Gå til innhold

Psykolog-henvisning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg lurer på om man trenger (i 2018) henvisning fra fastlege for å gå til psykolog med driftsavtale med helseforetakene?

- årsaken til at jeg vurderer det er at jeg har lav selvfølelse, trolig forårsaket pga ignorerende foreldre/omgivelser kombinert med mobbing i barndommen. 

https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-psykolog

Der står det "Du trenger henvisning fra lege, psykolog eller barnevernsleder for å få dekket utgifter. Uten henvisning kan du få dekket utgifter til opptil tre utredende samtaler."

Betyr det at jeg kan bestille psykologtime hos en med driftsavtale med det offentlige uten henvisning- ha tre timer- og om jeg trenger mer kan han selv skrive henvisningen slik vi kan fortsette behandlingen? 

Takker for hjelp! 

Anonymkode: 81c09...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn som jeg har forstått det kan du oppsøke psykolog selv; men da må du betale selv. Går du derimot gjennom fastlege, betaler du kun egenandel. Nå er jeg ikke helt sikker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høyst sannsynlig gå til fastlegen å få henvisning der, med mindre du vil gå privat og betale alt selv. Dog får man sjeldent henvisning til psykolog for annet enn psykiske lidelser. Man får som regel ikke behandling hos psykolog for enkelte psykiske lidelser som milde depresjon og angstplager heller, dessverre. 

Anonymkode: 9a87e...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...