Gå til innhold

Kjøtt/proteinkilder uten antibiotika/hormoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker ikke å spise kjøtt/fisk som har fått dårlig fôr eller tilsatt hormoner eller antibiotika... Sannsynligvis er det ikke mulig å unngå, men jeg vil begrense så mye som mulig. Prøver å spise så anti-inflammatorisk og "rent" som mulig...  Jeg har også laktose intoleranse.

Men jeg trenger ca 140-150 gram proteiner hver dag, og jeg har ikke god råd (student) ... Hvordan skal jeg få nok proteiner i meg???

Anonymkode: b15fa...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 hours ago, Lilli My said:

Norsk storfekjøtt og svin er hormon- og antibiotikafritt.

Antibiotikafritt er vanskelig, da man jo gir dyrene antibiotika, så rester kan forekomme.

Og hvordan vet man at det man kjøper er norsk når "opprinnelsesland" betyr dette:

"Som hovedregel skal kjøttet merkes med opplysningene «oppdrettet i x-land» og «slaktet i x-land». Når flere land har bidratt i fremstillingen av et produkt, regnes opprinnelsen som den hvor den siste vesentlige og økonomisk begrunnede bearbeidingen eller foredlingen finner sted."

Se denne tråden: 

 

Anonymkode: 7cda0...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det mange vegetarianere og veganere som driver med styrketrening og, hva heter det, "strongman" (de som løfter store traktordekk osv). Du trenger ikke bli veggis, men du kan alltids spise mer vegansk protein for å redusere inntak av antibiotikamatet dyr. Vet youtube har mange videoer av mange muskelbunter som spiser vegansk. Du kan sjekke hva de spiser. 

Et alternativ er også proteinpulver. Finnes proteinpulver som ikke har tilsatt søtmiddel osv, som er plantebasert. 

Om du spiser mer vegansk og mer grønt vil du uansett få i deg flere typer antioksidanter og vitaminer/ mineraler, noe som kan veie opp for den skadelige effekten av antibiotika osv. 

Om du har tilgang til en "innvandrerbutikk" har de som regel linser og bønner som du må bløtlegge selv. Disse bruker ha veldig billig kilopris, men vil anbefale deg å google litt om hvordan du får god smak på selvbløtede bønner. 

Vil for øvrig nevne at jeg tror mange tror de må ha mer proteiner enn det de må. Kroppen er fleksibel og er god på å nyttiggjøre seg av de næringsstoffene den trenger. Kroppen tar opp næringsstoffer i forhold til hvor mye den trenger. Dvs at dersom du har mye c vitamin i kroppen og spiser mat med mye c vitamin vil ikke kroppen ta opp alt. Mens dersom du har lite c vitamin i kroppen vil den ta opp mer av det vitaminet som er i maten du spiser. Mange tror at kroppen er en x vitamin inn y vitamin ut opplegg, mens egentlig varierer kroppen med hvor mye den tar opp av hva avhengig av hva den trenger. 

Anonymkode: 95458...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

 

Om du spiser mer vegansk og mer grønt vil du uansett få i deg flere typer antioksidanter og vitaminer/ mineraler, noe som kan veie opp for den skadelige effekten av antibiotika osv. 

 

Anonymkode: 95458...c99

Når jeg sier veie opp mener jeg ikke at de nøytraliserer effekten, men at helseeffektene som gir pluss gjør at helseeffektene som gir minus ikke er så avlorlige

Anonymkode: 95458...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My
1 hour ago, AnonymBruker said:

Antibiotikafritt er vanskelig, da man jo gir dyrene antibiotika, så rester kan forekomme.

Og hvordan vet man at det man kjøper er norsk når "opprinnelsesland" betyr dette:

"Som hovedregel skal kjøttet merkes med opplysningene «oppdrettet i x-land» og «slaktet i x-land». Når flere land har bidratt i fremstillingen av et produkt, regnes opprinnelsen som den hvor den siste vesentlige og økonomisk begrunnede bearbeidingen eller foredlingen finner sted."

Se denne tråden: 

 

Anonymkode: 7cda0...c8d

Gilde/Nortura/Prior er utelukkende produsert i Norge.

Norsk storfe og svin behandles kun med antibiotika ved sykdom (aldri forebyggende) og det er karantenetid etter endt behandling (melk, slakt kan ikke leveres). I tillegg analyseres slaktet, og kjøttet forkastes dersom det oppdages rester av medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lilli My skrev:

Gilde/Nortura/Prior er utelukkende produsert i Norge.

Norsk storfe og svin behandles kun med antibiotika ved sykdom (aldri forebyggende) og det er karantenetid etter endt behandling (melk, slakt kan ikke leveres). I tillegg analyseres slaktet, og kjøttet forkastes dersom det oppdages rester av medisiner.

Har du dokumentasjon på dette, min tiltro til Gilde/Nortura og Prior som best i klassen er tynnslipp. I alle fall ikke mye yrkesstolthet i sluttproduktet. Seigt og smakløst, og elendig oppstykking i de forferdelige vakumpakkene. 

Anonymkode: 59418...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My
19 hours ago, AnonymBruker said:

Har du dokumentasjon på dette, min tiltro til Gilde/Nortura og Prior som best i klassen er tynnslipp. I alle fall ikke mye yrkesstolthet i sluttproduktet. Seigt og smakløst, og elendig oppstykking i de forferdelige vakumpakkene. 

Anonymkode: 59418...cb6

Nortura er norske bønders samvirkelag, og foredler derfor kun norske produkter. Nortura.no kan fortelle deg litt om deres etikk og strategi ifht mattrygghet. Selv har jeg fullstendig tiltro til deres produkter da jeg personlig har sett produksjonen fra innsiden, i alle ledd. Produkter av bedre kvalitet får du ikke kjøpt i dagligvaren, men lokalt produserte, småskala, ferske fra bonden, produkter kan selvfølgelig være mer smakfulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...