Gå til innhold

Kjenner du noen yngre som har fått hjertestans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om en dame som var 38 år, hun døde mens hun sov, da hjertet stoppet. Hun drakk ikke, røyket ikke, spiste sunt og var aktiv.

Så man vet jo aldri, men vi kan og dø i en bilulykke, få kreft osv.

Anonymkode: dabdc...4c0

Så skummelt å tenke.

Men virker kanskje som at det rammer svært få under 25 åringer heldigvis? 

Anonymkode: bb221...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Perelandra skrev:

Det var riktignok ikke plutselig hjertestans, men min kjære døde av hjertesykdom bare 41 år gammel. Han fikk hjerteinfarkt og døde to uker etter. I dag er det tre og et halvt år siden han forlot oss. :hjerte:

Så ufattelig trist det må være å oppleve noe så fryktelig. 

Fant dere årsaken til infrakten?

Anonymkode: bb221...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så ufattelig trist det må være å oppleve noe så fryktelig. 

Fant dere årsaken til infrakten?

Anonymkode: bb221...114

Det har vært fryktelig vondt, men for min del går det ganske greit nå. Jeg tror tapet er verre for foreldrene hans.

Kjæresten min hadde tette blodårer, og hadde sannsynligvis gått med det ganske lenge uten av det hadde blitt oppdaget. Han hadde også veldig høyt blodsukker, og hadde trolig gått med uoppdaget diabetes lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung kvinne i familien min døde av hjertestans i en alder av 32 i søvne. Hun hadde en diagnosert og kjent tilstand med økt fare for blodpropp. Det var en blodpropp som forårsaket hjertestansen.

Anonymkode: d1abe...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Perelandra skrev:

Det var riktignok ikke plutselig hjertestans, men min kjære døde av hjertesykdom bare 41 år gammel. Han fikk hjerteinfarkt og døde to uker etter. I dag er det tre og et halvt år siden han forlot oss. :hjerte:

Så trist. Kondolerer ❤️❤️

Anonymkode: 00d71...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk i 9. klasse var det en gutt i 7. som døde av hjertestans i en gymtime.

Anonymkode: dc01c...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ei fra hjembyen min var 19. Ingen tidligere hjertesykdommer, hjertet stoppet om natten mens hun sov og hun ble funnet morgenen etter. 

Anonymkode: 5e78b...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kosthold/livsstil relatert? 

Til forhold av hjertestans så pleier infarkt vel ofte å ha fedme/livsstilsrelaterte årsaker.

Anonymkode: bb221...114

Nei, dårlige gener. 

Anonymkode: 0c8c9...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så trist. Kondolerer ❤️❤️

Anonymkode: 00d71...e0f

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJenner ikke men bror til en bekjent av meg døde i døra på legevakta 26 år av akutt hjertestans. De fant ut det var noe galt med blodet. Han verken røyka eller drakk alkohol, så dette var medfødt så ingen visst om. 

Anonymkode: ed77f...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Perelandra skrev:

Det har vært fryktelig vondt, men for min del går det ganske greit nå. Jeg tror tapet er verre for foreldrene hans.

Kjæresten min hadde tette blodårer, og hadde sannsynligvis gått med det ganske lenge uten av det hadde blitt oppdaget. Han hadde også veldig høyt blodsukker, og hadde trolig gått med uoppdaget diabetes lenge.

Ok, nydelig å høre at det går bedre med deg :) 

Men man kan man egentlig merke at man har tette blodårer og høyt blodtrykk? 

Anonymkode: bb221...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung kvinne i familien min døde av hjertestans i en alder av 32 i søvne. Hun hadde en diagnosert og kjent tilstand med økt fare for blodpropp. Det var en blodpropp som forårsaket hjertestansen.

Anonymkode: d1abe...27e

Om man vet at man har økt fare for blodpropp, men allikevel ikke blir fulgt videre? Synes det er veldig svakt av leger å ikke følge opp videre. 

Anonymkode: bb221...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel kompis fikk det når han var 20. Uoppdaget hjertefeil.  Var klinisk død ganske lenge, men de klarte å  gjennomføre han. Lå i koma i to mnd etterpå. Fikk pacemaker. Lever så vidt jeg vet et normalt liv i dag :)

Anonymkode: 1ce91...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En gammel kompis fikk det når han var 20. Uoppdaget hjertefeil.  Var klinisk død ganske lenge, men de klarte å  gjennomføre han. Lå i koma i to mnd etterpå. Fikk pacemaker. Lever så vidt jeg vet et normalt liv i dag :)

Anonymkode: 1ce91...d22

Seriøst?? Godt å høre at det finnes historier med positiv slutt.

Men så det går å få personen i live igjen etter så lang tid? Trodde det var sånn 5 minutt regel ved hjertestans. Mulig det finnes unntak.

Anonymkode: bb221...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ei fra hjembyen min var 19. Ingen tidligere hjertesykdommer, hjertet stoppet om natten mens hun sov og hun ble funnet morgenen etter. 

Anonymkode: 5e78b...b2b

Så skummelt. At helt friske, uten noe symptomer, kan falle om sånn. 

Ingen som frykter det?

Anonymkode: bb221...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner døde da hun var 19. La seg som normalt og våknet aldri. Obduksjonen ga ingen forklaring - hjertet bare stoppet. Helt grusomt - ung, sprek jente. 

Anonymkode: 77132...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis flere folk klarer å gjenkjenne et en hjertestans raskt, starte med brystkompresjoner og få noen til å ringe 113, så vil flere ha mulighet til å overleve. For hvert minutt det ikke startes med brystkompresjoner så faller overlevelsesramme med 10 %. Det er utrolig utrolig få av de som får hjertestans som går ut av sykehuset på beina uten varige mén. 

Anonymkode: 0c8c9...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner døde da hun var 19. La seg som normalt og våknet aldri. Obduksjonen ga ingen forklaring - hjertet bare stoppet. Helt grusomt - ung, sprek jente. 

Anonymkode: 77132...8e6

Familiehistorien, arvelig kanskje?

Anonymkode: bb221...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere. De fleste har det gått bra med :)

Anonymkode: 24eb8...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familiehistorien, arvelig kanskje?

Anonymkode: bb221...114

Ingenting i familien. Det finnes helt seriøst ingen forklaring. 

Det er når slike ting skjer man innser at man må leve her og nå - ikke vente til man er eldre og ting ligger mer til rette.

Anonymkode: 77132...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...