Gå til innhold

Tenker du på at du kan ha lav selvinnsikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste av oss liker vel å tro at vi har god selvinnsikt. Men tenker du noen ganger over at du kan ha lav selvinnsikt. Har selv begynt å reflektere litt over det. Har en venninne som jeg føler har lav selvinnsikt, men jeg sier det jo aldri til henne og hun er selv overbevist om at hun har god selvinnsikt. Virker også som de fleste ønsker å leve i sin egen boble og at ikke andre skal forsøke å sprekke den.  Det ville vært arrogant av meg å late som om jeg er unntaket. Så kan jo godt være at jeg sliter med selvinnsikten, men at ingen ønsker å kommentere det fordi de tror jeg vil ta meg nær av slike kommentarer. 

 

 

Anonymkode: 0a21a...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også liker å tro at jeg har god selvinnsikt, men så vet jeg at jeg ikke har så god selvinnsikt som jeg liker å tro, tror jeg. Det blir jo litt kræsj. Det er vanskelig å være sikker. Hvordan vet man om man har god selvinnsikt?

Hvis jeg var venninnen din hadde jeg satt pris på å høre at du synes jeg ikke har det, og hvorfor du synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, i så fall said:

Hvis jeg var venninnen din hadde jeg satt pris på å høre at du synes jeg ikke har det, og hvorfor du synes det.

Mulig du liker det, men jeg har brent meg tidligere på å være ærlig så jeg tør ikke å ta sjansen på at min nåværende venninne ønsker å høre at hun virker å ha lav selvinnsikt på enkelte områder. 

Anonymkode: 0a21a...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mulig du liker det, men jeg har brent meg tidligere på å være ærlig så jeg tør ikke å ta sjansen på at min nåværende venninne ønsker å høre at hun virker å ha lav selvinnsikt på enkelte områder. 

Anonymkode: 0a21a...a3b

Jeg skjønner det, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg reflekterer mye over, både privat og i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 2c0cc...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste har god selvinnsikt på noen områder, og går gradene mot dårlig på andre områder. Men at det er lett å tenke : jo, jeg har god selvinnsikt, når en har endel områder  der en helt klart vet en har det.

F.eks de feil folk gjentar og gjentar (også jeg) gir en pekepinn på ett område med lav innsikt. I tillegg er det jo slik at vår oppførsel ser endel annerledes ut fra utsiden (for andre) og på innsiden (oss selv). Det noen tenker er dårlig selvinnsikt hos en annen kan ha en innsikt og hensikt fra innsiden. Ja eller omvendt. En gjør ting som en ikke ser fra innsiden er helt teit, men det er tydelig fra utsiden. Noe sånt..

Har helt klart noen rundt meg som jeg tenker: Huhei... Er det mulig. Ser hun ikke att... ;)  Særlig serie-skravlere egentlig. Eller folk som gjennom ti års vennskap, klager over de samme tingene i livet sitt. 

 

Endret av fjærestein
feil og slikt: jeg for eksempel lærer aldri jeg må se over innlegg godt nok før jeg poster. Skriver alltid noe feil... :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, fjærestein said:

Tror de fleste har god selvinnsikt på noen områder, og går gradene mot dårlig på andre områder. Men at det er lett å tenke : jo, jeg har god selvinnsikt, når en har endel områder  der en helt klart vet en har det.

F.eks de feil folk gjentar og gjentar (også jeg) gir en pekepinn på ett område med lav innsikt. I tillegg er det jo slik at vår oppførsel ser endel annerledes ut fra utsiden (for andre) og på innsiden (oss selv). Det noen tenker er dårlig selvinnsikt hos en annen kan ha en innsikt og hensikt fra innsiden. Ja eller omvendt. En gjør ting som en ikke ser fra innsiden er helt teit, men det er tydelig fra utsiden. Noe sånt..

Har helt klart noen rundt meg som jeg tenker: Huhei... Er det mulig. Ser hun ikke att... ;)  Særlig serie-skravlere egentlig. Eller folk som gjennom ti års vennskap, klager over de samme tingene i livet sitt. 

 

Når jeg tenker over at jeg kanskje kan ha dårlig selvinnsikt så tenker jeg også over at jeg også kanskje er en dårligere menneskekjenner enn det jeg liker å tro jeg er.  Jeg er veldig åpen for at jeg ikke sitter på neon fasit. Har gått på nok smeller til at det ville vært arrogant av meg. :P

Trådstarter.

Anonymkode: 0a21a...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker over at jeg kanskje kan ha dårlig selvinnsikt så tenker jeg også over at jeg også kanskje er en dårligere menneskekjenner enn det jeg liker å tro jeg er.  Jeg er veldig åpen for at jeg ikke sitter på neon fasit. Har gått på nok smeller til at det ville vært arrogant av meg. :P

Trådstarter.

Anonymkode: 0a21a...a3b

Tror igrunn ingen kan se seg selv eller andre helt klart. Tror det er en umulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 16.59, AnonymBruker skrev:

 

Endret av stf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av dem som liker å tro at jeg til en viss grad har selvinnsikt, men jeg er kanskje ikke den rette til å svare på:) De jeg vet om som har lav selvinnsikt, er gjerne folk som klager på andre som egentlig er ganske lik dem selv. Nesten komisk da jeg bodde i kollektiv: først kom A og klaget på hvor bråkete og rotete B var, dagen etter kom B og klaget over det samme vedrørende A. Ellers er det jo folk som klager på at andre er gjerrige, men selv prøver å snike seg til å slippe å betale, de som klager på folk som klager osv ...

Anonymkode: 95a95...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matteus 7
… med det samme mål som I måler med, skal eder måles igjen. Hvorfor ser du splinten i din brors øie, men bjelken i ditt eget øie blir du ikke var? Eller hvorledes kan du si til din bror: La mig dra splinten ut av ditt øie? og se, det er en bjelke i ditt eget øie! …
 
Gammel traver ;) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god selvinnsikt, og der det blir påpekt at jeg har lite selvinnsikt, går jeg gjerne inn for å forbedre meg. Jeg er vant til kritikk, og går sjeldent i forsvarsposisjon. Også er jeg en arrogant fuck, det vet jeg også, og lar meg gjerne korrigere i de tilfellene hvor jeg oppfører meg som en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at jeg ikke får med meg hva alle mener om meg, men jeg føler jeg vet hvordan jeg selv er. Ganske sikker på meg selv sånn sett, ikke bestandig jeg blir oppfattet som planlagt.

Anonymkode: 8514f...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jeg har lav selvinnsikt, aner ikke hvordan jeg er. Vet ikke hva jeg skal svare på jobbintervjuer når de spør om svake og sterke sider. Bedre å spørre sjefen min elller medarbeidere. 

Anonymkode: 98653...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt elendig selvinnsikt og bruker ekstremt mye energi på det. Var hos en psykolog for 10 år siden som konkuderte med at problemene mine bunnet i for god selvinnsikt og for lav selvfølelse. Følte det stemte da men nå er jeg helt lost igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig selvinnsikt. Det har jeg alltid hatt. Heldigvis har gode, ærlige venninner, det går omtrent for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...