Gå til innhold

Noen her som har hatt histmainreaksjon? Og fått utslag som rødhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har denne formen her? Og fått rødhet som feks på kroppen? Evt andre symptomer dere fikk?

Anonymkode: 255f9...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om allergi? 

Anonymkode: 898ad...337

Allergi på støv osv. Men er mere en reaksjon. Histaminreaksjon heter det.

Anonymkode: 255f9...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kontakte lege, av flere årsaker:

1: Finne ut hva du reagerer på og hva du kan gjøre for å redusere dette i livet ditt. Reaksjoner blir ofte kraftigere jo mer du utsettes for det du reagerer på, og du kan også begynne å reagere på flere ting om du reagerer ofte.

2: Medisinering, dersom reaksjonen fører til redusert livskvalitet.

3: Det kan være greit å ha det registret hos legen at du har reagert på noe før, slik at legen lettere kan trekke de rette konklusjonene dersom du senere kommer inn med noe annet som kan være en allergisk reaksjon med andre symptomer.

 

Jeg får histaminreaksjon ved friksjon mot huden, f,eks hvis jeg klør meg, har på meg stive klær, grov ull etc. Noen ganger kan jeg skrive på kroppen ved å skrape med en negl, og det kan ta en halvtime før merket er borte. Reaksjonen er at huden blir rød, hovner litt opp, blir varm og begynner og klø. Dette kom etter en mykoplasmainfeksjon, både hos meg og den ene broren min.

Det finnes medisiner som hjelper, og broren min tok dem tidligere da hans reaksjoner var verre enn det de er nå. Jeg er ikke så kraftig rammet, så jeg lever fint uten.

Det som hjelper for meg er å unngå at huden blir tørr. Det betyr at jeg ikke kan dusje for ofte eller i for varmt vann, jeg må bruke olje når jeg dusjer og/eller fuktighetskrem etterpå. Jeg bør også bruke fuktighetskrem mellom dusjene, men det gidder jeg ikke, jeg bare lar det klø noen dager. Bading i saltvann og sol hjelper også, mens tørr vinterluft gjør alt verre.

Anonymkode: fcca9...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen diagnose som heter histaminreaksjon. Når man reagerer allergisk frigjøres histaminer, og dette kalles allergi. En form for allergisk reaksjon er utricaria (elveblest) som kan ses som både røde og hudfargede klumper i forskjellig form og fasong. Ofte klør disse utslettene også. 

Anonymkode: c7fde...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen diagnose som heter histaminreaksjon. Når man reagerer allergisk frigjøres histaminer, og dette kalles allergi. En form for allergisk reaksjon er utricaria (elveblest) som kan ses som både røde og hudfargede klumper i forskjellig form og fasong. Ofte klør disse utslettene også. 

Anonymkode: c7fde...8dd

Et «histaminutslett» (histamin frigjøres og huden blir knall rød i flekker eller soner) er oftest ikke allergiindusert. Det er stressindusert. Samme med elveblest - de personene som får det får det like ofte av stress som av allergi. 

Å gi antihistaminer hjelper selvsagt uansett. Men å påstå at histaminer og allergi er et tospann er en ekstrem forenkling. 

 

Anonymkode: b525c...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et «histaminutslett» (histamin frigjøres og huden blir knall rød i flekker eller soner) er oftest ikke allergiindusert. Det er stressindusert. Samme med elveblest - de personene som får det får det like ofte av stress som av allergi. 

Å gi antihistaminer hjelper selvsagt uansett. Men å påstå at histaminer og allergi er et tospann er en ekstrem forenkling. 

 

Anonymkode: b525c...315

Det er ingenting som heter histaminutslett. 

Anonymkode: c7fde...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale deg å kontakte lege, av flere årsaker:

1: Finne ut hva du reagerer på og hva du kan gjøre for å redusere dette i livet ditt. Reaksjoner blir ofte kraftigere jo mer du utsettes for det du reagerer på, og du kan også begynne å reagere på flere ting om du reagerer ofte.

2: Medisinering, dersom reaksjonen fører til redusert livskvalitet.

3: Det kan være greit å ha det registret hos legen at du har reagert på noe før, slik at legen lettere kan trekke de rette konklusjonene dersom du senere kommer inn med noe annet som kan være en allergisk reaksjon med andre symptomer.

 

Jeg får histaminreaksjon ved friksjon mot huden, f,eks hvis jeg klør meg, har på meg stive klær, grov ull etc. Noen ganger kan jeg skrive på kroppen ved å skrape med en negl, og det kan ta en halvtime før merket er borte. Reaksjonen er at huden blir rød, hovner litt opp, blir varm og begynner og klø. Dette kom etter en mykoplasmainfeksjon, både hos meg og den ene broren min.

Det finnes medisiner som hjelper, og broren min tok dem tidligere da hans reaksjoner var verre enn det de er nå. Jeg er ikke så kraftig rammet, så jeg lever fint uten.

Det som hjelper for meg er å unngå at huden blir tørr. Det betyr at jeg ikke kan dusje for ofte eller i for varmt vann, jeg må bruke olje når jeg dusjer og/eller fuktighetskrem etterpå. Jeg bør også bruke fuktighetskrem mellom dusjene, men det gidder jeg ikke, jeg bare lar det klø noen dager. Bading i saltvann og sol hjelper også, mens tørr vinterluft gjør alt verre.

Anonymkode: fcca9...a40

Hmm ok, takk.

Jeg fikk råd om å teste ut Zyrtec, som funker bra mot denne allergien. Hva tenker du? Bare å teste, og om det blir bedre så vet vi at det er det. 

Bivirkningene av tablettene er visstnok bare kvalme som enkelte opplever.

Anonymkode: 255f9...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk råd om å teste ut Zyrtec, som funker bra mot denne allergien. Hva tenker dere? Tenker bare å prøve å se om det har virkning.

Anonymkode: 255f9...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har histaminintoleranse?

https://www.lab1.no/analyser/histaminintoleranse

Jeg har slitt med dette i drøyt 3 år nå. Kløe uten elveblest, kløe med elveblest, hevelse i tunge og på innsiden av kinn. Kommer plutselig, uten at jeg aner hva jeg reagerer på. Har tatt flere blodprøver, men de finner ingenting. Verste utbruddet jeg hadde varte i nesten 7 uker, med kløe og elveblest over store deler av kroppen. Ingen allergimedisin som virket, men smurte meg inn med aloe vera mot den verste kløen. Nå kommer det bare som små utbrudd innimellom. 

Anonymkode: 82507...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...