Gå til innhold

Går det an å være vegetarianer av etiske hensyn egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å være helt religiøs i forhold til om man får i seg noe fra et dødt dyr og samtidig spise egg fra burhøns/frittgåene høns er helt meningsløst.

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først var det lavkarbo, nå er det veganmat. Vi blir litt lei, vi som har levd en stund.

At det er et visst snev av fornuft i begge retninger er greit nok, men når det blir religiøst, er det bare ikke moro for noen.

Anonymkode: 314f2...501

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Først var det lavkarbo, nå er det veganmat. Vi blir litt lei, vi som har levd en stund.

At det er et visst snev av fornuft i begge retninger er greit nok, men når det blir religiøst, er det bare ikke moro for noen.

Anonymkode: 314f2...501

Veganer kan man jo være av etiske årsaker, det gir mening.

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man velge å tenke at det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Ved å angripe de som velger å gjøre litt, men ikke alt, skremmer man folk vekk fra noe som egentlig er veldig bra for kloden og alle som lever på den.

Endret av blåtimen
Skrivefeil
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man jsn være vegeterianer eller veganer av hvilken grunn som helst. 

F.eks at fordi naboen kjører en blå bil. 

Endret av Perle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, blåtimen said:

Eller så kan man velge å tenke at det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Ved å angripe de som velger å gjøre litt, men ikke alt, skremmer man folk vekk fra noe som egentlig er veldig bra for kloden og alle som lever på den.

Men for å "gjøre litt" kan man like godt kutte ut egg og melk og fanatisk unngå å få i seg alt med egg og melk i mens man gafler i seg av kjøttet, det er like logisk! Men det er det ingen som gjør...

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men for å "gjøre litt" kan man like godt kutte ut egg og melk og fanatisk unngå å få i seg alt med egg og melk i mens man gafler i seg av kjøttet, det er like logisk! Men det er det ingen som gjør...

Anonymkode: ef39a...f1a

Er du selv veganer eller altetende? 

For mange handler det om at overgangen fra altetende til veganer er for stor. For andre handler det om mangel på kunnskap. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, blåtimen said:

Er du selv veganer eller altetende? 

For mange handler det om at overgangen fra altetende til veganer er for stor. For andre handler det om mangel på kunnskap. 

Jeg spiser det meste unntatt egg og melk :fnise:

Anonymkode: ef39a...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at vegetarianere og veganere blir holdt ansvarlig moralsk på et mye høyere plan enn alle andre? Når man gjør noe positivt for miljø og dyreliv så er plutselig alle aspekter innenfor temaet ens personlige ansvar? Nei, slutt å hjelp gamle damer over veien folkens, for dere er forkastelige som ikke sier opp jobbene deres for å hjelpe gamle damer på fulltid. Hvor er logikken i dette? Ja, vegetarianere og veganere som preacher og er nedlatende mot andre er irriterende, men det har ingenting med hvorvidt vegetarianisme er en god sak eller ei. 

Jeg er vegetarianer og spiser melk og egg. I en perfekt verden hadde jeg vært veganer, men det blir litt heavy for meg. La meg nå spise i fred, jeg maser ikke på kjøttetere om hva dere spiser! Men hvis dere først skal kommentere det jeg spiser og være nedlatende, så kan jeg opplyse dere om at det er mye mer forsvarlig å være vegetarianer enn å være kjøtteter. Lev med det, og slutt å syt.

Anonymkode: 5009f...aa2

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det slik at vegetarianere og veganere blir holdt ansvarlig moralsk på et mye høyere plan enn alle andre? Når man gjør noe positivt for miljø og dyreliv så er plutselig alle aspekter innenfor temaet ens personlige ansvar? Nei, slutt å hjelp gamle damer over veien folkens, for dere er forkastelige som ikke sier opp jobbene deres for å hjelpe gamle damer på fulltid. Hvor er logikken i dette? Ja, vegetarianere og veganere som preacher og er nedlatende mot andre er irriterende, men det har ingenting med hvorvidt vegetarianisme er en god sak eller ei. 

Jeg er vegetarianer og spiser melk og egg. I en perfekt verden hadde jeg vært veganer, men det blir litt heavy for meg. La meg nå spise i fred, jeg maser ikke på kjøttetere om hva dere spiser! Men hvis dere først skal kommentere det jeg spiser og være nedlatende, så kan jeg opplyse dere om at det er mye mer forsvarlig å være vegetarianer enn å være kjøtteter. Lev med det, og slutt å syt.

Anonymkode: 5009f...aa2

Poenget mitt er at du like godt kunne kuttet ut melk og egg, men av en eller annen grunn er det mye verre å spise et dyr som har hatt det godt hele livet (vilt og fisk f.ex.) enn å spise ting som kommer ut av lidende dyr. Forstå det den som kan.

Og mener du at det er mere forsvarlig å være vegetarianer forsvarlig etisk eller miljømessig? Det er det førstnevnte denne tråden handler om.

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt obs på egg, og er ellers altetende. Begrenser mengden svin. Det går fint an. Ingen er perfekt. 

Anonymkode: 67b20...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er litt obs på egg, og er ellers altetende. Begrenser mengden svin. Det går fint an. Ingen er perfekt. 

Anonymkode: 67b20...727

Det er bra, men du leter ikke fanatisk i ingredienslista for å se om det kan være rester av egg eller svin i det du spiser?
Det er det vegetarianerne gjør m.h.t. kjøtt nemlig, som jeg ikke forstår.

Anonymkode: ef39a...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra, men du leter ikke fanatisk i ingredienslista for å se om det kan være rester av egg eller svin i det du spiser?
Det er det vegetarianerne gjør m.h.t. kjøtt nemlig, som jeg ikke forstår.

Anonymkode: ef39a...f1a

Jeg prøver selv å spise mindre kjøtt og kan ikke se at det er noe problem at man må lete "fanatisk i ingredientslista" for å finne ut om det  er kjøtt eller ikke. 

Akkurat hva er det du ikke skjønner? Hvorfor folk ikke vil/vil spise mindre kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint an, krever bare litt mentalgymnastikk. Men så får man forbrent den soyaburgeren i samme slengen..

Anonymkode: a4320...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ewzp0xo3hlgove said:

Jeg prøver selv å spise mindre kjøtt og kan ikke se at det er noe problem at man må lete "fanatisk i ingredientslista" for å finne ut om det  er kjøtt eller ikke. 

Akkurat hva er det du ikke skjønner? Hvorfor folk ikke vil/vil spise mindre kjøtt?

At man er helt fanatisk med å unngå akkurat kjøtt ut fra etikk når dyr i egg- og melke-industrien lider akkurat like mye, om ikke mer enn dyr i kjøttindustrien.

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man er helt fanatisk med å unngå akkurat kjøtt ut fra etikk når dyr i egg- og melke-industrien lider akkurat like mye, om ikke mer enn dyr i kjøttindustrien.

Anonymkode: ef39a...f1a

ja, enig i at det kan være litt lite konsekvent. Jeg tror mange blir vegetarianere for det de har hørt hvor bra det er, uten å selv sette seg inn i det. Da kan slike ting skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har prøvd å forstå i årevis via utdannelsene mine, men å være veganer/vegetarianer er absolutt ikke dyrevennlig. I hvertfall ikke om man skal tenke langsiktig og artsbevarende. Tror de gjør det av ego-grunner.

Anonymkode: 7b41e...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å forstå i årevis via utdannelsene mine, men å være veganer/vegetarianer er absolutt ikke dyrevennlig. I hvertfall ikke om man skal tenke langsiktig og artsbevarende. Tror de gjør det av ego-grunner.

Anonymkode: 7b41e...2ab

Man kan fint bevare artene uten å avle frem millioner av dyr til konsum. 

Anonymkode: a1770...f5a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først var det lavkarbo, nå er det veganmat. Vi blir litt lei, vi som har levd en stund.

At det er et visst snev av fornuft i begge retninger er greit nok, men når det blir religiøst, er det bare ikke moro for noen.

Anonymkode: 314f2...501

Hvorfor bryr dere som har levd en stund dere om hva folk spiser? Jeg spiser ofte lavkarbo veganmat til og med, plager det deg?

Anonymkode: a1770...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint bevare artene uten å avle frem millioner av dyr til konsum. 

Anonymkode: a1770...f5a

Elsker svaret. Forklar!

Anonymkode: 7b41e...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...