Gå til innhold

Toppbloggere og vanlige bloggere som mener de blir mobbet uten at det er mobbing


Elmarora

Anbefalte innlegg

Det skal ikke stikkes under en stol at mange bloggere både TOPPBLOGGERE og VANLIGE bloggere opplever å bli mobbet på nettet. Og det er ufattelig trist :(

Dessverre har både toppbloggere og vanlige bloggere opplevd alvorlig mobbing, trusler og sjikanering på nettet. Det være seg i form av alvorlige trusler mot dem selv og familiemedlemmer.

Toppbloggerne er nok de som er mest utsatt for mobbing, hets, sjikanering og trusler på nettet. Og det skyldes vel i hovedsak at de utleverer seg selv på en helt annen måte enn en mindre kjent blogger.

Det finnes INGEN unnskyldning. Mobbing skal IKKE forekomme uansett om bloggeren heter Sophie Elise og er en toppblogger eller Anne fra Kløfta som ikke er en toppblogger.

Men det jeg har sett som bloggleser er at mobbekortet mange ganger blir trukket frem for fort uten at det er i NÆRHETEN av det som ER mobbing.

Et eksempel på det er hvis en toppblogger eller vanlig blogger skriver et innlegg. Leserne kommenterer på innlegget. Og noen av leserne er uenige med toppbloggeren eller den vanlige bloggeren. Kommentarene kan være SAKLIG skrevet av leseren. Men jeg har sett at toppbloggere eller vanlige bloggere har tolket en SAKLIG kommentar som mobbing uten at det er i nærheten av mobbing. Og jeg mener at toppbloggeren eller den vanlige bloggeren trekker frem mobbekoret på en feil måte.

Saklilge kommentarer fra lesere som er UENIGE med det bloggeren skiver er IKKE mobbing slik jeg ser det. Og med saklige kommentarer mener jeg en godt begrunnet kommentar UTEN personangrep hvor leseren forklarer hvorfor han eller hun er uenig med bloggeren.

Spørsmålet jeg stiller meg er om vi på nettet har toppbloggere og vanlige bloggere lavere terskel for hva som er mobbing på nettet i forhold til den virkelige verden?

Hvorfor er det noen toppbloggere og vanlige bloggere som mener at de blir mobbet når en saklig kommentar ikke er i nærheten av mobbing? Jeg ville aldri i verden sagt at jeg blir mobbet når jeg ytrer min mening på en saklig måte i en diskusjon. Og noen av de jeg diskuterer med er uenige med meg. Hvis jeg diskuterer med noen og er uenig med dem. Og de mener jeg mobber vil jeg bli anklaget feilaktig for å være en mobber.

Toppbloggere og vanlige blogger må begynne å tenke over når de anklager leserne sine feilaktig som mobbere.

Hva mener dere?

 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Lambigirl skrev:

Hva mener dere?

 

 

 

 

 

Jeg mener at dette innlegget ble for langt til at jeg klarte å ta stilling til hva du mener....

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er er at bloggerne ofte blir pepret med hundrevis av disse "saklige" innleggene daglig. Det er forskjell på konstruktiv kritikk på en sak og det å skulle gi det på absolutt alle aspekter i bloggernes liv. Begynne å kritisere gardinoppheng og lengder, at det er rotete i noen skuffer og om bloggeren gjesper i forsamlinger og ikke eller andre slike tåpelige ting. Skjønner godt at det blir for mye for enkelte og at de legger bloggen på hylla eller blir kjempeprovoserte og skriver krasse innlegg om dette. Gjentagende kritikk over tid er jo nettopp mobbing uansett hvor konstruktiv den måtte oppfattes av sender. Om disse meldingene blir sent av ren godhet for forbedringspotensiale eller om det er snakk om en slags makt/avmaksfølelse hos sender vites ikke og det kan godt hende det er en blanding men uansett vil ikke jeg si det er innafor. 

Endret av Sjy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lambigirl

Bloggere er en egen rase, de må aldri bli kritisert eller motsagt. Man må da forstå at de legger hele sjelen sin i de dype innleggene om hårpiller, luksusvarer og sådant ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sjy skrev:

Det som er er at bloggerne ofte blir pepret med hundrevis av disse "saklige" innleggene daglig. Det er forskjell på konstruktiv kritikk på en sak og det å skulle gi det på absolutt alle aspekter i bloggernes liv. Begynne å kritisere gardinoppheng og lengder, at det er rotete i noen skuffer og om bloggeren gjesper i forsamlinger og ikke eller andre slike tåpelige ting. Skjønner godt at det blir for mye for enkelte og at de legger bloggen på hylla eller blir kjempeprovoserte og skriver krasse innlegg om dette. Gjentagende kritikk over tid er jo nettopp mobbing uansett hvor konstruktiv den måtte oppfattes av sender. Om disse meldingene blir sent av ren godhet for forbedringspotensiale eller om det er snakk om en slags makt/avmaksfølelse hos sender vites ikke og det kan godt hende det er en blanding men uansett vil ikke jeg si det er innafor. 

Takk for svar :)

Når for eksempel Mamma til Michelle blir truet fra leserne sine at de skal kontakte barnevernet fordi de beskylder henne for å være en dårlig mor er et godt eksempel for hva jeg mener er snakk om trussel. Tussel mener jeg går under mobbing.

Sophie Elise er et godt eksempel på hordan mobbing kan utarte seg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det er mange som er litt for raske med å trekke mobbekortet. Å få negative tilbakemeldinger og at folk er uenig med en, er noe en faktisk må tåle, ellers har en ikke noe på en blogg å gjøre. Å bli utsatt for trusler og hets er noe helt annet. Det er noe som skal meldes til politiet.

Det er så mange, både voksne og barn, som blir utsatt for alvorlig mobbing i dagens samfunn og jeg føler at disse ikke blir tatt særlig alvorlig når mobbekortet blir trukket opp i hytt og pine

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Tror nok at det er mange som er litt for raske med å trekke mobbekortet. Å få negative tilbakemeldinger og at folk er uenig med en, er noe en faktisk må tåle, ellers har en ikke noe på en blogg å gjøre. Å bli utsatt for trusler og hets er noe helt annet. Det er noe som skal meldes til politiet.

Det er så mange, både voksne og barn, som blir utsatt for alvorlig mobbing i dagens samfunn og jeg føler at disse ikke blir tatt særlig alvorlig når mobbekortet blir trukket opp i hytt og pine

Det er det jeg tror jeg også. Og det har jeg sett at mange toppbloggere har gjort. Men samtidig har Mamma til Michelle, Sophie Elise og mange andre av toppbloggerne opplevd stygg hets og mobbing.

Jeg leste bloggen til Pappahjerte i går. Og de eksemplene han la ut om hva han hadde funnet på facebook var det stygge eksempler på hva som er mobbing.

Det er dårlig gjort mot alle barna og voksne som blir mobbet daglig på skolen og på arbeidsplassen når de som ikke blir mobbet mener de blir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, orfeus skrev:

@Lambigirl

Bloggere er en egen rase, de må aldri bli kritisert eller motsagt. Man må da forstå at de legger hele sjelen sin i de dype innleggene om hårpiller, luksusvarer og sådant ...

Jeg har skjønt det. Men at en del av toppbloggerne blir grovt hetset er ikke til å stikke under en stol. Jeg ble sjokkert over skjermbildene Pappahjertet delte på bloggen sin i går over hvordan noen sitter og ytrer seg om andre bloggere på facebook. Jeg kalle mange av de uttalelsene der for stygg mobbing.

Men jeg tror toppbloggerne i forhold til de vanlige bloggerne har lært seg å ha et filter sånn at de ikke bryr seg så mye om det som skrives om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forrige innlegget mitt var flåsete, men med litt alvor mellom linjene 🙄

Jeg har aldri skjønt hvorfor bloggerne må ha åpne kommentarfelt, det er jo å invitere trollene inn! Verden er full av folk som ikke klarer å ta innover seg at den de skriver ekle kommentarer til, er et virkelig menneske. Når nett-trollene blir konfrontert med handlingene sine og får møte den de har vært ufin mot, blir de helt satt ut. Mange mangler forestillingsevne og empati, og ikke minst evne til å tenke konsekvens, noe vi ser både i kommentarfelt og her på KG. 

Bloggerne er ikke noe bedre. Både store og små bloggere har en stil som er ovenfra-og-ned, andre er frekke i egne kommentarfelt, andre igjen kan ikke forstå hvorfor noen kan tillate seg å kritisere at de henger ut egne barn i full offentlighet eller blir kritisert for at de skryter av kosmetiske inngrep og legger ut retusjerte og falske bilder. Dessverre er bloggerne ganske synlige i tabloidverden, og det de sier blir repetert og publisert i nettavisene, og til slutt blir det deres sannhet som er den vedtatte. At de selv har vært (ekte!) mobbere, hengt ut barna på nettet eller fortalt usannheter, blir glemt. 

Saken med Farmen/YouTube-Dennis og alt vrøvlet som kommer fram på Jodel, viser bare at «folk flest» er (unnskyld) dumme. 

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at de verste kritikerne er de som tåler dårligst å bli sagt i mot. Jeg mener det er helt innafor å være kritisk, men det er også helt innafor å si fra når kritikken blir en heksejakt hvor alt bloggeren gjør blir feil, bare fordi hun heter SE, VP, CBE osv. Da syns jeg også kritikken blir lite troverdig. Skal du sitte på et forum å utelukkende være negativ, så syns jeg også du bør tåle at andre er uenig med deg. Jeg sier meg ofte uenig fordi jeg syns en del kommentarer er drøye eller at kritikken er ufortjent. Og da går det ofte under kategorien mobbing og hets i mine øyne. dermed Har jeg blitt en forsvarer som sluker alt rått iflg en del brukere. Noe som er helt feil, siden jeg ofte er enig i mye av kritikken, dog kun den saklige kritikken. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:  For å svare på det DU SPØR OM. Ja, de har definitivt lavere terskel. Ordet mobbing har mistet sin betydning! Folk drar mobbekortet altfor raskt. Konstruktiv kritikk er i noens øyne mobbing. Det er et hån mot de som faktisk blir mobbet der ute i den virkelige verden! Toppbloggerne er ikke akkurat hjelpeløse uskyldige ofre som ikke vet å forsvare seg selv. Med dagens søkemotorer kan folk søke opp hva ordet "mobbing" faktisk betyr. Foreslår at de som så raskt drar mobbekortet leser seg opp på temaet!

De fleste kommer med konstruktiv kritikk, men så har man selvfølgelig de som ikke er fullt så konstruktive. Legger man hodet på hoggestabben (der er enkelte bloggere ekstremt dyktige), må man regne med hugg. Når man er offentlige personer og eksponerer avkom, lurer folk (reklame), lyver og bretter ut hele privatlivet sitt med mer, vil folk selvfølgelig ha meninger om dem. Hets og sjikane vil alltid forekomme fra noen, sier ikke at det er greit, men er man ikke sterk nok psykisk til å takle det, får de legge ned bloggen å finne seg en annet yrke eller hobby. Men penga rår - mye vil ha mer og faen vil ha fler!, så det ønsker de selvfølgelig ikke!

Man må være bra naiv om man tror at alle skal hylle absolutt alt man foretar seg. Nå ser det imidlertid ut som disse toppbloggerne bruker "mobberne"  på nett for alt det er verdt. Dramatiske stakkars-meg-jeg-blir-mobbet-på-nett innlegg postes jevnlig og øker lesertallene drastisk og bloggen rykker mange plasser opp på blogglisten.

 

 

 

 

Endret av Stupine
Skriveleif. Skriveleif2
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, orfeus skrev:

 

Bloggerne er ikke noe bedre. Både store og små bloggere har en stil som er ovenfra-og-ned, andre er frekke i egne kommentarfelt, andre igjen kan ikke forstå hvorfor noen kan tillate seg å kritisere at de henger ut egne barn i full offentlighet eller blir kritisert for at de skryter av kosmetiske inngrep og legger ut retusjerte og falske bilder. Dessverre er bloggerne ganske synlige i tabloidverden, og det de sier blir repetert og publisert i nettavisene, og til slutt blir det deres sannhet som er den vedtatte. At de selv har vært (ekte!) mobbere, hengt ut barna på nettet eller fortalt usannheter, blir glemt. 

Saken med Farmen/YouTube-Dennis og alt vrøvlet som kommer fram på Jodel, viser bare at «folk flest» er (unnskyld) dumme. 

Enig! Godt poeng! (Det tenkte jeg faktisk ikke på da jeg skrev kommentaren min..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Jeg tror at det er lavere høyde for og mene at dem blir mobbet på nettet enn ellers. Mange topp bloggere har opplevd stygg mobbing og jeg mener at stygg mobbing er når det er stygge kommentarer som går på utseende på bloggern over lengre tid.

Jeg blir sint når jeg ser at bloggere stempler lesere usaklig som mobbere og sier dem blir mobbet for det er respekt løst for dem som opplever og bli mobbet hver dag. Dem burde skamme seg. 

Så til kommentarer og saklige kommentarer er ikke mobbing men det finnes dem bloggere som er frekke mot leserne når dem skriver kommentarer hvor dem mener noe annet enn det bloggern mener og det synes jeg er dårlig gjort av bloggern. Viss bloggern ikke tåler at leserne hans ikke er enige med må bloggern la være og fiske etter svar fra leserne sine. Det er stygt gjort av bloggere og være frekke mot leserne sine og da håper jeg dem mister lesere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lett å skille mellom konstruktiv kritikk, saklige kommentarer og ikke (mobbing/hets/latterliggjøring osv). Det spiller ingen rolle om det er bloggeren eller hvermansen som kommenterer, det må jo være samme regler for alle!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Husfrua skrev:

Det er lett å skille mellom konstruktiv kritikk, saklige kommentarer og ikke (mobbing/hets/latterliggjøring osv). Det spiller ingen rolle om det er bloggeren eller hvermansen som kommenterer, det må jo være samme regler for alle!

Endelig noen som tar det opp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet at de fleste av de mest kjente bloggerene i Norge opplever det som de kaller mobbing på en daglig basis, det finnes stygge kommentarer og dritt i kommentarfeltene på alle deres sosiale medier. Og det er IKKE greit. Men. Det er en viss forskjell på mobbingen som folk som har valgt offentligheten opplever og det som er mobbing i saker om hva unge og voksne mennesker opplever i det private liv.  Det disse bloggerne omtaler som mobbing er IKKE det samme som Lise i 5 klasse opplever hver dag. Det er ikke det samme som Per gruer seg til å oppleve hver eneste dag på videregående. Det er ikke det samme som "outsidere"  opplever på daglig basis. Veldig unge mennesker og veldig voksne mennesker får fysiske symptomer pga mobbing på både jobb og skole, som kvalme, angst og depresjon bare for å gå på skolen/jobben. Disse bloggerne bagatelliserer mobbing for de som lever med reell mobbing hver jævla dag. Jeg tviler ikke på at det bloggere opplever oppfattes som mobbing. Men det er ikke det samme. Oppsøker man offentligheten så bør man vite at det kommer til å komme negativ oppmerksomhet som manifesterer seg som mobbing. Men Lise i 5 klasse som blir kalt feit, stygg og rar er ikke i samme posisjon som bloggeren som poster 100 bilder av seg selv hver dag og bare forventer likes og positive tilbakemeldinger. Takket være bloggere har ordet "mobbing" mistet sin betydning. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet på grunnskolen i 9 år. Det var fordi jeg var tykk når jeg startet i første klasse. Jeg utviklet anorexia pga mobbingen som 12 åring. Så jeg vet hva det vil si å bli daglig mobbet, og det er helt forferdelig! Den mobbingen kan ikke sammenlignes med mobbing på blogger, men uansett om det ikke er mobbing på samme måte på blogger, kan det kalles mobbing det også etter gjentatte stygge kommentarer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
7 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jeg ble mobbet på grunnskolen i 9 år. Det var fordi jeg var tykk når jeg startet i første klasse. Jeg utviklet anorexia pga mobbingen som 12 åring. Så jeg vet hva det vil si å bli daglig mobbet, og det er helt forferdelig! Den mobbingen kan ikke sammenlignes med mobbing på blogger, men uansett om det ikke er mobbing på samme måte på blogger, kan det kalles mobbing det også etter gjentatte stygge kommentarer.

Trist at du ble mobbet på skolen og jeg blir lei meg over og lese at du har opplevd det :( Jeg tror du har rett når du sier at det kan ikke sammen lignes med mobbing på blogg.

Stygge kommentarer på en blogg er en ting men det er ikke mobbing men jeg mener det er mobbing viss bloggern får stygge kommentarer på utseende at dem skriver at bloggern er stygg, feit og fæl. Slike kommentarer over lengre tid er mobbing. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Husfrua skrev:

Det er lett å skille mellom konstruktiv kritikk, saklige kommentarer og ikke (mobbing/hets/latterliggjøring osv). Det spiller ingen rolle om det er bloggeren eller hvermansen som kommenterer, det må jo være samme regler for alle!

Bra svar @Husfrua Det er lett å skille mellom konstruktiv kritikk og saklige kommentarer. Men ikke alle klarer det.

Mamma til Michellle er et eksempel på en blogger som har tatt på seg offerrollen for å være mobbet for et stunt hun gjorde på bloggen sin. Hun fikk kritikk for det hun gjorde. Det var mange stygge kommentarer på stuntet. Og mange av kommentarene var mobbing. Men mange var konstruktive og saklige.

Det må være samme regel for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...