Gå til innhold

Hva er din hvilepuls?


Atrix

Anbefalte innlegg

Gjest Daryl Dixon

Hadde ca 55 i dag kl 6. Jeg har ikke fått trent skikkelig cardio på lenge, så føler meg ikke godt trent. Står på medisiner mot  en helt vill puls som går opp og ned i full fart, så det spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pussig at "alle" har så lav hvilepuls. Er det status å ha lav hvilepuls, eller hva? Jeg er i førtiårene, normalvektig og trener moderat 5-6 dager i uka, men har likevel en hvilepuls mellom 72-76, For meg er det normalt, og jeg har aldri hatt hvilepuls under 70, selv ikke som ung. 

Anonymkode: 6c551...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepulsen min ligger et sted mellom 46 og 60 i snitt, i følge fitbiten min. Har kontrollert med manuell måling flere ganger, og den har alltid vært lik på hvilepuls, men feil når jeg trener. 

Jeg har en bmi tilsvarende fedme, har trent 3-6 timer i uka det siste året, men er langt ifra noen toppidrettsutøver. Ser for øvrig at gjennomsnittlig hvilepuls øker i perioder jeg trener lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er på 41 i følge bedriftshelsetjenesten (målt med EKG). Har selv sett ned i 39 på Polar-klokka med pulsbelte. Trener litt, men ikke mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mellom 50 og 60. Har målt når jeg sitter stille ved å telle pulsslag i løpet av ett minutt. Ikke verdens mest nøyaktige måling, men ikke så verst heller. Ifølge den tabellen er jeg en topp-utøver, og det er jeg virkelig ikke. Jeg har alltid hørt at det med hvilepuls er genetisk, fordi veldig mange i min familie har lav hvilepuls. Bestefar hadde hvilepuls under 40, og han var heller ingen atlet :fnise: Er det ikke hvor raskt pulsen går ned etter trening som bestemmer hvor godt trent du er?

Anonymkode: e18ef...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hørt at det med hvilepuls er genetisk, fordi veldig mange i min familie har lav hvilepuls. Bestefar hadde hvilepuls under 40, og han var heller ingen atlet :fnise: Er det ikke hvor raskt pulsen går ned etter trening som bestemmer hvor godt trent du er?

Utgangspunktet for hvilepuls er genetisk bestemt, men trening vil gjøre at denne blir lavere.

Det betyr derfor at en person med hvilepuls 40 ikke nødvendigvis er i bedre form enn en person med hvilepuls på 50. 

En bedre måte å sammenligne form mellom personer er som du sier å se på hvor raskt pulsen faller. 

Anonymkode: e4e20...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utgangspunktet for hvilepuls er genetisk bestemt, men trening vil gjøre at denne blir lavere.

Det betyr derfor at en person med hvilepuls 40 ikke nødvendigvis er i bedre form enn en person med hvilepuls på 50. 

En bedre måte å sammenligne form mellom personer er som du sier å se på hvor raskt pulsen faller. 

Anonymkode: e4e20...1c7

Ganske interessant det da. Jeg ligger jo selv i nedre del av skalaen som utgangspunkt, men hvilepulsen min faller utover i sesongen, ettersom jeg blir bedre trent. Samme gjør tiden det tar før pulsen min faller fra max til hvile etter hvert som at jeg blir bedre trent. Syntes det er utrolig motiverende å måle hvilepulsen etter hvert som man trener. Moro å se at det faktisk har effekt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Ligger gjennomsnittlig på 63, men vet ikke hvor nøyaktig det er. Er ikke i så veldig god form, men trener meg opp nå. Da har den sunket, det er gøy å se! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Pussig at "alle" har så lav hvilepuls. Er det status å ha lav hvilepuls, eller hva? Jeg er i førtiårene, normalvektig og trener moderat 5-6 dager i uka, men har likevel en hvilepuls mellom 72-76, For meg er det normalt, og jeg har aldri hatt hvilepuls under 70, selv ikke som ung. 

Anonymkode: 6c551...7c1

Om noen føler det er "status" med lav hvilepuls så har de misforstått. Hvilepulsen sier isolert sett veldig lite om helsetilstanden. Jeg har jobbet på sykehus, og noen av de sykeste hjertepasientene kunne ha veldig lav puls. Motsatt kan man være frisk og godt trent med en høyere hvilepuls. 

Anonymkode: 8bce6...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 12.04, Kragebein skrev:

Jeg går på 25mg Tenormin, har ikke opplevd noen andre bivirkninger enn mer stabil og lavere puls, og mye sjeldnere migrene :) 

Så utrolig bra! :) Høres jo ut som den reneste drømmen om du opplever færre migrener og null bivirkninger! 

Har du lagt merke til om du har opplevd mindre stress aktivering og mindre adrenalinutslipp i hverdagen mens du har tatt de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame, 30 år. Har hvilepuls på 50, faller ned mot 40 når jeg er godt trent. Har målt den under 40 noen ganger også.

Anonymkode: dda78...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Så utrolig bra! :) Høres jo ut som den reneste drømmen om du opplever færre migrener og null bivirkninger! 

Har du lagt merke til om du har opplevd mindre stress aktivering og mindre adrenalinutslipp i hverdagen mens du har tatt de? 

Nei, har i grunn ikke merket noe i den retningen, men det kan jo være fordi jeg går på en så lav dose. Det gjør meg dog ingenting, er veldig fornøyd med hvor bra de funker for meg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hvilepuls ligger på mellom 48-52, alt ettersom hvor mye jeg får sovet og stressnivå. Er meget fornøyd med det, med tanke på at jeg ikke er supergodt trent. 

Jeg er spesielt fornøyd fordi jeg begynte med en hvitepuls på 79 i 2014, og er nå nede i 48. Men det er jo resultatet av å også være hverdagsaktiv og ha gått ned over 75 kg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer en del fra dag til dag mellom 78 og 73. Akkurat begynt å trene. Kvinne 33.

Anonymkode: f108c...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger mellom 90-100, målte hvilepuls på 108 forrige uke for da opplevde jeg det som litt ubehagelig høy puls til å ligge på sofaen. Skjønner at jeg må ha høy hvilepuls...er under 30, trener 2 ganger i uka, men ingen lege har noensinne nevnt at jeg har unormalt høy hvilepuls.

Anonymkode: e1e4f...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepuls ligger mellom 35-40. God kondis og trener nesten daglig samt går alltid over 10k skritt om dagen, men det er nok også genetisk bestemt. Kvinne 28år.

Anonymkode: 05d79...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...