Gå til innhold

12 Mann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes den var kjempe bra, veldig spennende.

Anonymkode: ef315...a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette var heller kleine saker... 

Slike filmer som "den tolvte mann" og Max Manus er bare nasjonalromantisk skryt. Veldig mange nordmenn liker fremdeles å innbille seg selv hvor standhaftige Norge liksom var under den andre verdenskrig. At nærmest hver bidige nordmenn viss nok slåss standhaftig og innbitt, og hvordan vi liksom "seiret" mot de slemme nazistene... 

Anonymkode: 24e6b...afd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor historisk korrekt den er eller ikke, spiller for meg liten rolle. Jeg gikk inn i kinosalen og ønsket underholdning og noe som fenget meg. Dét fikk jeg, og jeg ble meget positivt overrasket over skuespillerne og visual effektene, og kinematografien.

Men jeg skulle ønske jeg kunne tysk, slik at jeg kunne dømt hvor bra Jonathan’s tysk er. Spesielt med tanke på at han ikke kunne noe tysk før han fikk denne rollen. Er det noen her som kan si noe om det? 

Anonymkode: e02bb...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette var heller kleine saker... 

Slike filmer som "den tolvte mann" og Max Manus er bare nasjonalromantisk skryt. Veldig mange nordmenn liker fremdeles å innbille seg selv hvor standhaftige Norge liksom var under den andre verdenskrig. At nærmest hver bidige nordmenn viss nok slåss standhaftig og innbitt, og hvordan vi liksom "seiret" mot de slemme nazistene... 

Anonymkode: 24e6b...afd

Pass deg for hva du sier.. min oldefar var en av de 12.. han ble torturert og drept. Noe av filmen er overdrevent ja, men mye er sant. Og det er mange nordmenn som kjempet hardt og som vi ikke vet navnet på, og ikke får anerkjennelse. 

Anonymkode: dab67...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette var heller kleine saker... 

Slike filmer som "den tolvte mann" og Max Manus er bare nasjonalromantisk skryt. Veldig mange nordmenn liker fremdeles å innbille seg selv hvor standhaftige Norge liksom var under den andre verdenskrig. At nærmest hver bidige nordmenn viss nok slåss standhaftig og innbitt, og hvordan vi liksom "seiret" mot de slemme nazistene... 

Anonymkode: 24e6b...afd

Trist kommentar.. med total mangel på historiekunnskap. 

 

Anonymkode: 55227...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fantes det - iallefall til en viss grad - motstand blant det norske folk, iløpet av verdenskrigen. Men en god del har i årenes løp også blitt temmelig overdrevet. Problemet er at de aller, aller fleste nordmenn  faktisk ikke har hatt noen slektninger (eller andre bekjente) som hadde noe som helst bakgrunn fra aktiv motstand under krigen.   

Så ser de slike filmer eller TV-serier som dette, som viss nok skal være "basert på virkelige hendelser" og så tror endel seere dessverre at dette var nøyaktig slik det foregikk. Men slike fortellinger som denne "tolvte mann" var faktisk ett absolutt unntak. For det meste satt nordmenn under andre verdenskrig stort sett bare og så på, mens krigen utartet seg..  

Anonymkode: 24e6b...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en ganske bra film helt frem til slutten, som virket så urealistisk at jeg måtte inn og sjekke at det selvsagt ikke skjedde sånn. Forstår ikke hvorfor det er nødvendig å overdrive en historie som er såpass spennende i utgangspunktet. 

Anonymkode: 87e14...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig fantes det - iallefall til en viss grad - motstand blant det norske folk, iløpet av verdenskrigen. Men en god del har i årenes løp også blitt temmelig overdrevet. Problemet er at de aller, aller fleste nordmenn  faktisk ikke har hatt noen slektninger (eller andre bekjente) som hadde noe som helst bakgrunn fra aktiv motstand under krigen.   

Så ser de slike filmer eller TV-serier som dette, som viss nok skal være "basert på virkelige hendelser" og så tror endel seere dessverre at dette var nøyaktig slik det foregikk. Men slike fortellinger som denne "tolvte mann" var faktisk ett absolutt unntak. For det meste satt nordmenn under andre verdenskrig stort sett bare og så på, mens krigen utartet seg..  

Anonymkode: 24e6b...afd

Borgerskapet beriket seg jo på situasjonen. Er gammel nok til å huske at det ble snakket om hvem av naboene som hadde profitert på tyskerne, hvem som var tyskerunger osv.

Joda det var mange som hadde skjult radio osv, men ekstremt få som faktisk gjorde noe.

Uansett, kommer ikke til å gidde å se denne filmen uansett pga. kvaliteten på norsk film. Da ser jeg heller opp Band of Brothers, Pacific el.

Anonymkode: a03be...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...