Gå til innhold

"Rasfare" skiltene utenfor bygårder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Er fortauet utrygt på grunn av rasfare og ansvarsfraskrivelse, må du trekke ut i veibanen. Kanskje ikke midt i veien, men i alle fall i veikanten. Dersom det er til hinder for trafikken, er ikke det ditt ansvar. Det blir en privatsak mellom bilist og den ansvarsfraskrivende gårdeieren. Dersom bilisten reagerer negativt mot deg, er det trakassering.

Anonymkode: 5c8e3...400

Det er jo det minste problemet, du kan bli påkjørt!

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, la meg se, hva ville jeg gjøre om jeg kom over et slikt skilt, tro? 

Kanskje jeg hadde krysset gata, og brukt et fortau der jeg ikke risikerte å få istapper i hodet?

Kanskje jeg hadde kikket opp, vurdert faren, og holdt meg så langt ut på kanten som mulig? 

Kanskje jeg hadde beveget meg forsiktig ut i veien på de skumleste områdene?

Det er nok flere muligheter også, men det krever jo at man faktisk er klar over faren. 

Anonymkode: 5a589...38d

Eller gått helt inntil husveggen, om taket stikker et stykke ut forbi. 

Anonymkode: 50af2...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste løsningen på dette problemet er å fjerne istapper, ikke ansvarsfraskrivelse!

 

Anonymkode: 1d952...05d

Dette er så klart noe man ønsker, men kan du se for deg kostnaden ved at alle istapper fra alle bygårder må fjernes hver morgen? Dette er nok ikke en realistisk mulighet, så da er rasfareskiltene et godt alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo det minste problemet, du kan bli påkjørt!

Anonymkode: 1d952...05d

Når bilisten ser rasfareskiltene på fortauet, må hen regne med at fotgjengere blir tvunget til å trekke ut i veibanen. Dersom en fotgjenger likevel blir påkjørt er det en særdeles skjerpende omstendighet. Da bør bilisten bak murene i mange år.

Anonymkode: 5c8e3...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når bilisten ser rasfareskiltene på fortauet, må hen regne med at fotgjengere blir tvunget til å trekke ut i veibanen. Dersom en fotgjenger likevel blir påkjørt er det en særdeles skjerpende omstendighet. Da bør bilisten bak murene i mange år.

Anonymkode: 5c8e3...400

Det er nok gårdeier som må punge ut. De er fremdeles erstatningspliktige selv om de setter opp slike skilt. 

 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ikke-nok-a-henge-opp-takras-varsel-1.7043362

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste løsningen på dette problemet er å fjerne istapper, ikke ansvarsfraskrivelse!

Ja, det beste hadde vært å fjerne istappene, men hvordan mener du at dette skal løses i praksis?

Når det er "riktig" vær for dannelse av istapper, så skjer det jo ikke bare på ett hustak, det skjer nødvendigvis på tilnærmet samtlige tak i hele byen. Inntil vi får ny teknologi med droner, rettede mikrobølger eller en annen scifi-løsning, så er det kranbil som er medisinen, så kapasitet til å skulle fjerne istapper fra alle bygårder innen et par timer etter dannelse er nødvendigvis uoppnålig.

Hvis du ferdes i byen når det er mye istapper, så vil du se at kranbilene jobber på spreng, men det tar selvfølgelig tid å rekke over hele byen. Inntil et bygg blir sikret, så er altså alternativet enten 1) å sette opp en advarsel om at taket fremdeles ikke er klarert, eller 2) å ikke sette opp en advarsel.

Det bør være ganske åpenbart at riktig svar skjuler seg bak luke #1.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hmmm, la meg se, hva ville jeg gjøre om jeg kom over et slikt skilt, tro? 

Kanskje jeg hadde krysset gata, og brukt et fortau der jeg ikke risikerte å få istapper i hodet?

Kanskje jeg hadde kikket opp, vurdert faren, og holdt meg så langt ut på kanten som mulig? 

Kanskje jeg hadde beveget meg forsiktig ut i veien på de skumleste områdene?

Det er nok flere muligheter også, men det krever jo at man faktisk er klar over faren. 

Anonymkode: 5a589...38d

Dette høres veldig hypotetisk ut for deg. I Oslo står de overalt i noen områder, og andre alternativer enn å bare gå finnes egentlig ikke.

Anonymkode: 95ce5...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjempetrygt å gå og se rett opp hele tiden når det er snø og is på fortauet. Man blir nødt til å se opp hele tiden, og selv da vil man ikke nødvendigvis reagere raskt nok hvis en plutselig faller.

Anonymkode: 95ce5...2af

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvordan skal man greie det? De skiltene er over alt, og fortauene er smale, skal man gå i gata da? Hvis man skal gå å se opp hele tiden er man jo direkte trafikkfarlig!

 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

Ja. man går og ser opp hele tiden. Fra man går ut døren til man kommer inn igjen. Så fortsetter man gjerne å se opp litt til, bare for å ha gjort det liksom.

Morons.

Anonymkode: 27885...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Ja. man går og ser opp hele tiden. Fra man går ut døren til man kommer inn igjen. Så fortsetter man gjerne å se opp litt til, bare for å ha gjort det liksom.

Morons.

Anonymkode: 27885...c94

Det tar 1-2 sekunder fra isen løsner til den treffer bakken med mindre det er en usedvanlig høy bygning. Hvis du venter 2 sekunder mellom hver gang du ser opp er det sannsynligvis for seint, og den eneste forskjellen blir at du får den i øyet i stedet for på toppen av hodet.

Anonymkode: 95ce5...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tar 1-2 sekunder fra isen løsner til den treffer bakken med mindre det er en usedvanlig høy bygning. Hvis du venter 2 sekunder mellom hver gang du ser opp er det sannsynligvis for seint, og den eneste forskjellen blir at du får den i øyet i stedet for på toppen av hodet.

Anonymkode: 95ce5...2af

Ja for SANNSYNLIGHETEN for at du blir truffet er særdeles høy, ikke sant:fnise:?

Anonymkode: 27885...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eneste løsningen på dette problemet er å fjerne istapper, ikke ansvarsfraskrivelse!

TS

Anonymkode: 1d952...05d

La oss si du har en bygård. Det henger istapper utenfor taket i 6.etg. Du skal få tak i en kranbil, men de har 150 andre bygg å ta seg av før ditt. Istedet for å rope om ansvarsfraskrivelse, så ønsker sikkert gårdeierene å høre din løsning, så kan de gjøre det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja for SANNSYNLIGHETEN for at du blir truffet er særdeles høy, ikke sant:fnise:?

Anonymkode: 27885...c94

Synes du det var et gjennomtenkt argument? Hvis man bare går ut fra at ikke man blir truffet er det ingen grunn til å bry seg om skiltene i utgangspunktet.

Anonymkode: 95ce5...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, om dette opptar deg så mye og du går rundt og frykter at du enten skal falle på isen og knuse bakhodet eller få istapper i hodet og dø, så tror jeg løsningen er å investere i en hjelm. 

Anonymkode: 50af2...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det var et gjennomtenkt argument? Hvis man bare går ut fra at ikke man blir truffet er det ingen grunn til å bry seg om skiltene i utgangspunktet.

Anonymkode: 95ce5...2af

Om du går i skogen og får en istapp fra et tre i hodet, hvem skal du da saksøke?

Anonymkode: 27885...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Syntes det er så frekke å sette opp! Hva da? skal jeg passe meg så jeg ikke får en istapp i hodet, eller skal du som greier ta ansvar og rydde opp på taket ditt? Du er jo tydeligvis klar over at du har et problem, men skyver det over på tilfeldige forbipasserende...

Anonymkode: 1d952...05d

Synes det er greit, går midt i gata hvis jeg ser opp og ser istapper, og det bør man gjøre. Hva om de ikke hadde skiltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å sette opp skiltet for å ikke gjøre noe. Dette er såpass basic at det er en del av eksamen på jus. Men skiltingen kan gi de noen dager/uker med utsettelse.

Anonymkode: 5dc7d...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, du må slutte å oppholde deg så mye på Løkka. Flytt til en av de gamle drabantbyene, og livet ditt blir så mye bedre. I alle fall i forhold til fallende is.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som virkelig blir vanvittig dyrt er å måtte betale erstatning til familien til den som har dødd av en istapp i hodet. 

Og hva er egentlig poengene med skiltene? Hvis det detter en istapp fra taket rekker du jo ikke å ranere kjapt nok til å flytte deg og man må jo gå på fortauet, kan ikke gå i veien heller. Nei, dette er ansvarsfraskrivelse. 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

Vitsen med skiltene er at de advarer fotgjengerne slik at de kan gå utenom hvis de vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du går i skogen og får en istapp fra et tre i hodet, hvem skal du da saksøke?

Anonymkode: 27885...c94

Det må jo bli grunneieren det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Vitsen med skiltene er at de advarer fotgjengerne slik at de kan gå utenom hvis de vil

utenom hvor da? Det er jo ikke noen utenom, de skiltene er over alt, og man kan ikke gå midt i bilveien heller...

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...