Gå til innhold

Betent visdomstann?


Sublira

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år, og den tredje visdomstanna begynner å vokse ut. Problemet her er at det ligge tykt lag med tannkjøtt på halve tannen, som gjør det umulig for meg å kunne tygge nå. Dette er vell tredje/fjerde dagen det er slik, og gjør vondt å svelge også. Er dette gjerne begynnelsen på en betennelse? Hadde det lignende problemet med en av de andre også, men bare med tyggingen pga. tannkjøttet oppå, men gikk fort bort. Våknet i hele natt med store smerter. Bør jeg komme meg til tannlegen i morgen? Eller har noen av dere hatt lignende opplevelse og gikk over? Vil helst ikke bruke penger på tannlege unødvendig for sjekk, ettersom jeg er student, og økonomien ikker er helt på plass. Tar gjerne imot tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stort sett alltid problemer med visdomstenner. Like greit å få den fjernet først som sist. Husker jeg hadde mye plager/smerter som kom og gikk med en visdomstann som var halvveis oppe.

Anonymkode: d48c4...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er kjipt å bruker penger på dette ville jeg ha ringt tannlegen med det samme. Fikk betennelse ifbm visdomsgjeksel som kom ut og det var helt forferdelig. Jeg drøyde tannlegebesøk fordi jeg tenkte det gikk over... Var sengeliggende og spiste paralgin forte + antibiotika i flere uker. Å sette  Har født to barn, men fødsel nummer to var faktisk ikke like ille som runden med visdomsjeksel!

Riktig god bedring!

Anonymkode: 55ca6...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll med klorhexidin munnvann og puss nøye (brutalt) med enbindlet tannbørste.
Se det an i noen dager før du ev. oppsøker tannlegen som renser der du ikke kommer til og fjerner tannkjøttslappen som ligger over tanna. Hensikten med det er ganske enkelt å gjøre det enklere å fjerne årsaken til betennelsen, nemlig bakteriebelegget. Nøye tannpuss er m.a.o. det som skal til.

Anonymkode: 69b6a...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Corsodyl, fåes som skyllevann og gel. Det er bakteriedrepende. Men om det er en skikkelig infeksjon så må det antibiotika til. Så ring tannlegen. 

Jeg har fått bort mange infeksjoner med Corsodyl, men det må tas før det setter seg skikkelig. 

Visdomstenner er noe dritt, du kan like så godt fjerne de med en gang, for de lager mye trøbbel hos de aller fleste som får dem. 

Anonymkode: f93a1...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring tannlegen å få visdomstanna ut, benytt timen til sjekk og rens i samme slengen slik at du får mest mulig for penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Akk kommet hjem fra tannlegen nå. Jeg er drit skuffa. Fikk bare skyllet under, gadd ikke å høre på meg at all. Så måtte på apoteket å kjøpe en munnskyll, som visst skal gjøre alt bedre. Får håpe denne munnskyllen er så bra som de sier. Ser ut til at det blir noen dårlige spisedager dagene fremover nå ja. Hovner kraftig opp, verker som bare det etter 5 min, til og med når jeg svelger. Gjør så vondt at jeg blir kvalm. Er ganske frustrert akk nå, måtte få ut litt klaging. Thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hull i tannkjøttet ned til visdomstannen? 

Tok de røntgen? 

Jeg hadde det slik du beskriver og der var tannen et eneste stort, råttent hull med krokete røtter på. 

For det var kommet mat, syre og sukker til. Men ingen tannkost til. 

Det var avdekket veldig lett ved røntgen. 

Anonymkode: 2b298...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det hull i tannkjøttet ned til visdomstannen? 

Tok de røntgen? 

Jeg hadde det slik du beskriver og der var tannen et eneste stort, råttent hull med krokete røtter på. 

For det var kommet mat, syre og sukker til. Men ingen tannkost til. 

Det var avdekket veldig lett ved røntgen. 

Anonymkode: 2b298...68d

De tok røntgen ja, men sa ingenting om det. Hun tok en spiss under tannkjøttet til tannen og skyllet med saltvann osv.. Jævligste jeg har vært med på. Sa at jeg begynte å bli helt håven av det, og kunne ikke tygge sammen tennene lenger. Da fikk jeg i svar "Du føler nok bare det er håvent". Spurte om de ikke bare kunne fjerne tannkjøttet som ligger 1cm tykt oppå, som hovner seg til det dobbelte. Neida, nå skulle de se om munnskyllen ville fikse det, selv om tannkjøttet oppå er helt betent. Sa at jeg får jo ikke spist noe når det er slik, og kan alldeles ikke gå ned i vekt pga. piller for ADD. De ga faen. Gir snart opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at de skyller i hevelsen, det er vondt ja, for de stikker en nål inn. Men om det ikke hjelper fort med munnskyll, regner med at det er Corsodyl el? Så må du ringe igjen. Ring ev, en annen tannlege hvis den du har ikke vil høre. Visdomstenner må som regel ut. Min tannlege ville ikke ta ut visdomstennene mine til tross for masse betennelser. Ringte bare til en annen tannlege som fjernet alle. 

Anonymkode: f93a1...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...