Gå til innhold

Når kommer menn i baby modus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror aldri mannen min har kjøpt eller lest om noe babygreier, men jeg har aldri tenkt noe over det. Han har en del ganger selv tatt initiativ til å kjenne på magen, men generelt er det jeg som innleder nesten alle diskusjoner/samtale som dreier seg om baby. Men han har jo snakket om temaet når jeg har innledet. Men ellers har jeg aldri tenkt at manglende initiativ har handlet om manglende interesse, men mer at jeg som gravid vil ha en naturlig stor interesse og at det fort blir sett på noe jeg har hovedansvar for i graviditeten (noe jeg syns er helt greit og naturlig).

Men han har vist stor interesse fra det sekundet barna kom ut, gråt av glede på fødestua osv. Det er klart det var noen situasjon er da første var nyfødt, hvor han ikke i like stor grad som meg tenkte på at livet hadde endret seg (plutselig kunne han bare sende en melding om at han ikke kom rett hjem fra jobb fordi han skulle trene eller treffe venner, uten tanke på at jeg kunne trenge avlastning etter en lang dag med krevende baby), men det gikk seg fort til. Så det er ikke sånn at fedrene må snakke om baby hele tiden for å være interessert når barnet kommet ut. Tror bare det er litt uvirkelig for dem før se får se babyen ordentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ønsket vi begge to barn like mye. Men når testen var positiv ble mannen litt mer passiv. Jeg snakket. Men ikke han. Han holdt litt avstand i frykt for å miste. Alt av innkjøp er planlagt av meg. Jeg har skrevet lister over hva vi trenger. Han har blitt med på kjøp av vogn, seng, bilstol osv, og vært med å montert opp. Men alltid på mitt initiativ. Men han har vært med å betalt gladelig. Klær og annet utstyr er det jeg som har kjøpt, tvunget han med på butikken for å kjøpe. Men sannheten er at mannen aner ikke hva han skal kjøpe, hva vi trenger. Han er en skikkelig manne mann som ikke hadde klart å kjøpt 3 bodyer til baby aleine. Kanskje om lista hadde vært detaljert (1 helblå str 50, en grønn str 50 og en hvit str 50). Men han hadde ikke klart å dratt å kjøpt body, hvor eneste instruksen hadde vært å kjøpe body. Jeg ordner stelleplass på badet. Men han har montert senga.

Han leser ingenting om baby. Jeg elsker å lese om baby. Men han stryker meg på magen, forteller meg at jeg har verdens fineste mage. Og at det er vår baby der inne. Og bryr seg om min fysiske og psykiske helse. Og minner meg hele tiden på at jeg må hvile mye, og at det er greit. Og holder rundt meg å trøster når hormonene tar over og jeg gråter uten å vite hvorfor.

Han var med på ultralyd, og vært med på noen få timer til jordmor. Men jeg har stort sett dratt selv. Nå er jeg i uke 34, og mannen forstår mer og mer at det snart blir baby og opplever en skrekkblandet fryd. Men han forventer aldri å komme i babymodus slik som meg.

Jeg forventer ikke mer enn han gjør. Han viser forståelse, prøver å være behjelpelig. Men jeg står for det meste av planlegging og innkjøp. Men jeg finnes ikke i tvil om at han vil bli verdens beste pappa 💙

Anonymkode: b90e1...e4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Nå er jeg muligens litt rar , men jeg syns menn skal ta godt vare på sine gravide kjærester.  Uansett hva de skjønner eller ikke ! Det går an å prøve og sette seg inn i . 

Kjøpte bok til typen til venninna mi til jul i år . Han gleder seg til babyen , men tror dama kan gå for full maskin hele veien ! Hun er tøff og flink , men trenger jo en som skjønner henne litt mer ( tenkte jeg ) . Så ga han denne boka om hvordan det kan oppleves å gå gravid  ( nå husker jeg ikke tittel og forfatter:-( ) pluss en utfylt tippekupong sånn at det ikke ble for dårlig tatt i mot :-/ 

Så fikk jeg sms fra venninna som takket for at jeg hadde gjort mannen nesten hysterisk . Syns ikke det var min skyld da han burde være forberedt alt :-)

Nei , menn må ta vare på og vise omsorg for dama som skal føde deres baby <3 at menn også kan slite nå en jo være obs på . Dere må støtte hverandre , og han kan sette seg inn i !

Uansett kan han bli en flott pappa da . Tross alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var i akkurat lik babymodus som meg fra dag 1. Han har lest masse helt på eget initiativ, både bøker om graviditet, fødsel og barseltid, og vært ivrig på nettet. Han har også lest en del om utstyr. Vi kjøper alt i lag, og han har en mening om alt han også. 

Jeg har vel lest litt mer om utstyr enn ham, men det er nok fordi jeg har hatt mer tid til det (mens han har tatt seg av maling av hus og sånt som jeg ikke får være med på fordi han er redd det er farlig for meg). 

Anonymkode: 56599...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

takk for svar. Skjønner at løpet nødvendigvis ikke er kjørt bare fordi han ikke komme i babymodus, får håpe den kommr sterkt etter babyen er født 

Anonymkode: 0a580...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ville risikert livet for barnet vårt, men han ville ikke risikert shopping, eller enda verre: planlegging av shopping. Så det blir mitt område å utstyre barnet, holde rede på utvikling og helse osv, han styrer med andre aspekter av livet vårt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...