Gå til innhold

Jeg vil opp i vekt!


Rosmerta

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier: Jeg vil opp i vekt på en sunn måte. Jeg er undervektig på BMI, og får som regel alltid beskjed om at jeg med fordel kan gå opp noen kilo av legen (når det er relevant). Og før noen kommenterer: Jeg har et helt normalt forhold til mat og kroppen min, men jeg har vært litt i underkant siden jeg var liten. Jeg har også sjekket stoffskiftet for å se om dette var normalt. Jeg vet rett og slett ikke hvorfor jeg er sånn, men det ligger litt i familien.

Så nå ønsker jeg meg tips til sunn og næringsrik mat det er lurt å spise for å legge på seg noen kilo. Ideelt sett vil jeg gå opp 5 kg. Gjerne mat som kan spises som mellommåltider.

Tips mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk motsatt. Spis det du har lyst på. Et sunt kosthold er variert og balansert, så jo mer foskjellig du klarer å spise, jo bedre. Du må bare spise mer. Når du synes du har spist nok, har du spist litt for lite. Da skal du spise mer. Det er det samme hva. Hvilken som helst mat du kan fortsette å spise i store nok mengder til at det gir effekten du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du bearnesaus til maten? Masse kalorier 

Anonymkode: 59dc8...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du vanligvis, da? Mye lettere å gi anbefalinger da. :) Og hva liker du egentlig?

Frukt, yoghurt (ikke mager), nøtter, litt ekstra smør på brødet, ei skive eller to ekstra, avokado, olje over salaten og til steking, müslibarer, nøttesmør, ost, kjøttdeig framfor karbonadedeig, fullfetts meieriprodukter. Mulighetene er mange, men det må tilpasses dine behov og hva du liker å spise.

Anonymkode: 2b27c...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peter Verås skrev:

Trener du styrke? Hvis ikke så begynn med det. Muskler veier mer.

Man må i grunn spise mer enn man forbrenner for å gå opp i muskelmasse. I tillegg gir høy muskelmasse høy forbrenning fordi de krever myyye mer energi enn fett. Jeg er ganske lav med høy muskelmasse og må spise ganske mye i løpet av en dag for å holde vekta. Går ned en kilo på et blunk om jeg bare spiser 3-4 vanlige måltider på en dag. Det er faktisk ikke bare enkelt å opprettholde muskelmasse  

Anonymkode: bfbbf...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her inne så er det jo verdens enkleste sak å gå ned i vekt. Det er visst bare å spise mindre og trene mer. Så da regner jeg med at det skal være like enkelt andre veien. Ulikheter i forbrenning finnes vist ikke.

Spis mer og tren mindre. Værsågod. 

Anonymkode: 67d09...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her inne så er det jo verdens enkleste sak å gå ned i vekt. Det er visst bare å spise mindre og trene mer. Så da regner jeg med at det skal være like enkelt andre veien. Ulikheter i forbrenning finnes vist ikke.

Spis mer og tren mindre. Værsågod. 

Anonymkode: 67d09...14e

Hvis to mennesker veier det samme og har lik andel muskelmasse vil de ha tilnærmet lik basalforbrenning når de begge er friske. Det er lett å skylde på forbrenningen. Er til og med mennesker som sier til meg som en unnskylding når de ser jeg spiser mye og er slank: "du er jo ung så derfor har du høy forbrenning" og det er ren bullshit. Jeg har høy forbrenning fordi jeg trener mye og har mye muskler. Så ønsker man høy forbrenning er det ganske enkelt. 

Anonymkode: bfbbf...876

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis to mennesker veier det samme og har lik andel muskelmasse vil de ha tilnærmet lik basalforbrenning når de begge er friske. Det er lett å skylde på forbrenningen. Er til og med mennesker som sier til meg som en unnskylding når de ser jeg spiser mye og er slank: "du er jo ung så derfor har du høy forbrenning" og det er ren bullshit. Jeg har høy forbrenning fordi jeg trener mye og har mye muskler. Så ønsker man høy forbrenning er det ganske enkelt. 

Anonymkode: bfbbf...876

Ja, da er det så enkelt, da, TS. Tren mindre og spis mer. 

Anonymkode: 67d09...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, da er det så enkelt, da, TS. Tren mindre og spis mer. 

Anonymkode: 67d09...14e

Ja, det er faktisk det. Spiser man mer enn man forbrenner = opp i vekt. Spiser man mindre enn man forbrenner = ned i vekt.

Anonymkode: eac19...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er faktisk det. Spiser man mer enn man forbrenner = opp i vekt. Spiser man mindre enn man forbrenner = ned i vekt.

Anonymkode: eac19...1f0

👍

Anonymkode: 67d09...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv noe undervektig. Jeg liker å trene, men holder meg til styrketrening, og unngår for mye kondisjonstrening. For min del er det å trene styrke, og dermed få litt mer former, en god kompensasjon for min undervekt : jeg ser ikke så undervektig ut :) Jeg er også nøye med å alltid ha mat med til etter treningen : havregryn med melk, og en god håndfull nøtter og tørket frukt. Som kvinne og undervektig, er styrketrening også med på å forebygge mot benskjørhet, noe som lett forekommer som følge av undervekt.

Jeg har riktignok ikke gått noe særlig opp i vekt, kanskje 1 kilo eller så. Men jeg føler meg bedre, og folk sier jeg ser bra ut ( i forhold til før).

Anonymkode: b3123...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rosmerta skrev:

Som overskriften sier: Jeg vil opp i vekt på en sunn måte. Jeg er undervektig på BMI, og får som regel alltid beskjed om at jeg med fordel kan gå opp noen kilo av legen (når det er relevant). Og før noen kommenterer: Jeg har et helt normalt forhold til mat og kroppen min, men jeg har vært litt i underkant siden jeg var liten. Jeg har også sjekket stoffskiftet for å se om dette var normalt. Jeg vet rett og slett ikke hvorfor jeg er sånn, men det ligger litt i familien.

Så nå ønsker jeg meg tips til sunn og næringsrik mat det er lurt å spise for å legge på seg noen kilo. Ideelt sett vil jeg gå opp 5 kg. Gjerne mat som kan spises som mellommåltider.

Tips mottas med takk! :-)

Siden jeg har sett deg på et annet underforum her inne også vil jeg bare si lykke til, og at denne avgjørelsen sannsynligvis er en veldig god en med tanke på andre mål du har for 2018 :) Jeg har hatt veldig liknende issues selv. Jeg skal ikke si jeg har noen fantastisk fasit, men jeg fikk nå i alle fall krangla meg opp på ca 19 i bmi før jeg ble gravid.

Jeg må spise mye mellom måltidene, og spesielt passe på å få i meg nok fett (det er også viktig for hormonbalansen), så det går mye i nøtter som mellommåltid - jeg er nøye på å ha det i kontorskuffen til en hver tid. Hvis du er av den typen som blir så konsentrert at du glemmer å spise, ville jeg satt på alarmer på telefonen for å minne deg på det, både måltider og mellommåltider. Når den sier fra, spiser du litt selv om du ikke nødvendigvis er sulten. Det kan også være nødvendig å telle kalorier i en periode, i alle fall frem til du blir innforstått med hvor mye du egentlig får i deg. Fokuser på å spise energitett mat - men selvfølgelig også mat du liker.

For min del får jeg også større apetitt når jeg trener (går alltid ned i vekt hvis jeg ikke får trent en periode), men det er jo viktig å passe på at det ikke blir så mye og intens trening at det virker mot sin hensikt og energiforbruket veier opp for den ekstra apetitten :ler: Det går også an å supplere med næringsdrikker fra apoteket en periode. De smaker dritt og koster litt, men om du klarer å drikke noen sånne uten å redusere på det vanlige kostholdet ditt vil det også kunne hjelpe. 

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, miore skrev:

Siden jeg har sett deg på et annet underforum her inne også vil jeg bare si lykke til, og at denne avgjørelsen sannsynligvis er en veldig god en med tanke på andre mål du har for 2018 :) Jeg har hatt veldig liknende issues selv. Jeg skal ikke si jeg har noen fantastisk fasit, men jeg fikk nå i alle fall krangla meg opp på ca 19 i bmi før jeg ble gravid.

Jeg må spise mye mellom måltidene, og spesielt passe på å få i meg nok fett (det er også viktig for hormonbalansen), så det går mye i nøtter som mellommåltid - jeg er nøye på å ha det i kontorskuffen til en hver tid. Hvis du er av den typen som blir så konsentrert at du glemmer å spise, ville jeg satt på alarmer på telefonen for å minne deg på det, både måltider og mellommåltider. Når den sier fra, spiser du litt selv om du ikke nødvendigvis er sulten. Det kan også være nødvendig å telle kalorier i en periode, i alle fall frem til du blir innforstått med hvor mye du egentlig får i deg. Fokuser på å spise energitett mat - men selvfølgelig også mat du liker.

For min del får jeg også større apetitt når jeg trener (går alltid ned i vekt hvis jeg ikke får trent en periode), men det er jo viktig å passe på at det ikke blir så mye og intens trening at det virker mot sin hensikt og energiforbruket veier opp for den ekstra apetitten :ler: Det går også an å supplere med næringsdrikker fra apoteket en periode. De smaker dritt og koster litt, men om du klarer å drikke noen sånne uten å redusere på det vanlige kostholdet ditt vil det også kunne hjelpe. 

Hihi, her jeg fanklubb? :-D

Veldig gode råd du kommer med her, tusen takk! Jeg vil også bare krangle meg opp et par kilo til, så jeg er litt mer innenfor normal BMI (går jeg opp 2 kilo er jeg over 18,5, så jeg er ikke forferderlig under normalen).

Det med alarm på mobilen skal jeg ta med meg - blir fort til at jeg jobber veldig konsentrert og glemmer å spise.

I dag testet jeg ut en blanding av cottage cheese, syltetøy og nøtter - tror at jeg heller skal ta nøtter og cottage cheese hver for seg :laugh:

Så får jeg bare begynne å spise masse og godt, så får vi se hvor det bærer.

Igjen, takk for gode råd! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...