Gå til innhold

Flere og flere menn er barnløse, samtidig som flere og flere menn ønsker å være barnløse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Cuckold said:

Vis meg et folk der alle har evnen til å bli akademikere. Jeg tror ikke det finnes. En god del menn sliter på skolen og velger praktiske yrker. Mange blir boende i distriktet der de er oppvokst, mens kvinner i større grad tar høyskole- og universitetsutdannelse og flytter til byen. For å bli der.

Det er et dramatisk kvinneunderskudd i mange av våre kommuner, og vi løser ikke dette problemet med å peke nese av de praktisk orienterte mennene og si at de kan ha det så godt når de velger de dumme praktiske yrkene sine. 

 

Just now, AnonymBruker said:

Norge har faktisk et høyt antall akademikere sammeniknet med andre folk, så her har du ett eks: nordmenn.

Fra spøk til alvor: vi er mange som sliter på skolen i perioder, selv sleit jeg med realfag. På tross av at jeg var en lett deprimert og lei skoleungdom, ga jeg aldri opp. Jeg sto opp på morgenen og gikk på skolen, videregående og universitetet. Nå som voksen er jeg tidvis også ei, men jeg jobber likevel. Hvorfor? Jeg har gjennomføringsevne, arbeidsmoral og jeg gir helt enkelt ikke opp. Der er muligens fraværet av slike egenskaper hos menn som får varselsklokkene hos en del damer å ringe. Dessuten; menn som velger praktisk yrker som rørleggere, snekkere og så videre er ikke tapere. De kan kanskje ikke velge en 10`er dame men slik er det for alle. Bare perfekte menn får perfekte damer og vis versa.

Jeg syns fremdeles en god del av disse "mislykka" mennene har urealistiske forventninger til livet, selv selv og til samfunnet rundt seg.

Anonymkode: 324c9...3ec

En akademiker vil selvsagt vite at det er forskjell på «et høyt antall» og «alle», og nordmenn er nok ikke noe unntak fra regelen om at ikke alle i en befolkning er skapt for et skrivebordyrke. ;) Sammenlikner vi norskættede amerikanere med amerikanske jøder, er amerikanske jøder langt bedre representert i akademia. Men heller ikke jøder er et folk der absolutt alle egner seg for en akademisk karriere. Vi mennesker er forskjellige, og det er ikke nødvendigvis noe mindreverdig i å velge en ikke-akademisk karriere. Det er noe ulykksalig over den nye norske snobbetheten som har bidratt til å svekke respekten for praktiske fag og håndverksyrker, slik at vi har mange bransjer der det knapt er nordmenn igjen.

Men siden nordmenn ikke har en ensidig akademisk anlagt genpool vil mange av de som ikke har gode akademiske evner ende opp i et yrke de ikke er stolte av, et yrke mange ser litt ned på og som på grunn av arbeidsinnvandring og sosial dumping gjennom tiår heller ikke er avlønnet godt nok. De fleste av oss får noen vondter og fysiske eller psykiske plager gjennom livet, og mens en person i et høystatusyrke ofte både har mulighet til tilpasninger og mer å tape på å gå ut av arbeidsmarkedet, vil folk i en del av disse upopulære jobbene lettere kunne tenke i retning uføretrygd. Så dette er del av et system vi har lagt opp til gjennom intensiv arbeidsinnvandring gjennom flere tiår, sosial dumping kombinert med utvikling av en ny ufordragelig snobbete nedlatenhet overfor praktiske yrker. 

Jeg er imidlertid ikke enig i at menn i områder der det er kvinneunderskudd har urealistiske forventninger til livet. Tvert imot tror jeg menn tidlig lærer å kjenne sin egen markedsverdi på partnermarkedet, noe som ikke minst følger av at jevnaldrende jenter tidlig i tenårene er aktuelle for flere årskull gutter over dem, mens de unge guttene har mer enn nok med å konkurrere med eldre og rikere gutter om jentene på samme trinn. Som følge av denne litt harde introduksjonen til kjønnsmarkedet vil gutter med urealistiske forventninger som regel få slipt av seg sine prinsenykker helt i begynnelsen av voksenlivet. Mens en del jenter av samme grunn bygger opp et stort ego og en del ender opp som evig single som stadig beklager seg over at menn bare er ute etter en ting - noe som henger sammen med at de konsekvent går etter gutter de ikke har sjans på for mer enn sex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, Xcase33 skrev:

SSB har mye statistikk om dette ...min erfaring er at du får gå å lese det selv. Nytter ikke hva en refererer til her da det ikke blir lest av en eller annen rar grunn. Det er meget få kommuner i Norge hvor det er like mange single kvinner som menn. Det er kanskje storbyene som kommer nærmest. I Nord Norge og mange små til middels store kommuner så er det så mange som 200 single menn pr 100 single kvinner. Så en del kommer an på hvor du bor ...er du kvinnfolk og enda sutrer over hvor mennene i Norge er så tror jeg du er kandidat til neste Spec saver reklame ;)

 

Det er jo sant. Andelen barnløse kvinner er sterkt økende og 1 av 6 kvinner på 45 år er barnløse. Dette er kvinner som heller ikke vil kunne få barn. https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

Anonymkode: 56c24...7e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sant. Andelen barnløse kvinner er sterkt økende og 1 av 6 kvinner på 45 år er barnløse. Dette er kvinner som heller ikke vil kunne få barn. https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

Anonymkode: 56c24...7e7

Nettopp, det var det som var poenget :) Så det store overskuddet av barnløse menn er midlertidig. Kanskje om 30 år er det flere kvinner som er barnløse. SSBs undersøkelse viste forøvrig også at på tross av alt menn rent fysisk kan få barn etter fylte 45 år er det statistisk sett svært få som gjør det. Det betyr at løpet er kjørt også for de. Greit å vite for menn som leker utsettelses-leken :)

Anonymkode: 324c9...3ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, det var det som var poenget :) Så det store overskuddet av barnløse menn er midlertidig. Kanskje om 30 år er det flere kvinner som er barnløse. SSBs undersøkelse viste forøvrig også at på tross av alt menn rent fysisk kan få barn etter fylte 45 år er det statistisk sett svært få som gjør det. Det betyr at løpet er kjørt også for de. Greit å vite for menn som leker utsettelses-leken :)

Åh herregud. Hvis du er 45 hadde du vært 60 når kidden er 15..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hocane skrev:

Åh herregud. Hvis du er 45 hadde du vært 60 når kidden er 15..

Vet. Selv skjønner jeg ikke hvorfor menn tror de skal få barn når de nærmer seg 50, men en profil på sukker.no og likn. viste nettopp det. Det er faktisk det de tror haha.

Anonymkode: 324c9...3ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Cyndaquil skrev:

Virker på som for mange menn er barn det værste som kunne skjedd i verden. Jeg legger skylden på den forlengende «ungdomskulturern» . Unge menn i dag dyrker hobbyer, fester mye og ofte, henger med kompis gjenger, har sex for morro skyld. )De har frihet, så lenge de vil egentlig. Det er «inn» å være «ungdom for alltid». Ingen biologisk klokke tikker for dem. I gamle dager (feks 50 tallet) var du «voksen» når du var 15, du skulle få jobb og bra kone og barn. Det var status. Du «måtte» også gifte deg for å få sex, de kunne derfor ikke prøvekjøre 20 damer først.

sier ikke at alt var bedre på 50 tallet. Men menn i dag holder tak i ungdomstiden mye lengre enn før. Er kultur «blandt gutta» at barn er ikke noe å ønske seg. Da blir det slik.

jeg og samboer er i slutten av 20 årene. Jeg er uplanlagt gravid med vår første. Han ville ikke ha barn ennå egentlig, men «maned up» etter kort tid og en fin og flott kommende far. Likevel reagerte noen av vennene hans med «stakkars deg» når han sa han skulle bli far

Mannen min ble ertet og kalt for "husmora" av kompisene sine fordi han valgte å ta ut 9 måneder med permisjon med vårt mellomste barn. Det er så trist at menn generelt ikke ser verdien i å være sammen med barna sine. Men sikkert derfor stadig flere menn velger å ikke få barn da, de er bare ikke interesserte... 

Anonymkode: 3fcb0...ae1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min ble ertet og kalt for "husmora" av kompisene sine fordi han valgte å ta ut 9 måneder med permisjon med vårt mellomste barn. Det er så trist at menn generelt ikke ser verdien i å være sammen med barna sine. Men sikkert derfor stadig flere menn velger å ikke få barn da, de er bare ikke interesserte... 

Jeg jobber i en 8 til 3 jobb. Valgte å ikke ta pappaperm til sønnen min. Følte jeg fikk mer enn nok tid med ham når jeg kom hjem, i tillegg fri i helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen min ble ertet og kalt for "husmora" av kompisene sine fordi han valgte å ta ut 9 måneder med permisjon med vårt mellomste barn. Det er så trist at menn generelt ikke ser verdien i å være sammen med barna sine. Men sikkert derfor stadig flere menn velger å ikke få barn da, de er bare ikke interesserte... 

Anonymkode: 3fcb0...ae1

Så det er derfor menn er ufrivillig barnløse? Fordi de ikke ser verdien av det? Synes du det høres logisk ut?

6 hours ago, Cuckold said:

Her hadde det vært en fordel at du tok deg tid til å lenke til kilder. At det er langt flere barnløse menn enn kvinner i dag enn for noen tiår tilbake er godt belagt:

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling-sosiologi/2014/05/en-av-fire-menn-far-ikke-barn

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

– Menn og kvinner vil i like stor grad ha barn, men det er gapet mellom de som er frivillig og ufrivillig barnløse som er stort. Der er det nesten tre ganger flere menn som kvinner, og det vil øke, sier Kolshus.

Det vi kunne trenge en kilde på er påstanden din om at det stadig blir færre menn som ønsker barn. Hvis du da ikke bare tar debattinnlegg fra menn som ikke er klar til å bli far hver gang de har sex som bevis på at det er mange menn som ønsker å dø barnløse. For når ble det at en kvinne ønsker rett til abort bevis på at hun ikke er interessert i å bli mor? Menn har ikke mulighet til å kreve abort, og både menn og kvinner kan ha sex med uønsket befruktning som konsekvens, hvis prevensjon var 100 % sikker ville vi jo ikke trenge rett til selvbestemt abort annet enn i tilfeller der kvinnen var voldtatt.

En del menn synes det er kjipt at kvinnen har fått all makt over reproduksjonen og rett til å kunne ha sex helt uten fare for å få barn mot sin vilje, mens menn må leve med risikoen for å få barn med alle man har sex med. At man ikke ønsker barn med enhver kvinne man har sex med er ikke det samme som at man ikke ønsker barn med den rette. Vi tillater selvbestemt abort, vi tilbyr ikke kvinner som har blitt gravid å operere bort livmoren fordi vi tar for gitt at en kvinne som ikke vil ha barn her og nå aldri vil ønske seg barn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cuckold skrev:

Her hadde det vært en fordel at du tok deg tid til å lenke til kilder. At det er langt flere barnløse menn enn kvinner i dag enn for noen tiår tilbake er godt belagt:

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling-sosiologi/2014/05/en-av-fire-menn-far-ikke-barn

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

– Menn og kvinner vil i like stor grad ha barn, men det er gapet mellom de som er frivillig og ufrivillig barnløse som er stort. Der er det nesten tre ganger flere menn som kvinner, og det vil øke, sier Kolshus.

Det vi kunne trenge en kilde på er påstanden din om at det stadig blir færre menn som ønsker barn. Hvis du da ikke bare tar debattinnlegg fra menn som ikke er klar til å bli far hver gang de har sex som bevis på at det er mange menn som ønsker å dø barnløse. For når ble det at en kvinne ønsker rett til abort bevis på at hun ikke er interessert i å bli mor? Menn har ikke mulighet til å kreve abort, og både menn og kvinner kan ha sex med uønsket befruktning som konsekvens, hvis prevensjon var 100 % sikker ville vi jo ikke trenge rett til selvbestemt abort annet enn i tilfeller der kvinnen var voldtatt.

En del menn synes det er kjipt at kvinnen har fått all makt over reproduksjonen og rett til å kunne ha sex helt uten fare for å få barn mot sin vilje, mens menn må leve med risikoen for å få barn med alle man har sex med. At man ikke ønsker barn med enhver kvinne man har sex med er ikke det samme som at man ikke ønsker barn med den rette. Vi tillater selvbestemt abort, vi tilbyr ikke kvinner som har blitt gravid å operere bort livmoren fordi vi tar for gitt at en kvinne som ikke vil ha barn her og nå aldri vil ønske seg barn.

Jeg forstår ikke hvorfor menn skal ha rett til å ha ubeskyttet sex med kvinner de ikke vil ha barn med. Kvinner er ikke bruksgjenstander for menn. Jeg tror ikke kvinner har for vane å ha ubeskyttet sex med menn de ikke tåler trynet på og ikke ville hatt barn med om det brant i helvete. 

Anonymkode: eb85c...1ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cuckold skrev:

Så det er derfor menn er ufrivillig barnløse? Fordi de ikke ser verdien av det? Synes du det høres logisk ut?

 

Hvis man ikke liker å være sammen med barn så er det jo naturlig at man ikke får barn heller. Jeg liker ikke MacDonalds og drar derfor aldri dit. Jeg elsker langrenn og går derfor masse på langrenn med kidsa mine i pulk og gående på ski ved siden av. Må ikke være så komplisert. Jeg har flere voksne kompiser som ikke vil ha barn. 

Anonymkode: 3fcb0...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis man ikke liker å være sammen med barn så er det jo naturlig at man ikke får barn heller. Jeg liker ikke MacDonalds og drar derfor aldri dit. Jeg elsker langrenn og går derfor masse på langrenn med kidsa mine i pulk og gående på ski ved siden av. Må ikke være så komplisert. Jeg har flere voksne kompiser som ikke vil ha barn. 

Anonymkode: 3fcb0...ae1

Det er helt riktig, men hvis du tenker over hva som ligger i begrepet ufrivillig barnløs forstår du nok at den gruppen vi snakker om her ikke er barnløse fordi de ikke er interessert i barn. Men innlegget ditt kunne sikkert vært relevant nok i en annen tråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hocane skrev:

Selv om du tenker slik betyr ikke det at alle kvinner gjør det.

Jeg er sikker på at det finnes mange kvinner som deg og bra er det, men det er fortsatt mange kvinner som foretrekker menn som tjener like mye eller mer enn dem selv på grunn av de vil barna skal ha en best mulig oppvekst.

Man kan fint finne en mann som tjener bra uten univerditetsutdannelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hvorfor menn skal ha rett til å ha ubeskyttet sex med kvinner de ikke vil ha barn med. Kvinner er ikke bruksgjenstander for menn. Jeg tror ikke kvinner har for vane å ha ubeskyttet sex med menn de ikke tåler trynet på og ikke ville hatt barn med om det brant i helvete. 

Anonymkode: eb85c...1ac

Hvem har snakket om ubeskyttet sex? Hvorfor ikke ta deg bryet med å lese innlegget du svarer på? Hvis prevensjon var tilstrekkelig hadde jo ikke kvinner trengt rett til selvbestemt abort. Abortmotstandere kan bruke akkurat samme argument mot kvinner:

«Dere trenger ikke rett til selvbestemt abort for det er jo bare å bruke prevensjon. Eller avstå fra sex.» 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Cuckold skrev:

Det er helt riktig, men hvis du tenker over hva som ligger i begrepet ufrivillig barnløs forstår du nok at den gruppen vi snakker om her ikke er barnløse fordi de ikke er interessert i barn. Men innlegget ditt kunne sikkert vært relevant nok i en annen tråd.

Vet man hvor mange det er snakk om som er ufrivillig barnløse da? Jeg tror nemlig det er veldig, veldig mange menn som trives som barnløse også.

Det er uansett ingen tvil om at menn nå lider under det faktum at kvinner er dem likeverdige. Kvinner trenger ikke lenger å bli i forhold hvor de mistrives, kvinner kan ta abort om de blir uplanlagt gravide, kvinner tjener nå sine egne penger og må ikke lenger gifte seg med menn som de ikke vil ha. Det er rett og slett menn som må jobbe med seg selv og bli mer attraktive for å komme på høyde med kvinnene, som nå tar høyere utdanningog ikke vil "gifte seg nedover", hvert fall ikke når mange menn fremdeles insisterer på at det er dama som skal ta seg av babypermisjonen og sykedagene med ungene. Før disse ufrivillige barnløse mannfolkene tar seg i skinnet og blir mer attraktive så vil enkelte kvinner dessverre heller resirkulere vellykkede menn.

Anonymkode: 3fcb0...ae1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor menn skal ha rett til å ha ubeskyttet sex med kvinner de ikke vil ha barn med. Kvinner er ikke bruksgjenstander for menn. Jeg tror ikke kvinner har for vane å ha ubeskyttet sex med menn de ikke tåler trynet på og ikke ville hatt barn med om det brant i helvete

Anonymkode: eb85c...1ac

Dette! Menn, ikke stikk penisen din i noen du mener er så pyton at et barnesamarbeid er utelukket. Vet dere ikke nok om person til å ta standpunkt til det, vel da vet dere ikke nok til ha sex med dem! Eller hey, steriliser dere

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vet man hvor mange det er snakk om som er ufrivillig barnløse da? Jeg tror nemlig det er veldig, veldig mange menn som trives som barnløse også.

Det er uansett ingen tvil om at menn nå lider under det faktum at kvinner er dem likeverdige. Kvinner trenger ikke lenger å bli i forhold hvor de mistrives, kvinner kan ta abort om de blir uplanlagt gravide, kvinner tjener nå sine egne penger og må ikke lenger gifte seg med menn som de ikke vil ha. Det er rett og slett menn som må jobbe med seg selv og bli mer attraktive for å komme på høyde med kvinnene, som nå tar høyere utdanningog ikke vil "gifte seg nedover", hvert fall ikke når mange menn fremdeles insisterer på at det er dama som skal ta seg av babypermisjonen og sykedagene med ungene. Før disse ufrivillige barnløse mannfolkene tar seg i skinnet og blir mer attraktive så vil enkelte kvinner dessverre heller resirkulere vellykkede menn.

Anonymkode: 3fcb0...ae1

Hva med å følge lenkene jeg limte inn? TS tok seg ikke bryet med å underbygge påstandene sine, men jeg tok meg faktisk tid til å finne noen artikler om dette. Hvorfor ikke ta deg tid til å lese dem?

Jeg kan lime inn siste lenke igjen:

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

La meg sitere:

Andelen barnløse er på en generasjon økt fra 9 til 15 prosent blant 45 år gamle kvinner og fra 14 til 25 prosent blant menn på samme alder. Det er langt flere enn de 5 til 10 prosentene som oppgir at de ikke ønsker å få barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Cuckold skrev:

Hva med å følge lenkene jeg limte inn? TS tok seg ikke bryet med å underbygge påstandene sine, men jeg tok meg faktisk tid til å finne noen artikler om dette. Hvorfor ikke ta deg tid til å lese dem?

Jeg kan lime inn siste lenke igjen:

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

La meg sitere:

Andelen barnløse er på en generasjon økt fra 9 til 15 prosent blant 45 år gamle kvinner og fra 14 til 25 prosent blant menn på samme alder. Det er langt flere enn de 5 til 10 prosentene som oppgir at de ikke ønsker å få barn.

Men hva ligger bak? Det står det ingenting om. Kan det være gordi menn venter for lenge og så tror de 20 år gamle jenter vil ha de når de er 40+ men nei det vil de ikke. Dermed blir disse mennene uattraktive for fertile kvinner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cuckold skrev:

Hvem har snakket om ubeskyttet sex? Hvorfor ikke ta deg bryet med å lese innlegget du svarer på? Hvis prevensjon var tilstrekkelig hadde jo ikke kvinner trengt rett til selvbestemt abort. Abortmotstandere kan bruke akkurat samme argument mot kvinner:

«Dere trenger ikke rett til selvbestemt abort for det er jo bare å bruke prevensjon. Eller avstå fra sex.» 

Har lest hele innlegget ditt men jeg syns ikke argumentene holder mål i forhold til det virkelige liv. Nok av menn som sier de vil ha barn "én gang". Men som enten holder igjen på barn med kjærester eller krever barna sine abortert. Fordi de ikke er heeeeelt sikker på om hun er den "rette" kvinnen. Etter årevis sammen. Da tenker jeg at men ikke er riktig jordet. For det første kan man ikke såre en kjæreste mer enn det og ingen er noensinne sikker på at en person er den rette for det er i stor grad et VALG man gjør og bare bestemmer seg for å utelukke andre muligheter. Jeg syns ikke synd på barnløse menn fordi det er så mange som oppfører seg som beskrevet. Da er man faen så full av seg selv at det kanskje er like greit de ikke fører genene videre. 

Anonymkode: eb85c...1ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maleficenta said:

Men hva ligger bak? Det står det ingenting om. Kan det være gordi menn venter for lenge og så tror de 20 år gamle jenter vil ha de når de er 40+ men nei det vil de ikke. Dermed blir disse mennene uattraktive for fertile kvinner.

Statistikken viser vel at det er flere menn som får barn med flere kvinner, noe som betyr at de populære går på rundgang, mens de mindre populære velges bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Synes folk burde slutte med sytinga bare fordi de ikke får barn. Det er faktisk ingen menneskerett og spre sine gener videre selv om noen ser ut til å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...