Gå til innhold

Kjæreste som sliter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig glad i kjæresten min, og vi har til nå hatt et godt forhold. Vi bor ikke sammen, men prøver å se hverandre et par ganger i uka. Ut over det har vi daglig kontakt på SMS/ messenger/ FaceTime. Når vi er sammen er jeg lykkelig og vi gjør mange ting sammen, både alene og sammen med gode venner.

For et par måneder siden hendte det noe som gikk sterkt inn på kjæresten min og hans daglige tilværelse, og han sliter med dette. Han har nok utviklet en depresjon, og han tenker og grubler mye. Han sover heller ikke godt om nettene, og foretrekker å være mye alene når jeg ikke er der, og trekker seg selv inn i en mørk verden der han bla. gamer endel. Han klarer ikke å holde tritt med husarbeid lengre, og det flyter rundt ham, ei vaske sine egne klær, men han dusjer og holder egen hygiene oppe når jeg kommer. Han spiser heller ikke mer enn det han absolutt må. Han klarer å holde på jobben sin, men har en krevende jobb og er konstant sliten.

Dette er forferdelig vondt å se på, og jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe.

Jeg prøver å være en god kjæreste når jeg er med ham, og jeg prøver å hjelpe ham med div.husarbeid, matlaging og omsorg. Jeg prøver også å prate med ham om det som har skjedd, men jeg kan ikke påvirke det på noen måte, annet enn at han får luftet tankene sine til meg/ bruke meg som «hobbypsykolog».

Han er vanligvis glad i sex, men dette går også utover sexlivet vårt. Han har lyst, men så mister han ereksjonen etter en liten stund, og det ender med at han tilfredsstiller meg, og vi bare ligger og koser etterpå. Jeg maser ikke om sex, jeg prøver å la dette gå på hans initiativ. Mange ganger ser jeg at han er så sliten at det eneste han trenger er at jeg holder rundt ham og er tilstede. Da slapper han av og klarer å sove godt. Dette går også utover selvtilliten min, for vonde tanker kommer om at han ikke tenner på meg, selv om jeg vet at dette ikke har noe med meg å gjøre.

Har prøvd å ymte frempå at han bør prate med en profesjonell om dette, for å få hjelp, men han er «typisk mann»- og skal klare dette på egenhånd. Tror ikke han forstår alvoret i hva som kan skje om han ikke søker hjelp. Han ønsker vel egentlig heller ikke å prate særlig om det, men heller fokusere på å ha det bra når vi er sammen.

Det er vondt for meg å se at han ikke har det bra, og jeg lurer på hva mer jeg kan gjøre for ham enn det jeg allerede gjør?

Jeg respekterer at han ønsker tid for seg selv, men når han sier han vil være alene, vil han plutselig ha meg der alikevel, og da kommer jeg løpende. Er dette «feil» av meg? Jeg blir forvirret av dette...jeg lager andre avtaler med venner, og avlyser dem, eller jeg lar være å lage andre avtaler i tilfelle han ringer/ sender meg melding og trenger meg. 

Skulle ønske at dette kunne ha ordnet seg, og jeg fikk tilbake min gode, smilende kjæreste. Jeg savner ham❤️

Ville bare lufte ut litt og håper at noen har noen gode råd til meg, eller har vært borti lignende situasjoner.

På forhånd takk.

Anonymkode: 0c145...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg si at du virker som en veldig snill kjæreste! Du må huske på at din kjærestes problemer ikke er dine, og at det ikke bør gå for mye ut over deg. Kjæresten din trenger helt klart profesjonell hjelp, og det synes jeg at du skal foreslå til han. Hvis det har seg slik at han ikke ønsker hjelp, så er det en annen sak. Du er ikke alene, og jeg vet hvor vanskelig det er:klemmer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs, leste ikke det ene avsnittet om hjelp, hehe. Be han skaffe seg hjelp før dette går ut over deg også. Det er veldig vanskelig å være pårørende til en som sliter, og det er ihvertfall vanskelig dersom den som sliter ikke vil gjøre noe med det. Fortell han alvoret!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han måååå ha hjelp!!! Har han foreldre/søsken du kan prate med og som kan oppmuntre han ilag med deg.

Han må først til lege,og sovemedisin får han nok der.jeg har og vært deprimert,og vet hvor viktig det er med profesjonell hjelp da,han har samme symptomer som jeg hadde

Si til han at 50% av befolkningen får en depresjon i løpet av livet,ingenting å skamme seg over💗

Klem til dere begge 

Anonymkode: 20e70...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får jeg ham til å klare å innse at han faktisk trenger hjelp utenfra annet enn det jeg allerede har sagt til ham?

Han kan jo ikke fortsette med slik virkelighetsflukt han driver med nå. 

Anonymkode: 0c145...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også du høres ut som en super kjæreste :)

Kan det hende at han bare trenger litt mer tid for å takle det som har skjedd? Profesjonelle kan sikkert hjelpe ham med den prosessen. Men han trenger vel ikke nødvendigvis å være deprimert. Jeg tenker at det er helt naturlig å få en reaksjon når man opplever noe som er vanskelig. 

Anonymkode: 77e33...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ser det ikke så lett når en står midt oppi det, jeg har hatt en lignende runde, det var ting utenfor meg selv som gjorde meg deprimert, dama insisterte at jeg ringte fastlegen, og gud er jeg glad for det i dag selv om jeg ikke skjønte vitsen da, så det var det første jeg sa til legen, nesten beklagde at jeg hadde bestilt time over en slik bagatell, men jeg ønsket og berolige dama, fikk da til svar at det var ikke helt uvanlig at det var damene som fikk sendt gubbene til lege, etter et halvt år med behandling er jeg i dag fri fra de helt sorte tankene som tok så mye energi og jeg klarer og forholde meg til det som gjorde meg deprimert på en mye mer proaktiv måte samtidig som sexlivet faktisk er bedre en noen gang 

Anonymkode: cd78f...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan får jeg ham til å klare å innse at han faktisk trenger hjelp utenfra annet enn det jeg allerede har sagt til ham?

Han kan jo ikke fortsette med slik virkelighetsflukt han driver med nå. 

Anonymkode: 0c145...af8

Si at nå s k a l du og jeg ilag til lege,for dette er viktig for forholdet 

Anonymkode: 20e70...ed2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd, vil bare si at du virker som en så god kjæreste :) 

Anonymkode: b5c38...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...