Gå til innhold

Hvordan føles det å besvime?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper dere som har opplevd å besvime vil fortelle litt om dette. 

Skjedde det plutselig eller kjente dere noe før det skjedde?
Drømte dere eller var det bare svart?
Hvordan var det å våkne etterpå? 
Ble dere dårlige etterpå eller var dere i helt fin form? 

Anonymkode: b8f69...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring:

blir kvalm, mister hørsel (som om du er under vann/har i ørepropper), synet blir kornete før det blir helt svart, blir veldig svak, blir litt redd. Når jeg våkner kommer hørsel og syn gradvis tilbake (tar noen sekunder), og jeg føler meg litt fortumlet der jeg ligger, og kan ha det sånn en liten stund før alt er normalt igjen.

Har lært meg å kjenne igjen symptomene, og da legger jeg meg rett ned på stedet og bøyer knærne. 

Anonymkode: f80be...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt beskrevet av personen over. Det føles som en shut down av kroppen. Husker jeg fikk veldig behov for å drikke vann etterpå. Og det med lyd og syn som beskrevet over. Kroppen blir tung og muskelløs.

Anonymkode: 82b4f...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig svimmel og ør. Mister gradvis kontakten med omverdenen (alle sanser blir gradvis borte), det blir gradvis mørkere og mer uklart før det blir helt svart, kroppen blir svakere og svakere og jeg merker at jeg detter men er borte før jeg treffer gulvet. Varierende hvor lang tid det tar før jeg er meg selv igjen, men er stort sett i fin form etterpå. Som AB over her kjenner jeg igjen symptomene og legger meg rett ned hvis jeg merker noe. 

Anonymkode: b7eed...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt et skikkelig blodtrykksfall før? Du reiser deg for fort, det svartner for øynene og piper i ørene? Føles ganske likt å besvime for meg. Helt enig med første AB's beskrivelse. 

Anonymkode: ae57d...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besvimte etter jeg hadde stått opp og hadde to dager gammel hjernerystelse. Følte meg utrolig dårlig og svak. Det føltes ut som om det var vakuum i kroppens celler og jeg var utrolig treig både fysisk og mentalt. Det ble verre og verre og husker ikke mer før jeg våknet liggende. Hørte mamma som pratet høyere og høyere, helt til jeg våknet av det som tydeligvis var roping.

Anonymkode: 0eccb...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring: 

Jeg skulle ta en blodprøve og hadde den dagen ikke spist frokost. Fikk satt sprøyte og satt og så på at blodet som ble tatt (jeg tåler ikke å se blod fra meg selv.) Følte meg «lett i hodet» da det var gjort og skulle sette meg ned på en benk utenfor. Merket at «lettheten» i hodet ble mer og mer lett og så følte jeg meg svimmel og kvalm og ble plutselig bare borte og skled av benken og ned på gulvet. Vet ikke hvor lenge jeg lå der, våknet av at to leger la meg litt til rette. Fikk spørsmål om hvordan jeg følte meg og fikk hjelp av de to til et annet rom hvor jeg fikk legge meg ned litt. Fordi jeg ikke hadde spist, spydde jeg. Og så lå jeg og skalv og slappet av på rommet i 30 minutter til jeg var Ok nok til å dra hjem. 

Hva jeg gjør nå: spiser frokost og ser ikke på blodet. 

Anonymkode: b0c5f...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Besvimte etter jeg hadde stått opp og hadde to dager gammel hjernerystelse. Følte meg utrolig dårlig og svak. Det føltes ut som om det var vakuum i kroppens celler og jeg var utrolig treig både fysisk og mentalt. Det ble verre og verre og husker ikke mer før jeg våknet liggende. Hørte mamma som pratet høyere og høyere, helt til jeg våknet av det som tydeligvis var roping.

Anonymkode: 0eccb...9f6

Besvimte i dusjen.

Anonymkode: 0eccb...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ganger jeg har besvimt har det startet med tunnelsyn, som så har blitt mer og mer tunnel til det blir helt svart, og dotter i ørene rett før jeg ble borte. En gang startet det med svimmelhet, før jeg fikk dotter i ørene, men uten tunnelsyn.

Når jeg våkner etterpå er jeg dessorientert, fordi alt rundt meg og min egen posisjon har endret seg veldig mye selv om jeg ikke føler at det har gått noe tid. Jeg er også litt kvalm (sjokolade hjelper veldig) og føler meg svak. Noen ganger har jeg vondt etter landingen, en gang endte jeg opp med blåøye.

Den gangen jeg ikke fikk tunnelsyn var oppvåkningen enda mer forvirrende, for jeg hadde sklidd rett fra virkeligheten til en drøm, uten å legge merke til det. Samtidig var jeg ikke så dessorientert, for siden drømmen hadde avsluttet med et minne fra en annen besvimelse var min posisjon helt riktig. Det var bare stedet og folkene som var feil, og det faktum at det ikke hadde gått mange timer. Siden jeg hadde gitt blod rett før besvimelsen tok det ekstra lang tid før jeg kom meg, og jeg måtte tilbringe resten av dagen i vannrett stilling.

Anonymkode: beced...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir først ganske varm og svett samt føler meg uvel, deretter ør i hodet, kvalm, prikker i armer og får svarte flekker i synsfeltet. Om jeg ikke får lagt meg ned så blir synet veldig uklart, kroppen svak og jeg besvimer. Drømmer ofte de sykeste drømmene og er litt fjern den første tiden. Mister alt av tidsperspektiv. Kan snakke usammenhengende i det jeg våkner opp. Er ofte da gjennomvåt av svette, og minutter etter jeg har våknet, starter jeg å fryse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

For meg så begynner det med prikkinger i hendene og føttene og leppene, og så får jeg trykk i pannen, nedover nesebeinet. Så begynner beina å kjennes innmari svake ut, og da må jeg enten skynde meg å legge meg ned i fosterstilling med øynene lukket, eller så besvimer jeg ordentlig. Når jeg våkner er jeg småkvalm og skjelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...