Gå til innhold

Vanskelig å reise på ferie når man har hund?


vanskapning

Anbefalte innlegg

Dere som har hund, syns dere det er vanskelig å reise bort fra den på ferie? 

Jeg skaffet meg hund sammen med eks-samboer. Når vi bodde sammen var det ikke så vanskelig for meg å reise bort en helg, selv om samboeren ikke var spesielt flink med hunden. Da var hunden vårt felles ansvar, og jeg gjorde mest med hunden i det daglige. Nå når jeg bor alene syns jeg det er så vanskelig å reise bort, selv om jeg har mamma og venner som kan passe han og som er veldig flinke med han. Jeg jobber 100%, og ellers tilbringer jeg omtrent all tiden min sammen med hunden. Føler veldig på at han er mitt ansvar, og får dårlig samvittighet om noen må passe han en helg bare for at jeg skal få reist bort litt... Samtidig har jeg veldig lyst til å besøke venner som bor langt unna, og det er problematisk å ta med hunden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en av de tingene man velger å nedprioritere eller bortprioritere helt når man tar beslutningen om å gå til anskaffelse av hund.

Anonymkode: 5d3aa...1ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det du gjør, du bruker en hus/kjæledyrvaktnettside. F.eks. trustedhousesitters.com (det finnes flere). Det er plattformer for folk som har kjæledyr og vil reise, og folk som kan tenke seg å komme dit du bor og ta vare på kjæledyret ditt i dyrets hjem. Som regel foregår ingen utveksling av penger i opplegget, men det er normalt at den som får besøk legger igjen litt mat og godsaker til kjæledyrvakten. Den som kommer til deg får bo gratis og reise til et sted vedkommende kanskje aldri hadde sett. Du får ro, vel vitende om at kjæledyret blir tatt hånd om at begge parter får noe ut av avtalen.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å reise bort et par uker og ha hunden hos bror/tante/nabo. De som passer hunden min kjenner henne og er også turglade. Litt piping i starten med ellers går det veldig greit. Hunden min er også vant til å være lenge alene. 

Anonymkode: 4ce4a...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er tre år gammel, og siden vi fikk ham har vi enten reist på ferie alle tre, eller bare én av oss. Vi har ingen vi stoler nok på til å passe hunden alene over lengre tid, så da er reising og ferier noe vi velger bort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen som jeg ville etterlatt min hund hos, så ingen ferier de 13 årene han levde, og en av grunnene til at jeg ikke har anskaffet meg ny hund, nå har jeg lyst til å ha frihet til å reise, kunne gå på ettermiddag-aktiviteter etc.

Anonymkode: 8d65f...4be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen jeg kan sette hunden hos (familie), men det er to timers kjørevei. Så jeg drar sjelden bort. Sommerferie drar vi på campingplass, slik at hunden kan være med. Det er kjempekoselig, mye hundefolk! :) Har dratt alene med barn og hund, og når ungene leker så kommer det alltid noen bortom meg, så jeg er ikke ensom selv om jeg er "alene" mesteparten av tiden.

Anonymkode: f2972...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid med oss hunden, innenlands som utenlands. Legger feriene dit hunden, nå hundene, kan være med.

Hadde en tidligere hund 6 dager på kennel pga begravelse, og det gjør vi ikke igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen som jeg ville etterlatt min hund hos, så ingen ferier de 13 årene han levde, og en av grunnene til at jeg ikke har anskaffet meg ny hund, nå har jeg lyst til å ha frihet til å reise, kunne gå på ettermiddag-aktiviteter etc.

Anonymkode: 8d65f...4be

Som jeg skulle skrevet det selv. Hadde også hund i 13 år uten å dra på ferie. Dette er også en av mine grunner til å ikke anskaffe hund igjen, nå ønsker jeg frihet til å reise osv.

Anonymkode: df7ef...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nobile skrev:

Eller sett den på kennel. 

Synes ikke det er akseptabelt å sette en hund på kennel. Da skal hunden være godt vant til akkurat den kennelen fra den er valp, og det må være "som å bo i huset"-type kennel. Kunne aldri satt min hund på kennel!

Anonymkode: f2972...ec1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nobile skrev:

 Eller sett den på kennel. 

Med kjæledyr, så følger det masse ansvar! 

 Jeg ville iallefall aldri ha skaffet meg noe kjæledyr, hvis jeg måtte sette den på kennel i fleire uker av gangen hver sommer pluss helg og andre ferier / fridager.

Anonymkode: b476c...3bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter den lett på kennel. Har en kjempebra kennel i nærheten hvor hundene får kjempegod oppfølging, gåtur og brødskive med leverpostei. De kan virkelig hund så det er verdt hvert øre☺ men nå trives vår hund godt på kennel da, type vil ikke dra hjem når vi henter. Er jo ikke alle hunder som takler kennel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er akseptabelt å sette en hund på kennel. Da skal hunden være godt vant til akkurat den kennelen fra den er valp, og det må være "som å bo i huset"-type kennel. Kunne aldri satt min hund på kennel!

Anonymkode: f2972...ec1

Jeg har brugt kennel en gang på tre år (hvor familien ikke kunne passe hunden). Det gikk veldig fint, fikk tilbake en fornøyd hund. Men mar tar selvfølge forhåndsregler med å lese om andres erfaringer med den kennelen/ dyrehotellet man velger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en uke i syden, hunden var hos mamma og pappa hvor hun også er mye på dagtid når jeg er på jobb. Jeg gikk med en konstant klump i magen og telte dager til vi skulle hjem igjen, selvom jeg fikk snap daglig og viste alt var Ok. Vurderte en sydentur i vinter men slo det fra meg, er så vondt å dra i fra hunden. Ble heller en uke på hytta på fjellet. 

Anonymkode: de99a...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en uke i syden, hunden var hos mamma og pappa hvor hun også er mye på dagtid når jeg er på jobb. Jeg gikk med en konstant klump i magen og telte dager til vi skulle hjem igjen, selvom jeg fikk snap daglig og viste alt var Ok. Vurderte en sydentur i vinter men slo det fra meg, er så vondt å dra i fra hunden. Ble heller en uke på hytta på fjellet. 

Anonymkode: de99a...bdc

Akkurat sånn jeg føler det også! Var borte en uke på ferie en stund etter samlivsbruddet, hunden hadde det helt topp hos mamma, men jeg savnet han mye og følte veldig på at han er mitt ansvar. 

Prøver å tenke at jeg gjør en god jobb med han i dagliglivet og at jeg «fortjener» en helg fri nå og da, men liker absolutt best å være sammen med han. Litt godt å se at andre også har det sånn, mange av vennene mine som har de holdningene andre her har om at «det er jo bare å ha han på kennel».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis ikke mamma kan passe henne, så reiser jeg ingen steder.

Anonymkode: f59d4...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg en Tibetansk Spaniel. Han krevde svært lite og ville egentlig bare ligge i sofaen å kose. Han var veldig selvstendig og fant seg til rette over alt. Det var derfor null stress å finne barnevakt hvis jeg skulle reise bort. Hadde han også et par ganger på standal hundehotell. Der trivdes han så godt at jeg skulle ikke fått han med meg hjem🙈 

Nå har jeg jeg en litt usikker Rottweilertispe som er veldig avhengig av meg. Merker det er betydelig vanskeligere å reise bort. Har egentlig bare en venninne som jeg vet håndterer henne og jeg i tillegg vet at hunden trives hos. 

Må poengtere at det er veldig viktig for meg å være 100 prosent trygg på at hunden har det bra og trives der den er. Kan feks ikke venninnen min passe Rottweileren min velger jeg heller og ikke reise bort. Vet at hun ikke hadde klart å finne roen på feks et hundepensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Ja... hunden må jo passes. Du er avhengig av andre for å kunne dra på ferie. Du kan ha den med på hytta osv, men hvis den skal være med på butikken må én være ute og passe på hunden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke dra på ferie alle tre(jeg, mannen og hunden) så drar vi ikke. Det er ikke fordi vi ikke har folk som kan passe, for det har vi, men vi stoler ikke på dem til å passe hunden. Og dermed klarer vi ikke å dra fra han.

Derfor kjøpte vi båt, og det blir det fantastiske ferier av som vi kan være sammen på alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...