Gå til innhold

Spørsmål om innsovningstabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Du har ikke en overaktiv hjerne. De verste nervemedisinene til soving/sedering er antipsykotika fulgt av benzodiazepiner. Det du har fått er ikke et insovningsmiddel (som eks. Zopliclone), det er et såkalt sederende antihistamin ( alergimed.)

Her er en video om "nervemedisiner" av dr. Peter Breggin.

 

Anonymkode: 6eb54...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vallergan er drepen, kan ikke fatte at det skrives ut som innsoving.  Man har jo hangover halve dagen etter.  Si til legen at du vil ha imovane eller Zopiklone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg ser at noen mener man får bedre effekt av melatonin i kaplser enn i tablettform (Circadin), men jeg vet ikke om det er reelt. Det er vanlig å få "hangover" av Vallergan, men det vil ofte bli bedre hvis man bruker det over tid. En lege jeg hadde foreslo også å prøve reisesyketabletter, men jeg vet ikke hvor bra det er å bruke i lang tid.

Ellers er det lurt å prøve å finne ut hvorfor du sover dårlig. Er det noe som plager deg, bør du endre på spisevanene før du legger deg, er soverommet kjølig nok, drikker du kaffe for sent, bruker du PC eller mobil helt til du sovner (lyset fra skjermen kan "etterligne" dagslys og dermed "fortelle kroppen din" at det er dag), er du i fysisk aktivitet i løpet av dagen, osv. Man blir ikke søvnløs uten grunn, og selv om det stort sett er ufarlig å ta melatonin og Vallergan osv, er kanskje det aller beste å gjøre noe med årsaken.

Kapsler virker bedre enn tablettene fordi tablettformen av melontonin (circadin)  er et depot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk først cirkadin/melatonin, men merket ingen forskjell. Så fikk jeg vallergan som funket til en viss grad, men følte meg helt forferdelig i et døgn etterpå. Ble sent hjem fra jobb av sjefen fordi jeg var tydelig mentalt bortreist pgå. hangoveren, og ikke greide å konsentrere meg eller tenke ordentlig. Så fikk jeg imovane som har vært det mest effektive til nå, men som slutter å funke etter lang nok tid og som legen er veldig forsiktig med å skrive ut (med god grunn).

Anonymkode: b6ff6...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Du har ikke en overaktiv hjerne. De verste nervemedisinene til soving/sedering er antipsykotika fulgt av benzodiazepiner. Det du har fått er ikke et insovningsmiddel (som eks. Zopliclone), det er et såkalt sederende antihistamin ( alergimed.)

Her er en video om "nervemedisiner" av dr. Peter Breggin.

 

Anonymkode: 6eb54...764

Jo, det har jeg faktisk. -TS

Anonymkode: 99659...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Peonjenta skrev:

Vallergan er drepen, kan ikke fatte at det skrives ut som innsoving.  Man har jo hangover halve dagen etter.  Si til legen at du vil ha imovane eller Zopiklone. 

Ikke si det. Imovane/Zopiklone er B preparat med stor fare for avhengighet og svært vanskelig å kutte. Det finnes mange bra alternativ som ikke er avhengighetsskapende, som mange ramser opp her. 

Du må nesten bare prøve deg frem. 10 mg Vallergan er en veldig liten dose, de fleste tar mellom 30 og 50 mg. Husk at du bør ta de noen timer før leggetid, gjerne i 19 tiden. Melantonin er også et godt og ufarlig alternativ. Medikamenter som Remeron og Seroquel i små, ikketerapeutiske doser er også å foretrekke foran B og A preparater, men disse kan gi mer bivirkninger. Jeg har forsøkt Remeron, men fikk skikkelig hangover og følte meg avflatet. Prøv deg litt frem, i samråd med lege selvsagt. Lykke til :)

Anonymkode: 797a4...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si det. Imovane/Zopiklone er B preparat med stor fare for avhengighet og svært vanskelig å kutte. Det finnes mange bra alternativ som ikke er avhengighetsskapende, som mange ramser opp her. 

Du må nesten bare prøve deg frem. 10 mg Vallergan er en veldig liten dose, de fleste tar mellom 30 og 50 mg. Husk at du bør ta de noen timer før leggetid, gjerne i 19 tiden. Melantonin er også et godt og ufarlig alternativ. Medikamenter som Remeron og Seroquel i små, ikketerapeutiske doser er også å foretrekke foran B og A preparater, men disse kan gi mer bivirkninger. Jeg har forsøkt Remeron, men fikk skikkelig hangover og følte meg avflatet. Prøv deg litt frem, i samråd med lege selvsagt. Lykke til :)

Anonymkode: 797a4...faa

Har også stått på remeron men fikk utrolig stor matlyst og hangover av de når jeg økte dosen. Brukte de for hodepine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...