Gå til innhold

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, WubWub skrev:

Så lenge du selv ikke innehaver patologiske NPD trekk så går nok dette neppe i arv såfremt barnet får en sunn , trygg og omsorgsfull oppvekst. Men det finnes ingen garantier allikevel til tross for at det minimerer risikoen - det kan alltids være andre ting som trigger tilstanden om man er arvelig disponibel for det, f.eks mobbing på skolen osv. Narsissisme handler om et skadet kjerne Selv, i store trekk er narsissisme bare primitive forsvarsmekanismer for å kjerne Selv'et for nye skader. 

http://www.webpsykologen.no/artikler/hvordan-utvikles-narsissisme/

Senere i livet risikerer individet et påtrengende behov for stadig nye bekreftelser fra andre, som en slags reparasjonsmanøver fra tidligere svikt. I verste fall blir personens tilværelse en endeløs kamp for andres bekreftelse, og et slikt behov minsker vår evne til empatisk innlevelse og hensyn til andre mennesker. I så henseende kan man også forestille seg at patologisk narsissisme går i arv. Dersom foreldre eller andre omsorgspersoner har store mangler i sin egen selvstruktur, og stadig jakter på anerkjennelse gjennom karriere eller annet sosialt liv, kan det hende at barnas behov for ubetinget kjærlighet og oppmerksomhet undermineres, og på den måten forflytter det ”psykiske underskuddet” seg fra generasjon til generasjon.

Jeg håper ikke det. Jeg håper at NPD stopper for godt med min forelder. Ikke noe vondt ment altså, men tror du/dere skjønner hva jeg mener. Jeg er dog et karrieremenneske så håper ikke at det vil være ødeleggende :(

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror miljøet er viktig, men også arv. Dog kan miljøet forme slike "negative gener" slik at de slår fullt ut. I min familie er en av mine foreldre en drittsekk, med mange narsissistiske trekk. Denne forelderen har alltid beskrevet seg selv som "bedre enn alle andre", manipulert meg, min bror og min andre forelder. Vedkommende har også mangel på empati, og tenker kun på seg selv. Vedkommende har også vært svært kritisk mot meg og i min barndom (er nå voksen, og har flyttet ut) snakket vedkommende så vidt til meg med mindre jeg hadde gjort noe galt. Fikk høre "du er det mest egoistiske mennesket jeg har møtt" etc. Jeg har da arvet noen av disse trekkene av han, og miljøet jeg vokste opp i fikk dem til å virkelig blomstre. Jeg mistet evnen til å føle empati da å ikke føle empati var den eneste muligheten jeg hadde til å unngå å bli manipulert (ved at min forelder brukte min samvittighet/empati mot meg). Følelsene mine ble heller ikke tatt hensyn til og da jeg bodde hjemme fikk jeg som regel kjeft hvis jeg gråt, hvis jeg ikke ble kjeftet på ble jeg ignorert. Da "lærte" jeg å "kun" ta hensyn til mine egne følelser, og at det var kun det som var viktig. Fikk også høre at det var viktig og være best, og aller helst skulle man tenke at man var bedre enn alle andre. Ingenting annet enn det aller beste var godt nok. Har dog kun utviklet trekk fra NPD grunnet dette. Utviklet også BPD grunnet denne oppveksten. 

Anonymkode: 90797...e12

Så leit å høre :( Synes slike skjebner er så triste... Det burde virkelig ikke være slik! :( Har hatt en lignende barndom selv, men har heldigvis hatt en annen trygg og kjærlighetsfull omsorgsperson tidlig i oppveksten, noe som jeg tror har gjort at jeg ikke har utviklet NPD. 

 

Anonymkode: 740b9...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper ikke det. Jeg håper at NPD stopper for godt med min forelder. Ikke noe vondt ment altså, men tror du/dere skjønner hva jeg mener. Jeg er dog et karrieremenneske så håper ikke at det vil være ødeleggende :(

Så leit å høre :( Synes slike skjebner er så triste... Det burde virkelig ikke være slik! :( Har hatt en lignende barndom selv, men har heldigvis hatt en annen trygg og kjærlighetsfull omsorgsperson tidlig i oppveksten, noe som jeg tror har gjort at jeg ikke har utviklet NPD. 

 

Anonymkode: 740b9...433

Hadde satt pris på om du kunne sluttet med avsporingen nå. TS

Anonymkode: eae3b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde satt pris på om du kunne sluttet med avsporingen nå. TS

Anonymkode: eae3b...86e

Wow.

Anonymkode: 740b9...433

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt engstelig/unnvikende pf og det du beskriver passer/passet iallefall ikke på meg.

Anonymkode: f02be...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som heller i retning dramatisk personlighetsforstyrrelse. Hun går til terapi selv om vi ikke har diagnose ennnå, da det preger folk hun er rundt. Moren har narsissist personlighetsforstyrrelse og 2 andre diagnoser. 

 Ennå under 16 så dette blir ikke diagnostisert. Hun har storhetStanker, mye empati for seg selv/ selvmedlidende og særdeles lav empati ovenfor andre. Hun er en ledertype og kontrollerer og styrer andre. Hun sier hun den penest i verden, noe hun har sagt siden hun var 3 år.

Er flinkest i alt mulig og skylder på alle andre enn seg selv hvis noe går galt eller hun slår seg. Hun skal helst snakke i munnen på andre og klarer ikke vente, får hun ikke nok oppmerksomhet finner hun på ting som å late som hun er syk for å få oppmerksomhet. Krever enormt å trist og si, men hun suger ut energien til folk rundt seg. Hun er ikke klar over dette selv. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 35b37...034

Er dette du som kommenterte i en annen narsissist-tråd, der du spurte om datteren din på 9 år var narsissist?

Barn er narsissister. Hvis man fortsatt er det i voksen alder, er det unormalt.

Anonymkode: 024df...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...