Gå til innhold

Til legen pga uregelmessig syklus etter prevensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått til legen fordi de hadde veldig uregelmessig syklus etter endt prevensjon? Eventuelt hvor lenge ventet du før du gikk til legen? 

 

Jeg tok siste p-sprøyte i juni 2017, og gikk på minipiller september-midten av oktober. For et par år tilbake gikk jeg også på p-sprøyte, men sluttet med all hormonell prevensjon i ca 1 år. Da fikk jeg mensen igjen etter 6 mnd, og den var regelmessig etter det. Mistet mensen igjen da jeg begynte på sprøyta igjen. Regna med at det kom til å gå noen mnd før mensen kom tilbake. Hadde en blødning i starten av desember ca, med alle mine typiske pms-plager på forhånd (ømme bryst, vondt i magen og dautrøtt). Disse plagene gav seg da blødningen startet, og dukket opp igjen ett par uker etterpå. Regnet da med at det var ny blødning som var på vei, men nå har jeg gått med superømme bryst og stikkinger i magen i 3 uker snart. Og ingen blødning, og negative graviditetstester. 

Kjenner jeg er usikker hvor lenge jeg skal gå før jeg oppsøker lege i tilfellet alt dette bare er normal reaksjon på å slutte på prevensjon.

Anonymkode: ea9ae...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør la det gå min 3 mnd og maks 6 mnd uten mestruasjon før du kontakter lege for det. Så ville sett av til mars i alle fall. 

Anonymkode: 4f96b...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet med P-piller i 2013 ble syklusen aldri stabilisert. Jeg var jo innstilt på at det skulle gå noe tid, men det varte og rakk. Påmdet tidspunktet hastet det ikke så veldig å få barn; jeg var litt i « tar det som det kommer» modus, og etterhvet følte jeg at er ble stadig bedre uten at det ble noe som kan kalles stabilt. Håpte derfor hele tiden på at det skulle gå av seg selv. Jeg gikk derfor først til legen etter et år. Og kom til Gyn etter et år og fire måneder. Jeg fikk da først beskjed om å prøve å legge på meg (bmi på rundt 20) forsøkte dette, la på meg et par kilo og ble vel hakket mer stabil uten at det hjalp. Av en eller annen grunn, og sikkert fordi jeg på det tidspunktet ikke ante hvor lang veien skulle bli, holdt vi det gående på den måten lenge. Først sommeren 2016 begynte jeg på pergo og ble gravid den sjette måneden, men mistet i MA. Skal for øvrig sies at syklusen ble mer stabil om ikke heller litt kort,  Forsøkte deretter  letrozol hvilket funket sånn noenlunde mtp syklus, men ble ikke gravid. Nå sitter jeg her etter fem år og er i oppstarten med prøverør. Jeg har visstnok ikke PCO, men har av en eller annen grunn likevel ikke eggløsning sv meg selv. På sykehuset i Porsgrunn ymtet de frempå om at der kunne skyldes mer mannlige hormoner enn normalt, men likevel ikke PCOS. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

etter å ha sluttet på p-piller tok det omtrent 1 år før jeg fikk mensen, og enda et år før den ble nogelunde stabil. gikk til lege etter ca  mnd, siden alt ellers var normalt var det bare å vente, og mensen kom til slutt.

Anonymkode: 61ff0...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har gått til legen fordi de hadde veldig uregelmessig syklus etter endt prevensjon? Eventuelt hvor lenge ventet du før du gikk til legen? 

 

Jeg tok siste p-sprøyte i juni 2017, og gikk på minipiller september-midten av oktober. For et par år tilbake gikk jeg også på p-sprøyte, men sluttet med all hormonell prevensjon i ca 1 år. Da fikk jeg mensen igjen etter 6 mnd, og den var regelmessig etter det. Mistet mensen igjen da jeg begynte på sprøyta igjen. Regna med at det kom til å gå noen mnd før mensen kom tilbake. Hadde en blødning i starten av desember ca, med alle mine typiske pms-plager på forhånd (ømme bryst, vondt i magen og dautrøtt). Disse plagene gav seg da blødningen startet, og dukket opp igjen ett par uker etterpå. Regnet da med at det var ny blødning som var på vei, men nå har jeg gått med superømme bryst og stikkinger i magen i 3 uker snart. Og ingen blødning, og negative graviditetstester. 

Kjenner jeg er usikker hvor lenge jeg skal gå før jeg oppsøker lege i tilfellet alt dette bare er normal reaksjon på å slutte på prevensjon.

Anonymkode: ea9ae...0b2

Opp til ett år uten mens/svært uregelmessig mens etter hormonprevensjonsbruk regnes som normalt. Det er ikke stort legen kan gjøre med dette. Kroppens normale hormoner er klusset med og kroppen trenger tid til å finne seg selv igjen uten hormonpåvirkning utenfra. 

Anonymkode: cee0e...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lommelegen.no står dette om p-sprøyte:

  • Befruktningsdyktighet. Etter at du har sluttet å bruke p-sprøyten, kan det ta mellom ½ til 1 ½ år til du får regelmessig mens igjen. I gjennomsnitt tar det 10 måneder før du er befruktningsdyktig (alt fra 4 til 31 måneder er beskrevet). Den gir ikke nedsatt evne til å få barn på sikt.

 

Så det er alt for alt for tidlig å mene noe er galt. Slik virker p-sprøyta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...