Gå til innhold

Betent visdomstann?


Sublira

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år, og den tredje visdomstanna begynner å vokse ut. Problemet her er at det ligge tykt lag med tannkjøtt på halve tannen, som gjør det umulig for meg å kunne tygge nå. Dette er vell tredje/fjerde dagen det er slik, og gjør vondt å svelge også. Er dette gjerne begynnelsen på en betennelse? Hadde det lignende problemet med en av de andre også, men bare med tyggingen pga. tannkjøttet oppå, men gikk fort bort. Våknet i hele natt med store smerter. Bør jeg komme meg til tannlegen i morgen? Eller har noen av dere hatt lignende opplevelse og gikk over? Vil helst ikke bruke penger på tannlege unødvendig for sjekk, ettersom jeg er student, og økonomien ikker er helt på plass. Tar gjerne imot tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stort sett alltid problemer med visdomstenner. Like greit å få den fjernet først som sist. Husker jeg hadde mye plager/smerter som kom og gikk med en visdomstann som var halvveis oppe.

Anonymkode: d48c4...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er kjipt å bruker penger på dette ville jeg ha ringt tannlegen med det samme. Fikk betennelse ifbm visdomsgjeksel som kom ut og det var helt forferdelig. Jeg drøyde tannlegebesøk fordi jeg tenkte det gikk over... Var sengeliggende og spiste paralgin forte + antibiotika i flere uker. Å sette  Har født to barn, men fødsel nummer to var faktisk ikke like ille som runden med visdomsjeksel!

Riktig god bedring!

Anonymkode: 55ca6...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll med klorhexidin munnvann og puss nøye (brutalt) med enbindlet tannbørste.
Se det an i noen dager før du ev. oppsøker tannlegen som renser der du ikke kommer til og fjerner tannkjøttslappen som ligger over tanna. Hensikten med det er ganske enkelt å gjøre det enklere å fjerne årsaken til betennelsen, nemlig bakteriebelegget. Nøye tannpuss er m.a.o. det som skal til.

Anonymkode: 69b6a...b88