Gå til innhold

Genseren jeg strikket ble alt for stor - hva gjør jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei meg nå. Har nettopp strikket min første genser, men dum og nybegynner som jeg er, tenkte jeg ikke på å strikke prøvelapp. Ble endelig ferdig med genseren i dag, men da jeg tok den på meg var den jo gigantisk. Jeg mener virkelig gigantisk! Har fulgt oppskrift på størrelse S, men genseren ser jo som en L på meg. Hva kan jeg gjøre? Den skal riktignok være noe oversized, men nå er den som er digert telt.

Kan jeg bare hive den i vaskemaskinen på 40 grader og håpe på at den krymper til riktig størrelse? Noen andre forslag? Liker den jo så godt, og har brukt så mye tid på den! Garnet som er brukt er Drops Air, dersom det skulle være av betydning. Hjelp meg, noen!

Anonymkode: 27ade...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha krympet den ved å vaske for hånd, så du har litt mer kontroll på krympingen.

Neste gang strikker du en prøvelapp eller finner ut av om den blir for stor litt før. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg den ut for salg i ei strikkegruppe på Facebook og bruk pengene du får for den til nytt garn. Så strikker du deg en ny. Er skikkelig kjipt, men altfor risky å begynne med krympeprosjekt, risikerer å ødelegge hele genseren. 

Hvis du strikker for løst så kan du prøve å gå ned en størrelse på pinnene. Og jo mere erfaring du får jo fastere vil du strikke. 

Anonymkode: cea21...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops Air har alpakka i seg og tover. Hiver du den i maskina kan du risikere at den blir helt hard og knøttliten, tov for hånd eller selg/gi bort genseren og strikk en ny. Til neste gang: strikk en prøvelapp selv om det er gørr kjedelig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville prøvd toving i tørketrommel, om du har. Da har du mer kontroll på tovingen enn i vaskemaskin. Om den toves for mye i vaskemaskin, kan du få riktig størrelse, men den kan bli helt stiv og rar og ikke god å ha på. 

Jeg ville nok prøvd å tove den lett, og så hatt den som en veldig oversized genser med opprullede ermer. Evt som kosegenser hjemme.

Til en annen gang: jeg strikker ikke alltid prøvelapp, men pleier å måle strikkefastheten på det jeg strikker etter noen cm for å se hvordan den blir, slik at jeg ikke får noen overraskelser til slutt. Om jeg strikker en genser eller jakke nedenfra og opp, begynner jeg gjerne med et erme, så blir det mindre å evt rekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, men vet ikke om det vil funke på denne genseren. For mange år siden strikket jeg en genser alt for stor. Da sydde jeg den inn i sidene og klippet av det overflødige. Men tror det var en variant hvor jeg plukket opp masker til ermer fra, bolen, og at jeg sydde før jeg plukket opp ermemaskene. Og da funka det jo, men er nok ikke alle konstruksjoner det blir bra på. Men med opp-plukkede ermer kunne man altså ha klippet av ermene, sydd inn genseren og så plukket opp og strikket ermer på nytt. Mulig det kunne funka med raglan også, evt i kombinasjon med opprekking av bærestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann kan sikkert vaske den for deg 😳

Anonymkode: d6549...6eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...