydde i.

Anonymkode: 9b152...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra responsen sålangt i tråden er ikke den type bøker verdt å lese? :ler: 

Ts

Anonymkode: ca0e8...a5d

Joda! Tror det bare er veldig avhengig av hva slags type person du er. Noen har glede av det og andre ser på det som helt tullete. Verdt å prøve syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ut i fra responsen sålangt i tråden er ikke den type bøker verdt å lese? :ler: 

Ts

Anonymkode: ca0e8...a5d

Altså, det er veldig vanskelig å se for seg at man trenger en bok for å forstå og klare rydde. Det er ikke akkurat komplisert.

Om man hater å rydde kan det sikkert være fint med en bok, men jeg ville tro de fleste normale mennesker klarer rydde uten innstrukser og selvhjelpstips fra bøker. For meg virker det rart at man ikke kommer på løsninger til hvordan man kan organisere og rydde på egen hånd. Evt kan man google "hvordan få bedre plass i bokhyllen" eller lignende

Anonymkode: dcaad...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Haha. For en samler er det kanskje ikke så lurt å gå for den første boka. Men bok nr. 2 kunne jo vært grei, altså en gang for alle-rydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ryddehjelp. Har flyttet fra 170 til 60 kvadrat og får ikke orden på noen ting. Selv etter et år er det ting som ikke har en plass. Blir gal av den evinnelige ryddingen hver eneste dag. 

En seksåring i hus betyr selvsagt at badeting plutselig befinner seg på kjøkkenet og at våte sokker ligger i gangen men det er så mye andre ting. Verktøy, sengetøy, hobbyting, tegnesaker, papirer, bare så mye ting.

#sukk

Hvis noen forteller at bøkene hjalp kjøper jeg en på flekken.

Anonymkode: dca7e...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har i alle fall tre-fire ryddebøker og de er veldig ok å lese i, se på bilder og planlegge litt fra mens en leser.
Har ingenting med lykke å gjøre, men jeg blir litt oppstemt når jeg går igjennom et kapittel. Litt inspirert. :jepp: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er veldig vanskelig å se for seg at man trenger en bok for å forstå og klare rydde. Det er ikke akkurat komplisert.

Om man hater å rydde kan det sikkert være fint med en bok, men jeg ville tro de fleste normale mennesker klarer rydde uten innstrukser og selvhjelpstips fra bøker. For meg virker det rart at man ikke kommer på løsninger til hvordan man kan organisere og rydde på egen hånd. Evt kan man google "hvordan få bedre plass i bokhyllen" eller lignende

Anonymkode: dcaad...1c1

Det er ikke ryddingen som er problemet. Jeg er rotete/uorganisert av natur, likevel er hjemmet mitt stort sett ganske strøkent. Men nettopp fordi jeg egentlig er et rotehue, bruker jeg unødig mye tid på rydding, fordi jeg ikke har klart å finne et godt nok system på egen hånd. Det er her bøkene kommer inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte om bøkene er fordi jeg har så MYE forskjellige ting og tang liggende i 4-kommoder, oppbevaringsmøbler, mange kurver rundt om i hyller og skap i huset, 12+ esker på boden, 5-6 plastbokser osv osv...

Finner aldri frem papirer når jeg trenger de og tar vare på nesten alt av betalte regninger og dokumentasjon, unyttige gaver fra flere år tilbake, bamser fra barndommen, skolesaker og papirer, souvenirer fra opplevelser, klær og nå etter vi fikk barn har mengden ting som står på bod bare eksplodert! :roll: 

Jeg rydder og rydder, kaster innimellom og blir aldri ferdig :ler: Huset ser ikke ille ut på oppholdsrom, men det flyter av ting og for å gjøre rent må jeg flytte på ting for å finne frem det jeg trenger. Er litt lei av dette, har innsett at selve ryddingen er egentlig bare å flytte rot og mange "kjekt å ha"-ting i esker. 

Hvis en bok eller to hadde vært til hjelp for å kvitte seg med ting jeg vanligvis ikke får meg til å kaste, så hadde det vært verdt det for min del. Derfor jeg laget tråden, for å lese om andre har fått hjelp til sånt :ler: 

Ts

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg har i alle fall tre-fire ryddebøker og de er veldig ok å lese i, se på bilder og planlegge litt fra mens en leser.
Har ingenting med lykke å gjøre, men jeg blir litt oppstemt når jeg går igjennom et kapittel. Litt inspirert. :jepp: 

Hvilke bøker anbefaler du? :jepp: Jeg skrev nettopp et innlegg på hvorfor jeg kunne trengt et spark bak :ler: 

Ts

Anonymkode: ca0e8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...