Gå til innhold

Vedovn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått montert ny vedovn (har ikke brukt den enda), og jeg føler den ble veldig stor. Den er 120 cm høy, og står midt i rommet (inntil smal innvendig pipe). Den har sideglass og står på pidestall. Fin ovn altså, men jeg ble usikker på om den ble litt vel stor. Jeg får bytte den hvis jeg vil, men de sier at dette er den eneste ovnen som passer mht eksisterende hull i pipa - med mindre jeg vil gå for en lav ovn og få rør montert på toppen fremfor bak.

Jeg vil jo helst ha rør montert bak, hovedsakelig fordi jeg liker å ha kjele med vann som damper mens jeg fyrer. For dette er vel den beste måten å unngå tørr luft på ved fyring? Velger jeg toppmontert rør, så får jeg jo ikke plass til no kjele :)

Leiligheten er over 2 etasjer, hvor 1 etg er ca 50 m2. Åpen stue/kjøkken, yttergang. Ovnen blir stående midt i mellom kjøkken og stue, og blir et veldig midtpunkt.

Er ikke så vant med ovner, blir jeg å venne meg til størrelsen, eller burde jeg gå for mindre med toppmontert rør mtp å roe ned størrelsen litt? Kanskje vanskelig å se for seg, men håper noen har innspill. Må bestemme meg i morgen :)

Anonymkode: 32151...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende den er for stor, men, det skal de da vite de som solgte deg ovnen. Når jeg så på ny ovn, så jeg på hvilket behov jeg hadde, med tanke på hvor mye jeg skal varme opp mot antall kvm. Jeg valgte en som matchet akkurat det, fikk flytta hullet i pipa da det gamle var uhensiktmessig å bruke videre. Selv om ovnen er over meter’n høy, har jeg likevel røykrøret oppå. 

Om du velger å bytte til en lavere ovn, så er bare positivt at du har uttaket oppå ovnen, for utnytte varmen som veden gir maksimalt. Og husk en ting, første gangen du fyrer i ny ovn, så sørg for lufting. Det brennes en oljer og diverse anna fra produksjonen, her lukta det noe grønnj... første gangen😖

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 skrev:

Kan hende den er for stor, men, det skal de da vite de som solgte deg ovnen. Når jeg så på ny ovn, så jeg på hvilket behov jeg hadde, med tanke på hvor mye jeg skal varme opp mot antall kvm. Jeg valgte en som matchet akkurat det, fikk flytta hullet i pipa da det gamle var uhensiktmessig å bruke videre. Selv om ovnen er over meter’n høy, har jeg likevel røykrøret oppå. 

Om du velger å bytte til en lavere ovn, så er bare positivt at du har uttaket oppå ovnen, for utnytte varmen som veden gir maksimalt. 

Det går mer på hva jeg syns. Oppvarmingsmessig er denne helt riktig i forhold til areal, det går mer på på det estetiske her. Ulempen for meg med å ha røykrøret oppå, er at jeg da ikke får hatt kjele med vann for å forhindre tørr luft. 

Anonymkode: 32151...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...