Gå til innhold

NRK-lisensen. Hvordan bør den være?


Matmonsen

Anbefalte innlegg

Alle hater den. Det er vel kanskje den ene tingen man som nordmann irriterer seg mest over, og den tingen man trygt kan ytre sitt hat mot uten å risikere at noen sier en i mot. Sint og forbanna langer folk ut om at de ikke en gang ser på NRK, og synes det er urettferdig å måtte betale NRK-lisens for å skulle se andre kanaler.

Personlig hater jeg den jeg og. Men NRK-lisensen har likevel faktisk en veldig viktig funksjon i samfunnet. De fleste private medier er kommersielle aktører som har profitt som hovedagenda. Disse mediene har også veldig stor makt til å påvirke samfunnet ved å komme med de sakene de selv vil, og å kunne fremstille disse på den måten de selv ønsker. Veldig mye av det folk er opplyst om, er info man blir servert gjennom private medier. Det er potensielt veldig farlig å la kommersielle private aktører ene og alene få mate oss med denne infoen. De vil da være i en posisjon der de kan styre politikken, forbrukere og samfunnet i den retningen de ønsker for sin egen interesse. Staten har da ingen nøytral kommunikasjonskanal å nå ut til befolkningen, og de kommersielle aktørene kan filtrere og sensurere som de selv vil.

Ta et eksempel på et scenario: De kan f.eks. gå sammen med andre bransjer som matvarebransjen for å reklamere for hurtig, billigprodusert, usunn mat som gir dem god profitt, mens helsemyndigheter eller ikke har en kommunikasjonskanal for å nå frem for å opplyse om helsefarer og kosthold. De kan bli enige med bransjer om å ikke sende nyheter som avdekker kritikkverdige forhold innen de forskjellige bransjene slik at disse får ture uhindret på. I USA blir folk nærmest hjernevasket,det snakkes om "fake news", og de som er oppegående vet ikke hvilke medier de kan stole på.

 

NRK er derfor en del av infrastrukturen i landet. Den gir en alternativ, statlig kommunikasjonskanal som private, kommersielle aktører ikke kan påvirke, og som ikke har profitt på agendagen. Disse to modellene utfyller hverandre dessuten på en slik måte at NRK kan gi nøytral info som er upåvirket av kommersielle hensikter. Private og uavhengige medier kan også skrive om kritikkverdige forhold begått av staten eller regjeringen, som de eventuelt måtte ha interesse av å dekke over ved å ikke sende på NRK. På den måten sørges det for at disse mediene sammen utfyller hverandre og holder hverandre i balanse. Så jeg mener ihvertfall at vi fortsatt må ha NRK som en statlig finansiert kanal, og at det å privatisere NRK eller la reklame finansiere det, ville vært feil vei å gå, og en potensielt farlig endring.

Men samtidig så synes jeg at den lisensmodellen som er i dag er dårlig. Det nye forslaget de snakker om, er å gjøre det til en husstandslisens, som i praksis egentlig ikke endrer på noenting. Jeg mener at lisensen heller burde vært dekket over skatteseddelen, eventuelt betalt per person. Ikke per husholdning, og ikke etter en fast avgift, men heller der det betales etter evne. På den måten sørges det for at de som har lavere inntekt, gjerne bor alene og slikt, betaler mindre enn en stor familie med flere inntektskilder. De som ikke har inntekt, betaler heller ingenting. Som nevnt så dreier ikke NRK seg om man ser på det eller ikke, men det at det er en del av infrastrukturen i landet. Akkurat som at vi har vann, veier, strøm, jernbane, post, trygdekontor, og diverse departementer og organer, så har vi også et medie/kringkastingsorgan.

Ps: De på lisenskontoret er redde for å miste jobbene sine dersom det blir endringer. Jeg klarer ikke helt å se at dette er en negativ ting. De pengene som går til å lønne de på lisensavdelingen, kunne heller vært brukt til å ansette flere folk i NRK som kan produsere innhold, fremfor å håndtere unødvendig utdatert papirarbeid. Det å utdanne seg innen media er dessverre ikke alltid en trygg vei å gå om man vil sikre seg en fremtid med jobb. Her kunne det blitt gitt et lite løft til de som tar denne utdanningen istedet.

Hva er deres syn på lisensen, og måten den innkreves på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan bestå, men være utelukkende frivillig å betale. De som ser på NRK og støtter deres sosialistisk agenda og partisk fremstilling av saker, kan betale med glede. Resten kan slippe med like stor om ikke større glede. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt naivt å tro at NRK ikke er drevet av profitt?
Lisensen burde avvikles og NRK burde gjøres om til en betalingstjeneste for dem som er interesserte. Lisensen bør absolutt ikke tas over skatteseddelen. Alle skal være med å bidra til goder i samfunnet men da goder som handler om helse, utdanning og livsopphold, ikke tilgang til smale programmer på NRK. Det er helt fjernt å betale lisens for et produkt man ikke vil ha eller ikke ønsker å benytte seg av.

Jeg betaler for Viaplay, Netflix og i perioder HBO og Dplay. NRK-lisensen har jeg ikke betalt på år og dag, og det akter jeg ikke gjøre heller bare fordi jeg har et TV-apparat i stua (som faktisk ikke funker til annet enn nett-TV via Xbox og Chromecasting). Vi har ikke TV-boks en gang, så disse gamlingene som reker rundt på NRK sine vegne kan bare komme. Her har vi ikke TV, og det kommer jeg til å lyve om med god samvittighet. Min skatt skal gå til helse, utdanning og det å hjelpe de syke og svake i samfunnet, ikke lisens på et snevert og unødvendig produkt for spesielt interesserte..

Anonymkode: f3297...3c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter NRK lisensen. NRK er eneste reklamefrie kanal , og det er reklame andre kanaler tjener massivt på.
NRK sender også gode nyhetssendinger og dokumentarer og tar for seg temaer andre kanaler ikke gjør.
 

Anonymkode: af112...a3e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter NRK lisensen. NRK er eneste reklamefrie kanal , og det er reklame andre kanaler tjener massivt på.
NRK sender også gode nyhetssendinger og dokumentarer og tar for seg temaer andre kanaler ikke gjør.
 

Anonymkode: af112...a3e

Nemlig :Nikke:

Men, ja den burde vært justert etter folks inntekt. 

Endret av Doge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter NRK lisensen. NRK er eneste reklamefrie kanal , og det er reklame andre kanaler tjener massivt på.
NRK sender også gode nyhetssendinger og dokumentarer og tar for seg temaer andre kanaler ikke gjør.
 

Anonymkode: af112...a3e

Jeg mener å huske at jeg så på reklamefrie filmer og serier på C More. Likevel betaler jeg for kanalene på samme måte som jeg betaler for NRK uten å se på programmene der. Dette argumentet for reklamefri kanal kan du bare glemme. Se litt på kvaliteten av det som sendes som er til å gråte av.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
7 timer siden, Drizzt skrev:

Den kan bestå, men være utelukkende frivillig å betale. De som ser på NRK og støtter deres sosialistisk agenda og partisk fremstilling av saker, kan betale med glede. Resten kan slippe med like stor om ikke større glede. 

Enig i dette, det er  veldig irriterende å måtte betale for en kanal som jeg aldri ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo NRK også en politisk agenda selv om de bør være uavhengig "clickbaits". Så jeg synes at det mest rettferdige er at alle som elsker Islam og ønsker å ta inn flere innvandrere skal få lov til å betale Nrk for propagandaen deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et apparat i huset, men vi har ingen tv-kanaler. Jeg hadde en boks fra GET der jeg kunne se TV hvis jeg ville, men det ville jeg ikke. Så derfor byttet jeg inn den boksen med en boks som ikke tar inn TV-signaler og derfor har jeg heller ikke TV-kanaler og jeg betaler ikke lisensen heller. Syns det er helt på trynet at alle skal betale lisens - det burde være en avgift som betales av de som ser på kanalen. 

Anonymkode: e42b4...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig med et barn på barneskolen og har minstesatsen på AAP som betyr en inntekt på rundt 200.000 i året. Jeg betaler det samme som par som tjener 1.000.000 i året, og for dem er det en utgift som de bare trekker på skuldrene av fordi at det er småpenger. For de 3.000 kronene så kunne datteren min spilt håndball OG gått på kor. Det meste er regulert etter inntekt, men ikke NRK-lisensen. Vi ser aldri på NRK. Det er en kanal som er påtvunget oss gjennom tv-abonnementet og jeg ikke kan velge bort for noe som vi faktisk ser på.  Irritasjonsmoment. Også syns jeg det er helt latterlig at politikerne ikke har tenkt tanken en gang på at det kan ha en så stor innvirkning på økonomien for noen. :sur:

Anonymkode: 7fa5a...fd1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatter vi ikke nok i dette landet, ts? Det er skatter og avgifter både i øst og vest. Som brukeren over meg har jeg lav inntekt. Har valgt å ikke ha tv slik at jeg slipper ekstra utgifter. 3000,- er mye penger! Det er nesten en måneds matbudsjett for meg det. De som har TV kan betale lisens, men det bør ikke tvinges på dem som prøver å spare noen kroner her og der. 

Anonymkode: 33403...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg betaler bare for Tv2 Sumo og D Play. 

 Er faktisk langt billigere enn det tullet som NRK holder på med, og jeg slipper å betale for svindyre kanal-pakker... 

Anonymkode: 36ed1...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt å unngå NRK-lisensen: ikke ha TV. Da slipper du dessuten alt søppelet, og påvirkning fra amerikanske serier, som får kvinner til å tro at håndvesker og høyhælte sko er investeringsobjekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borte. Den burde være borte. Man burde ha mulighet til å fjerne NRK fra kanalpakka og slippe lisensen. Skal vi begynne å betale Friele fordi man har en kaffekopp? Eller betale årsavgift fordi man har garasje?

Anonymkode: 694d7...fbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker NRK-lisenesen. Mener det er viktig at vi har en allmennkringkaster. NRK har seriøs journalistikk, og tilbyr underholdning og opplysning til hele samfunnet. 

Anonymkode: 26113...1ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kan beholde dagens lisensordning, men redusere den ved å legge ned NRK2 og NRK super. Jeg ser ikke poenget med å finansiere en egen barnekanal gjennom lisenspengene. 

Anonymkode: 0dd0b...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NRK er jo større enn bare TV-kanalene. De har i tillegg nettsiden med nyheter og arkivet der, lokale nyheter, og radiokanaler. Så det dreier seg ikke bare om NRK1, NRK2 og NRK Super.

Jeg synes mye av det som er på Netflix er søppel. Masseproduserte amerikanske industriserier. Veldig få norske produksjoner. Vi mister vår identitet om dette er det eneste folk ser på. Hva med vårt eget land og vår egen kultur? Skal alt dreie seg om amerikanske celebrities? Man ser også at dette gjenspeiler seg i "norske" quiz-programmer på andre kanaler enn NRK. Spørsmålene dreier seg mer om amerikanske skuespillere og det amerikanske samfunnet, enn de har rene norske spørsmål. Er kortene bare oversatt?

Jeg skal ikke si at alt som er på NRK bare er bra, (hurtigruten minutt for minutt for eksempel, snakk om å fylle opp sendetiden!) Men de har i det minste originalt norsk innhold. Videre så må vi huske at TVen er ikke bare en underholdningsplattform for å se filmer og serier og alt man finner "gøy å se på". Mye viktigere så er den informativ og lærerik, tar opp nyheter og samfunnsdebatt osv. Det er her NRK har den viktigste oppgaven. Underholdning kommer mer i andre rekke.

Dessverre så har jeg inntrykk av at samfunnet vårt fordummes. Folk er ikke nysgjerrige eller engasjerte lengre. Orker ikke å jobbe og kjempe for noe som helst. Alt skal være så lett, giddalaust, og alt dreier seg om gøy, morro og underholdning. Folk bestiller nesten snekker for å slå inn en stift til å henge opp et bilde på. Det er nok derfor NRK kommer litt tapende ut som kanal. Idol er mer interessant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den burde bli bakt inn i skatten. Jeg er alene, ufør med minstesats og spesielt denne første lisensen for året sliter på meg fordi jeg har ekstremt mye ektra utgifter nå før jeg får opparbeidet meg frikort igjen. Det blir stramme mnd og det er forferdelig kjipt. Jeg ser at man ikke kommer utenom den,men det hadde vert så mye lettere hvis de kunne regulert det ut i fra inntekt og tatt det av skatten slik at jeg slapp disse monsterregningene hver 6 mnd. 

Anonymkode: 01dbe...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK-lisensen bør bakes inn i skatten. Da betaler man etter evne. Det er usosialt at en enslig minstepensjonist betaler det samme som et par med samlet inntekt over millionen.

Anonymkode: 6d11b...06f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig enige i de som mener det er for mange NRK-kanaler. Vi trenger ikke alle TV-kanalene, og på ingen måte alle radiokanalene.

Anonymkode: 6d11b...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...