Gå til innhold

Han utfordrer meg ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

14 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Jeg skjønner deg godt, TS. Det er et poeng at man er en intellektuell match i et forhold, samtalene blir mye mer interessante av det og man lærer mer. For noen mennesker, som du sikkert er blant, er det å lære og utvikle seg viktig i livet.

Jeg opplever det som tabu å snakke om at man kanskje er mer intelligent eller intellektuell enn partneren. Men selvsagt er det forskjell på folk intellektuelt, og selvsagt har det betydning i parforhold også. Det er et vanskelig tema, for det er jo ikke så mye å få gjort med og det kan aldri uttrykkes overfor partneren uten at man virker arrogant og dust.

Du må nesten akseptere ham som han er, og finne ut om dette er et forhold som er tilfredsstillende for deg på sikt.

Du beskriver det jeg tenker veldig godt, og jeg er veldig enig i det du skriver. Jeg ser jo her at jeg kan virke litt som en besserwisser, eller en person som VIL diskutere hele dagen, men det er ikke tilfelle. At man kan kunne ha diskusjoner(uten at dette fører til sinne eller frustrasjon :P), eller samtaler om litt "nye" eller andre temaer enn vanlig, slik at man kan lære hverandre nye ting, og føle at man utvikler seg sammen. Jeg føler at kun jeg bidrar på denne fronten, og for meg er dette frustrerende. Samme gjelder med hverdagsaktiviteter - han er veldig enkel på denne måten, mens jeg er glad i å reise, oppdage, lese, og generelt gjøre nye ting.

På sikt er nok ikke dette ment til å være. Det er synd, han er flott ellers, men for meg er dette med intellektuell match såpass viktig, at hvis ikke det er tilstede - kan det ikke gå.. -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dater en mann som er veldig oppegående, smart-ish(klarer ikke bestemme meg..)..og har mange andre gode egenskaper. Men hver gang han forteller meg noe han kanskje tror at jeg ikke vet, vet jeg det allerede. Per nå tror jeg ikke han har kommet med noe som helst jeg ikke allerede vet. Jeg blir litt sånn "ja, det vet jeg".... Han viser meg flere dager gamle nyhetsartikler og tror det er "news", men så har jeg allerede lest det dagen det kom ut...

Jeg lærer han mange ting, og han har gitt meg mange komplimenter på at jeg kan mye. I mitt hode kan jeg det som er allmennkunnskap og litt til, og ønsker en mann som ligger et par nivåer over meg - rett og slett en jeg kan lære litt nye og morsomme ting av - en som kan utfordre meg på ulike plan, og en som jeg kan ha en diskusjon/debatt med. :P Han her virker å være enig med meg uansett. Fint at vi har like verdier osv, men det er umulig å være enige i absolutt alt som er. Han jatter med, og har lite argumenter å komme med selv i ulike diskusjoner vi har(om verden generelt, politikk).

Han er høyere utdannet enn meg på dette tidspunkt, men det virker for meg som om han ikke har fått med seg noen ting. Han er oppegående, sosialt intelligent, men han utfordrer meg ikke? Han er også litt eldre enn meg, og da forventer jeg et noe høyere kunnskapsnivå enn det han har...

Flere her som har møtt på menn som ikke utfordrer en - og er litt kjedelig?

Anonymkode: 5faf4...cd1

Kan hende han syntes samfunnsfaglig kunnskap er mindre interessant. Det syntes jeg. Syntes du virker kjedelig jeg. En sånn som har nyhetskanalen på støtt. 

Man får tidsnok vite de mest essensielle tingene så det er ikke noe å stresse med. Det er heller ikke ting man er herre over og kan forandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi(eller jeg) konkurrerer absolutt ikke, men for meg er det en turn-off med menn som ikke har noe nytt å komme med. En person jeg ikke kan ha interessante samtaler med, er trist. Det synes jeg må være greit å mene. -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

Selvfølgelig, men intellektuelle evner behøver ikke (snarere tvert i mot) ha noe med nyhetsoppdateringer eller hvor mange "for dummies"-bøker man har lest å gjøre. Det er mye dere begge vet, men viten er bare lagret informasjon. Når du sier du vil ha noe mer, tenker jeg at det nettopp er noe mer du vil ha, altså noe utenfor det tradisjonelle, utenfor boksen du tenker i. 

Anonymkode: f8155...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Kan hende han syntes samfunnsfaglig kunnskap er mindre interessant. Det syntes jeg. Syntes du virker kjedelig jeg. En sånn som har nyhetskanalen på støtt. 

Man får tidsnok vite de mest essensielle tingene så det er ikke noe å stresse med. Det er heller ikke ting man er herre over og kan forandre. 

Han har jo studert dette på mange måter, og har en jobb innen det samfunnsfaglige/økonomiske, så det er vel tvilsomt. :P 

Jeg tilegner meg kunnskap på veldig mange andre måter enn å se på nyheter. "Man får tidsnok vite de mest essensielle tingene, så det er ikke noe å stresse med" - du virker støtt og brydd av det jeg skriver. Ingen som er opptatt av å utvikle seg og tilegne seg ny kunnskap skriver sånt ;) -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men intellektuelle evner behøver ikke (snarere tvert i mot) ha noe med nyhetsoppdateringer eller hvor mange "for dummies"-bøker man har lest å gjøre. Det er mye dere begge vet, men viten er bare lagret informasjon. Når du sier du vil ha noe mer, tenker jeg at det nettopp er noe mer du vil ha, altså noe utenfor det tradisjonelle, utenfor boksen du tenker i. 

Anonymkode: f8155...6a1

Når jeg skriver "noe nytt", handler ikke det om nyhetsoppdateringer. Det er kun en liten del av det hele. 

Og ja, jeg ønsker nok noe utenfor det tradisjonelle. -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg skriver "noe nytt", handler ikke det om nyhetsoppdateringer. Det er kun en liten del av det hele. 

Og ja, jeg ønsker nok noe utenfor det tradisjonelle. -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

Det man søker i en partner handler mye om det man søker i seg selv :)

Anonymkode: f8155...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har jo studert dette på mange måter, og har en jobb innen det samfunnsfaglige/økonomiske, så det er vel tvilsomt. :P 

Jeg tilegner meg kunnskap på veldig mange andre måter enn å se på nyheter. "Man får tidsnok vite de mest essensielle tingene, så det er ikke noe å stresse med" - du virker støtt og brydd av det jeg skriver. Ingen som er opptatt av å utvikle seg og tilegne seg ny kunnskap skriver sånt ;) -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

Brydd.. ? Ja for jeg syntes du virker overfladisk og syntes det er kjipt av deg å syntes han er slapp som vil diskutere gårsdagens nyheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du beskriver det jeg tenker veldig godt, og jeg er veldig enig i det du skriver. Jeg ser jo her at jeg kan virke litt som en besserwisser, eller en person som VIL diskutere hele dagen, men det er ikke tilfelle. At man kan kunne ha diskusjoner(uten at dette fører til sinne eller frustrasjon :P), eller samtaler om litt "nye" eller andre temaer enn vanlig, slik at man kan lære hverandre nye ting, og føle at man utvikler seg sammen. Jeg føler at kun jeg bidrar på denne fronten, og for meg er dette frustrerende. Samme gjelder med hverdagsaktiviteter - han er veldig enkel på denne måten, mens jeg er glad i å reise, oppdage, lese, og generelt gjøre nye ting.

På sikt er nok ikke dette ment til å være. Det er synd, han er flott ellers, men for meg er dette med intellektuell match såpass viktig, at hvis ikke det er tilstede - kan det ikke gå.. -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

Du fokuserer på feil ting. 

Er du forelsket i han? Er kjemien der? Bruser det i blodet når du ser han og er sammen med han? 

Er dette den store kjærligheten så hadde du ikke en gang tenkt på disse tingene. 

 

Anonymkode: 8a7d9...a60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dater en mann som er veldig oppegående, smart-ish(klarer ikke bestemme meg..)..og har mange andre gode egenskaper. Men hver gang han forteller meg noe han kanskje tror at jeg ikke vet, vet jeg det allerede. Per nå tror jeg ikke han har kommet med noe som helst jeg ikke allerede vet. Jeg blir litt sånn "ja, det vet jeg".... Han viser meg flere dager gamle nyhetsartikler og tror det er "news", men så har jeg allerede lest det dagen det kom ut...

Jeg lærer han mange ting, og han har gitt meg mange komplimenter på at jeg kan mye. I mitt hode kan jeg det som er allmennkunnskap og litt til, og ønsker en mann som ligger et par nivåer over meg - rett og slett en jeg kan lære litt nye og morsomme ting av - en som kan utfordre meg på ulike plan, og en som jeg kan ha en diskusjon/debatt med. :P Han her virker å være enig med meg uansett. Fint at vi har like verdier osv, men det er umulig å være enige i absolutt alt som er. Han jatter med, og har lite argumenter å komme med selv i ulike diskusjoner vi har(om verden generelt, politikk).

Han er høyere utdannet enn meg på dette tidspunkt, men det virker for meg som om han ikke har fått med seg noen ting. Han er oppegående, sosialt intelligent, men han utfordrer meg ikke? Han er også litt eldre enn meg, og da forventer jeg et noe høyere kunnskapsnivå enn det han har...

Flere her som har møtt på menn som ikke utfordrer en - og er litt kjedelig?

Anonymkode: 5faf4...cd1

Hele fuckings livet mitt har vært slik. Jenter og gutter, jenter er verre på det. De gir null utfordringer. De setter listen lavt. Min venn. Du ønsker å være en prinsesse. Jeg også. Jeg tenner på iq menn. De iq mennene er kresne selv. Spesielt hvis fe har en drivkraft som er bra. Du har jo egentlig lyst til at en annens (gode) drivkraft (bensin) skal  drysse over deg. Litt sånn tv-show krav, men hvem liker ikke underholdning og å bli stimulert? Er der ikke det hele livet handler om?

Men faktisk, jeg trodde opprinnelig at det var meningen at man lekte dum for hverandre. At det var flaut å bruke hjernen. Det var i alle fall min opplevelse. 

Anonymkode: 0bd6b...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fokuserer på feil ting. 

Er du forelsket i han? Er kjemien der? Bruser det i blodet når du ser han og er sammen med han? 

Er dette den store kjærligheten så hadde du ikke en gang tenkt på disse tingene. 

 

Anonymkode: 8a7d9...a60

Tja. Det kan jo være han ikke er den store kjærligheten nettopp FORDI de ikke matcher intellektuelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om han kommer med ting du allerede vet da? Nyheter, artikler osv. Da kan dere jo diskutere dem. 

Anonymkode: 55ed0...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har jo studert dette på mange måter, og har en jobb innen det samfunnsfaglige/økonomiske, så det er vel tvilsomt. :P 

Anonymkode: 5faf4...cd1

Det kan være akkurat det. Mange foretrekker å ikke holde på med jobb-relaterte greier på fritiden.

Anonymkode: 55ed0...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det man søker i en partner handler mye om det man søker i seg selv :)

Anonymkode: f8155...6a1

Ja, det har du nok mye rett i!

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fokuserer på feil ting. 

Er du forelsket i han? Er kjemien der? Bruser det i blodet når du ser han og er sammen med han? 

Er dette den store kjærligheten så hadde du ikke en gang tenkt på disse tingene. 

 

Anonymkode: 8a7d9...a60

Jeg fokuserer ikke på feil ting. Jeg synes mangel på interesse for bl.a. samfunnsspørsmål er uattraktivt, og det å ikke ville utvide sin horisont på andre måter. Vi har god kjemi ellers, men nei, jeg har ikke kjent noe til at blodet bruser i det siste. Min store kjærlighet har egenskapene jeg søker. Har han ikke det, er han heller ikke min store kjærlighet. Er han riktig forelsket, er ikke det bare pga. kjemi. Det må jo være en rekke egenskaper bl.a. som man setter pris på, ved siden av at man føler seg fysisk tiltrukket av hverandre. Det er vel derfor så mange velger feil - de er kjempeforelsket i starten, og tror derfor det er "den store kjærligheten". De tenker ikke på andre "variabler". Man kan fungere godt med veldig mange partnere de første månedene, men for at det skal holde lenge, må det være en viss substans. 

-TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har du nok mye rett i!

Jeg fokuserer ikke på feil ting. Jeg synes mangel på interesse for bl.a. samfunnsspørsmål er uattraktivt, og det å ikke ville utvide sin horisont på andre måter. Vi har god kjemi ellers, men nei, jeg har ikke kjent noe til at blodet bruser i det siste. Min store kjærlighet har egenskapene jeg søker. Har han ikke det, er han heller ikke min store kjærlighet. Er han riktig forelsket, er ikke det bare pga. kjemi. Det må jo være en rekke egenskaper bl.a. som man setter pris på, ved siden av at man føler seg fysisk tiltrukket av hverandre. Det er vel derfor så mange velger feil - de er kjempeforelsket i starten, og tror derfor det er "den store kjærligheten". De tenker ikke på andre "variabler". Man kan fungere godt med veldig mange partnere de første månedene, men for at det skal holde lenge, må det være en viss substans. 

-TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

Ikke enig i dette. Jeg ble sammen med min kjære i en kjempeforelskeke. For 5 år siden. Like holdninger osv har vi. Men han har f eks høy utdannelse. Jeg ingen. Han har masse kunnskap om alt, jeg lite,han følger med på nyheter og sport osv, jeg leser knapt nyheter. Vi kan fint diskutere og snakke om ting for det. Vi passer så utrolig godt sammen. :)

Anonymkode: 8a7d9...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig i dette. Jeg ble sammen med min kjære i en kjempeforelskeke. For 5 år siden. Like holdninger osv har vi. Men han har f eks høy utdannelse. Jeg ingen. Han har masse kunnskap om alt, jeg lite,han følger med på nyheter og sport osv, jeg leser knapt nyheter. Vi kan fint diskutere og snakke om ting for det. Vi passer så utrolig godt sammen. :)

Anonymkode: 8a7d9...a60

Ok, men det er jo veldig flott for deg. Men det passer ikke for meg. :) -TS

Anonymkode: 5faf4...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner akkurat hva du mener, TS! Var selv sammen med en fyr som var oppegående på mange måter, men han utfordret meg ikke intellektuelt som du sier. Så det forholdet varte ikke lenge for å si det sånn, det ble rett og slett for lite stimulerende for meg. Nå er ikke jeg en som aktivt følger med på nyheter hele tiden og kan alt om samfunnet, men jeg er generelt interessert i å lære, ser på dokumentarer, reiser på utradisjonelle reiser (altså ikke chartertur), liker å diskutere litt og ha meningsfulle samtaler som stimulerer meg osv. Da funker det ikke med en helt vanlig A4-fyr uten egne meninger om noe som helst. Tror nok bare du skal droppe han før du begynner å irritere deg over ALT han gjør, og finne en som er mer lik deg selv. En kjæreste er tross alt en man skal dele livet og hverdagen med, og da blir det fort kjedelig om man er så grunnleggende forskjellige. 

Anonymkode: 9937f...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanningsnivået er ikke nødvendigvis talende når det kommer til intelligens. Mange av de mest reflekterte jeg kjenner har lavere utdanningsnivå. Og jeg kjenner jeg blir litt provosert av dette Miss Eliza Doolittle-komplekset ditt ("oh la en eldre herremann komme og lære meg om livet")  det er så mange måter å utvikle intelligens på annet enn å lete etter en partner du kan se opp til. Det synes som du ikke ønsker at noen skal utfordre deg, men heller målbinde deg, altså være bedre enn deg. Å utfordre er mer gjensidig. Men du har sikkert rett i at det er nok av menn som liker å omgi seg med beundrende damer som tar alt de sier for god fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...