Gå til innhold

Egnet Straff For Ikke Å Separere Klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var faktisk enige om att vi skulle ha fem skittentøykurver, og som nevnt over, sortering er ikke problemet her. Det systemet fungerer godt. 

Er vi alene om å ha fem skittentøykurver? 

Anonymkode: 27b19...1e3

Vi har 6: ull, mørk 40, mørk 50, lys 40, lys 60 og "farget" (rosa, rødt o.l. som smitter av på det lyse eller blir misfarget av der mørke). Veldig greit system, som jeg har anbefalt til venner og kjente. Lett å se hva som er fult/bør vaskes. Slippe å sortere flere ganger, lett å bære til vaskerommet.

Anonymkode: fa957...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg undrer meg litt over på hvilken måte man fyller vaskemaskina, om man ikke legger merke til at tskjorter ligger inni gensre/ skjorter o.l., og at truser og sokker ligger inni buksene. Merkes det ikke at ting ligger i klumper inni plaggene?

Anonymkode: 7e96f...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, shoppedilla skrev:

😂😂😂😂😂 strekke ut tøyet før det vaskes? Hvilken hensikt har det?

Du har for høye krav😂

Enig. Det hadde jeg ikke gjort samme hvor mye mannen hadde insistert på det, for det har ingen betydning for klesvasken (unntaket er sokker som jeg passer på ikke er krøllet i en ball, men jeg driver ikke og strekker dem ut ellers). Det er ikke sånn at fordi man har tatt ansvar for klesvasken hjemme kan man komme med alskens urimelige krav til den andre "enten gjør du det slik jeg vil ellers gidder jeg ikke vaske klærne dine". Krav som har en praktisk funksjon (sortere skittentøyet) er greit, de som ikke har det (strekke ut skittentøyet) må man akseptere at ikke blir gjort, eller man kan gjøre det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Arkana skrev:

Enig. Det hadde jeg ikke gjort samme hvor mye mannen hadde insistert på det, for det har ingen betydning for klesvasken (unntaket er sokker som jeg passer på ikke er krøllet i en ball, men jeg driver ikke og strekker dem ut ellers). Det er ikke sånn at fordi man har tatt ansvar for klesvasken hjemme kan man komme med alskens urimelige krav til den andre "enten gjør du det slik jeg vil ellers gidder jeg ikke vaske klærne dine". Krav som har en praktisk funksjon (sortere skittentøyet) er greit, de som ikke har det (strekke ut skittentøyet) må man akseptere at ikke blir gjort, eller man kan gjøre det selv. 

Er det urimelige krav å strekke ut klærne før de  legges i skittentøykurven? 

Hvor lang tid bruker du egentlig på å ta ut sokkene og trusa fra buksa når du tråkker den av deg og legger den i skittentøyvasken? 4 sekunder - 6 sekunder - 8 sekunder - 10 sekunder? 

Jeg er tilhenger av å ikke gjøre ting to ganger, å vaske halve maskiner er vel heller ikke økonomisk. 

 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det urimelige krav å strekke ut klærne før de  legges i skittentøykurven? 

Hvor lang tid bruker du egentlig på å ta ut sokkene og trusa fra buksa når du tråkker den av deg og legger den i skittentøyvasken? 4 sekunder - 6 sekunder - 8 sekunder - 10 sekunder? 

Jeg er tilhenger av å ikke gjøre ting to ganger, å vaske halve maskiner er vel heller ikke økonomisk. 

 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Ja, det er urimelig når det ikke har noen praktisk betydning. Klærne blir ikke renere av å strekkes før vask. Jeg trenger ikke bruke tid på å ta sokker og truse ut av buksa, Jeg tar av hvert plagg separat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst har det praktisk betydning - å stå med skittentøydunken og skille det ene fra det andre er unødvendig bruk av tid og energi når det kan gjøres på forhånd. 

Amatører :)

TS

Anonymkode: 27b19...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innvilget meg selv hjemmekontor i dag, og som vanlig så pleier jeg å gjøre litt huslige oppgaver før jeg kaster meg over arbeidet på morgenen, det være seg å sette på klesvask, oppvaskmaskinen bake brød m.m. 

I stedet for å ta meg en hel halv time lunsj så får jeg gjort unna litt da også. Ta ut av oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, henge opp klær, sette på tørketrommelen, eller feie over gulvet med støvsugeren. 

I morges, som så mange andre ganger så satte jeg på en klesvask - kulør 40 grader celcius for de som undrer. Når jeg tok vasken ut av vaskemaskinen så ser jeg at sambo nok en gang ikke har separert klærne sine, sokker og trusa er i buksa, trøya henger i skjorta, sokker er ikke strekt ut osv..

Enkelte vil kanskje si at det er mitt ansvar å sjekke lommer, separere klærne, og rulle ut sokkene før de legges i vasken. De om det. 

Jeg har snakket med sambo om dette over flere år nå, og hun er helt enig, og hun sier hver gang at hun skal skjerpe seg - og strekke ut klærne, separere trøyer fra genser/skjorter, rulle/strekke ut sokkene sine, sjekke lommer før hun legger de i skittentøykurven. Men neida, sambo er 43 år gammel, men oppfører seg som om hun er 14 når det gjelder klær. 

Jeg, en mann i midten av førtiårene er vel ikke hennes mor, og har følgelig ikke dette ansvaret. 

Nå har jeg kommet dit hen at det ikke lenger holder med prat(LES dialog og kommunikasjon) - og det er uaktuelt å måtte gi gulrøtter for å gjøre noe som man skal forvente av en dame på 43 år. Mitt siste virkemiddel er Straff. 

Men jeg vet ikke hva slags straffereaksjon som er best egnet i dette tilfellet. En straff skal gjerne stå samsvar med forbrytelsen - hva slags straff mener dere hun fortjener? 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Kjenner til problemet.

De periodene han glemmer seg ut så har jeg etter jeg i løpet av årene sluttet å kommentere det til ham:

1- Bare lagt det useparerte i en haug ved siden av maskina.

2- Vasket gensre med t-skjorta inni. Og hengt det til tørk slik. Men irriterende nok så separerer det seg ofte selv i maskina.

3- Lar ham parre strømper selv, rene utstrekte, sammen krøllede, vrengte osv..

Vanligvis så blir han småhysterisk når han ser at gensre og t-skjortene minker i skapet, og forviller seg da inn på vaskerommet for å separere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visst har det praktisk betydning - å stå med skittentøydunken og skille det ene fra det andre er unødvendig bruk av tid og energi når det kan gjøres på forhånd. 

Amatører :)

TS

Anonymkode: 27b19...1e3

Vi snakker om helt ulike ting. Det du nevner nå er sortering, det er jeg enig i at man gjør. Det jeg, og andre, reagerer på er å skulle strekke ut alt tøyet for vask. Det er unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde det vært strykt før det det ble vasket også 

 

TS:edie:

Anonymkode: 27b19...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har innvilget meg selv hjemmekontor i dag, og som vanlig så pleier jeg å gjøre litt huslige oppgaver før jeg kaster meg over arbeidet på morgenen, det være seg å sette på klesvask, oppvaskmaskinen bake brød m.m. 

I stedet for å ta meg en hel halv time lunsj så får jeg gjort unna litt da også. Ta ut av oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, henge opp klær, sette på tørketrommelen, eller feie over gulvet med støvsugeren. 

I morges, som så mange andre ganger så satte jeg på en klesvask - kulør 40 grader celcius for de som undrer. Når jeg tok vasken ut av vaskemaskinen så ser jeg at sambo nok en gang ikke har separert klærne sine, sokker og trusa er i buksa, trøya henger i skjorta, sokker er ikke strekt ut osv..

Enkelte vil kanskje si at det er mitt ansvar å sjekke lommer, separere klærne, og rulle ut sokkene før de legges i vasken. De om det. 

Jeg har snakket med sambo om dette over flere år nå, og hun er helt enig, og hun sier hver gang at hun skal skjerpe seg - og strekke ut klærne, separere trøyer fra genser/skjorter, rulle/strekke ut sokkene sine, sjekke lommer før hun legger de i skittentøykurven. Men neida, sambo er 43 år gammel, men oppfører seg som om hun er 14 når det gjelder klær. 

Jeg, en mann i midten av førtiårene er vel ikke hennes mor, og har følgelig ikke dette ansvaret. 

Nå har jeg kommet dit hen at det ikke lenger holder med prat(LES dialog og kommunikasjon) - og det er uaktuelt å måtte gi gulrøtter for å gjøre noe som man skal forvente av en dame på 43 år. Mitt siste virkemiddel er Straff. 

Men jeg vet ikke hva slags straffereaksjon som er best egnet i dette tilfellet. En straff skal gjerne stå samsvar med forbrytelsen - hva slags straff mener dere hun fortjener? 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Troll

Anonymkode: ef4e9...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dårlig og gammel vaskemaskin har du om det er et problem? Om den ikke greier å vaske tøy som ligger dobbelt, helt rent bør du bytte pga hygiene uansett - da er det noe galt.

 

Anonymkode: 9f893...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2018 at 3:13 PM, AnonymBruker said:

Enkelte vil kanskje si at det er mitt ansvar å sjekke lommer, separere klærne, og rulle ut sokkene før de legges i vasken. De om det. 

Ja det vil vi si.

Anonymkode: 80f1f...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si, TS, hvis du er faktisk en mann, og ikke en troll, så elsker jeg deg litt, akkurat nå. 

Jeg skulle ønske du bodde sammen med meg, lagde et sånt liknende system hjemme hos oss, og jeg tror jeg ville klart å følge det, med litt hjelp (huskelapper osv). :fnise: Hjemme hos oss bor det to rotekopper av voksne og to barn og er kaotisk. Jeg skulle faktisk ønske en av oss var en ordensmenneske..

 

Anonymkode: 314bf...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Arkana skrev:

Ja, det er urimelig når det ikke har noen praktisk betydning. Klærne blir ikke renere av å strekkes før vask. Jeg trenger ikke bruke tid på å ta sokker og truse ut av buksa, Jeg tar av hvert plagg separat.

En sammenkrølla strømpe blir ikke like ren som en strekt eller en på vranga..

Anonymkode: 639ca...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 18.1.2018 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har innvilget meg selv hjemmekontor i dag, og som vanlig så pleier jeg å gjøre litt huslige oppgaver før jeg kaster meg over arbeidet på morgenen, det være seg å sette på klesvask, oppvaskmaskinen bake brød m.m. 

I stedet for å ta meg en hel halv time lunsj så får jeg gjort unna litt da også. Ta ut av oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, henge opp klær, sette på tørketrommelen, eller feie over gulvet med støvsugeren. 

I morges, som så mange andre ganger så satte jeg på en klesvask - kulør 40 grader celcius for de som undrer. Når jeg tok vasken ut av vaskemaskinen så ser jeg at sambo nok en gang ikke har separert klærne sine, sokker og trusa er i buksa, trøya henger i skjorta, sokker er ikke strekt ut osv..

Enkelte vil kanskje si at det er mitt ansvar å sjekke lommer, separere klærne, og rulle ut sokkene før de legges i vasken. De om det. 

Jeg har snakket med sambo om dette over flere år nå, og hun er helt enig, og hun sier hver gang at hun skal skjerpe seg - og strekke ut klærne, separere trøyer fra genser/skjorter, rulle/strekke ut sokkene sine, sjekke lommer før hun legger de i skittentøykurven. Men neida, sambo er 43 år gammel, men oppfører seg som om hun er 14 når det gjelder klær. 

Jeg, en mann i midten av førtiårene er vel ikke hennes mor, og har følgelig ikke dette ansvaret. 

Nå har jeg kommet dit hen at det ikke lenger holder med prat(LES dialog og kommunikasjon) - og det er uaktuelt å måtte gi gulrøtter for å gjøre noe som man skal forvente av en dame på 43 år. Mitt siste virkemiddel er Straff. 

Men jeg vet ikke hva slags straffereaksjon som er best egnet i dette tilfellet. En straff skal gjerne stå samsvar med forbrytelsen - hva slags straff mener dere hun fortjener? 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Det er hennes klær og hennes ting i lommene så du trenger ikke gjøre noe. Jeg har sagt til mannen min at jeg gjerne ordner all klesvask men ta ut ting av lommene på klærne...  det gjorde han ikke. Men etter noen år med ødelagte ting og noen ganger også ødelagte klær pga papir i lommene så har han lært. Livets harde skole tok noen år, men nå er leksen lært. Å ta klærne fra hverandre har jeg skjønt at aldri kommer til å skje og han kan tydeligvis leve med sagflis i sine nyvaskede sokker... jeg drar det fra hverandre når det skal henges opp, men sammenkrøllede sokker inneholder da sagflis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har innvilget meg selv hjemmekontor i dag, og som vanlig så pleier jeg å gjøre litt huslige oppgaver før jeg kaster meg over arbeidet på morgenen, det være seg å sette på klesvask, oppvaskmaskinen bake brød m.m. 

I stedet for å ta meg en hel halv time lunsj så får jeg gjort unna litt da også. Ta ut av oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, henge opp klær, sette på tørketrommelen, eller feie over gulvet med støvsugeren. 

I morges, som så mange andre ganger så satte jeg på en klesvask - kulør 40 grader celcius for de som undrer. Når jeg tok vasken ut av vaskemaskinen så ser jeg at sambo nok en gang ikke har separert klærne sine, sokker og trusa er i buksa, trøya henger i skjorta, sokker er ikke strekt ut osv..

Enkelte vil kanskje si at det er mitt ansvar å sjekke lommer, separere klærne, og rulle ut sokkene før de legges i vasken. De om det. 

Jeg har snakket med sambo om dette over flere år nå, og hun er helt enig, og hun sier hver gang at hun skal skjerpe seg - og strekke ut klærne, separere trøyer fra genser/skjorter, rulle/strekke ut sokkene sine, sjekke lommer før hun legger de i skittentøykurven. Men neida, sambo er 43 år gammel, men oppfører seg som om hun er 14 når det gjelder klær. 

Jeg, en mann i midten av førtiårene er vel ikke hennes mor, og har følgelig ikke dette ansvaret. 

Nå har jeg kommet dit hen at det ikke lenger holder med prat(LES dialog og kommunikasjon) - og det er uaktuelt å måtte gi gulrøtter for å gjøre noe som man skal forvente av en dame på 43 år. Mitt siste virkemiddel er Straff. 

Men jeg vet ikke hva slags straffereaksjon som er best egnet i dette tilfellet. En straff skal gjerne stå samsvar med forbrytelsen - hva slags straff mener dere hun fortjener? 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Jeg har to alternative løsninger:

Du vasker dine klær, hun vasker sine.

ELLER

Du vasker klærne for begge, og sjekker dem selv. Noen er sløvere enn andre, de gjør det ikke med vilje. Kanskje det finnes andre oppgaver hun er bedre på enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde lagt alt som ligger dobbelt i en egen balje/skittentøysboks som hun må ta selv 

Anonymkode: fa957...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noen god løsning, av den enkle årsak at da får jeg pes med at jeg ikke gjør nok i hjemmet, hun blir mer sliten siden hun må gjøre dette arbeidet selv, - og konsekvensen av dette er at vi får mindre tid sammen. 

Min konklusjon er derfor å fortsette å gjøre disse oppgavene. 

Anonymkode: 27b19...1e3

Gå på Ikea og kjøp et rødt håndkle. Når du kommer hjem så vasker du håndkleet sammen med de hvite klærne hennes...😁

Neida.. bare tuller :lur:

Får vel bare fortsette som du gjør da. Dine klær blir jo rene, så hvorfor bry seg..? 

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig burde det vært strykt før det det ble vasket også 

 

TS:edie:

Anonymkode: 27b19...1e3

Og vasket før du har det i maskinen

Anonymkode: 8a263...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det føles nesten sånn ut, at jeg er faren hennes - og at hun, en dame på 43 egentlig bare er 14 år når det gjelder klær og klesvask. 

Som flere her har nevnt, man deler på arbeidsoppgavene i et hjem - da får man mer fritid, mer tid for seg selv, og mer tid sammen.  En vinn-vinn situasjon for begge parter. 

Når det gjelder ordet Straff så burde jeg vel kanskje har skrevet det med apostrof - altså "Straff".. For det var ikke ment at hun skal straffes på en måte som gjør at hun lider, heller en "straff" som jeg kan dra nytte av. 

Tok opp dette med henne i går kveld, og vi har kommet frem til følgende løsning:

- Hvis hun ikke sorterer i riktig skittentøykurv, og separer klærne fra hverandre, pluss strekker ut sokker, bukseben, ermer på genser og skjorter så gjør jeg den jobben så plikter hun å varte meg opp første ledige helgekveld. Og alle skjønner vel hva "varte opp" betyr, så det trenger jeg ikke gå nærmere inn på. 

Mvh

TS

Anonymkode: 27b19...1e3

"Og alle skjønner vel hva "varte opp" betyr,....."

Er det bare jeg som tenker at denne tråden egentlig skulle vert postet på sex-rommet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...