Gå til innhold

Englads sørkyst - anbefalinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å dra med mann og barn på ferie i Sør-England denne sommeren. Er det noen som har anbefalinger på koselige steder? Barna er ganske små, så det blir ingen Party-tur til f.eks. Brighton (og det ville vært fint med en strand som det gikk an for barn å være på - ikke med de store stenene som ruller frem og tilbake på Brighton-stranda).

Gjerne et sted som kan nås med tog, ev. hvis vi finner en bortgjemt perle utenfor allfarvei kan vi vurdere leiebil. :)

Noen som har vært litt vestover på sørkysten? Devon, Cornwall?

Anonymkode: 78159...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Ja, jeg kjenner godt til Devon og Cornwall og hele den regionen som kalles West Country (omfatter også Somerset, Dorset, Wiltshire og Gloucestershire). 

I Cornwall er vel favoritten min St. Ives (kan nås med tog) og hele naturområdet rundt Tintagel (kan ikke nås med tog, men tog + buss). Steder jeg ikke liker er f.eks. Penzance. Hvis du ikker har sett TV-serien Poldark er det en fin måte å se hva Cornwall har å by på, som i hovedsak er sjømat og endeløse kystlandskap. 

I Devon er vel typisk Brixham veldig koselig (tog mesteparten av veien, buss siste biten). 

Dorset er litt roligere enn Cornwall om sommeren. Hovedbyen er vel Weymouth (kan unngås), men det er en flott campingplass som egner seg for familier utenfor Weymouth. Corfe Castle er veldig søt (tog til Wareham + buss), Wareham er hyggelig, og igjen byr regionen på endeløse kystlandskaper.  

Somerset har ikke noen fine kystbyer, men Bath er vel verdt et besøk, og kanskje småbyer som Wells og Glastonbury

Wiltshire har heller ikke kyst, men har småbyer som Lacock (buss), Castle Combe (buss) og Bradford on Avon (tog).

Et alternativ til den delen av England er Pembrokshire, som er kysten sør-vest i Wales. Det er en mer bortglemt/bortgjemt region (betyr mindre folkemengder) men byr på masse av det samme. Det er noe togforbindelser til steder som Tenby, Pembroke og Haverfordwest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bournmouth. Englands svar på den franske riviera. Lang og fin sandstrand. Byen er veldig koselig med med mange fine parker og grøntområder. Rolig og behagelig

Anonymkode: b84ef...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Overrasket skrev:

Ja, jeg kjenner godt til Devon og Cornwall og hele den regionen som kalles West Country (omfatter også Somerset, Dorset, Wiltshire og Gloucestershire). 

I Cornwall er vel favoritten min St. Ives (kan nås med tog) og hele naturområdet rundt Tintagel (kan ikke nås med tog, men tog + buss). Steder jeg ikke liker er f.eks. Penzance. Hvis du ikker har sett TV-serien Poldark er det en fin måte å se hva Cornwall har å by på, som i hovedsak er sjømat og endeløse kystlandskap. 

I Devon er vel typisk Brixham veldig koselig (tog mesteparten av veien, buss siste biten). 

Dorset er litt roligere enn Cornwall om sommeren. Hovedbyen er vel Weymouth (kan unngås), men det er en flott campingplass som egner seg for familier utenfor Weymouth. Corfe Castle er veldig søt (tog til Wareham + buss), Wareham er hyggelig, og igjen byr regionen på endeløse kystlandskaper.  

Somerset har ikke noen fine kystbyer, men Bath er vel verdt et besøk, og kanskje småbyer som Wells og Glastonbury

Wiltshire har heller ikke kyst, men har småbyer som Lacock (buss), Castle Combe (buss) og Bradford on Avon (tog).

Et alternativ til den delen av England er Pembrokshire, som er kysten sør-vest i Wales. Det er en mer bortglemt/bortgjemt region (betyr mindre folkemengder) men byr på masse av det samme. Det er noe togforbindelser til steder som Tenby, Pembroke og Haverfordwest.

Takk for svar! Ja, vi har vurdert Wales også. Kanskje dele opp ferien med tre dager her og fire dager der - men ulempen er at de fleste feriehus leies for en hel uke.

Skal se nærmere på noen av byene du nevner! Det er så mye fint å se på at det kanskje er verdt å gå for leiebil, for å være helt fri i planleggingen. :)

Anonymkode: 78159...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Man kan komme seg frem nærmest hvor som helst med buss og tog. Dog kan det ta litt tid, særlig i Cornwall. Det kommer an på hva slags personer dere er, hvis dere er veldig tålmodige og generelt fornøyd med buss og tog, eller er flinke til å planlegge en balanse mellom reising og å være i ro, så kan det fint fungere. Når jeg reiser alene rundt i regionen så har jeg aldri bil. Men en gang reiste jeg med eldre familiemedlemmer, og det hadde ikke fungert uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feriert ved Englands sørkyst de siste par årene, og skal tilbake igjen i år. Vi elsker å feriere i ved sørkysten. Den engelske riviera (Torquay, Paignton, Brixham, Babbacombe osv) har nydelige strender så langt øyet kan se. Vi elsker blandingen av kultur, strandliv og nydelig god mat og drikke. Ingen av oss har førerkort, så vi er avhengige av kollektivtransport, men det har fungert aldeles utmerket!

Vi har valgt å ha base i Torquay som ligger i Devon når vi reiser dit, og da tatt dagsturer herfra. Vi har besøkt ganske mange ulike byer, deriblant Penzance i Cornwall. 

Måten vi har valgt å reise på er buss fra London til Torquay. Det går direktebusser ofte, og de er gode og behagelige. Tar ca 4,5 time fra London til Torquay. Tog har vært svært dyrt de gangene vi har prøvd å bestille fra London til Torquay (vi snakker maks 20 pund for 2 stykker fra London til Torquay tur/retur med buss, mot et par hundre pund med tog, noe vi ikke føler det er verdt), så vi har derfor valgt buss. Vi har vært veldig fornøyde med det valget.

Vi har valgt Torquay som base av flere grunner: det ligger midt mellom det meste, og har svært god kollektivmuligheter. Her er det både buss og tog. Vi kjøper alltid et såkalt gullkort (ukeskort), og kan på den måten kjøre buss i hele Devon. Her er en liste over byer vi har besøkt, og hvordan vi har kommet oss dit, og hva vi har gjort de ulike stedene:

Torquay
Min favorittby i Sør-England.
Her er det så mange muligheter, og jeg elsker den avslappede atmosfæren, shoppingmulighetene, nærheten til strender og natur, og samtidig veldig hyggelig folk. Og mye god mat!

Her får man litt av alt, og det passer meg ypperlig. Man har mange badestrender, f.eks Torre Abbey Sands med nydelig sandstrand rett i sentrum, man kan besøke Torre Abbey (gammelt kloster) og spise Afternoon Tea, besøke Torquay Museum, Torquay Flea Market, Living Coasts (akvarium/naturreservat, her må besøkende føye seg etter dyrenes rutiner, og det veldig flott å se det arbeidet de gjør for dyra), English Rivieral Wheel (stort pariserhjul, men ingen høydare for den med høydeskrekk), og mye mer jeg sikkert har glemt.  Anbefaler også en tur opp til Anstey's Cove og Redgate Beach, samt en tur innom Kent's Cavern og gå på grottevandring, spennende! Må heller ikke glemme teater, de har flere teatre i Torquay, og vi har selv vært på teater her, anbefales på det varmeste.

Det er et flust av gode restauranter i Torquay, vil nevne blant annet favoritter The Orange Tree Restaurant (nevnt i Michelin-guiden), Hanbury's Fish & Chips, Green Leaf Café, The Singing Kettle, Hole in the Wall, The Hare & Hounds (fantastisk Sunday roast), Meat59 (litt hipstersted, men meget gode burgere) og mange, mange flere. Torquay er virkelig en kulinarisk by, de har noe for de fleste.

Teignmouth 
Minner meg litt om Goodrington, et lite og koselig sted, der man kan tusle på piren, Grand Pier, og bade ved Teignmouth Town Beach. Her spiste vi lunsj i det fri, anbefales! Vi tok bussen som går direkte herfra til Torquay.

Penzance (Cornwall) 
Vi reiste hit med tog fra Torquay. Vi besøkte St. Michael's Mount og Marazion Beach. Her kan man oppleve det spesielle tidevannet, hvor man gjerne må ta båt over én vei, og kan gå tilbake (kommer helt an på tidevannet og tidspunkt, da vi var der måtte vi ta båt over til øya, og kunne gå tilbake om ettermiddagen). En meget spesiell og flott opplevelse. Anbefaler badetøy, for her har man nydelige strender!

Totnes
En sjarmerende, gammel handelsby, som har sitt eget pund; Totnes Pound. Her kan man handle i lokal valuta, og det brukes flittig av alle i handelsstanden. Her kan man gå helt opp til Totnes Castle, en liten borg som troner over byen. Ellers anbefaler jeg Totnes Market. Anbefaler Woods Bistro, her spiste vi en nydelig lunsj. De anbefales sterkt på de fleste steder jeg har gjort research. Tok buss hit, da det gullkortet dekket reisen hit.

Exmouth
Her finner man våre favorittstrender. Absolutt vindunderlig. Sandstrender så langt øyet kan se. Her kan man gå Orcombe Point Walk, og Orcombe Point er starten på The Jurassic Coast. For de som har sett Broadchurch vil man kjenne igjen landskapet her. Dramatisk og vakkert, sett mot nydelige sandstrender. Vi pleier å alltid ta en dagstur hit. Det enkleste er direktetog hit. Et lite stykke å gå, men kan ta buss fra Exmouth sentrum til stranda, har man gullkortet fungerer det også her. Anbefaler Bumble & Bee, som har nydelig mat, spesielt desserter og kaker.

Brixham
Vi tok bussen hit, en koselig by som regnes som den del av den engelske riviera. Her finner man Shoalstone Beach, og Berry Head (naturreservat). Vi pakket med oss egen lunsj, og hadde piknik på stranda. Veldig koselig! 

Plymouth
Plymouth er den største byen i Devon, og oppleves litt som Exeter, i det at det er en blanding mellom kultur, shopping og strender her. Vi valgte f.eks å se på The Play That Goes Wrong på teateret i Plymouth, i stedet for London, da billettene var vesentlig billigere. Samtidig var produksjonen top notch, så det er virkelig verdt å gå på teater her, om man får lyst til det. Ellers har man Plymouth Hoe og Plymouth Beach, hvor man kan bade og lignende. Her har man også en "gamleby", og det er verdt å ta seg en rusletur gjennom de eldre bygningene. Veldig koselig. Her anbefales Postiano Restaurant, som er kjent for sin meget gode italienske mat, samt Harbourside Fish & Chips, som har vunnet en rekke priser for sin gode fish & chips. Vi har reist til Plymouth primært med buss, da gullkortet dekker reisen fra Torquay til Plymouth.

Exeter
Ligger på en måte mellom Torquay og Exmouth.  Tar som regel tog hit. Pleier å reise hit for litt storbyfølelse, shopping og kultur. Her bør man få med seg Exeter Cathedral. Vi fikk også gå inn i Exeter Castle, som egentlig er for lukkede selskap. Det høres nok finere enn det er, men man kan gå i deler av borgen som går rundt selve slottet. Anbefaler også Royal Albert Memorial Museum & Art Gallery. Og spisestedet Circa 1924, som har nydelig mat. De blander det britiske, franske og skandinaviske kjøkkenet til noe helt eget. 

Goodrington
Et koselig lite sted, med en nydelig strand, Goodrington Beach. Her kan man spasere i Goodrington Park, og ikke gjøre så mye annet enn å kose seg. Deilig atmosfære, et sted å slappe av med en god bok. Vi tok både buss og tog hit (vi tok det som passet oss best).

Newton Abbot
Liten koselig engelsk by, med en av de få gjenværende ciderpub'ene The Cider Bar. En markedsby, litt som Totnes i såmåte, men noe større sentrum. Et sted for å tusle, spise (anbefaler The Pizza Café), og shopping. Bussen går direkte hit. 

St.Maryschurch/Babbacombe (del av Torquay/Torbay)
Babbacombe (med St.Maryschurch) er en bydel i Torquay, som ligger på oversiden av Torquay sentrum. Her finner man også eget sentrum, og nydelige strender: Oddicombe og Babbacombe Beach. Anbefaler å gå en tur innom det eksentriske Bygones Victoria Museum, samt Babbacombe Model Village (en verden i minatyr, veldig artig!). Man kan enten gå eller ta buss hit, vi har valgt å gjøre begge deler. 

Cockington 
En liten landsby i Torquay/Torbay, med små, koselige hytter (cottages), et skikkelig koselig sted. Her kan besøke Cockington Court, nesten tatt rett i fra en av Jane Austens romaner. Vi gikk hit, men brukte ganske lang tid fra sentrum, men det går buss, sånn dann og vann. Ikke det mest sentrale strøk, men veldig koselig, en skikkelig herskapshus med flotte områder rundt. Her finner man også workshops med utsalgssted, tea rooms osv.

Paignton
Her har man også shopping og strandliv, litt som Torquay egentlig. Herfra kan man ta damplokomotiv til Dartmouth. Her kan man shoppe, og besøke Paignton Pier og Paignton Beach. Som de fleste strender ved sørkysten, er stranda også er en flott sandstrand. De har hvert år også gatemarked og en del happenings som skjer. Her finner man også Paington Zoo, som er et naturreservat. De jobber aktivt for å redde utrydningstruede dyrearter, så her finner man ingen dyr i trange innhegninger. De er en del av samme naturreservat som Living Coasts i Torquay, som er et naturreservat/akvarium. 

Dartmouth
Vi tok damplokomotiv hit i 2016. En artig opplevelse, og en fin måte å se kysten på. Stopper på ulike stopp på veien, så man kan gå av der man ønsker. Vi tok lokomotivet helt ned til Dartmouth. Det er en bitteliten by, hvor vi i grunn bare tuslet rundt og spiste en lettere lunsj. En skikkelig engelsk landsby, rett og slett.

 

I år drodler jeg litt på hvordan vi skal gjøre det, da mine foreldre også skal være med. Fordelen med å ha vært i området før er at man kjenner det såpass godt at man vet hvor man ikke vil dra, og hvor man vil tilbake. Tenker litt på St. Ives, får se. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på ferie på sørkysten av England da jeg var barn, og det jeg husker aller best var besøket på St. Michaels Mount hvor vi gikk ut til øya og måtte ta båt tilbake på grunn av tidevannsforskjellen :-) https://en.wikipedia.org/wiki/St_Michael's_Mount

På den tida (1996) var det også en veldig fin park for barn på Lands End. Også er det jo generelt sjukt mye fine lekeplasser i England da :-)

Anonymkode: f2aac...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne skrev:

.

.

.

I år drodler jeg litt på hvordan vi skal gjøre det, da mine foreldre også skal være med. Fordelen med å ha vært i området før er at man kjenner det såpass godt at man vet hvor man ikke vil dra, og hvor man vil tilbake. Tenker litt på St. Ives, får se. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Tusen takk for grundig svar! Kjenner at jeg gleder meg skikkelig til å dra nå! :hoppe:

Det finnes train passes som koster ca 150 for en uke i sonene vi tenker på. Barna går gratis. Det blir 300 pund totalt for all transport for meg og mannen. Får se hva en leiebil koster, og vurdere litt opp mot hverandre.

Så er det en vurdering om man bør få "roen" ved å bo en hel uke på ett sted, eller heller bo et par dager på flere ulike steder for å oppleve nye ting. Hvis vi finner drømmecottage-en i en sentral plassering som gjør det lett å nå mange koselige steder, kan det hende vi går for det første...

Anonymkode: 78159...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på ferie på sørkysten av England da jeg var barn, og det jeg husker aller best var besøket på St. Michaels Mount hvor vi gikk ut til øya og måtte ta båt tilbake på grunn av tidevannsforskjellen :-) https://en.wikipedia.org/wiki/St_Michael's_Mount

På den tida (1996) var det også en veldig fin park for barn på Lands End. Også er det jo generelt sjukt mye fine lekeplasser i England da :-)

Anonymkode: f2aac...c10

Det ser kjempefint ut! :)

Anonymkode: 78159...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på ferie på sørkysten av England da jeg var barn, og det jeg husker aller best var besøket på St. Michaels Mount hvor vi gikk ut til øya og måtte ta båt tilbake på grunn av tidevannsforskjellen :-) https://en.wikipedia.org/wiki/St_Michael's_Mount

På den tida (1996) var det også en veldig fin park for barn på Lands End. Også er det jo generelt sjukt mye fine lekeplasser i England da :-)

Anonymkode: f2aac...c10

Parken er der ennå. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for grundig svar! Kjenner at jeg gleder meg skikkelig til å dra nå! :hoppe:

Det finnes train passes som koster ca 150 for en uke i sonene vi tenker på. Barna går gratis. Det blir 300 pund totalt for all transport for meg og mannen. Får se hva en leiebil koster, og vurdere litt opp mot hverandre.

Så er det en vurdering om man bør få "roen" ved å bo en hel uke på ett sted, eller heller bo et par dager på flere ulike steder for å oppleve nye ting. Hvis vi finner drømmecottage-en i en sentral plassering som gjør det lett å nå mange koselige steder, kan det hende vi går for det første...

Anonymkode: 78159...b36

Bare hyggelig!

Ja, det vil jo blir en avveining man tar. Jeg tenkte først også på å flytte oss fra sted til sted, men vi fant ut at vi trivdes bedre å bo ett sted og heller reise derfra. Vi pleier å dra et nytt sted annenhver dag. Dvs en dag i Torquay, en dag på nytt sted osv. 

Vi bor ikke i et cottage, men et familiedrevet femstjerners B&B, tredje året vi bo der. Veldig gøy, nå som vi begynner å bli god kjent med folk og områdene rundt. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, C.Tramell said:

Jeg ville tatt turen innom Tenby i Wales. Elsker Tenby :hjerte: så mye at jeg egentlig vil bo der, kjenner jeg. 

Ehy, get out! Tenby er allerede nevnt! :kul:

Jeg aner ikke hvordan Land's end så ut på 90-tallet, men nå er det et lite, slitent tivoli der og en restaurant som fremstiller seg som fin, men som i realiteten serverer gatekjøkken-mat. Hotellrommene er helt kurante dersom man får overnatting på tilbud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Overrasket skrev:

Ehy, get out! Tenby er allerede nevnt! :kul:

Jeg aner ikke hvordan Land's end så ut på 90-tallet, men nå er det et lite, slitent tivoli der og en restaurant som fremstiller seg som fin, men som i realiteten serverer gatekjøkken-mat. Hotellrommene er helt kurante dersom man får overnatting på tilbud.

 

Oi! Da kan det høres ut som om det har forfalt en god del! I 1996 var det masse miniatyrhus ala Legoland, flere ulike karuseller og noen dyr på en liten besøksgård. Helt perfekt for oss som var 3, 5, 7 og 10 år på tur :-)

Anonymkode: f2aac...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi! Da kan det høres ut som om det har forfalt en god del! I 1996 var det masse miniatyrhus ala Legoland, flere ulike karuseller og noen dyr på en liten besøksgård. Helt perfekt for oss som var 3, 5, 7 og 10 år på tur :-)

Anonymkode: f2aac...c10

Jaaa stemmer det. Besøksgården er der fortsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Oi, tråden er kommet opp igjen! :)

TS her... tror vi har bestemt oss nå. Blir fire dager ved kysten (Dorset-regionen), og fire dager i innlandet (Bradford-on-avon, fant en veldig koselig cottage midt i den lille byen). Har lyst til å finne fossiler på Jurassic Coast, håper på godt vær... Når vi drar opp til Bradford-on-avon får vi besøkt Bath en dag, kanskje dra til Wales en dag bare for å ha vært der. Og jeg har sett så mange tv-program om feriehus i idylliske engelske strøk at jeg vil se koselige steder i the Cotswolds IRL.

Kom gjerne med flere tips eller ideer, er tydeligvis en del av dere her inne som er godt kjent i det sørlige England! :)

Anonymkode: 78159...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, tråden er kommet opp igjen! :)

TS her... tror vi har bestemt oss nå. Blir fire dager ved kysten (Dorset-regionen), og fire dager i innlandet (Bradford-on-avon, fant en veldig koselig cottage midt i den lille byen). Har lyst til å finne fossiler på Jurassic Coast, håper på godt vær... Når vi drar opp til Bradford-on-avon får vi besøkt Bath en dag, kanskje dra til Wales en dag bare for å ha vært der. Og jeg har sett så mange tv-program om feriehus i idylliske engelske strøk at jeg vil se koselige steder i the Cotswolds IRL.

Kom gjerne med flere tips eller ideer, er tydeligvis en del av dere her inne som er godt kjent i det sørlige England! :)

Anonymkode: 78159...b36

Skal vi se. Først og fremst: For en tur! :nordvesta:

 

I Bradford on Avon er det en pub/restaurant som jeg har vært på alt for mange ganger. The bunch of grapes. De serverer en fransk-inspirert meny mandag-lørdag. På søndag serverer de engelsk roast, men med en herlig vri. 

Jurassic Coast er nydelig. Der har jeg gått på fottur et par ganger. Jeg har nok selv aldri sett noen fosiler, men kanskje jeg går for fort!

I Bath finnes det mange, mange spisesteder, men dessverre er ikke alle av like god kvalitet. For å være konkret, mange er av helt forglemmelig kvalitet. Og vær føre var: Tripadvisor er IKKE et godt utgangspunkt for Bath. Jeg har nok spist best på The Circus, men det er også dyrt til å være England. The Scallop Shell er perfekt for fisk og poteter. The Oven serverer god pizza. 

Når det gjelder Cotswolds så liger Castle Combe som jeg nevnte tidligere i tråden i utkanten av Cotswolds. En annen søt landsby er Chipping Campden, som ligger langt nord i Castle Combe. 

Det er litt vanskelig å komme seg med tog/buss til Cotswolds. Det er kjempe-enkelt å dra mellom Bath og Bradford on Avon med tog (for all del ikke dra med bil). Dersom dere er i Bradford on Avon på en søndag, kan det være at det sammenfaller med søndagsmarkedet i småbyen Frome. Dette er et gigantisk marked i en ellers søvnig by. Det står på programmet en søndag hver måned, og har mat, drikke og noe andre saker. Masse liv og røre, og dere kan dra med tog fra Bradford on Avon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Overrasket skrev:

Skal vi se. Først og fremst: For en tur! :nordvesta:

 

I Bradford on Avon er det en pub/restaurant som jeg har vært på alt for mange ganger. The bunch of grapes. De serverer en fransk-inspirert meny mandag-lørdag. På søndag serverer de engelsk roast, men med en herlig vri. 

Jurassic Coast er nydelig. Der har jeg gått på fottur et par ganger. Jeg har nok selv aldri sett noen fosiler, men kanskje jeg går for fort!

I Bath finnes det mange, mange spisesteder, men dessverre er ikke alle av like god kvalitet. For å være konkret, mange er av helt forglemmelig kvalitet. Og vær føre var: Tripadvisor er IKKE et godt utgangspunkt for Bath. Jeg har nok spist best på The Circus, men det er også dyrt til å være England. The Scallop Shell er perfekt for fisk og poteter. The Oven serverer god pizza. 

Når det gjelder Cotswolds så liger Castle Combe som jeg nevnte tidligere i tråden i utkanten av Cotswolds. En annen søt landsby er Chipping Campden, som ligger langt nord i Castle Combe. 

Det er litt vanskelig å komme seg med tog/buss til Cotswolds. Det er kjempe-enkelt å dra mellom Bath og Bradford on Avon med tog (for all del ikke dra med bil). Dersom dere er i Bradford on Avon på en søndag, kan det være at det sammenfaller med søndagsmarkedet i småbyen Frome. Dette er et gigantisk marked i en ellers søvnig by. Det står på programmet en søndag hver måned, og har mat, drikke og noe andre saker. Masse liv og røre, og dere kan dra med tog fra Bradford on Avon. 

Har hørt at det er lett å finne fine fossiler ved Lyme Regis og Charmouth, for eksempel. Det kommer visstnok nye på stranden hele tiden når stener deler seg osv, og det er visstnok ønskelig (ser jeg på flere nettsider) at folk skal gå og finne dem og ta dem med seg hjem før sjøen vasker bort sporene på stenene. Man kan gå på guidede turer, og museene der har visstnok gratis demonstrasjoner av hvordan man best bør lete flere ganger om dagen. Så får vi se da...

Vi går for leiebil, det blir faktisk billigere enn tog. Så får vi se om vi lar bilen stå når vi skal mellom Bath og Bradford-on-Avon. Skal absolutt sjekke ut søndagsmarkedet i Frome, slikt er gull verdt å få med seg! Spesielt hvis det går tog dit, så slipper sjåføren å avstå fra å smake lokalt brygg :)

Anonymkode: 78159...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har fått mange gode tips, TS, og turen blir nok kjempefin. :)  Jeg bodde i Sør-England ett år og støtter forslagene som er kommet opp her. Dorset-regionen er flott. Corfe Castle (nær Bournemouth) er nydelig i finvær. 

Salisbury i Wiltshire er en vakker katedralby med veldig god atmosfære, som jeg har vært i flere ganger. New Forest er nydelig, men over grensa til Hampshire. Ideelt om man har små barn som liker hester og dyreliv. 

Et sted jeg ikke har vært ennå, men som jeg har veldig lyst å dra til neste gang jeg er på Englandsferie, er Scilly-øyene utenfor kysten av Cornwall. Ser så idyllisk ut og nesten tropisk. Et tips til de her inne som skal til Cornwall-regionen. :) 

Anonymkode: 7467e...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...