Gå til innhold

Hauglie (H) vil "tvangsflytte" navere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hauglie og regjeringen vil nå "tvangsflytte" arbeidssøkere dit det kanskje er mulighet for jobb. Så i prinsippet kan nå en hvilken som helst saksbehandler på NAV kreve at en arbeidssøker må flytte fra familie, venner og sosialt nettverk for å lete etter jobb/få jobb. Synes dette er uggent med tanke på at mange som er "arbeidssøkere" også har andre utfordringer og muligens hadde hatt det bedre på et kjent sted og ikke på et ukjent sted uten noe sosialt nettverk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ka3d2B/ber-om-strengere-behandling-av-nav-ere

Anonymkode: 806a9...434

Helt hårreisende forslag! Totalt mangel på forståelse av mennesker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har finlest artikkelen.

Hvor står det at man tvangsflyttes for å delta på arbeidsrettede tiltak / arbeidspraksis?

Her er linken igjen.

Anonymkode: b228e...680

Det står at det stilles økte krav til mobilitet og at man må være villig til å flytte på seg til dit jobbene er. Det vil selvfølgelig bety at folk vil tvangsflyttes for å ta praksisplasser.

Anonymkode: 54838...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at det stilles økte krav til mobilitet og at man må være villig til å flytte på seg til dit jobbene er. Det vil selvfølgelig bety at folk vil tvangsflyttes for å ta praksisplasser.

Anonymkode: 54838...e6b

"Du har fått praksisplass i Karasjok. Du starter på mandag, lykke til."

Anonymkode: d3804...17a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du er betenkt fordi det er vanskelig for deg og barna dine, men ikke så nøye med hun psykiske syke som er singel og også finner situasjonen svært upraktisk? Det er liksom bare de ingen andre vil ha, verken i arbeid eller som kjæreste, som trenger å sparkes vekk, mens familiemoren skal tas hensyn til?

Anonymkode: 54838...e6b

Næmmen det var da volsomt til å legge ord i munnen på andre da! 

Jeg skrev «Det finnes nok tonnevis av gråsoner her» - altså mange mennesker som har situasjoner hvor det ikke er rett frem. Jeg trekker jo frem min egen (potensielle) situasjon nettopp fordi det er den situasjonen jeg vet noe om/klarer å sette meg inn i. Jeg har aldri nevt noe om ‘hun psykisk syke’, det fant du på selv! Og hennes situasjon er umulig for meg å mene noe om!

Jeg nevner en helt vanlig singel barnløs kvinne. Forskjellen er at denne kvinnen ikke har noen uskyldige barn som blir rammet av store endringer som kan virke som en traumatisk for dem. Familiemoren er ikke verdt noe mer enn hun single barnløse, men barnas beste er faktisk verdt mere enn dem begge. 

Virker som du er litt sår på tilpassing til småbarnsfamilier? 

 

Anonymkode: 756be...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Du har fått praksisplass i Karasjok. Du starter på mandag, lykke til."

Anonymkode: d3804...17a

Nettopp. Det står klart og tydelig at det forventes at folk flytter dit jobbene er, ikke at de må flytte ved jobbtilbud.

Anonymkode: 54838...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Næmmen det var da volsomt til å legge ord i munnen på andre da! 

Jeg skrev «Det finnes nok tonnevis av gråsoner her» - altså mange mennesker som har situasjoner hvor det ikke er rett frem. Jeg trekker jo frem min egen (potensielle) situasjon nettopp fordi det er den situasjonen jeg vet noe om/klarer å sette meg inn i. Jeg har aldri nevt noe om ‘hun psykisk syke’, det fant du på selv! Og hennes situasjon er umulig for meg å mene noe om!

Jeg nevner en helt vanlig singel barnløs kvinne. Forskjellen er at denne kvinnen ikke har noen uskyldige barn som blir rammet av store endringer som kan virke som en traumatisk for dem. Familiemoren er ikke verdt noe mer enn hun single barnløse, men barnas beste er faktisk verdt mere enn dem begge

Virker som du er litt sår på tilpassing til småbarnsfamilier? 

 

Anonymkode: 756be...c9c

Nei, de er ikke det skjønner du.

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor det er så mye vær de for navere å flytte fra sitt nettverk enn det f.eks er for studenter. De er gjerne veldig unge, mange er usikre og flytter hjemmefra for første gang, å de har lite å leve for. Alle får ikke nettverk med en gang, så de er altså unge og alene og langt hjemmefra. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du aviser egentlig? Svenskene flytter tilbake til Sverige, fordi de får jobb der og vår krone har svekket seg kraftig de siste årene. Arbeidsrettet tiltak = arbeidspraksis. Det er unyttige tiltak, der de setter folk til å stå på et samlebånd, eller spa grus, eller tømme søpla og koke kaffe for de ordinært ansatte i en bedrift, eller så er de gratis renholdsarbeidere. Disse plassene gir verken arbeidserfaring eller lønn, og de tar bort ordinære jobber fra de som trenger det. Renholdere, butikkmedarbeidere osv er alle i ferd med å erstattes av nettopp folk i arbeids rettet tiltak.

Anonymkode: 54838...e6b

Det du kommer med er flisespikkeri.

«Tar bort ordinære jobber for de som trenger det?» det er jo tydelig at enkelte i tiltak fra Nav trenger slike enkle oppgaver. Og du er helt bak mål når du sier at det ikke gir arbeidserfaring. Å komme presis på jobb, stå opp og få rutine i hverdagen, samarbeide med kollegaer, lære seg nye ting ER arbeidserfaring. Dersom man ønsker andre stillinger, er det ingen som nekter folk å søke eller ta utdanning, er det vel? Renholdsarbeidere er deg krav til i dag, og søppeltømmer er helter som tjener gode penger. Så hvorfor du skal være negativ til en forandring som vil gagne enkeltmennesket og samfunnet, skjønner jeg ikke. Arbeidsrettet tiltak er uansett for en periode og mange havner også i fast jobb etterpå. 

Anonymkode: ae704...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er så mye vær de for navere å flytte fra sitt nettverk enn det f.eks er for studenter. De er gjerne veldig unge, mange er usikre og flytter hjemmefra for første gang, å de har lite å leve for. Alle får ikke nettverk med en gang, så de er altså unge og alene og langt hjemmefra. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

Fordi når man er under nav så er man mer ressursfattig enn når man er ordinær arbeidstager eller student. Studenter har masse ressurser tilgjengelig gjennom studiested. Arbeidstagere har god lønn. De under nav har ingen av delene, og de har gjerne også andre problemer, som fysiske eller psykiske problemer. De er rett og slett i en mye mer sårbar situasjon, og hvorfor skjønner du ikke det at mange nav-klienter også har vært studenter eller arbeidstagere før de havnet i systemet? Hvorfor klarer du ikke se for deg at mange av de studentene som flytter fra nettverk også havner utenfor og ender opp på NAV? Du kunne like greit spurt hvorfor det er så vanskelige for folk med lærevansker å gå på skolen, det er jo ikke sånn at folk uten lærevansker ikke må streve litt for å lære ting i blant. Faktum er at noen lykkes, noe lykkes ikke, noen tåler noe, andre tåler det ikke, noen klarer seg uten NAV, noen må på NAV.

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det står klart og tydelig at det forventes at folk flytter dit jobbene er, ikke at de må flytte ved jobbtilbud.

Er vel noen gamle kullgruver på Svalbard som kanskje kan bli lønnsomme igjen dersom de bemannes av billig arbeidspraksis fra NAV.

Anonymkode: d3804...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du kommer med er flisespikkeri.

«Tar bort ordinære jobber for de som trenger det?» det er jo tydelig at enkelte i tiltak fra Nav trenger slike enkle oppgaver. Og du er helt bak mål når du sier at det ikke gir arbeidserfaring. Å komme presis på jobb, stå opp og få rutine i hverdagen, samarbeide med kollegaer, lære seg nye ting ER arbeidserfaring. Dersom man ønsker andre stillinger, er det ingen som nekter folk å søke eller ta utdanning, er det vel? Renholdsarbeidere er deg krav til i dag, og søppeltømmer er helter som tjener gode penger. Så hvorfor du skal være negativ til en forandring som vil gagne enkeltmennesket og samfunnet, skjønner jeg ikke. Arbeidsrettet tiltak er uansett for en periode og mange havner også i fast jobb etterpå. 

Anonymkode: ae704...1fd

Det kan godt være at noen trenger slike titak. De trenger derimot ikke å bli flyttet over på en annen del av landet for å fullføre sånne tulletiltak. Skal du først gjøre et sånn inngrep i noens liv så må det ha en hensikt, og det å møte opp om dagene å stå opp om morran er ikke et godt nok argument fra å flytte sårbare folk fra nettverkene sine. Nei, det å møte opp på jobb er ikke arbeidserfaring. Du trenger å kunne svare på hva du kan, du trenger å få kompetanse og erfaring innen noe. Hvis oppmøtet er det eneste du har å svare på fa et tiltak, så skulle du hatt betalt for å være der, for da har du ikke fått noe annet tilbake enn å blitt utnyttet som gratis arbeidskraft.

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel noen gamle kullgruver på Svalbard som kanskje kan bli lønnsomme igjen dersom de bemannes av billig arbeidspraksis fra NAV.

Anonymkode: d3804...17a

Og Gud forby om det er noen som måtte trives i en slik jobb og få fast ansettelse. 

Anonymkode: ae704...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi når man er under nav så er man mer ressursfattig enn når man er ordinær arbeidstager eller student. Studenter har masse ressurser tilgjengelig gjennom studiested. Arbeidstagere har god lønn. De under nav har ingen av delene, og de har gjerne også andre problemer, som fysiske eller psykiske problemer. De er rett og slett i en mye mer sårbar situasjon, og hvorfor skjønner du ikke det at mange nav-klienter også har vært studenter eller arbeidstagere før de havnet i systemet? Hvorfor klarer du ikke se for deg at mange av de studentene som flytter fra nettverk også havner utenfor og ender opp på NAV? Du kunne like greit spurt hvorfor det er så vanskelige for folk med lærevansker å gå på skolen, det er jo ikke sånn at folk uten lærevansker ikke må streve litt for å lære ting i blant. Faktum er at noen lykkes, noe lykkes ikke, noen tåler noe, andre tåler det ikke, noen klarer seg uten NAV, noen må på NAV.

Anonymkode: 54838...e6b

Nå får du gi deg. Slutt å gjøre navere til offere. Latskap er ingen sykdom, og veldig mange navere lider av nettopp latskap. De feiler ingenting og er i stand til å jobbe, bidra i samfunnet, ikke bare motta. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og Gud forby om det er noen som måtte trives i en slik jobb og få fast ansettelse. 

Anonymkode: ae704...1fd

Få fast ansettelse i en industri som kun er lønnsom på underbetalt arbeidsraft. Og du jobber altså med å få slike ut i jobb igjen, var det det du sa? Høres ut som du er på et jævla lukrativt tiltak selv, for det er vel bare lønna som ser ut til å kunne kvalifisere det du driver med som ordinær jobb.

Anonymkode: 54838...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dagpenger, og har en sønn med autisme, ser ingen løsning på å flytte. Å rive ham opp fra nettverk er uetisk.

Glad for at de strammer inn, men når det er barn i bildet blir det vanskelig, barn først.

Anonymkode: f6344...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være at noen trenger slike titak. De trenger derimot ikke å bli flyttet over på en annen del av landet for å fullføre sånne tulletiltak. Skal du først gjøre et sånn inngrep i noens liv så må det ha en hensikt, og det å møte opp om dagene å stå opp om morran er ikke et godt nok argument fra å flytte sårbare folk fra nettverkene sine. Nei, det å møte opp på jobb er ikke arbeidserfaring. Du trenger å kunne svare på hva du kan, du trenger å få kompetanse og erfaring innen noe. Hvis oppmøtet er det eneste du har å svare på fa et tiltak, så skulle du hatt betalt for å være der, for da har du ikke fått noe annet tilbake enn å blitt utnyttet som gratis arbeidskraft.

Anonymkode: 54838...e6b

Og hvem er det som skal gi deg den erfaringene og kompetansen du trenger? Jo, det er du selv til syvende og sist som kan gjøre det. Man må faktisk ta i et tal selv for å komme dit man hat lyst. 

Andre synes det er greit med enkle oppgaver til å begynne med. Så fordi du ikke synes og mener det er en bortkastet, så kan det hende at deg hjelper andre ut i det ordinære arbeidslivet. 

Anonymkode: ae704...1fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er under oppfølging av helsevesen, og og alle mine behandlere mener jeg vil påvirkes negativt at flytting. 
Jeg er avhengig av oppfølging fra helsevesen, og det å ha dette tilbudet i gangavstand også. 

Anonymkode: a1042...b35

Klarer du ikke å ta buss eller kjøre bil?   Sykehus i gangavstand, virkelig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Klarer du ikke å ta buss eller kjøre bil?   Sykehus i gangavstand, virkelig?

Utrolig hvilke krav navere stiller. De gjør seg også til oftere. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvem er det som skal gi deg den erfaringene og kompetansen du trenger? Jo, det er du selv til syvende og sist som kan gjøre det. Man må faktisk ta i et tal selv for å komme dit man hat lyst. 

Andre synes det er greit med enkle oppgaver til å begynne med. Så fordi du ikke synes og mener det er en bortkastet, så kan det hende at deg hjelper andre ut i det ordinære arbeidslivet. 

Anonymkode: ae704...1fd

Nei det gjør ikke det. Studier viser klart og tydelig at de ikke kommer seg ut i jobb, så du vet ikke hva du prater om. Vi har renholdere som så tydelig må være under tiltak på nav, for det er mer skittent for hver gang de er her, og ikke forstår de et kvekk norsk heller, selv ikke han ene som er norsk. Det er vist et legitimt renholdfirma, men de bruker åpenbart bare ukvalfiisert arbeidskraft som ikke engang ser ut til å vite hvorfor de er der. Er det altså dette som er arbeidserfaring sier du, der ting blir verre og verre for hver dag du er på jobb.

Anonymkode: 54838...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få fast ansettelse i en industri som kun er lønnsom på underbetalt arbeidsraft. Og du jobber altså med å få slike ut i jobb igjen, var det det du sa? Høres ut som du er på et jævla lukrativt tiltak selv, for det er vel bare lønna som ser ut til å kunne kvalifisere det du driver med som ordinær jobb.

Anonymkode: 54838...e6b

Du som spesifiserte den mest utvilsomme jobben. Svalbard og gruver av alle ting. Poenget mitt var at folk er forskjellig og folk trives som regel med det de jobber med.

Du er veldig opptatt av underbetaling og lønn, men veldig negativ til ideene som kommer. Så hvorfor skal vi kaste bort våre skattepenger på latskap eller for at du skal sitte på sofaen hele dagen? Det er lukrativt det. 

Anonymkode: ae704...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...