Gå til innhold

Anbefaling løpeklær 10 minus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha noen nye løpeklær til vinter, men er usikker på hva som funker. Temperatur ca: -5 til -10. Ikke ekstrem prisklasse.

Skal ha ei jakke. Den må være varm nok, så jeg gidder å gå ut å løpe i ned mot 10 minus, men samtidig at den duger som løpejakke også. Må kunne puste til en grei grad, men trenger ikke top-top-shelf.

Og lag under jakka. Jeg liker best å ha så få lag som mulig når jeg løper. Mulig det ikke er optimalt med tanke på fukttransport og/eller varme, men det får jeg overleve den timen jeg er ute. Ønsker en genser som er varm nok ned til minus 10, med nevnte jakke over.

Har kjøpt Devold Expedition trøye nå, men denne er  nok ikke varm nok som eneste lag under jakke, kanskje, når det er såpass kaldt..? Kommer selvsagt an på jakke, men kan jo ikke akkurat løpe med tynn boblejakke heller?

Interessert i å høre hva andre bruker på overkroppen på løping i lave temperaturer, og hva som duger/ikke duger.

 

Anonymkode: 3738a...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følg 3-lagsprinsippet. Vil anbefale ullundertøy som puster godt og transporterer fukten vekk fra kroppen, deretter ull som isolerer godt og til slutt skjell-lag som er laget mot vær og vind, en god gore-tex løpejakke feks. Hold deg for all del unna bommull. 

Anonymkode: c76e5...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ute i -10 med kun to lag, og syns det holder lenge. En litt tykkere ulltrøye med høy hals fra Stormberg, og en løpejakke utenpå (uten foring). Har jeg mer enn dette, blir jeg altfor varm. Det hender av og til jeg syns det er fryktelig kaldt når jeg starter, men etter 2 min er jeg passe varm. Kan starte oppvarmina inne før jeg tar på jakka, så blir overgangen enda bedre. Jeg har som regel også buff som jeg kan dra opp foran ansiktet for å ikke puste inn for mye kald luft. 

Jeg syns faktisk det er viktigere å ha litt mer på underkroppen, så der bruker jeg en foret skibukse. 

Anonymkode: 248e2...c05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg løper ute i -10 med kun to lag, og syns det holder lenge. En litt tykkere ulltrøye med høy hals fra Stormberg, og en løpejakke utenpå (uten foring). Har jeg mer enn dette, blir jeg altfor varm. Det hender av og til jeg syns det er fryktelig kaldt når jeg starter, men etter 2 min er jeg passe varm. Kan starte oppvarmina inne før jeg tar på jakka, så blir overgangen enda bedre. Jeg har som regel også buff som jeg kan dra opp foran ansiktet for å ikke puste inn for mye kald luft. 

Jeg syns faktisk det er viktigere å ha litt mer på underkroppen, så der bruker jeg en foret skibukse. 

Anonymkode: 248e2...c05

Med skibukse mener jeg altså langrennsbukse, ikke til alpint :laugh: 

Anonymkode: 248e2...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg løper ute i -10 med kun to lag, og syns det holder lenge. En litt tykkere ulltrøye med høy hals fra Stormberg, og en løpejakke utenpå (uten foring). Har jeg mer enn dette, blir jeg altfor varm. Det hender av og til jeg syns det er fryktelig kaldt når jeg starter, men etter 2 min er jeg passe varm. Kan starte oppvarmina inne før jeg tar på jakka, så blir overgangen enda bedre. Jeg har som regel også buff som jeg kan dra opp foran ansiktet for å ikke puste inn for mye kald luft. 

Jeg syns faktisk det er viktigere å ha litt mer på underkroppen, så der bruker jeg en foret skibukse. 

Anonymkode: 248e2...c05

Amen!

Dette bruker jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg er mer kaldpinne enn gjennomsnittet, da.. ;)

TS

Anonymkode: 3738a...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke merker bruker dere på løpeklærne? Er de fra Kari Traa god nok? (Vintertights + Tove jakke f.eks)

Anonymkode: 3cd77...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å løpe ute i -10? Man blir varm når man løper, så får man heller fryse litt de første 5 minuttene. 

Jeg bruker ulltrøye innerst, og en litt tykkere treningsjakke ytterst. Blåser det, har jeg gjerne en helt tynn vindtett jakke øverst. Da har jeg mer enn nok på overkroppen, og problemet er oftere at jeg blir for varm enn at jeg blir for kald. Da er det greit med jakke ytterst, så man kan glide opp litt. 

Lue/pannebånd er et must, da ørene alltid er kalde uansett hvor varm resten av meg er. 

Jeg bruker ulltights under vintertights (med vindtett panel foran). 

Anonymkode: 06f1a...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke merker bruker dere på løpeklærne? Er de fra Kari Traa god nok? (Vintertights + Tove jakke f.eks)

Anonymkode: 3cd77...b6a

Kari Traa er drøyt overpriset og hypet opp. Der betaler du for pent mønster og logo. 

Jeg bruker ull kjøpt på Sport Outlet, til under halve prisen av kari traa (som jeg også synes lukter mye fortere enn andre ullplagg, særlig i mesh-partiene). 

Du trenger ikke dyre merkeklær. Jeg har mye fra h&m og cubus, og det duger helt finfint. 

Anonymkode: 06f1a...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...