Gå til innhold

Fikk ikke lov til å ha gikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske lei meg nå på grunn av en hendelse. Jeg vr på besøk hos onkelen min forrige helg der vi hadde det trivelig alle sammen. Etter en stund kom onkelen inn til meg i stuen når jeg satt og så på tv og vi begynte å prate litt. Jeg har nylig vært gjennom en tøff periode med mange sykehusbesøk fordi jeg har fått påvist gikt i mange ledd som verker. Plutselig sier onkelen min til meg at jeg ikke får lov til å ha gikt! Jeg prøver å si til han at det ikke er noe jeg kan velge og hvis jeg hadde valget ville jeg selvfølgelig vært frisk! Og at jeg bedriver trening så godt jeg kan hver eneste dag for å myke opp leddene. Men nei, onkelen min ble regelrett sint og det sprutet spytt ut av munnen hans når han veldig sint ropte at gikt det fikk ikke jeg lov til å ha! Jeg fikk forresten litt spytt i øyet men det sa jegikke noe om til han. 

Jeg spurte så hvorfor jeg ikke fikk lov til å ha gikt og da sa han at det var for ille for han å se på at jeg hadde gikt og at jeg gikk rart og sakte. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si så det endte med at jeg sa jeg måtte ha et knekkebrød og gikk på kjøkkenet. Jeg unngikk onkelen min resten av oppholdet fordi jeg syntes ikke han var grei. Hva mener dere om dette? Skulle jeg sagt noe til han eller er det bare å gi opp personer som har slike holdninger?

Anonymkode: 24006...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe av det merkeligste jeg har hørt om. Han ble sint og prøvde å nekte deg å ha gikt? Er du sikker på at han ikke mente at han ikke ønsker du skal ha det, men sa det litt klønete? Det er jo ikke han det er synd på her, det er jo du som har plager.. Veldig merkelig oppførsel. Håper du har noen andre i familien din du kan prate med dette om, eller som kan si ifra til han/prate med han og finne ut hva problemet er. Kanskje dette var veldig vanskelig for onkelen din å høre, så gi det litt tid og se om han kontakter deg og prater rolig om det. 

Anonymkode: c44be...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskeligheter med å tro at dette skjedde. I hvert fall på det viset du beskriver det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan pårørendereaksjoner være bisarre. Her kan forklaringen være at din onkel ble så fortvilet og frustrert at det kom ut som en irrasjonell frustrasjon. Frustrasjoner er litt som vann. Når det blir mye av det, og det ikke finner noen naturlig vei å flyte, sprenger det åpent der motstaden er minst. Om man ikke har en kanal for å få ut vonde følelser, er det ikke uvanlig at slike reaksjoner kan oppstå.

Snakk med onkelen din igjen når det har roet seg, og prøv å finne ut hva han egentlig tenker. Det er på en måte vanskeligere å være pårørende enn pasient, fordi man ikke har kontroll over noen ting, og ikke selv kan kjenne hvordan det arter seg, og man ikke vet hvordan man skal forholde seg til pasienten. Da kan forestillinger løpe løpsk, og man kan bli både deprimert, sint eller panisk.

Anonymkode: 24c91...9fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn reagerte faren min også da jeg fikk en alvorlig kronisk sykdom. Det er jo klart at det er vanskelig å akseptere for pårørende at unge, og tilsynelatende friske, mennesker blir alvorlig syke. Som pårørende ønsker man jo å beskytte og hjelpe, og det er vondt når man ikke kan gjøre noe. Gi onkelen din litt tid på seg til å la det synke inn, så møter du nok mer forståelse fra ham etterhvert. 

Anonymkode: a603b...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskeligheter med å tro på dette

Anonymkode: 51536...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes helt på trynet ut spør du meg,jeg hadde satt gamlingen på plass.

Håper dette bare er tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at du fikk spytt fra onkelen din i øyet.
Men det var jo bra at du måtte ha et knekkebrød på kjøkkenet slik at du kom deg unna.

Anonymkode: 82e15...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som noen over, at han lot sin fortvilelse gå ut over deg. Det er jo ikke greit av den grunn, men han er kanskje ikke så flink med følelser. Antagelig synes han det er ufattelig synd at du skulle være så uheldig og er frustrert på dine vegne. 

Men det er jo en ganske syk måte å vise det på, så helt i balanse er han neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Jeg tror han handlet irrasjonelt pga bekymring jeg da . Vi takler ikke ting som vi bør nå og da Ts.  Skjønner at du ble lei deg ! Det er ikke det . Men jeg tenker at han " klikket " litt fordi han bare bryr seg om .

Eller han har selv mye vondt uten å si det høyt . Vet ikke hvor gamle dere er , men jo eldre , jo mindre åpen og opptatt av seg selv , er min erfaring . Jeg møtte mange eldre en periode, og de tenkte på andre fremfor seg selv alltid :-) sikkert pga oppdragelse , men ...

Kanskje du skulle satt deg ned og snakket med ham . På en annen side : han burde tatt intiativ til det .

Verden er ikke perfekt og rettferdig alltid gitt . Vi må svelge noen kameler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...